Inlägg från: Anonym (Fpli) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fpli)

Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat

Den här veckan ska man tydligen låta bli att handla mat jos Ica, Willys, Coop och de andra. Den här veckan får jag min sjukersättning. 

Jag får en hel drös påminnelser från omgivningen, handla inte den här veckan. Både allmänna utskick och personliga meddelanden. Men jag måste. I stort gapar kyl, frys och skafferi tomma. Jag önskar att jag kunde låta bli, jag får dåligt samvete för att jag inte kan vara solidarisk.

Dessutom handlar jag ganska dyr mat med ganska mycket animaliska produkter när jag handlar, pga sjukdomar som kräver att jag undviker saker som mjölmat, raffinerat socker, baljväxter, mm, samtidigt som jag behöver hålla uppe energiinnehållet. Det går åt typ 3000 kr i månaden på bara mig. Så samvetet bygger på.

Hur mycket dåligt samvete är bra att ha egentligen? 

• Svar på tråden Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat
  • Anonym (Fpli)

Jag har så många runt om mig som gillar att ge mig dåligt samvete. Så är väl därför jag har det. 

• Anonym (Fpli)
    Anonym (H) skrev 2025-03-18 20:52:46 följande:

Bojkotten är lättare för folk med gott om pengar.
    Utan bil och stort kyl och frys är det svårare att delta.

Jag kan tänka mig det. Jag har ingen bil, pga kan inte ta körkort, och har halvskåp kyl/frys. Och ont om pengar. 
  • Anonym (Fpli)
    Anonym (Mat) skrev 2025-03-19 07:36:31 följande:
     Du har inte kikat om någon av dom stora kedjorna erbjuder hemkörning? Då kan du få matleverans levererade precis utanför din dörr.

Min faster har inte heller körkort, pga av ekonomiska skäl. Hon får mat levererat från Coop. Även ICA och Willys ska erbjuda det på dom flesta ställena. 

Tror du kan se om det är möjligt, genom att slå in ditt postnummer. Då ser du om dom erbjuder leverans.

Ett tips kanske :)
    Det besegrar ju lite syftet att inte handla på de stora kedjorna, tycker du inte?
  • Anonym (Fpli)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-19 17:04:11 följande:

Om man bojkottar matbutiken denna vecka så får man ju handla dubbelt nästa!! Jag har bara hört talas om bojkotten men inte drabbats av påflugna aktivister! Jag skulle bli oerhört irriterad om jag gjorde! Jag handlar på ICA och varenda vecka är det stammispriser och personliga erbjudanden och jag har faktiskt inte märkt att maten blivit dyrare! Kaffet har ju blivit dyrt och extrasaltad Bregott men annars är det väl okej?! ( jag handlar inte i delikatessdisken dock så priset på ostron och hummer kan det ju hänt nåt med?)

Nu har jag ingen ica i närheten men här är några ändrade som jag märkt i min butik

Potatis, upp från 12 till 20
    Gul Lök upp från 13 till 25
    Röd lök upp från 13 ill 35
    Nötfärs upp från 89 kr till 119 kr
    Falukorv upp från 29 kr till 43 kr
    Bacon upp från 13 till 20
    Kryddig korv dels upp från 25 till 35, dels gått ner i storlek från 300 g till 240 g
    Mjölk upp från 10 kronor till 15 kronor
    Creme fraiche upp från 10 kronor till 15 kronor
    Smaksatt creme fraiche upp från 13 kronor till 22-27 kronor beroende på smak
    Min favoritost upp från 54 kr biten till 92 kronor biten 
    Fryst torskblock upp från 45 kronor till 85 kronor
    Portionsbitar lax upp från 79 kr till 153 kr
    Vetemjöl upp från 11 kronor till 22 kronor
    Liten chokladkaka upp från 12 kronor till 27 kronor

Jag vet inte heller hur priserna står till i delidisken, sånt har jag aldrig haft råd med.
  • Anonym (Fpli)
    Tecum skrev 2025-03-19 18:10:53 följande:

Uppgång sedan när? Är det senaste månaden är det jättemycket, är det senaste åren är det mer rimligt.

Grönsaker ändrar pris efter säsong och skördeutfall.

Men allt steg då vi hade hög inflation 2023-24, och priserna har som vanligt inte fallit fast inflationen sjönk.

Senaste ca 2 åren. Priserna här låg ganska stabilt innan det. Till exempel så¨låg potatisen, på 12 kronor för 10 år sedan också.

Jag tog inte med andra grönsaker just för att jag vet att en del är priskänsliga. Skillnaden mellan en paorika på vintern och sommaren här kan vaara en tia.
  • Anonym (Fpli)
    Tecum skrev 2025-03-19 18:10:53 följande:

Uppgång sedan när? Är det senaste månaden är det jättemycket, är det senaste åren är det mer rimligt.

Grönsaker ändrar pris efter säsong och skördeutfall.

Men allt steg då vi hade hög inflation 2023-24, och priserna har som vanligt inte fallit fast inflationen sjönk.

Senaste ca 2 åren. Priserna här låg ganska stabilt innan det. Till exempel så¨låg potatisen, på 12 kronor för 10 år sedan också.

Jag tog inte med andra grönsaker just för att jag vet att en del är priskänsliga. Skillnaden mellan en paorika på vintern och sommaren här kan vaara en tia.
  • Anonym (Fpli)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-19 18:11:14 följande:

Jösses vilka prisökningar och jag har inte märkt av det alls mer än på kaffe och Bregott!! Skumt! Jag är ändå fattigpensionär men jag har inte dragit in på något. Jag äter enkel vanlig husmanskost. Grönsaker är ju dyra men det är ju som vanligt! Frukten är som vanligt !! Alla butiker har ju sina egna varor med bra priser! Jag gillar ICA:s Basic-varor och så har ju butikerna bonus-system för trogen kund!!

Och jag är sjukpensionär och märker absolut av det. Jag har varit tvungen att både gå ner i kvalitet på varor och helt sluta köpa vissa varor. Till exempel osten, den har jag inte råd med längre. Jag har nästan slutat med ost alls, förut köpte jag kanske 1 kg i månaden, inte riktig, och hade på smörgåsen och i matlagningen, nu har jag inte köpt ost på minst ett halvår. Smör köper jag inte längre, jag köper butikens motsvarighet till Bregott och använder både som pålägg och I mat och bak. Nötkött var väldigt länge sen, det blir Blandfärs och fläskkött. 
  • Anonym (Fpli)
    Anonym (Tilda) skrev 2025-03-20 11:38:09 följande:
    Det beror på vilken flock man tillhör. TS vänner och bekanta verkar vara väldigt engagerade i bojkotten.
    Japp, de är ju det. Inte exakt alla, men säg ungefär att av mina 10 närmaste så är 2 engagerade 10/10, 5 är engagerade 8/10, 2 är engagerade 5/10 och 1 är engagerad typ 2/10. 
  • Anonym (Fpli)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-20 14:54:08 följande:
    I mat och bak blir det väl billigare att köpa Milda el motsvarande?
    Det mesta tullar jag på, men vissa saker är jag ändå principfast om, och det är att förhärdade oljor inte kommer över tröskeln. Då är jag hellre utan.
  • Anonym (Fpli)
    Anonym (J) skrev 2025-03-21 06:42:15 följande:

Äh handla på du. Här är affärerna smockfulla som vanligt. 

Vet du, jag upplevde att det var mycket mer folk i affären än vanligt när jag var där idag. Alla kanske ville köpa hel kyckling till extrapris, haha.
  • Anonym (Fpli)
    Anonym (J) skrev 2025-03-21 06:42:15 följande:

Äh handla på du. Här är affärerna smockfulla som vanligt. 

Vet du, jag upplevde att det var mycket mer folk i affären än vanligt när jag var där idag. Alla kanske ville köpa hel kyckling till extrapris, haha.
Svar på tråden Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat