• Anonym (Djurens eldsjäl)

Varför har hon inte gjort karriär?

En person har spenderat livet åt att hjälpa djur och hemlösa djur och dessutom betalat det ur egen ficka. Hon behöver inte arbeta för pengar så det är ingen motivation för att ha ett vanligt arbete.

Ser du ner på henne? Undrar du (nedvärderande) varför hon som verkar både smart och begåvad inte har gjort en karriär i arbetslivet? Tror och tycker du att det förmodligen är något fel på henne?

• Svar på tråden Varför har hon inte gjort karriär?
  • Anonym (Fördomsfullt?)

Jag antar lite krasst att hennes man jobbar 60H veckor. Är det fördomsfullt? Jag tror att alla kvinnor jag känner till som "lever livet" ägnar sig åt hobbys, konst som inte säljer, aspirerande bloggare, influencers, voluntärarbete osv. verkar ha en sak gemensamt och det är att de har en ambitiös man med stressrelaterad bukfetma som förmodligen kommer bli utbränd. Samt inga barn.

• burleskburkläsk
    Anonym (Djurens eldsjäl) skrev 2025-04-08 16:26:10 följande:

En person har spenderat livet åt att hjälpa djur och hemlösa djur och dessutom betalat det ur egen ficka. Hon behöver inte arbeta för pengar så det är ingen motivation för att ha ett vanligt arbete.

Ser du ner på henne? Undrar du (nedvärderande) varför hon som verkar både smart och begåvad inte har gjort en karriär i arbetslivet? Tror och tycker du att det förmodligen är något fel på henne?

Eh va?  Möjligen ser jag upp till henne att hon vigt sitt liv, vet en kvinna som när hon var ung öppnade ett ställe för katter, de hjälpte där att ge katter ett bra liv.

En kvinna skall göra det hon vill...är det att sitta på ett kontor och dra in pengar så är det så.

Jag ser mer upp till djurhjälparen än nån som hovar in pengar!
  • Anonym (Kyckling)

Om man anser att livet går ut på att leva så lyckligt som man kan är hon väl helt perfekt, hon har upnått sina mål.

Ingen är skyldig att välja annat för att vara "nyttiga" eller uppfylla andras drömmar än sina egna.

Men sen kanke jag ändå har lite mer respekt för den som kan bota cancer och gör det, än om samma person får en knäpp och ägnar sig åt fotmålning av fula påskägg en livstid.

• EnAnonumius

Varför skall man se ned på sådana människor? Finns det en anledning att göra det?

Varför skall det endast vara "karriär i arbetslivet" som skall räknas. Alla har inte ambitionen att göra en s.k jobbkarriär.

Man kanske vill lägga tid och energi på annat i livet än "jobba häcken av sig och göra karriär"..

Ett uttryck jag hörde för några år sedan..
    "Man skall jobba för att leva, inte leva för att jobba".

En person som vill hjälpa djur, som blivit hemlösa, eller behöver räddas ur dåliga situationer, har ett hjärta av guld. En människa med fina ambitioner i min bok.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Emilie)

Jag ser inte ner på henne. Det låter som ett rikemansbarn som har djur som sysselsättning. 

Ungefär som när en prinsessa sitter med i styrelsen för någon välgörenhetsorganisation. 

Det är väl bra att man inte "tar" en jobbmöjlighet från någon vanlig tjej som behöver ett jobb för att försörja sig. 
  • beli
    Anonym (haha) skrev 2025-04-11 01:45:47 följande:

Byt ut hon mot han och henne mot honom så kommer svaren bli helt andra.

Inte alls. Att en människa ägnar sin tid åt att hjälpa utsatta tycker jag alltid är fantastiskt och beundransvärt, helt oavsett vad de har mellan benen.
  • Anonym (E)

Tvärtom, det är betydligt svårare att våga följa sin övertygelse än att följa normen. 

• Anonym (LP)

Jag ser ner på pedofiler, terrorister etc, inte på människor som håller på med det de är intresserade av, bra för dom, alla kan inte göra det. 

• Anonym (E)

Kan tillägga att mina föräldrar pressade mig att studera vidare fast jag ville arbeta med barn. Det var inte tillräckligt fint enligt dem. 

Jag fortsatte plugga, fick en doktorandtjänst och kraschade fullständigt. Jag pressade mig själv så hårt eftersom jag gjorde det jag egentligen inte ville göra. 

När jag var yngre vikarierade jag på förskola och fritids och det är fortfarande det roligaste jobb jag har haft. 

Jag älskar att vara i naturen och djur också. 

Nu bor jag i stan och har ett kontorsjobb, som jag visserligen gillar, men nyligen såg jag ett jobb som pedagog på en 4H-gård och tänkte att det där är mitt drömjobb men nu är det för sent. 

Så strunta i vad folk tycker och följ din dröm är mitt råd 

• Egon den stora

Om man inte behöver arbete och vill jobba ideellt är det väl inget fel i det?  Vad är poängen med dessa "ser du ner på andra människors val" trådar?  

• Anonym (Kyckling)
    Egon den stora skrev 2025-04-11 13:13:11 följande:

Om man inte behöver arbete och vill jobba ideellt är det väl inget fel i det?  Vad är poängen med dessa "ser du ner på andra människors val" trådar?  

Det har väl att göra med om man ser sig själv som en helt separat enhet moraliskt eller om man anser att individen har någon form av skyldighet mot samhället som i många fall har gett hen möjlighet att bli det den blivit.

Förr i världen ansågs man ha en skyldighet mot sina föräldrar som spenderat tid och resurser på en, men välfärdssamhället har i princip lyft bort det ansvaret om man hör hur folk resonerar.

Jag anser mig ha en skyldighet att utveckla mina förmågor och kunskaper och bli så bra jag kan bli, och med mitt arbete vill jag bidra till att samhället och livet för människor blir bättre. 

Men det är ett långt steg till att försöka tvinga andra att tänka likadant.
  • mormor 1965

Nix. Tvärtom så kan jag inte tåla såna som skryter om sina jobb och ser det som sitt människovärde för att de tjänar mycket.

• mormor 1965

Skulle gärna själv vara ekonomiskt oberoende så att jag bara skulle kunna göra sånt jag brinner för.

• Anonym (d)

Ser mest ner på folk som överger sina trådar :P

Svar på tråden Varför har hon inte gjort karriär?