Inlägg från: PH76 |Visa alla inlägg
  • PH76

Varför är det fel att inte bota missbruk?

Men det stämmer väl ganska bra att man inte ?behöver? få med i AA? För vissa kan det vara en hjälp, för andra kan det vara något annat som hjälper bättre. Problemet som jag ser det är att AA proklamerar att deras sätt är det enda sättet, det ser jag som väldigt problematisk.

• PH76
    Anonym (Lögnare) skrev 2025-03-19 07:56:33 följande:
    Hur ser du på nyktra/ drogfria människor som säger att 12-steget och AA/NA är "den enda vägen"? Blir du trodd när du säger att du klarade att ta dig ur det utan det?
    Min bror var narkoman/alkoslist i 10 år, när jag berättade för min vän som är med i AA att han gjorde det utan 12-stegs programmet, eller annat program, så trodde han inte på mig.

Det är väldigt mycket "This is the only way" i 12-stegs programmet.
  • PH76
    Anonym (TS) skrev 2025-03-20 18:12:08 följande:
    Jag är övertygad om att man kan vara nykter utan 12-stegsprogrammet. Sedan kan man må olika bra och omgivningen kan må olika bra beroende på behandlingsform. 
    Givetvis kan man det, dock tror jag inte att det är 14-steget som gör skillnade.
  • PH76
    Anonym (TS) skrev 2025-03-20 19:15:04 följande:
    Vad menar du att det är då? 
    Personlighet och hur villig/stark man är till att comitta. Sen säger jag inte att programmet inte hjälper människor det gör det uppenbart eftersom det är många som lyckas att hålla sig nyktra med det. Men det är är inte för alla.
Svar på tråden Varför är det fel att inte bota missbruk?