Tremere skrev 2025-03-19 12:20:44 följande:
Jag kritiserade inte dig personligen, utan jag lyfte fram de fakta som visar varför AA och 12-stegsprogrammet är kontroversiella och ofta ifrågasatta. Det är tydligt att du tar det personligt när någon ifrågasätter din syn på saken, men det förändrar inte verkligheten. Du bad om en förklaring till varför programmet kritiseras ? och det fick du.
AA och 12-stegsprogrammet påstås vara en effektiv metod för att hantera missbruk, men det saknar gedigen vetenskaplig grund. Trots att vissa individer kan uppleva förbättring genom programmet, innebär det inte att det är en generellt fungerande metod. Det är snarare en ideologiskt präglad rörelse med sekteristiska drag, där andlighet och underkastelse inför en "högre makt" spelar en central roll ? något som inte hör hemma i en evidensbaserad behandling av missbruk.
Detsamma gäller Narconon, som är ännu mer problematiskt då det är direkt kopplat till Scientologikyrkan. Inte nog med att det saknar vetenskaplig grund ? det används också som en rekryteringskanal för en destruktiv sekt. Det är djupt oetiskt att utsatta missbrukare manipuleras in i en organisation som är känd för att utnyttja människor.
Självklart behöver missbrukare stöd, terapi och strategier för att både ta sig ur missbruket och förändra sitt beteende framåt. Men det är helt orimligt att tro att lösningen ligger i att tvinga dem att älta sitt förflutna och ständigt be om ursäkt för tidigare handlingar. De flesta missbrukare lider redan av djup skuld och skam ? att tvinga dem att genomgå en process där de ständigt ska bikta sig inför andra gör mer skada än nytta.
Om du har blivit sårad eller sviken av en missbrukare så har jag all förståelse för din smärta. Men att kräva att personen ska leva resten av sitt liv i skuld och skam efter att ha blivit fri från sitt beroende är varken konstruktivt eller rättvist. Fokus borde ligga på att hjälpa människor att bygga ett bättre liv ? inte på att hålla dem fast i ett system som saknar vetenskaplig förankring.
Du har nog missuppfattat det hela.
Jag är nykter alkoholist sedan 10 år tillbaka och ser inte det som att jag lever med skuld resten av livet.
Däremot handlar det om att ta ansvar för det man har gjort. Har man lurat folk på pengar så ska man ställa till rätta.
Har man misshandlat sin partner svårt så är det rimligt att man försöker gottgöra det på något sätt.
Har man lurat sin mamma på pengar säger vi är det rimligt att man ber om ursäkt och sedan betalar av skulden.
Har man misshandlat en partner så kan det däremot vara för smärtsamt för partnern att man dyker upp igen och ska be om ursäkt. Eller om man kanske t o m våldtagit någon. Då kan man stödja kvinnoorganisationer som någon form av ursäkt.
För vissa räcker det med att man säger att man är uppriktigt ledsen över det man ställt till med och frågar personen man skadat vad man kan göra för att gottgöra personen.
Att bara bli nykter och skaka av sig allt det dumt man gjort och bara tänka framåt är väldigt osympatiskt.
Om jag nu skulle vara sårad av en alkoholist som du tar i ditt exempel, hur tror du det skulle kännas för en anhörig att faktiskt få en ursäkt?
Typ om en kvinna reser bort hemifrån och har en pojkvän som har hennes nyckel. Pojkvännen är narkoman och bjuder hem massa människor till hennes bostad under tiden hon är bortrest. Dom slår bokstavligen sönder lägenheten och lever fullständiga rövare och orsaker vattenskada.
Är det inte rimligt att den här mannen i sin nykterhet går till sin fd flickvän och säger att han ber om ursäkt och undrar vad han kan göra för henne? Är det att tvinga honom att fortsätta vara i skam?
Budskapet blir ju annars att man kan bete sig svinaktigt och aldrig ska man behöva ta konsekvenserna över det man har gjort och omgivningen ska bara vara tacksam över att personen är nykter.