Inlägg från: Anonym (Kyckling) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kyckling)

Varför har hon inte gjort karriär?

Om man anser att livet går ut på att leva så lyckligt som man kan är hon väl helt perfekt, hon har upnått sina mål.

Ingen är skyldig att välja annat för att vara "nyttiga" eller uppfylla andras drömmar än sina egna.

Men sen kanke jag ändå har lite mer respekt för den som kan bota cancer och gör det, än om samma person får en knäpp och ägnar sig åt fotmålning av fula påskägg en livstid.

• Anonym (Kyckling)
    Egon den stora skrev 2025-04-11 13:13:11 följande:

Om man inte behöver arbete och vill jobba ideellt är det väl inget fel i det?  Vad är poängen med dessa "ser du ner på andra människors val" trådar?  

Det har väl att göra med om man ser sig själv som en helt separat enhet moraliskt eller om man anser att individen har någon form av skyldighet mot samhället som i många fall har gett hen möjlighet att bli det den blivit.

Förr i världen ansågs man ha en skyldighet mot sina föräldrar som spenderat tid och resurser på en, men välfärdssamhället har i princip lyft bort det ansvaret om man hör hur folk resonerar.

Jag anser mig ha en skyldighet att utveckla mina förmågor och kunskaper och bli så bra jag kan bli, och med mitt arbete vill jag bidra till att samhället och livet för människor blir bättre. 

Men det är ett långt steg till att försöka tvinga andra att tänka likadant.
Svar på tråden Varför har hon inte gjort karriär?