Agda90 skrev 2024-04-26 09:31:33 följande:
Barn kan verkligen gå på våra sista nerver och det gäller att vi som föräldrar hittar rätt verktyg att hantera det. Med det sagt. Tycker du att din kommentar som jag citerar tyder på att du har verktygen att hantera en irriterande situation?
Du tappade tålamodet ganska snabbt när folk inte svarade så som du ville. Om du gör likadant med barnen så kommer de att fortsätta tjata och tigga för att du blir triggad.
Att strunta i att gå till affären för att barnen inte beter sig som de ska är i slutändan som att kissa i byxan. Hur ska barnen lära sig om de inte är i den miljön?
Jag hade fortsatt att handla med barnen och jag hade låtit som en trasig skiva för jag hade sagt samma sak varje gång att idag ska vi handla endast det som står på inköpslistan. Jag hade valt att utlämna ord som "ni får INTE något godis" utan jag hade lagt fokus på det som faktiskt SKA göras/handlas.
Jag hade ALDRIG belönat tjat med ens en endast bit godis. Hade vi varit i affären en lördag för att köpa mjölk, bröd och lite lördagsgodis och barnen hade börjat tjata hade jag ställt tillbaka allt och lämnat affären.
Och om någon nu tänker klaga på hur jag gör.... Mina barn har försökt tjata EN gång!
Ja, jag tappade tålamodet för jag ser det om och om här på familjeliv hur man inte sakligt och pedagogiskt kan möta en annan människa i sin frågeställning utan man sätter sig på en hög häst med det enligt sig själv rätta svaret och man levererar det gåpåigt. Precis som du gör nu, för att jag drev där jag kände någon hade den stilen, säger det allt om mitt föräldraskap eller hur?
Just denna typen av bemötande har jag även i verkliga livet sett från människor vars barn visat sig balla ur rejält, men man läxar gärna upp på detta vis.
Får för övrigt ofta beröm över att jag har fina och skötsamma barn i skolan, känner mig lite tvungen att skriva det här eftersom man omedelbart blir utklassad till att inte ?ha verktygen som krävs? för man visar sig mänsklig och ber om råd.
Och om du hade läst min ovanstående kommentar hade du sett att barnen ska få öva på lördagar men resterande tid går jag själv. Det är som sagt främst yngsta barnet som har svårt. Inte äldsta, mellersta kan försöka lite men det känns ändå under kontroll.