• EJT

    Hur känns det att amma? :)

    Det är så många frågor i mitt huvud just nu när förlossningen börjar närma sig. Är inne i vecka 31 och det är första barnet. Har ingen som helst aning om vad jag kan förvänta mig och allting är helt nytt för mig! Antar att det är förvirrande för alla :)

    Jag är nyfiken på det här med amning - Hur känns det att amma?

    Gör det ont? Hur känns det att det kommer ut mjölk från brösten vid sug? Är det det som gör att det kan göra ont?

    Jag vet inte ens vad jag ska fråga exakt men är väldigt intresserad av att få veta hur det känns! Vill så gärna kunna amma vårt barn men man blir så orolig när man läser att det är många som får ont och att det kan blöda osv.

  • Svar på tråden Hur känns det att amma? :)
  • Mariohn

    Det var det jävligaste jag varit med om och jag vet inte om jag ens vågar testa igen. Det var värre än själva förlossningen som pågick i 22 timmar och stötte på alla möjliga komplikationer. Fy fan

  • Belliboll

    Den första veckan kan vara rätt så jobbig, man får irriterade och ibland såriga bröstvårtor. Det bästa man kan göra är att stryka på ordentligt med bröstvårtskräm(finns på apoteket) efter och mellan amningarna, då har man inte ont av att de är lite såriga mellan amningarna. En rejäl klick på bröstvårtan och sen på med ett amningsinlägg.

    Det absolut viktigaste är att man ser till att de har ett bra tag om bröstet, bebisen ska ha munnen rejält öppen och inte småsnutta.

    Innan mjölken rinner till (tar ca 20-30 sekunder) suger de hårdare för att få igång mjölken, när mjölken kommer ilar det till i bröstet (och då bokstavligen sprutar det ut)
    Man får räkna med att det tar 1-2 veckor innan man får in snitsen på det, det var hundra ggr enklare med mitt andra barn än mitt första just eftersom jag gjort det en gång. När det väl funkar är det kanon, jättesmidigt och mysigt.
    När jag var ute i affärer o på stan när det var dags att amma så brukade jag lägga över en liten handduk, tyckte det kändes som om folk stirrade annars.


    Tvåbarnsmamma med en tredje på väg, BF 6/9
  • GrönaDruvan

    Jag hade inga problem att amma alls. Jag bara "satte"sonen vid bröstet och fastän jag inte visste om jag ville amma eller inte, så kändes det bra och sonen förstod också direkt hur han skulle göra! Så jag behövde aldrig någon hjälp med det, jag bara frågade en gång om det såg rätt ut.

    Det som var jobbigt var efter någon dag, då var bröstvårtorna såååå ömma, så varje gång sonen sög tag så gjorde det så ont!! Gick över efter några sekunder, men aj aj aj!! Detta gick över efter några dagar.

    Känns även en del när mjölken rinner till, vilket den gör emellanåt, även när man inte ammar. Blir som ett tryck och det spänner... men det är också bara några sekunder typ...

  • GrönaDruvan
    Tonx skrev 2010-01-26 23:03:29 följande:
    Båda mina barn har sugit fel i början så jag har fått sår och sugmärken. Så kort sammanfattat så har jag gråtit och mått piss första två veckorna, men sen har det bara varit mysigt. Sen tycker jag att det är bullshit att det är nånting som "kommer naturligt". Det är en konst att lära sig amma, både för barnet och mamman. Jag ammade min första nästan ett år och när tvåan kom var jag ytterst påläst, inte gick början bättre för det, för även om jag fattade så visste ju inte hon. Dock väldigt glad för kunskapen jag hade då, utan den hade jag nog varit en av dem som gett upp, för hon sög helt galet, fick justera hennes grepp med handen varje gång hela halvåret jag ammade henne.
    Fast här funkade det direkt, så bullshit vet jag inte? beror väl mycket på hur barnet är också.
  • Shmone
    Bling skrev 2010-01-26 20:49:11 följande:
    En sak som jag tyckte var positivt med amningen var "hormonruset" man levde i! Man gick lite omkring i någon slags "amningsdimma" som gjorde att iaf jag hade svårare att stressa upp mig för saker, jag mådde helt enkelt väldigt bra av att amma!!! Kanske låter knäppt men vet inte hur jag ska förklara bättre.
    Var glad att du mådde så bra av hormonruset. För mig ledde hormonruset till depression, panikångest och mycket mycket kort stubin. (samtliga tre gånger)
  • LivetsUnderbaraStunder

    det är underbart och för mig känns det inte, gör inte ont alls. Men för vissa kan det kännas ont men då kan det bero på att barnet greppar bröstet fel. Varken min mamma eller farmor kunde amma så jag var super orolig att jag inte skulle kunna men det går super bra :D.


  • Begga

    Jag fick aldrig såriga vårtor, ömma eller spända bröst överhuvudtaget.  Gjorde att jag trodde ett tag att det inte fanns så mycket mjölk men efter att ha pumpat ut med elektronisk pump fick jag se att det var inget fel på mängden ;)

    Tyckte det var mysigt och skönt att amma.  Att kunna ge mitt barn det han behövde utan att behöva stå i köket och hålla på med pulver o vatten i en flaska.  Kände mig viktig på något konstigt men positivt sätt...

  • Bumblebina

    Det KAN göra jävulskt ont de första dagarna/veckorna. Det är det sällan någon bm som talar om... Amningshjälpen säger också att det tar upp till 4 månader innan amningen har etablerat sig och fungerar någorlunda friktionsfritt. Amning är sällan problemfritt (även om jag gläds med de som får det att funka direkt!) men när man får det att funka och har kämpat sig igenom den första tiden så är det underbart! Hade de första två veckorna så ont när jag lade till att jag satt och dunkade huvudet i betongväggen för att få en annan smärta att tänka på... Nu när lillan är snart 8 mån gruvar jag mig redan för att sluta amma... Det är sååå mysigt!!!!

    Mina två första kunde jag inte amma. Min förste vägrade ta bröstet när han var en månad, men hade jag fått rätt hjälp och någon visat mig hur man gör när man ligger ner och ammar, hade jag säkert fått det att funka. Med nummer två ammade jag i två veckor. Men jag gick in i en amningsdepression och tvingades sluta. Blev samma sak med nummer tre, men då visste jag att det fanns hjälp att få som inte påverkade amningen. Så nummer tre ammade jag i 13 månader och upplevde för första gången att amningen var något positivt och mysigt.

    Jag har erfarenhet av båda sidor och mitt råd när det gäller amning är: det är värt att kämpa för att få det att fungera! Det finns råd och hjälp att få för de allra flesta problem som kan uppstå. Får du inte hjälp att få det att funka, så vänd dig någon annanstans och kräv att få det! Det andra rådet du får är att be någon på BB att visa dig hur man gör när man ligger och ammar. Då kan du sova/vila samtidigt och måste inte tvinga dig att sitta upp när du ammar på natten (eller dagen för den delen...).

    Hoppas du fått svar på de frågor du hade och jag önskar dig all lycka med din amning!

  • Jagvetmest

    Efter diverse problem med sår på brösten de första två veckorna så:
    För mig kändes det väldigt mycket då jag har känsliga bröstvårtor. Pirrande känsla i dem liksom.. Efter några sekunder kom utdrivningsreflexen och då var det som om spänningen släppte i dem och mjölken rann så att bebben satt i halsen. Alltid! Då tog han såklart bort munnen och all mjölk rann ned på byxor eller lakan (beroende på var jag var). Det var lite tröttsamt- att man alltid hade mjölk på sig och i soffan och i sängen. Ammade i 4 månader sen fick det vara nog.

  • Virrpirr

    För mig var det 3 månader av extrem smärta innan jag gav upp.

    Hade då fortfarande djupa sår och det var helt omöjligt att få sonen att ta rätt tag.

Svar på tråden Hur känns det att amma? :)