• Anonym (Trött)

    Hur få barnen att sluta tigga?

    Har två barn som jag undviker att handla med just för att oavsett hur ofta jag säger nej så tjatar de om att få saker i affären. Detta är även om vi handlar lördagsgodis eller vad som, de nöjer sig aldrig med vad de får. Undviker som sagt att handla med barnen för det tiggs i tid och otid, även om jag innan vi går in i affären säger det inte blir något annat än det vi planerat att handla.
    Detta har lett att jag ibland ryter ifrån i affären och nu tycker jag personalen tittar lite surt när jag handlar då de säkert tror jag är en elak mamma. 


    Någon som haft barn som hållt på så här som ni fått bukt med? Ena barnet går rätt bra att handla själv med, äldsta men yngsta är överaktiv och blir liksom uppspelt när vi är och handlar och springer och hämtar grejer hela tiden och frågar om jag kan handla detta till honom. Blir så jäkla stressad och undviker som sagt att handla med barnen. 
    Det är inte heller för att yngsta sällan får följa med, blir ändå några gånger i veckan jag blir tvungen att handla med dem ändå. 

  • Svar på tråden Hur få barnen att sluta tigga?
  • Agda90
    felicityporter skrev 2024-04-26 04:55:38 följande:
    Har man sina egna barn endast under en begränsad tid varje månad kan det definitivt vara värt att ge dem lite extra som de vill ha. Man har ju redan sabbat deras chans till ett tryggt liv med bägge föräldrar och då är det minsta man kan begära en extra godisklubba eller vad det nu må vara. Så tänker jag.
    Så man ska sabba deras hälsa för att de tjatar om godis?
    Skapa bortskämda monster?
    Nej, man skapar en trygg och stabil miljö med de förutsättningar man har
  • Anonym (Trött)
    Agda90 skrev 2024-04-26 09:06:57 följande:
    Så man ska sabba deras hälsa för att de tjatar om godis?
    Skapa bortskämda monster?
    Nej, man skapar en trygg och stabil miljö med de förutsättningar man har

    Bortser från inlägg likt det du citerade, totalt världsfrånvänt. Känner snarare mina barn får för mycket godis(på helgen), att vi inte bara håller oss till lördag. Jag har iaf tänkt att jag ska handla allt ensam under veckorna, det mesta inför att de kommer och sen om något behövs köpas till får jag gå förbi innan jag hämtar dom i skolan.
    Sen för att öva ska de få följa med och köpa lördagsgodiset och att vi går igenom vad som gäller innan och följer de inte dom så får de inte följa med nästkommande lördag som en konsekvens så då väljer jag godiset. 

  • Agda90
    Anonym (Trött) skrev 2024-04-25 17:10:27 följande:
    Men vaffö, vaffö dådå! 
    Barn kan verkligen gå på våra sista nerver och det gäller att vi som föräldrar hittar rätt verktyg att hantera det. Med det sagt. Tycker du att din kommentar som jag citerar tyder på att du har verktygen att hantera en irriterande situation?
    Du tappade tålamodet ganska snabbt när folk inte svarade så som du ville. Om du gör likadant med barnen så kommer de att fortsätta tjata och tigga för att du blir triggad. 

    Att strunta i att gå till affären för att barnen inte beter sig som de ska är i slutändan som att kissa i byxan. Hur ska barnen lära sig om de inte är i den miljön?

    Jag hade fortsatt att handla med barnen och jag hade låtit som en trasig skiva för jag hade sagt samma sak varje gång att idag ska vi handla endast det som står på inköpslistan. Jag hade valt att utlämna ord som "ni får INTE något godis" utan jag hade lagt fokus på det som faktiskt SKA göras/handlas. 

    Jag hade ALDRIG belönat tjat med ens en endast bit godis. Hade vi varit i affären en lördag för att köpa mjölk, bröd och lite lördagsgodis och barnen hade börjat tjata hade jag ställt tillbaka allt och lämnat affären. 

    Och om någon nu tänker klaga på hur jag gör.... Mina barn har försökt tjata EN gång!
  • Agda90
    Anonym (Trött) skrev 2024-04-26 09:19:28 följande:

    Bortser från inlägg likt det du citerade, totalt världsfrånvänt. Känner snarare mina barn får för mycket godis(på helgen), att vi inte bara håller oss till lördag. Jag har iaf tänkt att jag ska handla allt ensam under veckorna, det mesta inför att de kommer och sen om något behövs köpas till får jag gå förbi innan jag hämtar dom i skolan.
    Sen för att öva ska de få följa med och köpa lördagsgodiset och att vi går igenom vad som gäller innan och följer de inte dom så får de inte följa med nästkommande lördag som en konsekvens så då väljer jag godiset. 


    Skolan?


    Då är de gamla nog för att du ska sätta ner foten och säga ifrån när de beter sig som de gör. Jag trodde att vi pratade om barn i förskoleåldern!
    Och nej, sköter de sig inte så är det inte du som väljer godiset utan då ska de vara utan!

  • Anonym (Trött)
    Agda90 skrev 2024-04-26 09:31:33 följande:
    Barn kan verkligen gå på våra sista nerver och det gäller att vi som föräldrar hittar rätt verktyg att hantera det. Med det sagt. Tycker du att din kommentar som jag citerar tyder på att du har verktygen att hantera en irriterande situation?
    Du tappade tålamodet ganska snabbt när folk inte svarade så som du ville. Om du gör likadant med barnen så kommer de att fortsätta tjata och tigga för att du blir triggad. 

    Att strunta i att gå till affären för att barnen inte beter sig som de ska är i slutändan som att kissa i byxan. Hur ska barnen lära sig om de inte är i den miljön?

    Jag hade fortsatt att handla med barnen och jag hade låtit som en trasig skiva för jag hade sagt samma sak varje gång att idag ska vi handla endast det som står på inköpslistan. Jag hade valt att utlämna ord som "ni får INTE något godis" utan jag hade lagt fokus på det som faktiskt SKA göras/handlas. 

    Jag hade ALDRIG belönat tjat med ens en endast bit godis. Hade vi varit i affären en lördag för att köpa mjölk, bröd och lite lördagsgodis och barnen hade börjat tjata hade jag ställt tillbaka allt och lämnat affären. 

    Och om någon nu tänker klaga på hur jag gör.... Mina barn har försökt tjata EN gång!

    Ja, jag tappade tålamodet för jag ser det om och om här på familjeliv hur man inte sakligt och pedagogiskt kan möta en annan människa i sin frågeställning utan man sätter sig på en hög häst med det enligt sig själv rätta svaret och man levererar det gåpåigt. Precis som du gör nu, för att jag drev där jag kände någon hade den stilen, säger det allt om mitt föräldraskap eller hur? 
    Just denna typen av bemötande har jag även i verkliga livet sett från människor vars barn visat sig balla ur rejält, men man läxar gärna upp på detta vis. 
    Får för övrigt ofta beröm över att jag har fina och skötsamma barn i skolan, känner mig lite tvungen att skriva det här eftersom man omedelbart blir utklassad till att inte ?ha verktygen som krävs? för man visar sig mänsklig och ber om råd. 


    Och om du hade läst min ovanstående kommentar hade du sett att barnen ska få öva på lördagar men resterande tid går jag själv. Det är som sagt främst yngsta barnet som har svårt. Inte äldsta, mellersta kan försöka lite men det känns ändå under kontroll. 

  • Anonym (Trött)
    Agda90 skrev 2024-04-26 09:38:38 följande:

    Skolan?


    Då är de gamla nog för att du ska sätta ner foten och säga ifrån när de beter sig som de gör. Jag trodde att vi pratade om barn i förskoleåldern!
    Och nej, sköter de sig inte så är det inte du som väljer godiset utan då ska de vara utan!


    Nej, mina barn ska inte vara utan godis lördagen två veckor efter för de inte skötte sig två veckor innan. Jisses.
  • Agda90
    Anonym (Trött) skrev 2024-04-26 09:46:50 följande:
    Nej, mina barn ska inte vara utan godis lördagen två veckor efter för de inte skötte sig två veckor innan. Jisses.
    Du ställde frågan hur man ska få barn att sluta tigga. Jag gav dig konkreta förslag. 
    Barn i skolåldern ska veta vilka regler som gäller. Det är ingen raketforskning. Men du verkar mer mån om att de måste ha lördagsgodis. Ditt val
  • mammabitch
    Agda90 skrev 2024-04-26 09:31:33 följande:
    Barn kan verkligen gå på våra sista nerver och det gäller att vi som föräldrar hittar rätt verktyg att hantera det. Med det sagt. Tycker du att din kommentar som jag citerar tyder på att du har verktygen att hantera en irriterande situation?
    Du tappade tålamodet ganska snabbt när folk inte svarade så som du ville. Om du gör likadant med barnen så kommer de att fortsätta tjata och tigga för att du blir triggad. 

    Att strunta i att gå till affären för att barnen inte beter sig som de ska är i slutändan som att kissa i byxan. Hur ska barnen lära sig om de inte är i den miljön?

    Jag hade fortsatt att handla med barnen och jag hade låtit som en trasig skiva för jag hade sagt samma sak varje gång att idag ska vi handla endast det som står på inköpslistan. Jag hade valt att utlämna ord som "ni får INTE något godis" utan jag hade lagt fokus på det som faktiskt SKA göras/handlas. 

    Jag hade ALDRIG belönat tjat med ens en endast bit godis. Hade vi varit i affären en lördag för att köpa mjölk, bröd och lite lördagsgodis och barnen hade börjat tjata hade jag ställt tillbaka allt och lämnat affären. 

    Och om någon nu tänker klaga på hur jag gör.... Mina barn har försökt tjata EN gång!
    +1
    Tre barn och inget av dem har haft som vana att försaka tjata eller bråka sig till saker i affären. Ett nej har alltid varit ett nej - däremot har jag aldrig sagt nej "baraföratt" .
    De har lärt sig långt innan skolåldern att bråk och skrik kommer de inte långt med - att vara hjälpsam och bära korgen, hämta mjölken etc däremot kan ibland göra mamma villig att köpa det där lilla extra, om det är rimligt .
  • Tom Araya
    felicityporter skrev 2024-04-26 03:44:06 följande:

    Någonting i din TS får mig att tro att du är en jävligt snål mamma men jag hoppas jag har fel. Du har dina barn bara några dagar i veckan/varannan vecka men vill ändå inte köpa den mat/godis de vill ha? Någonting luktar ruttet?


    Att du inte kan se andra skäl än snålhet till att inte alltid låta barn få allt de pekar på säger mer om dig än om TS.
  • Tom Araya
    Anonym (Trött) skrev 2024-04-26 09:46:50 följande:
    Nej, mina barn ska inte vara utan godis lördagen två veckor efter för de inte skötte sig två veckor innan. Jisses.
    Men om det du beskriver i trådstarten sker när ni handlar lördagsgodis så kan du ju säga att de får välja, lördagsgodis eller tidning/leksak (eller vad de nu kan tänkas vilja ha).
Svar på tråden Hur få barnen att sluta tigga?