• Anonym (Rädd)

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

Vad tänker ni kring vaccinering?

• Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • klyban
    EpicF skrev 2021-07-06 18:22:38 följande:
    Fakta behöver inte ha med en åsikt att göra. Detta faller och i många andra fall är faktan irrelevant.

Kan man inte förklara sin åsikt med fakta i et faktabaserat ämne, så blir den åsikten ologisk.
    Exakt det jag sagt hela tiden.

Fakta är att COVID-19 är så extremt mycekt farliga än vaccinen och galet övertydligt.
    Men det är väl som din åsikt om vattkoppor sm var lika galet fel den med.

Tycker det är lite lustigt att du berättar hela tiden att du iten förstår dessa studier och varför de gick så snabbt och få igenom dessa, är det verkligen så att du har gått utbildning inom sjukvårdsområdet?
    För finner det perplext att du inte vet om detta redan om multipla saker, och inte bara inte vet om, utan även återger saker så galet fel att man blir som ett frågetecken som med vattkoppor.

Och detta visar hur många som vågar ta vaccinen trots all desinformation:

Antalet doser givna:
    2021-07-06 8 732 503

Antalet vaccinerade personer med minst en dos:
    2021-07-06 5 302 083 64,7%

Antalet personer som fått två doser:
    2021-07-06 3 430 420 41,9%

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Ess
    klyban skrev 2021-07-06 17:41:04 följande:

Osaklighet berättar aldrig något.

Det är faktiskt ingen som vet varför du inte tar vaccinet och vad detta baserar sig på för fakta.
    Och efter så många försök vi har gjort med dig, så inser jag det aldrig kommer heller.

Dock antalet och tid berättar något som du vägrar ta in.

EpicF skrev 2021-07-06 17:17:58 följande:
    Av döma vad det du skrivit så verkar du inte förstå det.

Om åsikten är farlig utan fakta eller inte spelar ingen roll eftersom det inte är du eller någon annan som bestämmer om folk ska ta covid-19 vaccinet. Det är upp till var och en att bestämma det. Kanske i några fall i samråd med läkare

En åsikt utan fakta berättar inget av värde, då den inte vill beröra faktan som berättar att COVID-19 är farligare än vaccin och med den extrem övertydlighet.

Jaså, är det frivilligt med att ta vaccin, det var något nytt igen.

Pfizers är godkänt vaccin, och alla läkemedel har en uppföljning även efter studierna och godkännandet.

Låter som du blandat ihop saker igen och USA som nödgodkände.

EpicF skrev 2021-07-06 17:25:04 följande:
    Jaha, och det har du en vetenskaplig källa på? Eller är det kanske enbart din åsikt, baserad på ingen fakta?

Har du källa på att det magiskt uppstår biverkningar 5 år senare?
    Jag har åsikten att magi inte existerar, utan fakta är det enda som gör i ett faktabaserat ämne och biverkningar, fantisera om biverkningar är det din åsikt?

3 250 000 000 doser i världen berättar något helat annat.

Hoppas du inte har blandat ihop det med rapporteringen av panderix och den tid det tog att gå igenom materialet.
    Som sen visade sig inte visa någon direkt ökad prevalens av narkolepsi per capita.

Visar hur många som vågar, kunde du inte räkna ut det själv?

Vad vill du diskutera om antalet vaccinationer, om svaret är inget.
    Så ställer jag mig frågande till din citering av mitt inlägg och dessa Solig

EpicF skrev 2021-07-06 17:27:07 följande:
    Eftersom hon inte vill vara med på massvaccinering (för ja, det är massvaccinering!) så är det hennes tyckande, ingen desinformation och konspirationsteorier.

Ess kommit med en hel hög av desinformation, som att LMV säger något och att detta gör så man iten ska ta vaccinet.
    Men berätta vad är, det ingen som vet.

För en desinformatör gör att sluta diskutera, och istället prata om allt annat än saklighet och som tex åsikters betydelse utan fakta och ad hominem.

Gå in på läkemedelsverkets hemsida, det står där. Det svenska läkemedelsverket.
  • Ess
    klyban skrev 2021-07-06 17:41:04 följande:

Osaklighet berättar aldrig något.

Det är faktiskt ingen som vet varför du inte tar vaccinet och vad detta baserar sig på för fakta.
    Och efter så många försök vi har gjort med dig, så inser jag det aldrig kommer heller.

Dock antalet och tid berättar något som du vägrar ta in.

EpicF skrev 2021-07-06 17:17:58 följande:
    Av döma vad det du skrivit så verkar du inte förstå det.

Om åsikten är farlig utan fakta eller inte spelar ingen roll eftersom det inte är du eller någon annan som bestämmer om folk ska ta covid-19 vaccinet. Det är upp till var och en att bestämma det. Kanske i några fall i samråd med läkare

En åsikt utan fakta berättar inget av värde, då den inte vill beröra faktan som berättar att COVID-19 är farligare än vaccin och med den extrem övertydlighet.

Jaså, är det frivilligt med att ta vaccin, det var något nytt igen.

Pfizers är godkänt vaccin, och alla läkemedel har en uppföljning även efter studierna och godkännandet.

Låter som du blandat ihop saker igen och USA som nödgodkände.

EpicF skrev 2021-07-06 17:25:04 följande:
    Jaha, och det har du en vetenskaplig källa på? Eller är det kanske enbart din åsikt, baserad på ingen fakta?

Har du källa på att det magiskt uppstår biverkningar 5 år senare?
    Jag har åsikten att magi inte existerar, utan fakta är det enda som gör i ett faktabaserat ämne och biverkningar, fantisera om biverkningar är det din åsikt?

3 250 000 000 doser i världen berättar något helat annat.

Hoppas du inte har blandat ihop det med rapporteringen av panderix och den tid det tog att gå igenom materialet.
    Som sen visade sig inte visa någon direkt ökad prevalens av narkolepsi per capita.

Visar hur många som vågar, kunde du inte räkna ut det själv?

Vad vill du diskutera om antalet vaccinationer, om svaret är inget.
    Så ställer jag mig frågande till din citering av mitt inlägg och dessa Solig

EpicF skrev 2021-07-06 17:27:07 följande:
    Eftersom hon inte vill vara med på massvaccinering (för ja, det är massvaccinering!) så är det hennes tyckande, ingen desinformation och konspirationsteorier.

Ess kommit med en hel hög av desinformation, som att LMV säger något och att detta gör så man iten ska ta vaccinet.
    Men berätta vad är, det ingen som vet.

För en desinformatör gör att sluta diskutera, och istället prata om allt annat än saklighet och som tex åsikters betydelse utan fakta och ad hominem.

Som sagt gå in på läkemedelsverkets sida och läs själv.
    Jag har inte sagt att MAN inte ska ta det, jag har sagt att JAG inte ska ta det, stor skillnad där. Andra får ta sina egna beslut.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-07-06 18:31:26 följande:

Kan man inte förklara sin åsikt med fakta i et faktabaserat ämne, så blir den åsikten ologisk.

Exakt det jag sagt hela tiden.

Ja, det vet vi att DU tycker. Helt ok att du tycker det.
  • EpicF
    Ess skrev 2021-07-06 19:11:21 följande:

Jag har inte sagt att MAN inte ska ta det, jag har sagt att JAG inte ska ta det, stor skillnad där. Andra får ta sina egna beslut.

Precis. Alla får ta sina egna beslut.
  • purrpask
    Du har all rätt att välja att inte ta vaccinet, ditt beslut, men om du har valt att inte ta så har du också valt ev konsekvenser som att bli svårt sjuk i covid eller dö, att inte kunna resa vart du vill osv - så länge du är ok med detta och följer restriktionerna så är jag helt ok med ditt val
    (vissa som vaccinerat sig har förövrigt inte fattat att man ska fortsätta följa restriktionerna, så det finns idioter på båda sidan)
  • klyban
    Ess skrev 2021-07-06 19:08:10 följande:
    Gå in på läkemedelsverkets hemsida, det står där. Det svenska läkemedelsverket.

Ingen som vet vad vi ska kolla efter som berätta vi inte ska ta vaccinet.
    Inte heller berättar du exakt vad det som är som gör dig så övertygad och att du vill glömma av allt annat.

Vad ska vi då göra på LMV?

EpicF skrev 2021-07-06 19:37:15 följande:
    Ja, det vet vi att DU tycker. Helt ok att du tycker det.

Att tycka och strunta i fakta säger inget, vilket jag tror jag berätta en gång innan.

EpicF skrev 2021-07-06 19:38:30 följande:
    Precis. Alla får ta sina egna beslut.

JA, och en del tar galet ologiska beslut, då fakta är något de exkluderar.
    Jag tror jag sagt det par gånger innan.

purrpask skrev 2021-07-06 19:47:34 följande:
    Du har all rätt att välja att inte ta vaccinet, ditt beslut, men om du har valt att inte ta så har du också valt ev konsekvenser som att bli svårt sjuk i covid eller dö, att inte kunna resa vart du vill osv - så länge du är ok med detta och följer restriktionerna så är jag helt ok med ditt val
    (vissa som vaccinerat sig har förövrigt inte fattat att man ska fortsätta följa restriktionerna, så det finns idioter på båda sidan)

JA, visst är det galet tokigt att en del inbillar sig detta.

Finns bara ett råd, fortsätt följ rekommendationerna, de är inte speciellt svåra och följa.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Y)

Ni i tråden som har läst mycket, jag letar efter information om ett finskt vaccin som ges i nässpray form. Jag läste för ett tag sen en artikel om det men jag hittar den inte igen. Jag blev nyfiken på det då och skulle vilja veta hur det gått. Förstod det som att man då påbörjat djurförsök så de borde kommit längre nu.

• klyban
    Anonym (Y) skrev 2021-07-06 20:32:49 följande:
    Ni i tråden som har läst mycket, jag letar efter information om ett finskt vaccin som ges i nässpray form. Jag läste för ett tag sen en artikel om det men jag hittar den inte igen. Jag blev nyfiken på det då och skulle vilja veta hur det gått. Förstod det som att man då påbörjat djurförsök så de borde kommit längre nu.

Vet man gjort nässpray som haft en verkningsgrad på 0%.
    Men också hört nya försök om nya nässpray med vaccin för influensa och liknande virus.
    Kan inte ge dig svar på hur väl de fungerar, men göra det lika eller  bättre än 0% låter som galet enkelt.
    Det skulle förenkla en hel del om man fick ett vaccin via nässpray.

Ska hålla ögonen öppna.

• Tow2Mater
    Anonym (Y) skrev 2021-07-06 20:32:49 följande:

yle.fi/uutiset/osasto/news/future_of_finlands_covid_nasal_spray_vaccine_uncertain/11921318

finns även  fler linkar i den ovan givna
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?