• Anonym (Fpli)

Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat

Den här veckan ska man tydligen låta bli att handla mat jos Ica, Willys, Coop och de andra. Den här veckan får jag min sjukersättning. 

Jag får en hel drös påminnelser från omgivningen, handla inte den här veckan. Både allmänna utskick och personliga meddelanden. Men jag måste. I stort gapar kyl, frys och skafferi tomma. Jag önskar att jag kunde låta bli, jag får dåligt samvete för att jag inte kan vara solidarisk.

Dessutom handlar jag ganska dyr mat med ganska mycket animaliska produkter när jag handlar, pga sjukdomar som kräver att jag undviker saker som mjölmat, raffinerat socker, baljväxter, mm, samtidigt som jag behöver hålla uppe energiinnehållet. Det går åt typ 3000 kr i månaden på bara mig. Så samvetet bygger på.

Hur mycket dåligt samvete är bra att ha egentligen? 

• Svar på tråden Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat
  • Anonym (Mia)

Ha inte dåligt samvete!

Jag tänker också handla, precis som jag gör varje torsdag. Jag struntar i den där bojkotten faktiskt.

• Anonym (g)

Du kan vara solidarisk med alla som handlar i stället... Inget som är värt att ha ångest för, alla har olika förutsättningar.

• FruFarfalle

Jag bojkottar inte, ingen i min omgivning pratar om det heller. Vill och kan man bojkotta gör man det annars gör man det inte så skit i det och handla om du behöver.
    För oss hade det blivit onödig stress i livspusslet som det är. Finns inga mindre fristående butiker i min stad, inte ens nån orient livs. så blir ju bara macken kvar då. jag tycker det är ett bra initiativ och bra att visa solidaritet men det ska ju fungera för en själv och ens familj med.

• Anonym (Handla)

Nej inte behöver man ha dåligt samvete för att handla. Vi lever i ett fritt land där alla gör som de vill. 

Jag har redan storhandlat i måndags, kommer handla lite på torsdag igen. Alla jag känner och pratar med handlar också som vanligt denna vecka. Om det får dig att få mindre dåligt samvete.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Fpli) skrev 2025-03-18 19:52:20 följande:
    Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat

Den här veckan ska man tydligen låta bli att handla mat jos Ica, Willys, Coop och de andra. Den här veckan får jag min sjukersättning. 

Jag får en hel drös påminnelser från omgivningen, handla inte den här veckan. Både allmänna utskick och personliga meddelanden. Men jag måste. I stort gapar kyl, frys och skafferi tomma. Jag önskar att jag kunde låta bli, jag får dåligt samvete för att jag inte kan vara solidarisk.

Dessutom handlar jag ganska dyr mat med ganska mycket animaliska produkter när jag handlar, pga sjukdomar som kräver att jag undviker saker som mjölmat, raffinerat socker, baljväxter, mm, samtidigt som jag behöver hålla uppe energiinnehållet. Det går åt typ 3000 kr i månaden på bara mig. Så samvetet bygger på.

Hur mycket dåligt samvete är bra att ha egentligen? 

Du behöver ha exakt noll dåligt samvete för att du behöver skaffa mat och inte har några små affärer i närheten. Det kommer inte att eka tomt i dessa affärer, fler än du behöver mat.

Kampanjen är ju menat som en markering att folk tycker det är dyrt med mat men det blir tydligt även om du handlar. Efter ett par veckor har handeln ändå återhämtat sig och allt blir som vanligt. 
  • Tecum

Att bojkotta denna vecka är bara att skjuta upp eller tidigarelägga handlandet då vi alla måste ha mat. Alltså en meningslös och verkningslös bojkott, du kan handla med gott samvete.

• Anonym (M)

Jag hade inte riktig koll på att det ör denna vecka så jag handlade inget extra förra veckan. Så jag ska också handla på torsdag eller fredag. 

• Anonym (g)
    Tecum skrev 2025-03-18 20:05:53 följande:

Att bojkotta denna vecka är bara att skjuta upp eller tidigarelägga handlandet då vi alla måste ha mat. Alltså en meningslös och verkningslös bojkott, du kan handla med gott samvete.

Många skulle kunna handla mindre pga innehåll i frys och skåp. En liten rensning av sånt man samlar på sig. Men visst jag handlar i veckan.
  • Anonym (H)

Bojkotten är lättare för folk med gott om pengar.
    Utan bil och stort kyl och frys är det svårare att delta.

• Anonym (Fpli)

Jag har så många runt om mig som gillar att ge mig dåligt samvete. Så är väl därför jag har det. 

Svar på tråden Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat