• Anonym (Trött)

    Hur få barnen att sluta tigga?

    Har två barn som jag undviker att handla med just för att oavsett hur ofta jag säger nej så tjatar de om att få saker i affären. Detta är även om vi handlar lördagsgodis eller vad som, de nöjer sig aldrig med vad de får. Undviker som sagt att handla med barnen för det tiggs i tid och otid, även om jag innan vi går in i affären säger det inte blir något annat än det vi planerat att handla.
    Detta har lett att jag ibland ryter ifrån i affären och nu tycker jag personalen tittar lite surt när jag handlar då de säkert tror jag är en elak mamma. 


    Någon som haft barn som hållt på så här som ni fått bukt med? Ena barnet går rätt bra att handla själv med, äldsta men yngsta är överaktiv och blir liksom uppspelt när vi är och handlar och springer och hämtar grejer hela tiden och frågar om jag kan handla detta till honom. Blir så jäkla stressad och undviker som sagt att handla med barnen. 
    Det är inte heller för att yngsta sällan får följa med, blir ändå några gånger i veckan jag blir tvungen att handla med dem ändå. 

  • Svar på tråden Hur få barnen att sluta tigga?
  • Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym (Trött) skrev 2024-04-26 09:19:28 följande:

    Bortser från inlägg likt det du citerade, totalt världsfrånvänt. Känner snarare mina barn får för mycket godis(på helgen), att vi inte bara håller oss till lördag. Jag har iaf tänkt att jag ska handla allt ensam under veckorna, det mesta inför att de kommer och sen om något behövs köpas till får jag gå förbi innan jag hämtar dom i skolan.
    Sen för att öva ska de få följa med och köpa lördagsgodiset och att vi går igenom vad som gäller innan och följer de inte dom så får de inte följa med nästkommande lördag som en konsekvens så då väljer jag godiset. 


    Så du har barnen varannan vecka? Då är det ju också viktigt att den andra föräldern förstår vikten av att sätta tydliga gränser. Främst för barnens skull då det har stor inverkan på deras framtid men även för ernan egen skull som föräldrar. Det blir mycket jobbigare att vara förälder till barn som inte lärt sig att tjat inte lönar sig.

    Vet du hur den andra föräldern gör? Hur fungerar kommunikationen mellan er?

    Sen är det ju även bra att planera mat och göra inköp i förväg. 
  • ElaineBenes

    Har inte läst alla svar, men tillräckligt många för att tycka att många är ganska orättvis mot ts. 

    Till exempel att hon skulle ha lärt dem från början hur man beter sig i affären eller att det ska få helt orimliga konsekvenser med indraget lördagsgodis flera veckor fram. 

    Man kan faktiskt som förälder kämpa och ha kämpat med att "uppfostra" och guida sina barn från dag 1, men vissa barn kräver längre tid på sig och kanske andra metoder så resultatet kanske inte infinner sig så snabbt man önskar. 

    Fick höra när min lilla var ännu mindre att det är bara att låta henne vara med i vardagssysslorna. Absolut, men om jag inte hade en hand på henne hade hon förmodligen slickat på toaborsten när jag borstade tänderna, eller krossat alla glas när jag tömde diskmaskinen, eller vält alla stolar när jag lagar mat. 

    Eller det är bara att lägga ner barnet på golvet, hon dör inte av att skrika lite. Men allvarligt talat undrar jag om hon inte var på väg att göra det, hon skrek så hon inte fick luft och tårar snor och dregel sprutade. Kändes inte bra att låta henne genomlida det. 

    Vad ag vill komma till att det är så jäkla lätt för andra att veta hur alla barn fungerar, och visst har ts bett om råd. Men om du inte har belägg för dina påståenden kan det gott stanna vid råd och inga pekpinnar till en förälder som kämpar och gör allt för sitt barn.

  • Anonym (Trött)
    ElaineBenes skrev 2024-04-28 10:07:03 följande:

    Har inte läst alla svar, men tillräckligt många för att tycka att många är ganska orättvis mot ts. 

    Till exempel att hon skulle ha lärt dem från början hur man beter sig i affären eller att det ska få helt orimliga konsekvenser med indraget lördagsgodis flera veckor fram. 

    Man kan faktiskt som förälder kämpa och ha kämpat med att "uppfostra" och guida sina barn från dag 1, men vissa barn kräver längre tid på sig och kanske andra metoder så resultatet kanske inte infinner sig så snabbt man önskar. 

    Fick höra när min lilla var ännu mindre att det är bara att låta henne vara med i vardagssysslorna. Absolut, men om jag inte hade en hand på henne hade hon förmodligen slickat på toaborsten när jag borstade tänderna, eller krossat alla glas när jag tömde diskmaskinen, eller vält alla stolar när jag lagar mat. 

    Eller det är bara att lägga ner barnet på golvet, hon dör inte av att skrika lite. Men allvarligt talat undrar jag om hon inte var på väg att göra det, hon skrek så hon inte fick luft och tårar snor och dregel sprutade. Kändes inte bra att låta henne genomlida det. 

    Vad ag vill komma till att det är så jäkla lätt för andra att veta hur alla barn fungerar, och visst har ts bett om råd. Men om du inte har belägg för dina påståenden kan det gott stanna vid råd och inga pekpinnar till en förälder som kämpar och gör allt för sitt barn.


    Wow, tack för ditt svar! Precis den känslan jag fick när jag läste många av svaren. 
    Min yngsta är ett barn som alltid varit lite mer aktivt och liksom sprungit skrattandes ut mot vägen för att jag ska jaga honom som liten för att ta ett exempel. Hade alla mina barn varit som mitt mellanbarn hade jag säkert också kunnat ge goda råd från en rätt så hög häst, men har med både äldsta(som numera är lugn) och yngsta som är äldsta x 3 i energinivå fått uppleva hur det är att ha barn man verkligen måste säga till hela tiden, upprepa sååå många gånger utan att det går in och hålla koll på hela tiden så de inte skadar sig när de plötsligt klättrat upp i ett av skåpen. Mellersta har jag aldrig haft några sådana problem med och har även lyssnat och kunnat ta in utan tusen upprepningar. Äldsta är numera mycket skötsam och lugn, yngsta är som sagt flera gånger mer aktiv än äldsta var så här får vi se hur det blir. 
  • Anonym (Ensamstående pappa med 3 boys)

    Har lärt mina barn från att dom var små. Ett NEJ är  ett nej oavsett vad/vart man är. Låter som att barnen får många nej hemma och att du inte är bestämt  i det ordet. Vet barnen att det inte är lönt att tjata då frågar dom bara en gång.  Jag har 2 tonårspojkar som snart flyttar ut och en som börjar skolan i höst. 

  • Anonym (tigg)
    Anonym (Trött) skrev 2024-04-26 09:45:39 följande:

    Ja, jag tappade tålamodet för jag ser det om och om här på familjeliv hur man inte sakligt och pedagogiskt kan möta en annan människa i sin frågeställning utan man sätter sig på en hög häst med det enligt sig själv rätta svaret och man levererar det gåpåigt. Precis som du gör nu, för att jag drev där jag kände någon hade den stilen, säger det allt om mitt föräldraskap eller hur? 
    Just denna typen av bemötande har jag även i verkliga livet sett från människor vars barn visat sig balla ur rejält, men man läxar gärna upp på detta vis. 
    Får för övrigt ofta beröm över att jag har fina och skötsamma barn i skolan, känner mig lite tvungen att skriva det här eftersom man omedelbart blir utklassad till att inte ?ha verktygen som krävs? för man visar sig mänsklig och ber om råd. 


    Och om du hade läst min ovanstående kommentar hade du sett att barnen ska få öva på lördagar men resterande tid går jag själv. Det är som sagt främst yngsta barnet som har svårt. Inte äldsta, mellersta kan försöka lite men det känns ändå under kontroll. 


    Hej, jag ställer en fråga på FL om hur jag ska få mina barn att sluta tigga, och sen blir jag skitarg när jag får svar på FL om hur jag ska få mina barn att sluta tigga.

    mvh
    TS
  • Anonym (Trött)
    Anonym (tigg) skrev 2024-04-29 08:14:53 följande:
    Hej, jag ställer en fråga på FL om hur jag ska få mina barn att sluta tigga, och sen blir jag skitarg när jag får svar på FL om hur jag ska få mina barn att sluta tigga.

    mvh
    TS

    Ja verkligen potentiella lösningar jag reagerar på och inte ton och attityd. 


    Oavsett så tack för mig, fick vad jag behövde utav tråden. Diskutera gärna vidare ni andra ;) 

  • Anonym (tigg)
    Anonym (Trött) skrev 2024-04-29 08:32:05 följande:

    Ja verkligen potentiella lösningar jag reagerar på och inte ton och attityd. 


    Oavsett så tack för mig, fick vad jag behövde utav tråden. Diskutera gärna vidare ni andra ;) 


    Medan din egen ton och attityd är fantastisk...
  • Anonym (Trött)
    Anonym (tigg) skrev 2024-04-29 08:35:54 följande:
    Medan din egen ton och attityd är fantastisk...
    Japp, var inget fel på tonen i starten men är man på gränsen till hård och otrevlig får man samma tillbaka. Önskar dig en fortsatt trevlig dag :) 
  • Anonym (tigg)
    Anonym (Trött) skrev 2024-04-29 08:43:20 följande:
    Japp, var inget fel på tonen i starten men är man på gränsen till hård och otrevlig får man samma tillbaka. Önskar dig en fortsatt trevlig dag :) 
    Och det var verkligen inga fel på merparten av svaren du fick heller, men du gick direkt i försvarangrepp. Ha den trevlig dag du med :)
  • Agda90
    Anonym (Trött) skrev 2024-04-28 11:26:22 följande:
    Wow, tack för ditt svar! Precis den känslan jag fick när jag läste många av svaren. 
    Min yngsta är ett barn som alltid varit lite mer aktivt och liksom sprungit skrattandes ut mot vägen för att jag ska jaga honom som liten för att ta ett exempel. Hade alla mina barn varit som mitt mellanbarn hade jag säkert också kunnat ge goda råd från en rätt så hög häst, men har med både äldsta(som numera är lugn) och yngsta som är äldsta x 3 i energinivå fått uppleva hur det är att ha barn man verkligen måste säga till hela tiden, upprepa sååå många gånger utan att det går in och hålla koll på hela tiden så de inte skadar sig när de plötsligt klättrat upp i ett av skåpen. Mellersta har jag aldrig haft några sådana problem med och har även lyssnat och kunnat ta in utan tusen upprepningar. Äldsta är numera mycket skötsam och lugn, yngsta är som sagt flera gånger mer aktiv än äldsta var så här får vi se hur det blir. 
    Tänk om du kunnat var så tydlig i din trådstart?
    Istället attackerar du de som ger dig råd och hävdar att vi sitter på "höga hästar". Nej du. Jag sitter inte på några höga hästar. Men jag och maken har valt från dag ett att vara väldigt tydlig mot våra barn och följt den linjen. Det har fungerat väldigt bra för oss och vi har aldrig haft några problem i affären, eller på andra ställen.

    Sen anser jag inte att godis är en rättighet bara för att det är en lördag. 
  • ElaineBenes
    Anonym (Ensamstående pappa med 3 boys) skrev 2024-04-28 15:08:23 följande:

    Har lärt mina barn från att dom var små. Ett NEJ är  ett nej oavsett vad/vart man är. Låter som att barnen får många nej hemma och att du inte är bestämt  i det ordet. Vet barnen att det inte är lönt att tjata då frågar dom bara en gång.  Jag har 2 tonårspojkar som snart flyttar ut och en som börjar skolan i höst. 


    Vet du, mitt barn fyller snart 5 och jag/vi har aldrig sagt nej och ändrat oss. 
    Blir lite irriterad av såna här inlägg, jag har fasiken gjort ALLT för att mitt barn ska ha de bästa förutsättningarna, från till och med innan hon föddes med att äta rätt och ta hand om min (hennes) kropp.
    Jag har undvikit parfymer och smink, gjort all mat själv och varit noga med att introducera alla smaker konsistenser och allergener. 
    Jag har gått ner i arbetstid och läst böcker och gått på föreläsningar och föräldrakurser om trygga barn och gränssättningar bland annat.
    Detta har varit en helomvändning för mig men jag gör det för mitt barn. Och att få antydningar om att det är slapp och oengagerad uppfostran som leder till att barn inte lyssnar för mig både arg och ledsen. 

    Skulle du vara lika säker om barnen har en diagnos? Vet du exakt hur man ska göra då? 

    Vill förtydliga att jag inte är ts, men har hög igenkänning på hennes problem.
  • Anonym (Pappa till tre barn)
    ElaineBenes skrev 2024-04-28 10:07:03 följande:

    Har inte läst alla svar, men tillräckligt många för att tycka att många är ganska orättvis mot ts. 

    Till exempel att hon skulle ha lärt dem från början hur man beter sig i affären eller att det ska få helt orimliga konsekvenser med indraget lördagsgodis flera veckor fram. 

    Man kan faktiskt som förälder kämpa och ha kämpat med att "uppfostra" och guida sina barn från dag 1, men vissa barn kräver längre tid på sig och kanske andra metoder så resultatet kanske inte infinner sig så snabbt man önskar. 

    Fick höra när min lilla var ännu mindre att det är bara att låta henne vara med i vardagssysslorna. Absolut, men om jag inte hade en hand på henne hade hon förmodligen slickat på toaborsten när jag borstade tänderna, eller krossat alla glas när jag tömde diskmaskinen, eller vält alla stolar när jag lagar mat. 

    Eller det är bara att lägga ner barnet på golvet, hon dör inte av att skrika lite. Men allvarligt talat undrar jag om hon inte var på väg att göra det, hon skrek så hon inte fick luft och tårar snor och dregel sprutade. Kändes inte bra att låta henne genomlida det. 

    Vad ag vill komma till att det är så jäkla lätt för andra att veta hur alla barn fungerar, och visst har ts bett om råd. Men om du inte har belägg för dina påståenden kan det gott stanna vid råd och inga pekpinnar till en förälder som kämpar och gör allt för sitt barn.


    Ett problem är att vi människor har bias mot oss själva så vi ser inte våra egna misstag. Min sambo är också en sådan som kämpat från dag ett. Problemet är bara att hon ofta gör fel men hon ser det inte. Men för mig är det lätt att se hennes misstag. Och på samma sätt gäller det att jag gör misstag som min sambo ser.

    Sen stora skillnaden mellan oss är dock att jag är mycket mer självkritisk, letar brister i det jag gör samt försöker läsa på om barns beteenden och olika metoder. Medan min sambo är väldigt okritisk mot sig själv, vägrar läsa på och anser att hon vet bäst själv.

    Dock kommer vi ibland fram till att hon agerar efter en känsla och inte efter vad hon borde ha gjort för barnens bästa. Och då tar jag bara upp en gång av 10 som jag ser att hon agerar på ett dåligt sätt. Att jag inte påpekar fler gånger beror på att jag ser hur hon kämpar och det är redan jobbigt för henne att prata om det.

    Men egentligen kämpar hon i motvind för hon gör det bara svårare för sig själv. Men det märker hon inte.

    Så det är nog många föräldrar, speciellt mammor, som kämpar men som också får kämpa extra mycket för de är kortsiktiga och för känslomässiga i sitt agerande. Bättre att läsa på om barns beteenden och sen följa det oavsett vad känslorna säger. 
Svar på tråden Hur få barnen att sluta tigga?