• Anonym (TS)

Dåligt självförtroende

Jag är en kille på 27 år som i många år lidigt av otroligt dåligt självförtroende. Så länge jag kan minnas så har jag alltid sett ner på mig själv, jämfört mig med andra, och hatat mitt eget utseende. Jag känner mig inte trygg i mig själv för fem öre.

Jag har alltid trott att mitt mående alltid har handlat om vart jag befinner mig i livet. Det jag menar är att jag alltid trott att det kommer bli bättre om jag får ett bättre jobb eller en bättre livsstil. Detta tankesätt har fått mig att pusha mig själv till att göra saker jag aldrig trodde var möjligt för mig. 

Nu är jag trött på att leva ett så begränsat liv som jag gjort. Jag har sumpat relationer och även i vissa fall agerat otrevligt mot min familj som jag bryr mig om jättemycket. 

Det skrämmer mig att söka kontakt meden psykolog att prata med. Men känner nu att det är dags att 
    släppa ?stoltheten?. Men hur gör man egentligen för att hitta rätt psykolog att tala med? Har googlat runt massor utan resultat:/
  • Svar på tråden Dåligt självförtroende
  • Anonym (Hm)

Du måste bara börja. Kanske hittar du rätt direkt, eller så får du testa dig fram och byta om det inte känns bra. Du kan gå privat eller genom vårdcentralen. Det finns bra och sämre alternativ inom båda kategorierna. Det känns spontant som att du inte bara behöver jobba med självförtroendet, utan också öva på tacksamhet. Jag säger öva, för ibland behöver man öva på att vara tacksam för det man har åstadkommit och har, och inte bara se det som man aldrig fick eller ?måste? ha. Mycket vill ha mer. nu finns det ju även många psykologer online som du skulle kunna testa. Kan kännas lättare att byta då om man inte är nöjd. 

• Anonym (?)

Gå till din vårdcentral. De kan hjälpa dig vidare

• Anonym (Ps)

Mycket kan man göra på egen hand. Ett dåligt självförtroende handlar ofta om en negativ självbild eller en skambaserad identitet. Detta är ofta en konsekvens av att man som barn behandlats illa eller respektlöst av sina primära anknytningspersoner, alltså föräldrarna.

Logiken ser då ut ungefär så här. Om t.o.m. mina föräldrar behandlar mig så här illa måste jag verkligen vara värdelös. Eftersom barnet samtidigt på ett instinktivt sätt är lojalt med sina föräldrar uppstår därmed en konflikt som påverkar livet negativt.

Tim Fletchers videor på Youtube reder ut sådana här samband på ett väldigt bra sätt.

• Anonym (Elsa)

Hej vännen! Vad jag känner igen mig i det du skriver. Men vet du, det går att vända detta. Jag var där du är för två år sedan, idag mår jag bra! 

Jag sökte först hjälp hos vårdcentralen. Fick prata med en kurator men vi klickade inte alls. Det kändes som att jag var hennes jobb som behövde raskas undan snabbast möjligt. Fick tips om att söka samtalskontakt via Svenska kyrkan. Är inte alls troende så var tveksam men träffade världens bästa diakon som jag gick hos varje vecka i ett års tid. 

Parallellt med samtalsstöd så började jag ta hand om min kropp. Började träna och äta bättre. 

Deltog mer i sociala aktiviteter och fick många nya vänner. 

Det går vännen! Heja dig!

Svar på tråden Dåligt självförtroende