• fultextad användarhandbok

    Rituella inlägg och subliminala budskap

    Sangvinisk palaver författade av flyhänta skribenter. Jag insuper njutningsfullt frågetecknen, de interrogativa satsernas särskilda krumelurer. Gåtfulla, hemlighetsfulla, sfnixlika. Besvärjelser, magiska formler och ockulta riter förklädda till triviala inlägg. Didaktiska rader som ger mig tid att kontemplera över de mytiska och paranta namn som skribenterna gagnar. Ibland impertinenta, bombastiska formuleringar och utgjutelser, ibland verserade, såta och  hjärtinnerliga. 

    Förtälj era tolkningar av forumets inlägg.
  • Svar på tråden Rituella inlägg och subliminala budskap
  • Freddie K

    Vad är sanning, vad är lögn? Om du förtäljer mig en historia, hur ska jag veta om du talar sanning eller far med osanning? Vad har du för uppsåt? Är det för egen gagn eller är du uppriktig och inte har en gömd agenda eller onda intentioner? 


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • fultextad användarhandbok
    Freddie K skrev 2024-01-05 05:25:32 följande:

    Vad är sanning, vad är lögn? Om du förtäljer mig en historia, hur ska jag veta om du talar sanning eller far med osanning? Vad har du för uppsåt? Är det för egen gagn eller är du uppriktig och inte har en gömd agenda eller onda intentioner? 


    Sanningen är skeendet. Lögnen är sanningen illusion, det som inte stämmer med skeendet. Uppsåt förtar skeendet, förtar glädjen. Agendor är för ismer med färdiga staket och ramverk. Sådant ligger mig inte för. Vad är syftet? Vad är svar utan frågor?
  • fultextad användarhandbok
    Freddie K skrev 2024-01-05 05:25:32 följande:

    Vad är sanning, vad är lögn? Om du förtäljer mig en historia, hur ska jag veta om du talar sanning eller far med osanning? Vad har du för uppsåt? Är det för egen gagn eller är du uppriktig och inte har en gömd agenda eller onda intentioner? 


    fultextad användarhandbok skrev 2024-01-05 18:07:51 följande:
    Sanningen är skeendet. Lögnen är sanningen illusion, det som inte stämmer med skeendet. Uppsåt förtar skeendet, förtar glädjen. Agendor är för ismer med färdiga staket och ramverk. Sådant ligger mig inte för. Vad är syftet? Vad är svar utan frågor?
    Vad är du, vad är jag? Mer än personliga pronomen? Kan de någonsin beskriva upplevelser? Lögn och sanning är överenskommelser. Vi är rörande överens. Vad som är. Vad som inte är. Så fast i tron på en statisk yttre värld. Så övertygade om rätt och fel? Jag förtäljer inte för den som vänder mig ryggen, vill inte skåda den som anklagar mig utan annan grund än klentrons tvivel, vill inte med den som hävdar att jag inte fast jag har. Negationens låga, som eldsflammor i minusgrader.

  • Freddie K

    Att bära på sanningens ok. Att vara sanningsenlig när de flesta far med osanning. Denna värld kan vara hård! Skulle du krypa till korset om jag klädde av din osanning?


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • fultextad användarhandbok
    Freddie K skrev 2024-01-06 05:15:38 följande:

    Att bära på sanningens ok. Att vara sanningsenlig när de flesta far med osanning. Denna värld kan vara hård! Skulle du krypa till korset om jag klädde av din osanning?


    Den som anklagar eller förtäljer lögner kamouflerad till sanning kommer aldrig att röra vid mig, bara vid sin egen solk.

    ...

    Konstig vändning, men tråden fick lite fart igen.
  • Freddie K
    fultextad användarhandbok skrev 2024-01-06 09:14:39 följande:
    Den som anklagar eller förtäljer lögner kamouflerad till sanning kommer aldrig att röra vid mig, bara vid sin egen solk.

    ...

    Konstig vändning, men tråden fick lite fart igen.
    Sant. Den som far med osanning kommer bara att vidröra sin egen olycka.

    Ja, jag kunde inte låta bli. Skäms
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • fultextad användarhandbok
    Freddie K skrev 2024-01-06 12:57:04 följande:
    Sant. Den som far med osanning kommer bara att vidröra sin egen olycka.

    Ja, jag kunde inte låta bli. Skäms
    Nä, inte alltid man kan, ibland bara poppar det upp en tanke eller två som man skriver någonstans. Det är ju skrivarnas tråd, så de som skriver får besluta hur tråden utvecklas, om den alls. Må den ta vilka vägar som helst, allt från kylskåpspoesi till recept och vad som kan finnas där emellan.
  • Freddie K
    fultextad användarhandbok skrev 2024-01-06 15:06:27 följande:
    Nä, inte alltid man kan, ibland bara poppar det upp en tanke eller två som man skriver någonstans. Det är ju skrivarnas tråd, så de som skriver får besluta hur tråden utvecklas, om den alls. Må den ta vilka vägar som helst, allt från kylskåpspoesi till recept och vad som kan finnas där emellan.
    Jag har snöat in på falska människor. Sitter och skriver en novell om det. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • fultextad användarhandbok
    Freddie K skrev 2024-01-10 07:46:37 följande:
    Jag har snöat in på falska människor. Sitter och skriver en novell om det. 
    Dygn finns inte utan någon som skapar dem. Falskhet finns inte utan upplevare. Mäta och mätas. Går upplevelserna som sådana någonsin att mäta? Jag vet inte.
  • Freddie K

    Jag har en dikt jag vill dela med mig av. Här kommer den:


    Det är bara jag och min segelbåt. På öppet hav seglar vi mot horisonten. Det är nästan vindstilla. Seglen får precis den kraft de behöver för att båten ska gå framåt. Jag är kapten och matros. Jag uppskattar ensamheten och tystnaden. Äntligen har jag fått ro. Havet sträcker sig så långt ögat kan nå. Jag seglar på öppet hav mot ett mål jag ännu inte vet om.


    Det är inte målet som är målet, utan resan. Jag seglar vidare mot en ännu okänd destination. Bekväm i mig själv och i livet.


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • fultextad användarhandbok
    Freddie K skrev 2024-01-18 05:56:18 följande:

    Jag har en dikt jag vill dela med mig av. Här kommer den:


    Det är bara jag och min segelbåt. På öppet hav seglar vi mot horisonten. Det är nästan vindstilla. Seglen får precis den kraft de behöver för att båten ska gå framåt. Jag är kapten och matros. Jag uppskattar ensamheten och tystnaden. Äntligen har jag fått ro. Havet sträcker sig så långt ögat kan nå. Jag seglar på öppet hav mot ett mål jag ännu inte vet om.


    Det är inte målet som är målet, utan resan. Jag seglar vidare mot en ännu okänd destination. Bekväm i mig själv och i livet.


    Stiltjens yta vari evigheten speglar sig. Fri horisont, i fjärran ser himmel och hav ut att smälta samman. Stormen suddar ut all enhetlig yta, havet svart och kokande höjer sig mot himlen som sänker sig mot havet. Är mig bekanta. Färdkost i form av tankar. Hopp att andas och en riktning ut i intet. Seglar halvvindsslör, varken plattläns eller kryss. Färdas med vindens hand, vaggas av vågornas böljande. Trimmade laminatsegel och inre frid. 
  • fultextad användarhandbok

    Bland de lyckade känner du ditt misslyckande. Bland de smarta känner du dig osmart. Vad har du? Din enkelspårighet, din enfald och din feghet. Tack.

    Elden brinner i öppna spisen , sprakar rogivande, men snart ska hemma säljas och du ligger framför brasan och tittar in i lågorna. Inom dig brinner också en eld. Som liten var öriket ditt allt, du var somrarnas barfotaflicka. Gästhamnen, affären, alla hemliga platser, allt kände du till. Vänskap med sommargäster, barn från fastlandet. Du såg höstarna komma, såg ödsligheten. Stod under stjärnklara himlar och undrade var allt kom ifrån. Så växte du upp och flyttade och elden började behärska dig, du blev en varg utan flock, en svältande omgiven av mat, en udda existens i vars inre längtan brann. Du fann din flock, på vågtopparna, i dalarna, i stormens urgamla vansinne, i utmattningens sömn i en enkel koj där havet rullade dig fram och åter. Du fick äta dig mätt på de långa skridskoturerna, allt längre och längre ut, över is och råk. Vad fann du, vad blev du? Du fann frid, fann lycka, du blev ensamhetens vaggsång som du lyssnat till så många gånger. Som du fick kämpa. Äventyrens älskvärdhet.

    Nu försöker du lära dig att behärska elden, göra något uppskattat av den. Fast nog vet du vad elden vill. Skapa ett sådant leverne att när det är dags bara lägga dig ner i naturens sköte och uppgå i det du kom ifrån. Fungerar dina naiva tankar i praktiken? Du vet inte. Elden falnar och du tittar in i glöden.

  • flygrl

    Så klart och vackert men samtidigt också lite dunkelt. Är elden längtan? Längtan tillbaka eller bort?


    "...men snart ska hemma säljas..." Vad ska säljas? Barndomshemmet? 🤔

    (Hej förresten! 😉)

  • fultextad användarhandbok
    flygrl skrev 2024-04-20 19:23:21 följande:

    Så klart och vackert men samtidigt också lite dunkelt. Är elden längtan? Längtan tillbaka eller bort?


    "...men snart ska hemma säljas..." Vad ska säljas? Barndomshemmet? 🤔

    (Hej förresten! 😉)


    Ursäktar för det! Jag tänkte att då det är subliminala budskap så kan det vara lite tvetydigt eller otydligt, men det blev nog för mycket av det. Jag ska inte skylla på något, bara som förklaring, att jag har haft en jobbig period som verkar ha vänt hoppas jag, och då kan det gå så som det gick då man försöker skriva något. Men ja, elden har väl varit en längtan, en energi, en oro, alltid bort, ut. Kanske från det att jag blev 16. Fast jag har alltid velat återvända hem, hemlandet är värdefullt. Jo alltså, mina föräldrar flyttade isär och vi har haft huset, där vi bodde tidigare och där jag växte upp, som sommarhus och allmänt semesterhus. Men det ska säljas då av praktiska skäl och kommer nog att inbringa massa pengar med. Hej! Och tack för dina reflektioner, de var uppskattade!
  • flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2024-04-20 21:37:35 följande:
    Ursäktar för det! Jag tänkte att då det är subliminala budskap så kan det vara lite tvetydigt eller otydligt, men det blev nog för mycket av det. Jag ska inte skylla på något, bara som förklaring, att jag har haft en jobbig period som verkar ha vänt hoppas jag, och då kan det gå så som det gick då man försöker skriva något. Men ja, elden har väl varit en längtan, en energi, en oro, alltid bort, ut. Kanske från det att jag blev 16. Fast jag har alltid velat återvända hem, hemlandet är värdefullt. Jo alltså, mina föräldrar flyttade isär och vi har haft huset, där vi bodde tidigare och där jag växte upp, som sommarhus och allmänt semesterhus. Men det ska säljas då av praktiska skäl och kommer nog att inbringa massa pengar med. Hej! Och tack för dina reflektioner, de var uppskattade!
    Men...det va inte likt dig att typ be om ursäkt för din poesi. Du vet väl jag tycker det du skriver är fint och fascinerande. Även den här gången och jag tycker poesi gott kan få va lite dunkel och mångtydig, nåt man som läsare får grunna lite över. Det subliminala som du nämner och som ingår i ämnet för tråden. Det är ju lite av ett annat språk typ. Poesin alltså. Ett språk som kan uttrycka det svårgripliga, det man kanske inte ens själv riktigt förstår.

    Tråkigt att höra du haft det jobbigt senaste tiden. Jag hoppas också det vänt för dig och du ska få må bättre. Livet är inte alltid all fun and games, jag vet av egen erfarenhet. 
    Hoppas det blir bra i slutändan med försäljningen av sommarhuset även om det väl känns sorgligt med. 
  • fultextad användarhandbok
    flygrl skrev 2024-04-21 20:32:10 följande:
    Men...det va inte likt dig att typ be om ursäkt för din poesi. Du vet väl jag tycker det du skriver är fint och fascinerande. Även den här gången och jag tycker poesi gott kan få va lite dunkel och mångtydig, nåt man som läsare får grunna lite över. Det subliminala som du nämner och som ingår i ämnet för tråden. Det är ju lite av ett annat språk typ. Poesin alltså. Ett språk som kan uttrycka det svårgripliga, det man kanske inte ens själv riktigt förstår.

    Tråkigt att höra du haft det jobbigt senaste tiden. Jag hoppas också det vänt för dig och du ska få må bättre. Livet är inte alltid all fun and games, jag vet av egen erfarenhet. 
    Hoppas det blir bra i slutändan med försäljningen av sommarhuset även om det väl känns sorgligt med. 
    Det har du rätt i, kanske det bara visar att det har varit lite jobbigt! Jag skulle väl tillägga att allt jag författat i den här tråden är författade rakt av, ogenomtänkta och oplanerade och inte tillrättalagda, kanske för att närma mig vad som finns under tankarna och sätta ord på det språklösa, eller något sådant. Ja faktiskt, hur beskriver man upplevelsen av ännu nattsval klippa under fötterna för att se solen gå upp? Jag vet inte.

    Nå, så är det, det gäller bara att inte ge upp, så småningom kommer belöningen åter. Tyvärr vet du nog för mycket om det, jag vet nog inte mycket i jämförelse, så jag kan ju inte ge några råd, men kanske ändå att man kan tänka att man inte är det jobbiga eller hemska som hänt en, lätt att skriva förstås. Försäljningen är inte så farlig, mest vanlig nostalgi. De som flyttar hit kommer nog att ta väl hand om det, annars flyttar man väl inte ut så där. Hoppas att du har det bra!
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-04-19 17:34:47 följande:

    Bland de lyckade känner du ditt misslyckande. Bland de smarta känner du dig osmart. Vad har du? Din enkelspårighet, din enfald och din feghet. Tack.

    Elden brinner i öppna spisen , sprakar rogivande, men snart ska hemma säljas och du ligger framför brasan och tittar in i lågorna. Inom dig brinner också en eld. Som liten var öriket ditt allt, du var somrarnas barfotaflicka. Gästhamnen, affären, alla hemliga platser, allt kände du till. Vänskap med sommargäster, barn från fastlandet. Du såg höstarna komma, såg ödsligheten. Stod under stjärnklara himlar och undrade var allt kom ifrån. Så växte du upp och flyttade och elden började behärska dig, du blev en varg utan flock, en svältande omgiven av mat, en udda existens i vars inre längtan brann. Du fann din flock, på vågtopparna, i dalarna, i stormens urgamla vansinne, i utmattningens sömn i en enkel koj där havet rullade dig fram och åter. Du fick äta dig mätt på de långa skridskoturerna, allt längre och längre ut, över is och råk. Vad fann du, vad blev du? Du fann frid, fann lycka, du blev ensamhetens vaggsång som du lyssnat till så många gånger. Som du fick kämpa. Äventyrens älskvärdhet.

    Nu försöker du lära dig att behärska elden, göra något uppskattat av den. Fast nog vet du vad elden vill. Skapa ett sådant leverne att när det är dags bara lägga dig ner i naturens sköte och uppgå i det du kom ifrån. Fungerar dina naiva tankar i praktiken? Du vet inte. Elden falnar och du tittar in i glöden.


    Nu har jag favoritat den här tråden ☺️


    Ja, upplevelsen av jaget är relativ. Man framstår på olika sätt i relation till andra människor eller miljöer. Mitt bästa jag var jag tillsammans med min katt för tjugo år sedan, efter det har det gått utför 🥲

    Att hemma ska säljas låter tungt. Jag kan förstå det, men genom gamla minnen. Hemma, för mig, är där mina saker är för stunden. En gång var hemma en gård på landet, där jag och mina djur bodde. Familjen bodde där också. Sedan är hemma överallt, men jag minns att försäljningen av det första hemmet, det som var hemma, var väldigt dramatisk. Nu hoppas jag att jag en dag ska hitta ett nytt hem och det tror jag faktiskt att jag kommer göra, men inte här, där jag bor nu. Jag var också somrarnas barfotaflicka och kan fortfarande namnen på alla de vilda blommorna 🌸

    Att lära sig behärska elden är svårt. Om den flammar upp för mycket bränner man sig och annars riskerar den att slockna. Nu sitter jag här med brännskadade armar och försöker att inte elda på den för mycket igen, att ta det lite lugnt 🔥

    Hoppas du var ute och tittade på någon eld idag!

  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2024-04-30 22:09:18 följande:

    Nu har jag favoritat den här tråden ☺️


    Ja, upplevelsen av jaget är relativ. Man framstår på olika sätt i relation till andra människor eller miljöer. Mitt bästa jag var jag tillsammans med min katt för tjugo år sedan, efter det har det gått utför 🥲

    Att hemma ska säljas låter tungt. Jag kan förstå det, men genom gamla minnen. Hemma, för mig, är där mina saker är för stunden. En gång var hemma en gård på landet, där jag och mina djur bodde. Familjen bodde där också. Sedan är hemma överallt, men jag minns att försäljningen av det första hemmet, det som var hemma, var väldigt dramatisk. Nu hoppas jag att jag en dag ska hitta ett nytt hem och det tror jag faktiskt att jag kommer göra, men inte här, där jag bor nu. Jag var också somrarnas barfotaflicka och kan fortfarande namnen på alla de vilda blommorna 🌸

    Att lära sig behärska elden är svårt. Om den flammar upp för mycket bränner man sig och annars riskerar den att slockna. Nu sitter jag här med brännskadade armar och försöker att inte elda på den för mycket igen, att ta det lite lugnt 🔥

    Hoppas du var ute och tittade på någon eld idag!


    Vad trevligt!

    Ja, man gör så. Fast det där med katten låter trevligt!

    Fast jag kan förstå det också, det är kanske lite krångligt att ha det kvar om man ändå inte ska tillbringa tid där tillsammans och hur ska man göra då och så vidare. Så du kommer också utanför stan! Åtminstone från början. Vad för djur hade ni? Vad gäller vilda blommor kan du lätt betydligt fler än jag. Din inställning till var hemma är är nog sund, enkel och okomplicerad. Var skulle du vilja bo?

    Försiktigt, lägg om dina armar med tant fultextads dekokt av kallgräs från Karelen, förenat med drakblomma och hopp och önskan om trygga lågor, inte tärande, förisktigt.

    Jag har på känn att vårt valborgsfirande kanske skiljer sig åt åtminsone på detaljnivå. Här säger man ju glada vappen, eller klara vappen, eller hyvää vappua, beroende på. Och så har vi ju sima, en dryck som helt missvisande översätts som mjöd. Jag och så munkar till det, och struvor. Annars brukar det vara kanske lite mer fokus på brasa, som vi kallar kokkobrasa, till midsommar, lokala variationer förekommer. I övrigt skulle jag tro att det är ganska likt, utan att ha någon mer insikt eller erfarenhet av just svenskt valborgsfirande. Jag tog det lugnt, har blivit svag och och fått halsont då jag anstränger mig, också varit hos läkaren då jag hade smärtor som gått över nu vad det verkar. Inte har jag brukat bli dålig av ansträngning, hoppas att det bara är något tillfälligt.

    Önskar dig glad valborg, eller glada vappen, i efterhand!
Svar på tråden Rituella inlägg och subliminala budskap