• Carrokoala

Jag vet inte hur man skaffar vänner

Hej! Jag är en tjej i tidig 30 års ålder och mina tankar går väll åt detta hållet. Hur skaffar man vänner? Jag va väldigt mobbad i låg/högstadiet, klarade inte alls gymnasiet så hade inga vänner där heller, sedan hamna jag i en 8 års relation med en narcissist.. jag känner att jag försöker allt men de ända som faktiskt pratat och velat umgås med mig är antingen jätte gamla människor eller barn... jag har försökt så länge nu på olika sätt, jag bakar kakor till folk, jag gör små presenter till min sambos vänners flickvänner men ingen har någonsin velat prata med mig även när de står precis i samma rum..  jag bara undrar, hur gör man? 

• Svar på tråden Jag vet inte hur man skaffar vänner
  • Anonym (Skippa helt)

Jag är kvinna i din ålder med.

1. Du bor i Sveriges, ett av dom högst rankade länderna där det är svårast att få vänner. Speciellt som vuxen.
    Folk är dumma i huvudet överlag här i detta land. Alla bryr sig bara om yta och materiell status.

Har bott i många länder genom åren ( jobbade som au pair) och folk är betydligt varmare och mer benägna att lära känna dig. För den du är.

Har du inte dom "rätta" sakerna i ditt liv. Gör dig inte besväret. 

Jag skulle råda dig skippa vänner helt. Speciellt om du har en sambo. Vänner hade man som barn. Allt sådant kan du ju redan göra med din sambo i alla fall.

Hag har aldrig förstått vitsen med vänner som vuxen. Arbetar man heltid. Dp vill jag bara sova, motionera och ägna mig åt hobbies sådant jag inte hinner med annars. Finns ingen tid för vänner.

Är väl just latte drickande mammor på mamma ledighet, sjuk pensionärer, pensionärer som i princip har tid att umgås.

• Anonym (Nina)

Jag beklagar det du upplevt.

Har du testat att gå med i någon förening eller till exempel gå på kurs? Det har hjälpt mig när jag känt mig ensam.

Vad drygt av din sambos vänners flickvänner att ignorera dig, speciellt med tanke på att du gett dem presenter. Jag tycker att du ska låta det vara bra med den saken, de har fått sina presenter och kan åtminstone visa att de uppskattar omtanken. Tills de gjort det bör du inte ge dem mer presenter. Prata artigt med dem när ni träffas, är de inte artiga tillbaka är de ändå inte några bra vänner.

Det kan låta elakt men om man försöker för mycket kan andra bli lite obekväma. Några av mina bästa vänner har jag träffat liksom av en slump, jag hade inte alls planerat att bli vän med dem men det hände bara. Kanske var det just för att det var en avslappnad situation och jag verkligen kunde vara mig själv utan att behöva göra mig till som det klickade.

Jag önskar dig all lycka till!

• Anonym (Måne)

Jag hörde om en undersökning som visade på ett samband där ju mer populär någon är, desto fler personer  gillar den. Kanske anstränga dig för att gilla människor? (Via mindfullness, meritering eller annat) Det kanske är lätt att få en tveksam hållning till andra när man råkat ut för det som hänt dig.

Du kanske ska hitta något evenemang och fråga om någon vill haka på? Fågelskådning eller något sånt? Kanske träffa vänner som delar ett intresse i stället. Fortsätt var inbjudande till de andra tjejerna så släpper det säkert efter ett tag. De kanske brottas med sina egna osäkerheter.

• Anonym (Jason)
    Anonym (Måne) skrev 2025-03-18 18:24:49 följande:

Jag hörde om en undersökning som visade på ett samband där ju mer populär någon är, desto fler personer  gillar den. Kanske anstränga dig för att gilla människor? (Via mindfullness, meritering eller annat) Det kanske är lätt att få en tveksam hållning till andra när man råkat ut för det som hänt dig.

Du kanske ska hitta något evenemang och fråga om någon vill haka på? Fågelskådning eller något sånt? Kanske träffa vänner som delar ett intresse i stället. Fortsätt var inbjudande till de andra tjejerna så släpper det säkert efter ett tag. De kanske brottas med sina egna osäkerheter.

Det finns ingen sådan undersökning, men  du får gärna länka. Jag har sökt och hittar ingenting. Det där med populär känns som något man höll på med under skoltiden.  Son vuxen är det inget jag bryr mig om. Brukar vara viktigt för osäkra människor.

Varför ska hon ta tag i deras osäkerhet, när hon försökt och dessa människor ignorerar henne. Sådana människor skiter man i och går vidare. Någon själv respekt borde man ha 

Här tycker jag nog " skippa helt" har en poäng. Som du tyvärr påvisar med ditt inlägg.
  • Anonym (Måne)
    Anonym (Jason) skrev 2025-03-18 18:46:11 följande:
    Det finns ingen sådan undersökning, men  du får gärna länka. Jag har sökt och hittar ingenting. Det där med populär känns som något man höll på med under skoltiden.  Son vuxen är det inget jag bryr mig om. Brukar vara viktigt för osäkra människor.

Varför ska hon ta tag i deras osäkerhet, när hon försökt och dessa människor ignorerar henne. Sådana människor skiter man i och går vidare. Någon själv respekt borde man ha 

Här tycker jag nog " skippa helt" har en poäng. Som du tyvärr påvisar med ditt inlägg.
    Nä det orkar jag inte göra för jag gillar inte dig. Tror inte du är särskilt populär. Det behöver du inte vara heller.
  • Carrokoala

Hej vad fina ni är för alla svar🙏 jag tror nog mer på att jag får ignorera dem som någon av er skrev, va precis ute och tog en cigg och de här vännernas flickvänner pratade öppet negativt om mig.. kanske e jag som e för osäker på mig själv och utstrålar nåt konstigt.. men jag har ju också försökt med de medel jag själv har att visa att jag vill. Så jag ska nog bara låta det vara och hoppas på att man kanske träffar på någon annan, någon annan gång. Jag har mycket intressen, men de verkar inte falla rätt hos folk, jag e konstnärr,målar men gör mycket kreativa saker som macrame eller syr/stickar/virkar. Men är också själv lärd och har inte pengarna för kurser (man e ju en fattig konstnärr:p)

• Anonym (Måne)
    Carrokoala skrev 2025-03-19 14:18:17 följande:

Hej vad fina ni är för alla svar🙏 jag tror nog mer på att jag får ignorera dem som någon av er skrev, va precis ute och tog en cigg och de här vännernas flickvänner pratade öppet negativt om mig.. kanske e jag som e för osäker på mig själv och utstrålar nåt konstigt.. men jag har ju också försökt med de medel jag själv har att visa att jag vill. Så jag ska nog bara låta det vara och hoppas på att man kanske träffar på någon annan, någon annan gång. Jag har mycket intressen, men de verkar inte falla rätt hos folk, jag e konstnärr,målar men gör mycket kreativa saker som macrame eller syr/stickar/virkar. Men är också själv lärd och har inte pengarna för kurser (man e ju en fattig konstnärr:p)

Jösses vad tråkigt, nä de där verkar inte vara mycket att bygga på. Men samtidigt inte avfärda samtliga utan skilja mellan gruppen och idioten som pratade negativt om dig.

Finns ju ett talesätt "go where you're celebrated, not where you're tolerated" 

Man har rätt att kunna vara konstig utan att bli dömd om ens intentioner och sätt är godhjärtat. Du gör inget fel här.

Du skulle kunna starta en virkklubb med intresserade för eventuella juntaträffar varannan vecka eller så. lägg ut en annons på en vänsida och berätta hur du är och att du vill skaffa vänner.

• Anonym (Fia)

Acceptera och gilla dig själv skulle jag säga. Folk dras till den utstrålningen mer än att man ska vara enligt en viss mall. Handlar inte om att jaga andra utan att folk söker sig till den som känner att dom är tillräckligt i sig själva.

Svar på tråden Jag vet inte hur man skaffar vänner