• Anonym (Fpli)

Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat

Den här veckan ska man tydligen låta bli att handla mat jos Ica, Willys, Coop och de andra. Den här veckan får jag min sjukersättning. 

Jag får en hel drös påminnelser från omgivningen, handla inte den här veckan. Både allmänna utskick och personliga meddelanden. Men jag måste. I stort gapar kyl, frys och skafferi tomma. Jag önskar att jag kunde låta bli, jag får dåligt samvete för att jag inte kan vara solidarisk.

Dessutom handlar jag ganska dyr mat med ganska mycket animaliska produkter när jag handlar, pga sjukdomar som kräver att jag undviker saker som mjölmat, raffinerat socker, baljväxter, mm, samtidigt som jag behöver hålla uppe energiinnehållet. Det går åt typ 3000 kr i månaden på bara mig. Så samvetet bygger på.

Hur mycket dåligt samvete är bra att ha egentligen? 

• Svar på tråden Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat
  • Anonym (Fpli)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-19 18:11:14 följande:

Jösses vilka prisökningar och jag har inte märkt av det alls mer än på kaffe och Bregott!! Skumt! Jag är ändå fattigpensionär men jag har inte dragit in på något. Jag äter enkel vanlig husmanskost. Grönsaker är ju dyra men det är ju som vanligt! Frukten är som vanligt !! Alla butiker har ju sina egna varor med bra priser! Jag gillar ICA:s Basic-varor och så har ju butikerna bonus-system för trogen kund!!

Och jag är sjukpensionär och märker absolut av det. Jag har varit tvungen att både gå ner i kvalitet på varor och helt sluta köpa vissa varor. Till exempel osten, den har jag inte råd med längre. Jag har nästan slutat med ost alls, förut köpte jag kanske 1 kg i månaden, inte riktig, och hade på smörgåsen och i matlagningen, nu har jag inte köpt ost på minst ett halvår. Smör köper jag inte längre, jag köper butikens motsvarighet till Bregott och använder både som pålägg och I mat och bak. Nötkött var väldigt länge sen, det blir Blandfärs och fläskkött. 
  • Anonym (Fpli)
    Anonym (Tilda) skrev 2025-03-20 11:38:09 följande:
    Det beror på vilken flock man tillhör. TS vänner och bekanta verkar vara väldigt engagerade i bojkotten.
    Japp, de är ju det. Inte exakt alla, men säg ungefär att av mina 10 närmaste så är 2 engagerade 10/10, 5 är engagerade 8/10, 2 är engagerade 5/10 och 1 är engagerad typ 2/10. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nia)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-20 09:34:53 följande:

Man kan ju bojkotta livsmedelsbutiken MEN så bökigt att åka till en bondgård och försöka få bonden att sälja mjölk direkt och sen hem och ysta ost och kärna smör😳 och det är bara till mackorna!!

Har du enbart en affär där du bor? Hade du velat markera så hade du kunnat storhandla veckan innan och göra det igen till helgen. 

Finns många affärer som inte tillhör jättarna. Din lokala turklivs tex?
  • Anonym (Nia)
    Anonym (Nihka) skrev 2025-03-20 12:18:54 följande:

Om folk kunde ge upp dessa tandlösa modeflugor så hade livet varit lättare för många. Du går runt och har dåligt samvete för något som är glömt om en vecka.

Det är väl jättebra att det finns människor kvar som har energi att engagera sig?

Orkar man inte ens planera en storhandling för att undvika att handla hos de stora under fem enstaka dagar? Då är det så lågt engagemang att man nog inte orkar ha dåligt samvete ens.
    Jag menar inte folk som får pension denna vecka och har tomma skåp, kyl och frys. Som ts. Men vanliga familjer som annars orkar veckoplanera mat kan ju knappast lida så mycket för att de inte handlar på 5 dagar?
  • KimLinnefeldt
    Anonym (M) skrev 2025-03-19 14:59:48 följande:
    Så här ser deras organisation ut, så frågar igen var finns dessa siffror du skriver om? 

Våra bolag

Vår verksamhet är indelad i fem bolagssegment: ICA Sverige, Rimi Baltic, Apotek Hjärtat, ICA Fastigheter och ICA Banken. Nedan kan du läsa mer om respektive bolag.

Jag borde inte ha nämnt de där siffrorna, utan källa. Vet inte vilka delar av Ica som ingår.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Fpli) skrev 2025-03-20 12:14:08 följande:
    Och jag är sjukpensionär och märker absolut av det. Jag har varit tvungen att både gå ner i kvalitet på varor och helt sluta köpa vissa varor. Till exempel osten, den har jag inte råd med längre. Jag har nästan slutat med ost alls, förut köpte jag kanske 1 kg i månaden, inte riktig, och hade på smörgåsen och i matlagningen, nu har jag inte köpt ost på minst ett halvår. Smör köper jag inte längre, jag köper butikens motsvarighet till Bregott och använder både som pålägg och I mat och bak. Nötkött var väldigt länge sen, det blir Blandfärs och fläskkött. 
    I mat och bak blir det väl billigare att köpa Milda el motsvarande?
  • Anonym (Fpli)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-20 14:54:08 följande:
    I mat och bak blir det väl billigare att köpa Milda el motsvarande?
    Det mesta tullar jag på, men vissa saker är jag ändå principfast om, och det är att förhärdade oljor inte kommer över tröskeln. Då är jag hellre utan.
  • Anonym (qwerty)

Töntigt. Det är en bisarr företeelse att du inte ska våga handla mat bara för att någon annan bestämt att du inte ska göra det denna veckan. Varför tror du de valde just denna vecka, jo för att de flesta får lön nästa måndag så det är lättare att hålla inne med pengar denna vecka.

Jag skiter högaktningsfullt i deras bojkott. De kan äta skit. Jag shoppar mat till mi och barnen och gråter inte det minsta över det.

• Anonym (Björk)

Om du behöver mat så ska du naturligtvis handla mat! Vi kör storkok på tre rätter i veckan och måste veckohandla. Punkt. 

• Anonym (Björk)

Det är snarare viktigare att kapa på EMV-varorna som endast ger rika livsmedelsjättar ännu mer vinst. 

Och kolla på förpackningen var maten kommer ifrån. Köp inte utländskt-stötta Sverige!

• Dethärärmittnamn
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-19 18:11:14 följande:

Jösses vilka prisökningar och jag har inte märkt av det alls mer än på kaffe och Bregott!! Skumt! Jag är ändå fattigpensionär men jag har inte dragit in på något. Jag äter enkel vanlig husmanskost. Grönsaker är ju dyra men det är ju som vanligt! Frukten är som vanligt !! Alla butiker har ju sina egna varor med bra priser! Jag gillar ICA:s Basic-varor och så har ju butikerna bonus-system för trogen kund!!

ICA Basic är sämst av allt. Mycket tillsatser och låg kvalitet. 
  • Anonym (Mamma)
    Dethärärmittnamn skrev 2025-03-21 02:31:37 följande:
    ICA Basic är sämst av allt. Mycket tillsatser och låg kvalitet. 
    okej! Jag är redan gammal så jag tar risken! Jag köper ju också rengöring etc på ICA och väljer alltid Basic!
  • Anonym (J)

Äh handla på du. Här är affärerna smockfulla som vanligt. 

• Anonym (Tjirp)

Äsch, finns inget att ha dåligt samvete över i detta. Den här "bojkotten" är bland det tramsigaste någonsin. 
    Folk som på riktigt säger att man ska handla jättemycket helgen innan för att inte behöva göra några inköp under veckan och tror att det ska ha någon kännbar påverkan på handlarna kan inte ha passerat grundskolan med godkända mattebetyg...
    Det spelar liksom ingen roll om du gör av med hela veckans matbudget helgen innan eller sprider ut dina inköp under veckan.

• Anonym (Fpli)
    Anonym (J) skrev 2025-03-21 06:42:15 följande:

Vet du, jag upplevde att det var mycket mer folk i affären än vanligt när jag var där idag. Alla kanske ville köpa hel kyckling till extrapris, haha.
  • Anonym (Fpli)
    Anonym (J) skrev 2025-03-21 06:42:15 följande:

Vet du, jag upplevde att det var mycket mer folk i affären än vanligt när jag var där idag. Alla kanske ville köpa hel kyckling till extrapris, haha.
  • Anonym (haha)

De intervjuade ju folk i tv de hade handlat dubbelt veckan innan för å bojkotta,  de blir ju samma skit nötter,
    Bättre å handla havregrynsgröt 7dagar i veckan billig å bra!

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Fpli) skrev 2025-03-21 15:40:25 följande:
    Dom ska nog köpa ostöpe
Svar på tråden Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat