Anonym (icke binär) skrev 2023-07-12 16:04:03 följande:
Då kan jag ju lugna dig med att jag trotts att jag är född med kvinnliga könsorgan och allt så är jag inte fertil aldrig varit... Så om du nu bara går efter förmåga till reproduktion så är jag icke binär...... Jag kan inte skjuta sperma och jag kan inte bära barn.... För lustigt det där att tro att det är kopplat till reproduktion... Det är du som länkar könet till reproduktionsförmågan... så med det tänkt är ju alla som inte kan få barn icke binära. Med andra ord blir alla kvinnor icke binära när de når klimakteriet... Samma sak gäller alla som förlorar reproduktionsförmågan när vid sjukdom eller olyckor... För då fungerar inte fortplantningsorganen "som tänkt"...
Att barn och gamla inte är fertila är en inbyggd biologisk funktion.
Att vissa av andra skäl har låg eller ingen fertilitet genetiskt är av ungefär samma mänsklig brist som att vissa är allergiker, vissa får cancer, vissa har lågt blodtryck e.t.c. Jag menade inte att fertiliteten ensamt avgör könstillhörighet.
Men en forskare som undersöker din eller min kropp kommer bara att se en kvinna och en man, inget annat.
Hade det varit en absolut sanning att personer som gått igenom puberteten som killar hade haft en sån otrolig fördel över personer som inte gjort det skulle det vara många fler av dem som var ledande i sin sport... Men nu är det inte så.
Finns det undersökningar eller statistik som talar mot mitt påstående?
När det kommer till att byta om inför andra så kan jag säga att det långt ifrån är alla länder där man byter om och duschar framför andra, oavsett om det är samma kön eller annat. Personligen hade jag tyckt det var bekvämare att slippa vara naken med andra. Jag är inte pryd och kan helt klart vara naken utan problem men jag föredrar faktiskt att inte vara det.
Att det ser ut som det gör i Sverige hänger mycket på att skolor sim- och idrottshallar i regel är helt eller delvis offentligt finansierade, då behöver man finna kostnadseffektiva lösningar, vilket mindre avskildhet är. Den sekulariserade kulturen kan också ha vägt in.
Fanns det en utbredd marknad för folk som själva betalade kostnaden, så skulle det se annorlunda ut.
Jag VILL inte vara ett annat kön än vad folk tog för givet när jag föddes. Jag ÄR ett annat kön. Jag har aldrig känt mig begränsad social, yrkesmässigt eller något sånt. Jag har alltid gjort vad jag gillat och inte brytt mig om vad andra förväntat sig. Jobbar i en bransch som är mansdominerad. Alltid haft intressen som är mansdominerade. Alltid klätt mig ena dagen väldigt femenint för att nästa dag vara väldigt maskulint klädd. INGET av det har att göra med hur jag identifierar mig och vem jag är inombords. Precis som du vet om inom dig utan att behöva hålla dig själv mellan benen och känna efter vilket organ du har vem du är... precis på samma sätt känner jag i mig vem jag är... Jag är inte kvinna, jag är inte man... Jag är icke binär.
Nu är du inne på sociala förhållanden, som inte har mycket med könstillhörighet att göra. Efter andra världskriget har dessa gamla könsnormer släppt allt mer och det finns inget i det du här berättar som säger något om ditt kön (även om kvinnor statistiskt fortfarande väljer vårdyrken före hantverksyrken, vilket är biologiskt betingat). Att kvinnor idag väljer att bli målare, snickare, lastbilschaufförer, soldater e.t.c. är så vanligt i vår del av världen att ingen höjer ögonbrynen över det längre, likaså att män jobbar inom kvinnodominerade yrken. Detta kan knappast vara avgörande för vilket kön du är eller känner att du är eller vill vara.
Och i slutändan... Du måste inte förstå, du måste inte fatta.. Du måste inte ens hålla med...Dina åsikter ändrar inte vem jag är... Om du inte kan respektera andra människor säger det mer om dig än om mig... Jag skadar ingen med att vara mig, transpersoner skadar ingen med att vara sig själva... De som skadar andra är de som vägrar respektera och envisas med att nedvärdera våra upplevelser och känslor kring OSS SJÄLVA....
Jag vill verkligen respektera dig och andra som känner liknande, men du måste ju förstå att om jag klev in i damernas omklädningsrum, klädde av mig och säger att jag inte är man, så skulle ingen köpa det, oavsett vad jag själv känner.
Vi vet att unga ofta tar skada av att behöva hantera detta, men det är svårt att peka på vart skulden för det ligger någonstans.