• Anonym (Djurens eldsjäl)

Varför har hon inte gjort karriär?

En person har spenderat livet åt att hjälpa djur och hemlösa djur och dessutom betalat det ur egen ficka. Hon behöver inte arbeta för pengar så det är ingen motivation för att ha ett vanligt arbete.

Ser du ner på henne? Undrar du (nedvärderande) varför hon som verkar både smart och begåvad inte har gjort en karriär i arbetslivet? Tror och tycker du att det förmodligen är något fel på henne?

• Svar på tråden Varför har hon inte gjort karriär?
  • Virriga Vera

Enda gången jag ser ner på folk är mest troligt från toppen av en trappa eller stege.

Jag brukar sällan bry mig om hur andra lever sina liv, de är vuxna nog att ta konsekvenserna av sina val. Vilket flertalet oftast också gör.

Jag kan någon enstaka gång undra hur folk tänkte, men kommer sedan på att jag har nog med mig själv och mitt liv.

• Dexter dot com

Jag har aldrig sett upp på någon som gjort karriär men jag beundrar människor som har hjärtat på rätt ställe och ger av sin tid och pengar till utsatta grupper.

• Anonym (qwerty)

Tvärt om, har all respekt för människor som lägger sin tid och energi på att hjälpa djur.

• Häegertz

Jag undviker i regel människor som pratar om "karriär" som pesten. Vi kommer inte att komma överens. Men någon som lägger tid och energi på att hjälpa djur har min aktning och respekt.

• Anonym (Är mina förebilder!)

Verkligen inte.
    Jag ser upp till människor som hjälper utsatta djur. Mycket mer än jag ser upp till människor som gör karriär. (Som jag inte ser upp till alls).

Eller för att omformulera det så ser jag upp till alla som hjälper utsatta, oavsett om de gjort karriär eller ej. Oftast brukar inte de jobben vara högavlönade, så bara därför förtjänar de mycket mer respekt. ( ex sjuksköterskor, undersköterskor, hundshelter). Läkare förtjänar förstås respekt trots hög lön, men endast de som gjort det av syftet att hjälpa, och inte för statusen.

• Anonym (F)

Jag ser inte ned på någon som viker sitt liv åt att hjälpa djur.

Jag ser heller inte ned på de som satsar på sitt jobb. Det är många av dem som driver utveckling och samhälle framåt. Att man satsar på sitt jobb bara för egennytta är en väl odlad fördom.

• Överste Senap

Hon har gjort något hon brinner för och med egna pengar. Varför skulle någon se ner på henne? Vad skulle motiveringen vara?

• Anonym (Stina)

Lite avundsjuk kan jag vara på folk som har försörjningen ordnad och kan ägna sig åt vad de vill, men jag ser absolut inte ner på dem, i synnerhet inte när de gör något vettigt med sin tid.

• septembermamma2022

Nej, skulle verkligen inte se ner på henne utan tycka att hon är lyckligt lottad som är ekonomiskt oberoende och har vigt sitt liv åt något hon tror på.

Alla vill inte ha karriär. Alla är inte menade för högskolestudier. Jag ser upp till personer som följer sin dröm på ett målmedvetet sätt som den här personen verkar göra. Oavsett utbildning eller yrkesstatus. De enda personer jag ser ner på är personer som skyller på andra och på omständigheter istället för att själva ta ansvar för sina liv.

Detta med att värdera folk efter yrkestitel eller antal högskolepoäng är bara en medelklassneuros. Säger mest om personen som gör det.

• Anonym (haha)

Byt ut hon mot han och henne mot honom så kommer svaren bli helt andra.

Svar på tråden Varför har hon inte gjort karriär?