• dilkevir

    Flicka 8 år för stor för herrarnas omklädningsrum?

    Min dotter brukar gå och simma med sin pappa en gång per vecka. Hittills har hon gått med honom in på herrarnas för att byta om men vi börjar fundera på om hon är för stor snart.
    Pedofila drag är inte så jättevanligt, så det är inte det vi oroar oss för främst, utan mer när andra män kan börja känna obehag av en "förpubertal" flicka i deras omklädningsrum. Eller när hon kan börja tycka att det är jobbigt att vara bland nakna män. Just nu bryr hon sig inte alls, är mer fokuserad på simningen.
    Vad tycker ni med ungefär jämngamla barn?

  • Svar på tråden Flicka 8 år för stor för herrarnas omklädningsrum?
  • zigne
    zigne skrev 2012-03-01 13:41:37 följande:
    Småflickor ska inte duscha med vuxna män. ALDRIG NÅGONSIN WHAT SO EVER.
    OK med sin far om han inte är incestuös till sin läggning!!
  • K med lilla E
    zigne skrev 2012-03-01 12:58:43 följande:
    Ja och ibland kan man undra varför det inte kan vara en aning mer avskilt så man inte behövde känna sig så utlämnad! Ursäkta mig men sådan är jag!
    Åh, jag håller helt med dig, jag känner mig inte ett dugg bekväm med att duscha helt naken bland främmande människor, även om de är av samma kön,

     Man kan tycka att de kunde ha någon liten svängdörr av enklare modell så man inte var så himla utlämnad, borde inte vara svårt att ordna, men det har jag ALDRIG sett i något badhus, och jag tror inte att varken du eller jag egentligen är ensamma om att känna så!
  • zigne
    K med lilla E skrev 2012-03-01 18:19:23 följande:
    Åh, jag håller helt med dig, jag känner mig inte ett dugg bekväm med att duscha helt naken bland främmande människor, även om de är av samma kön,

     Man kan tycka att de kunde ha någon liten svängdörr av enklare modell så man inte var så himla utlämnad, borde inte vara svårt att ordna, men det har jag ALDRIG sett i något badhus, och jag tror inte att varken du eller jag egentligen är ensamma om att känna så!
    Å vad jag blir glad att någon fler känner som jag gör!! Men det är förstås något som ingen skulle våga erkänna för det är ju liksom "rätt" att skutta omkring helt ogenerat i sin eva-mundering!! Ibland så har jag (i min förvirrade hjärna) nästan fått känslan att det är en tävling om hur extremt ogenerad man kan vara  
  • No Logo

    Avsaknaden av integritet är en avsiktlig säkerhetspunkt, det ska inte finnas någonstans mer avskilt OM någon skulle ha onda avsikter. Bra för våra barn när de börjar gå själva till badhuset.

  • Khaleesi
    No Logo skrev 2012-03-02 08:32:58 följande:
    Avsaknaden av integritet är en avsiktlig säkerhetspunkt, det ska inte finnas någonstans mer avskilt OM någon skulle ha onda avsikter. Bra för våra barn när de börjar gå själva till badhuset.
    Exakt. Men det kanske många glömmer bort. Bra att du påpekade det.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • sextiotalist
    zigne skrev 2012-03-02 05:00:45 följande:
    Å vad jag blir glad att någon fler känner som jag gör!! Men det är förstås något som ingen skulle våga erkänna för det är ju liksom "rätt" att skutta omkring helt ogenerat i sin eva-mundering!! Ibland så har jag (i min förvirrade hjärna) nästan fått känslan att det är en tävling om hur extremt ogenerad man kan vara  
    Visst är det så, gillar man inte springa omkring i sin Eva-mundering så bör man söka hjälp, för då är man inte nooooormaaaaal.

    Naknast vinner {#emotions_dlg.djavulsk}  
  • Gunge

    Eftersom dom flesta här verkar vara emot att barn på runt 8-9 år inte ska gå in på vad ni kallar "fel" avdelning, hur ser ni då på barn med funktionshinder?
    Jag har en son med aspergers syndrom som snart fyller 9 år och aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle skicka in honom ensam på herrarnas. Eftersom detta är ett funktionshinder som inte syns utanpå så är de ju ingen som vet att han har det.
    Ska han nekas att åka till simhallen då för att han inte har en manlig vuxen som kan följa med?
    Pga sitt handikapp har han ju ingen förståelse för de pinsamma i nakna kroppar, de är ju naturligt. Förstår att jämnåriga flickor säkert kan tycka de är lite pinsamt och jobbigt men om man pratar med barnen och inte gör så stor grejj av nakenhet och framför allt lär som att de är inte "roligt" och komiskt över de så blir de ju inte lika mycket fokus. Blir man som förälder jätte upprörd så upplever ju barnen de som mycket jobbigare också för att dom tror att de är fel.
    Vill bara höra hur ni andra tänker kring detta?

  • lynen

    Kan inte du följa med och träna med henne inne på damernas några gånger? Om hon har varit där med dig några gånger kanske hon känner sig mer hemma där och mer trygg?

  • zigne
    sextiotalist skrev 2012-03-02 09:01:54 följande:
    Visst är det så, gillar man inte springa omkring i sin Eva-mundering så bör man söka hjälp, för då är man inte nooooormaaaaal.

    Naknast vinner {#emotions_dlg.djavulsk}  
    hahahahaha och när man smörjer in sig med kroppskräm efter duschen så ska man stå mitt i rummet och gärna med ena benet uppe på en bänk!!!! 
  • sextiotalist
    zigne skrev 2012-03-02 09:08:32 följande:
    hahahahaha och när man smörjer in sig med kroppskräm efter duschen så ska man stå mitt i rummet och gärna med ena benet uppe på en bänk!!!! 
    Råkar du även ha pubeshåret kvar, så är du direkt diskvalificerad i tävlingen, för då är du inte naken
  • zigne
    sextiotalist skrev 2012-03-02 09:15:04 följande:
    Råkar du även ha pubeshåret kvar, så är du direkt diskvalificerad i tävlingen, för då är du inte naken
    Det kan gå an om du är så gammal så det bara sitter några vitgråa testar kvar. {#emotions_dlg.djavulsk}
  • BellaBellaBella

    Min yngsta dotter, som nu är 10, följde med in på herrarnas till hon va 9. Då kände hon det va dags att gå själv på damernas. 

    Jag är morgontrött och det är min äldsta också. Yngsta har alltid varit misstänkt morgonpigg. Tur nog har jag en kompis som också är det, morgonpigg, som ofta åker och badar med sin dotter på lördagsmornar. Så han svänger förbi så hänger min dotter med dom och badar. Och jag kan starta upp dagen lite mer lugnt. 

    Vet tråden är gammal men nu är den igång igen :)

  • BellaBellaBella
    BellaBellaBella skrev 2017-05-11 13:42:28 följande:

    Min yngsta dotter, som nu är 10, följde med in på herrarnas till hon va 9. Då kände hon det va dags att gå själv på damernas. 

    Jag är morgontrött och det är min äldsta också. Yngsta har alltid varit misstänkt morgonpigg. Tur nog har jag en kompis som också är det, morgonpigg, som ofta åker och badar med sin dotter på lördagsmornar. Så han svänger förbi så hänger min dotter med dom och badar. Och jag kan starta upp dagen lite mer lugnt. 

    Vet tråden är gammal men nu är den igång igen :)


    Jäkla bra inlägg! 
  • moi01

    Tja nå i finland för pojkar ska kunna gå på kvinnornas omklädningsrum och flickor ska kunna gå på herrarnas omklädningsrum är 7 år på vissa simhallar (badhus) står det t.o.m. 7 år på "motsatta könets omklädningsrum" o är på gränsen men ni kan ju fråga av simhallsperonalen vilken åldersgräns det är :)

  • moi01
    moi01 skrev 2018-04-25 22:30:18 följande:

    Tja nå i finland för pojkar ska kunna gå på kvinnornas omklädningsrum och flickor ska kunna gå på herrarnas omklädningsrum är 7 år på vissa simhallar (badhus) står det t.o.m. 7 år på "motsatta könets omklädningsrum" o är på gränsen men ni kan ju fråga av simhallsperonalen vilken åldersgräns det är :)


    Stavfel ..."motsatta könets omklädningsrum" 8 år är på gränsen*
  • Nibble123

    7 år då ska man klara det själv så är det i allafall i Finland där jag bor

  • nirakanna2
    Gunge skrev 2012-03-02 09:04:06 följande:

    Eftersom dom flesta här verkar vara emot att barn på runt 8-9 år inte ska gå in på vad ni kallar "fel" avdelning, hur ser ni då på barn med funktionshinder?

    Jag har en son med aspergers syndrom som snart fyller 9 år och aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle skicka in honom ensam på herrarnas. Eftersom detta är ett funktionshinder som inte syns utanpå så är de ju ingen som vet att han har det.

    Ska han nekas att åka till simhallen då för att han inte har en manlig vuxen som kan följa med?

    Pga sitt handikapp har han ju ingen förståelse för de pinsamma i nakna kroppar, de är ju naturligt. Förstår att jämnåriga flickor säkert kan tycka de är lite pinsamt och jobbigt men om man pratar med barnen och inte gör så stor grejj av nakenhet och framför allt lär som att de är inte "roligt" och komiskt över de så blir de ju inte lika mycket fokus. Blir man som förälder jätte upprörd så upplever ju barnen de som mycket jobbigare också för att dom tror att de är fel.

    Vill bara höra hur ni andra tänker kring detta?


    Många badhus har enskilt omklädningsrum tex för barn med funktinsnedsättning plus förälder eller assistent. Det använder jag och min son på 10 son som inte är självständig pga flera olika diagnoser.
  • MammatillNicole
    BellaBellaBella skrev 2017-05-11 13:42:28 följande:

    Min yngsta dotter, som nu är 10, följde med in på herrarnas till hon va 9. Då kände hon det va dags att gå själv på damernas. 

    Jag är morgontrött och det är min äldsta också. Yngsta har alltid varit misstänkt morgonpigg. Tur nog har jag en kompis som också är det, morgonpigg, som ofta åker och badar med sin dotter på lördagsmornar. Så han svänger förbi så hänger min dotter med dom och badar. Och jag kan starta upp dagen lite mer lugnt. 

    Vet tråden är gammal men nu är den igång igen :)


    Jag har ett liknande upplägg med min ena dotter. De har olika aktiviteter samtidigt och då har det löst sig genom att min yngsta som är 8 får hänga med en kompis och hennes pappa, det funkar jättebra! 
  • Laase87
    Jag var i poolen och jag gick till männens omklädningsrum och det var en pappa med en 6-årig son och en 9 eller 10-årig dotter, de pratade ett östeuropeiskt språk polska eller något liknande. Jag var blyg pga. flicka och täckte mig med en handduk som vi uppnådde i badet, de försökte gå igenom utanför och bada, men mannen sa åt dem att komma ihåg och tvätta!  pappa blev arg och började klaga, som tur var kom badvakten i omklädningsrummet för att städa, han sa att de måste duscha annars skulle de bli utslängda, de duschade och tog av sig badkläderna.  Jag tänkte att om de är nakna så finns det ingen anledning att vara blyg och lägga på luren och ta en dusch.  Jag bryr mig inte om åldern för det kan finnas många anledningar till att föräldrar tar med sig sina barn i omklädningsrummet, men de måste duscha utan kostym!  på grund av hygienen och det är pinsamt för pojkar.  har du haft sådana situationer?
Svar på tråden Flicka 8 år för stor för herrarnas omklädningsrum?