• Anonym (TS)

Varför är det fel att inte bota missbruk?

Många riktar kritik mot 12 stegsprogrammet.

Det folk uttrycker är att man inte ska behöva gå på möten livet ut för att hålla sig nykter. Att det måste finnas mer långsiktiga metoder som inte kräver att man går på massa möten. 

Jag förstår ärligt inte problemet. Ett stort problem för personer som levt i missbruk är att dom har många andra svårigheter. Exempelvis att se sin egna del i det som hänt, be om ursäkt till vänner och familj, kollegor och sina barn. Dom förskönar det som har hänt och vill inte ta ansvar. 

Detta är något 12 stegs programmet hjälper dessa personer med. Att sluta ljuga och se verkligheten som den är. Många tycker att det räcker med att bli nykter. Varför skulle man tycka att det är bra att enbart utesluta substanser men fortsatt gå runt och bete sig som en tölp och ha andra destruktiva beteenden? 

• Svar på tråden Varför är det fel att inte bota missbruk?
  • Anonym (TS)
    Freddie K skrev 2025-03-19 06:54:32 följande:

Jag har tagit mig ur ett missbruk, men inte gått något 12-stegs program eller några möten och jag beter mig inte som en tölp. Visst, hade jag andra bekymmer som låg bakom missbruket, men de har jag koll på nu. Det bästa jag har gjort i mitt liv var att bli nykter, men det var inte lätt, men jag fick lite hjälp på vägen.

Och du gjorde då sånt som jag beskriver under missbruket och slutade med allt detta när du va klar? 
  • Anonym (Lögnare)
    Freddie K skrev 2025-03-19 06:54:32 följande:

Jag har tagit mig ur ett missbruk, men inte gått något 12-stegs program eller några möten och jag beter mig inte som en tölp. Visst, hade jag andra bekymmer som låg bakom missbruket, men de har jag koll på nu. Det bästa jag har gjort i mitt liv var att bli nykter, men det var inte lätt, men jag fick lite hjälp på vägen.

Hur ser du på nyktra/ drogfria människor som säger att 12-steget och AA/NA är "den enda vägen"? Blir du trodd när du säger att du klarade att ta dig ur det utan det?
  • PH76

Men det stämmer väl ganska bra att man inte ?behöver? få med i AA? För vissa kan det vara en hjälp, för andra kan det vara något annat som hjälper bättre. Problemet som jag ser det är att AA proklamerar att deras sätt är det enda sättet, det ser jag som väldigt problematisk.

• Tremere
    Anonym (TS) skrev 2025-03-18 17:21:02 följande:

Och hur hjälper denna kbt eller läkemedelsbehandling för den som är manipulativ och söker kickar på annat håll när det inte intar substansen? 

Att erkänna att man är maktlös kan vara väldigt bra när det kommer till alkoholen. För vad är alternativet? Poängen är att ge fan i alkoholen, du kan inte dricka. Finns många alkoholister som tror att dom kan lära sig dricka och det slutar bara i katastrof. 

Att det är en obotlig sjukdom tycker jag också är en bra inställning till beroendesjukdomen. För enligt mig är det inte bättre att sluta med alkohol och istället börja spela om pengar eller något annat destruktivt istället. För ja, personen är ju nykter från alkoholen, men den är minst lika sjuk. Därför måste man ta ansvar och ta hand om sig själv. Sedan är ju självklart det bästa professionell hjälp från början i kanske 1-3 år i terapi, kombinerat med tolvstegsprogrammet och sedan fortsätta i programmet livet ut. För att jobba bort alla andra svårigheter som brukar tillkomma. Som relationsproblem, synen om att man är lite bättre än andra människor och att man reflexmässigt ljuger eller inte vill ta ansvar.

Det är sällan en alkoholist enbart har problem med endast alkohol. Utan det tillkommer saker som att svika sin familj, kollegor och barn. Då måste man visa sina barn att man tar ansvar, att man ber om ursäkt. Och en ursäkt är inte att man betet sig svinaktigt pga alkoholen. 

Jag kritiserade inte dig personligen, utan jag lyfte fram de fakta som visar varför AA och 12-stegsprogrammet är kontroversiella och ofta ifrågasatta. Det är tydligt att du tar det personligt när någon ifrågasätter din syn på saken, men det förändrar inte verkligheten. Du bad om en förklaring till varför programmet kritiseras ? och det fick du.

AA och 12-stegsprogrammet påstås vara en effektiv metod för att hantera missbruk, men det saknar gedigen vetenskaplig grund. Trots att vissa individer kan uppleva förbättring genom programmet, innebär det inte att det är en generellt fungerande metod. Det är snarare en ideologiskt präglad rörelse med sekteristiska drag, där andlighet och underkastelse inför en "högre makt" spelar en central roll ? något som inte hör hemma i en evidensbaserad behandling av missbruk.

Detsamma gäller Narconon, som är ännu mer problematiskt då det är direkt kopplat till Scientologikyrkan. Inte nog med att det saknar vetenskaplig grund ? det används också som en rekryteringskanal för en destruktiv sekt. Det är djupt oetiskt att utsatta missbrukare manipuleras in i en organisation som är känd för att utnyttja människor.

Självklart behöver missbrukare stöd, terapi och strategier för att både ta sig ur missbruket och förändra sitt beteende framåt. Men det är helt orimligt att tro att lösningen ligger i att tvinga dem att älta sitt förflutna och ständigt be om ursäkt för tidigare handlingar. De flesta missbrukare lider redan av djup skuld och skam ? att tvinga dem att genomgå en process där de ständigt ska bikta sig inför andra gör mer skada än nytta.

Om du har blivit sårad eller sviken av en missbrukare så har jag all förståelse för din smärta. Men att kräva att personen ska leva resten av sitt liv i skuld och skam efter att ha blivit fri från sitt beroende är varken konstruktivt eller rättvist. Fokus borde ligga på att hjälpa människor att bygga ett bättre liv ? inte på att hålla dem fast i ett system som saknar vetenskaplig förankring.

• Öland 4ever

Den största och svåraste frågan är nog att avgöra skillnaden mellan bruk och missbruk. Bruk kan leda till missbruk och det som den ena individen ser som ett helt legitimt brukande kan en annan individ se som missbruk. Dessutom är frågan om preparat som är narkotikaklassade i det ena landet helt plötsligt kan klassas som legala i ett annat land och följaktligen klassas som ofarliga? Summa summarum är nog snarare att allt som kan brukas även kan missbrukas!? Hur många är det inte som är "missbrukare" av mat dvs äter sådant de inte borde äta och oftast äter för mycket av den?

Cheers Glad

Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Anonym (TS)
    Tremere skrev 2025-03-19 12:20:44 följande:

Jag kritiserade inte dig personligen, utan jag lyfte fram de fakta som visar varför AA och 12-stegsprogrammet är kontroversiella och ofta ifrågasatta. Det är tydligt att du tar det personligt när någon ifrågasätter din syn på saken, men det förändrar inte verkligheten. Du bad om en förklaring till varför programmet kritiseras ? och det fick du.

AA och 12-stegsprogrammet påstås vara en effektiv metod för att hantera missbruk, men det saknar gedigen vetenskaplig grund. Trots att vissa individer kan uppleva förbättring genom programmet, innebär det inte att det är en generellt fungerande metod. Det är snarare en ideologiskt präglad rörelse med sekteristiska drag, där andlighet och underkastelse inför en "högre makt" spelar en central roll ? något som inte hör hemma i en evidensbaserad behandling av missbruk.

Detsamma gäller Narconon, som är ännu mer problematiskt då det är direkt kopplat till Scientologikyrkan. Inte nog med att det saknar vetenskaplig grund ? det används också som en rekryteringskanal för en destruktiv sekt. Det är djupt oetiskt att utsatta missbrukare manipuleras in i en organisation som är känd för att utnyttja människor.

Självklart behöver missbrukare stöd, terapi och strategier för att både ta sig ur missbruket och förändra sitt beteende framåt. Men det är helt orimligt att tro att lösningen ligger i att tvinga dem att älta sitt förflutna och ständigt be om ursäkt för tidigare handlingar. De flesta missbrukare lider redan av djup skuld och skam ? att tvinga dem att genomgå en process där de ständigt ska bikta sig inför andra gör mer skada än nytta.

Om du har blivit sårad eller sviken av en missbrukare så har jag all förståelse för din smärta. Men att kräva att personen ska leva resten av sitt liv i skuld och skam efter att ha blivit fri från sitt beroende är varken konstruktivt eller rättvist. Fokus borde ligga på att hjälpa människor att bygga ett bättre liv ? inte på att hålla dem fast i ett system som saknar vetenskaplig förankring.

Du har nog missuppfattat det hela. 

Jag är nykter alkoholist sedan 10 år tillbaka och ser inte det som att jag lever med skuld resten av livet. 

Däremot handlar det om att ta ansvar för det man har gjort. Har man lurat folk på pengar så ska man ställa till rätta. 

Har man misshandlat sin partner svårt så är det rimligt att man försöker gottgöra det på något sätt. 

Har man lurat sin mamma på pengar säger vi är det rimligt att man ber om ursäkt och sedan betalar av skulden. 

Har man misshandlat en partner så kan det däremot vara för smärtsamt för partnern att man dyker upp igen och ska be om ursäkt. Eller om man kanske t o m våldtagit någon. Då kan man stödja kvinnoorganisationer som någon form av ursäkt. 

För vissa räcker det med att man säger att man är uppriktigt ledsen över det man ställt till med och frågar personen man skadat vad man kan göra för att gottgöra personen. 

Att bara bli nykter och skaka av sig allt det dumt man gjort och bara tänka framåt är väldigt osympatiskt. 

Om jag nu skulle vara sårad av en alkoholist som du tar i ditt exempel, hur tror du det skulle kännas för en anhörig att faktiskt få en ursäkt? 

Typ om en kvinna reser bort hemifrån och har en pojkvän som har hennes nyckel. Pojkvännen är narkoman och bjuder hem massa människor till hennes bostad under tiden hon är bortrest. Dom slår bokstavligen sönder lägenheten och lever fullständiga rövare och orsaker vattenskada. 

Är det inte rimligt att den här mannen i sin nykterhet går till sin fd flickvän och säger att han ber om ursäkt och undrar vad han kan göra för henne? Är det att tvinga honom att fortsätta vara i skam? 

Budskapet blir ju annars att man kan bete sig svinaktigt och aldrig ska man behöva ta konsekvenserna över det man har gjort och omgivningen ska bara vara tacksam över att personen är nykter.

• PH76
    Anonym (Lögnare) skrev 2025-03-19 07:56:33 följande:
    Hur ser du på nyktra/ drogfria människor som säger att 12-steget och AA/NA är "den enda vägen"? Blir du trodd när du säger att du klarade att ta dig ur det utan det?
    Min bror var narkoman/alkoslist i 10 år, när jag berättade för min vän som är med i AA att han gjorde det utan 12-stegs programmet, eller annat program, så trodde han inte på mig.

Det är väldigt mycket "This is the only way" i 12-stegs programmet.
  • Anonym (TS)
    PH76 skrev 2025-03-20 18:08:38 följande:
    Min bror var narkoman/alkoslist i 10 år, när jag berättade för min vän som är med i AA att han gjorde det utan 12-stegs programmet, eller annat program, så trodde han inte på mig.

Det är väldigt mycket "This is the only way" i 12-stegs programmet.
    Jag är övertygad om att man kan vara nykter utan 12-stegsprogrammet. Sedan kan man må olika bra och omgivningen kan må olika bra beroende på behandlingsform. 
  • PH76
    Anonym (TS) skrev 2025-03-20 18:12:08 följande:
    Jag är övertygad om att man kan vara nykter utan 12-stegsprogrammet. Sedan kan man må olika bra och omgivningen kan må olika bra beroende på behandlingsform. 
    Givetvis kan man det, dock tror jag inte att det är 14-steget som gör skillnade.
  • Anonym (TS)
    PH76 skrev 2025-03-20 18:55:16 följande:
    Givetvis kan man det, dock tror jag inte att det är 14-steget som gör skillnade.
    Vad menar du att det är då? 
  • PH76
    Anonym (TS) skrev 2025-03-20 19:15:04 följande:
    Vad menar du att det är då? 
    Personlighet och hur villig/stark man är till att comitta. Sen säger jag inte att programmet inte hjälper människor det gör det uppenbart eftersom det är många som lyckas att hålla sig nyktra med det. Men det är är inte för alla.
  • Anonym (TS)
    PH76 skrev 2025-03-20 19:33:21 följande:
    Personlighet och hur villig/stark man är till att comitta. Sen säger jag inte att programmet inte hjälper människor det gör det uppenbart eftersom det är många som lyckas att hålla sig nyktra med det. Men det är är inte för alla.
    Det är inte nykterheten jag enbart pratar om. Nykter kan vem som helst bli utan behandling. Men det är inte samma sak som frisk. 
  • Anonym (Olga)

Jag är anhörig till två missbrukare. Min erfarenhet är att de byter ut ett missbruk mot ett annat, istället för att vara beroende av alkohol är de beroende av möten. Sen har jag svårt för kristna rörelser och AA är sektliknande. Det finns behandling som inte är AA som har bättre evidens men av tradition används det inte i Sverige. 

Mina anhöriga kan fortfarande inte se sin egna del och de har inte bett om ursäkt, trots flera år i AA. Istället har jag fått en massa skit för att jag dricker alkohol och fått höra att jag också kommer bli alkoholist. Jag dricker 1-2 glas en gång i månaden ungefär, jag är knappast storkonsument. Jag har också fått höra att jag kommer bli beroende av mina mediciner som jag behöver för att fungera (nej de är inte narkotikaklassade) 

Svar på tråden Varför är det fel att inte bota missbruk?