• Liza Angela

    Hunden framför allt?

    Min väninna vill att jag ska komma hem till henne på fika och umgänge. Jag är ensamförälder och behöver alltid ha med mig mina barn (2 & 4) när jag besöker någon och det brukar aldrig vara något problem. De är mycket lugna, snälla och väluppfostrade. 

    Jag kan tyvärr inte säga detsamma om väninnans hundar. De är jättestora, vilda, stökiga, påflugna och sitter man med mat i sin tallrik så ska de roffa åt sig den till VARJE pris.

    Mina barn är paniskt livrädda för dessa hundar och även om jag själv inte är direkt rädd, så tycker jag att de är väldigt obehagliga. Väninnan blir lite sur och kränkt om jag ber henne hålla hundarna på övervåningen under tiden vi besöker (de blir "stressade och ledsna" och "hon begär ju inte att jag låser in mina barn för hennes skull"). 
    Jag vill inte forcera mina skräckslagna barn att försöka umgås med hundar som inte ens matte kan hantera. Men saken är också den att jag inte vill lämna bort barnen till någon annan, bara för hundarnas skull. Så jag har fått tacka nej till alla sammankomster hemma hos henne och vårt umgänge blir allt glesare, vilket då tydligen bara är mitt fel.
    Seriöst alla hundägare, hjälp mig att förstå? Jag fattar naturligtvis att jag inte kan ställa folk inför ultimatum i deras eget hem. Men är det verkligen rätt att klandra mig för att jag inte böjer mig för hennes hundar? Hur resonerar ni som sätter era hundar främst i alla lägen? 
  • Svar på tråden Hunden framför allt?
  • Liza Angela
    Anonym (Bjud hem själv?) skrev 2024-02-19 13:54:50 följande:
    Är ju uppenbart att du inte gillar din vän. Det är väl perfekt att ni inte ses längre. Win-win för er båda. Och stackars barnen.
    Du delar hennes inställning och vill försvara den, vlket såklart är helt ok. Men det där var bara rätt och slätt fånigt och det tror jag att du vet.

    Försök gärna vara lite mer vuxen i ditt resonemang, det vore ännu mer win-win för alla inblandade. Tack!
  • Liza Angela
    Anonym (Bizz) skrev 2024-02-19 13:11:54 följande:
    En stressad hund fiser mer, så långt har hon ju rätt. Men vad skulle det vara med er som stressar sönder hennes hundar undrar jag.

    Tja, vi undviker dem ju, i möjligaste mån. Jag parerar och värjer mig när de försöker hoppa upp på mig och jag rycker undan min mattallrik, eftersom jag inte gillar att ha deras dreggel i den. 

    Allt detta upplever hundarna som mobbing och/eller avvisande, tydligen. 

  • Anonym (Sociala problem)

    Jag tänker att det är dags att sluta umgås med hundägaren som inte snappar upp att umgänget faktiskt inte fungerar utifrån gästernas perspektiv. 

    Personligen tycker jag att man ska visa varandra hänsyn, och inte en chans att jag hade "utsatt" mina barn för umgänge med människor med beteenden som faktiskt inte fungerar.

    Jag har också haft hund och är tämligen tålmodig kring just hundar som sådant. Det jag dock inte klarar och faktiskt undviker är hundägare som inte aktivt jobbar med att försöka få sina hundar fostrade och som inte tar ansvar för situationen runt andra. Och det gäller faktiskt i deras hem också.

    Varför vissa hundägare går in i någon sorts märklig symbios och helt prioriterar hundar som beter sig som skitstövlar/slynglar bryr jag mig inte längre om. Jag konstaterar snarare att denna typ av hundägarslap faktiskt är en fara för mitt barn och högst troligen även för dina. 

    Min fråga till mig själv har snarare varit hur jag just förmedlar att någons uppfostran av djur gör att jag inte är intresserad av umgänge...  För precis som du noterat brukar sådana här hundägare faktiskt sakna sunt förnuft om situationen.

  • Liza Angela
    Anonym (Sociala problem) skrev 2024-02-19 15:15:10 följande:

    Jag tänker att det är dags att sluta umgås med hundägaren som inte snappar upp att umgänget faktiskt inte fungerar utifrån gästernas perspektiv. 

    Personligen tycker jag att man ska visa varandra hänsyn, och inte en chans att jag hade "utsatt" mina barn för umgänge med människor med beteenden som faktiskt inte fungerar.

    Jag har också haft hund och är tämligen tålmodig kring just hundar som sådant. Det jag dock inte klarar och faktiskt undviker är hundägare som inte aktivt jobbar med att försöka få sina hundar fostrade och som inte tar ansvar för situationen runt andra. Och det gäller faktiskt i deras hem också.

    Varför vissa hundägare går in i någon sorts märklig symbios och helt prioriterar hundar som beter sig som skitstövlar/slynglar bryr jag mig inte längre om. Jag konstaterar snarare att denna typ av hundägarslap faktiskt är en fara för mitt barn och högst troligen även för dina. 

    Min fråga till mig själv har snarare varit hur jag just förmedlar att någons uppfostran av djur gör att jag inte är intresserad av umgänge...  För precis som du noterat brukar sådana här hundägare faktiskt sakna sunt förnuft om situationen.


    Väl talat!! {#emotions_dlg.flower}
  • Tilolo
    Liza Angela skrev 2024-02-19 12:39:29 följande:
    Heh, ja... hennes hundar släpper sig hela tiden dessutom och detta är något som vi gäster får skulden för. Hon menar att hundarna känner av att vi inte gillar dem och så blr de dåliga i magen av denna stress vi utsätter dem för.

    Så, inte bara är det så att vi förväntas tolerera dessa monsters uppförande, vi bör också känna dåligt samvete för att vi får dem att må dåligt. Minsann.
    Herregud 😣
  • Lynx123

    Hundarna kommer först i sitt eget hem. Gillar du det inte så kan ni alltid träffas ute någonstans. Enkelt!

  • Cathariiina

    För människor som inte har barn, blir sällskapsdjuren ofta ett surrogat. D.v.s.: din väninna känner antagligen likadant för sina hundar som du gör för dina barn. Det är även så, att man inte ser problemen hos det man älskar. Hon ser inte att hennes hundar är ouppfostrade, och du kanske inte ser att dina barn också är det? Eller så är både barnen normala barn och hundarna normala hundar, med de naturliga livsyttringar som småbarn och hundar visar upp - SÅ kan det också vara! Skrattande

    Jag tänker att ni kanske kan försöka upprätthålla er vänskap digitalt..? För det kommer ju att komma en dag, när både barnen och hundarna har blivit äldre och lugnare. Synd att förstöra vänskapen helt nu, tänker jag. 

  • Anonym (Sociala problem)
    Lynx123 skrev 2024-02-19 16:50:08 följande:

    Hundarna kommer först i sitt eget hem. Gillar du det inte så kan ni alltid träffas ute någonstans. Enkelt!


    Nä, människors säkerhet bör alltid komma i första hand. Ouppfostrade hundar med ägare som inte ser uppenbara hundproblem som just problem bör man inte komma hem till. 

    Och tyvärr märker man oftast inte sådant tämligen omgående, utan man blir oftast tämligen tagen på sängen om hur till synes normala människor helt tappat vad som r rimligt....  Att träffas ute är faktiskt ett riktigt naivt råd. Det hjälper mot allergi men knappast mot hundrelaterade skador. 

    Ts har i första hand ansvar för att inte utsätta sina barn för fara och min erfarenhet är att just människor med nedsatt insikt om sin djurhållning är människor man inte ska prioritera.
  • molly50
    Lynx123 skrev 2024-02-19 16:50:08 följande:

    Hundarna kommer först i sitt eget hem. Gillar du det inte så kan ni alltid träffas ute någonstans. Enkelt!


    Varför ute någonstans? De kan väl träffas hemma hos TS,i så fall?
    Visst är det hundarnas hem.
    Men de verkar,ärligt talat,ganska ouppfostrade. Så pass att de skrämmer TS barn.
    Väninnan får väl börja träna lydnad med sina hundar om hon vill att folk ska kunna komma hem till henne utan att behöva ha hennes hundar i knät när de ska äta.
    Om hon inte vill stänga in dem i ett rum den stunden.
  • Core
    Lynx123 skrev 2024-02-19 16:50:08 följande:

    Hundarna kommer först i sitt eget hem. Gillar du det inte så kan ni alltid träffas ute någonstans. Enkelt!


    Haha, uppenbarligen väljer man bort umgänge med någon som promt måste ha ouppfostrade hundar med sig. Precis som jag alltid fostrat mina barn att vara artiga och inte dryga på folk oavsett om vi är hemma eller på besök, ska hundägare ha samma inställning till sina hundar.

    Eller tycker du det är okej med en snorig dampunge som klättra på folk bara för att barnet bor där?

    f.ö är de som inte har pli på ungarna inte sällan samma klientel som de som inte har pli på hundar
  • Anonym (Bizz)
    molly50 skrev 2024-02-19 17:24:11 följande:
    Varför ute någonstans? De kan väl träffas hemma hos TS,i så fall?
    Visst är det hundarnas hem.
    Men de verkar,ärligt talat,ganska ouppfostrade. Så pass att de skrämmer TS barn.
    Väninnan får väl börja träna lydnad med sina hundar om hon vill att folk ska kunna komma hem till henne utan att behöva ha hennes hundar i knät när de ska äta.
    Om hon inte vill stänga in dem i ett rum den stunden.
    Nåja, småungar kan också vara livrädd för en liten fjärilshund, eller annan liten tuss till vovve.
  • molly50
    Anonym (Bizz) skrev 2024-02-19 17:51:01 följande:
    Nåja, småungar kan också vara livrädd för en liten fjärilshund, eller annan liten tuss till vovve.
    Jovisst. Men det är väl ändå ägarens ansvar att se till att hunden inte hoppar,klättrar och skrämmer. Oavsett storlek på hunden.
    Likaväl som att man som förälder ser till att ens barn uppför sig.
  • Anonym
    Liza Angela skrev 2024-02-19 12:39:29 följande:
    Heh, ja... hennes hundar släpper sig hela tiden dessutom och detta är något som vi gäster får skulden för. Hon menar att hundarna känner av att vi inte gillar dem och så blr de dåliga i magen av denna stress vi utsätter dem för.

    Så, inte bara är det så att vi förväntas tolerera dessa monsters uppförande, vi bör också känna dåligt samvete för att vi får dem att må dåligt. Minsann.
    Hon förstår inte att hundarna är hennes ansvar.
  • Anonym (vänta)

    Jag förslår att du pausar umgänge i hemmet med henne (eller äter ute innan och inte äter middag med barnen där utan bara nåt enkelt typ en glass) tills dina ungar och hennes hundar är lite äldre, det brukar förenkla.

    Jag gjorde så med en trebarnsmor vars ungar rev hela stället vart de kom, men fem år senare kunde vi faktiskt börja umgås igen.

  • Liza Angela
    Core skrev 2024-02-19 17:24:50 följande:
    Haha, uppenbarligen väljer man bort umgänge med någon som promt måste ha ouppfostrade hundar med sig. Precis som jag alltid fostrat mina barn att vara artiga och inte dryga på folk oavsett om vi är hemma eller på besök, ska hundägare ha samma inställning till sina hundar.

    Eller tycker du det är okej med en snorig dampunge som klättra på folk bara för att barnet bor där?
    Solid poäng där.
    Flera figurer i den här tråden anser att det är människans plikt att köpa läget och lämna företräde åt hundarna, i synnerhet på deras hemmaplan.

    Men jag är villig att satsa en fet slant på att de inte skulle försvara eller acceptera motsvarande beteende hos någons barn.
  • Anonym (H)

    Kan din väninna inte garantera att hundarna inte hoppar på dina barn/håller lite avstånd, tycker jag att hon ska ha hundarna i ett annat rum 

Svar på tråden Hunden framför allt?