• Anonym (Fez)

Har ni alla drömmar i livet?

Jag tycker man hör mycket om att folk har drömmar i livet. Man ska ha bostadsdrömmar, resedrömmar, familjdrömmar och karriärdrömmar.

Är det bara jag som i princip inte har några drömmar alls? Familj och hus kommer jag aldrig ha, småresor gör jag ibland, men har inget drömresemål. Jag har ett hyfsat jobb men är nöjd där.

Är jag knasig som inte drömmer om någonting? Bara tanken ger mig obehag.

• Svar på tråden Har ni alla drömmar i livet?
  • Anonym (Fez)
    Anonym (M) skrev 2025-03-16 21:26:34 följande:

Är det något jag har lärt mig av att leva väldigt begränsat som jag skrev ovan så är det att drömmar inte behöver förverkligas på exakt det sätt man tror. 

Jag ville resa med mitt barn men hade inte råd så jag gjorde husbyten med familjer i andra delar av Sverige under semestern . Vi reste också utomlands off season (ändå varmt) och hyrde till exempel en lägenhet (långt före Air bnb) för en bråkdel av vad en charter skulle ha kostat.

Jag har också bott utomlands i princip gratis. Jag fick bo i en privat lägenhet mot att jag jobbade i ägarens souvenirbutik utan lön ibland när han var upptagen och tog hand om hans husdjur när han reste bort. 

Jag har blivit expert på att hitta budgetalternativ när det gäller allt för jag är så jäkla envis och ganska kreativ om jag får säga det själv. 

Jag vet inte om jag någonsin kommer att få min lilla stuga men då kommer jag ändå se till att komma ut i naturen på ett eller annat sätt. 

Kul att det fungerade för dig (helt ärligt, ingen sarkasm). Tror dock jag hade haft svårt för att bo så, hade stressat mig. Försöker dock precis som du komma ut i naturen ofta, bor på gångavstånd från en skog, så det blir många promenader. Bra tillfällen att tänka.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Fez) skrev 2025-03-17 17:26:50 följande:
    Kul att det fungerade för dig (helt ärligt, ingen sarkasm). Tror dock jag hade haft svårt för att bo så, hade stressat mig. Försöker dock precis som du komma ut i naturen ofta, bor på gångavstånd från en skog, så det blir många promenader. Bra tillfällen att tänka.
    Jag hade inte fixat det heller, tanke själv gör mig obekväm! 😅

Skönt att komma ut och gå...och bra! 👍
  • Anonym (M)

Ovanstående var bara exempel för att illustrera min poäng att man kan förverkliga drömmar på andra sätt än man har tänkt sig. 

Man kanske tänker att man inte har råd att bo utomlands men det finns olika sätt att göra det på. 

Om jag inte kan spara ihop till en stuga så kommer jag försöka byta min hyresrätt så att jag kan bo närmare naturen. Det går ju till och med att byta till en annan stad. 

Jag är som sagt väldigt envis. Jag har inte råd med någon dyr semester i år men jag har en plan för hur jag ska kunna fjällvandra på en liten budget. 

Det är som sagt bara exempel. Ibland får man tänka om och även om det inte blir precis det man drömmer om så kan man komma rätt nära. 

• burleskburkläsk
    Anonym (M) skrev 2025-03-17 20:45:48 följande:

Ovanstående var bara exempel för att illustrera min poäng att man kan förverkliga drömmar på andra sätt än man har tänkt sig. 

Man kanske tänker att man inte har råd att bo utomlands men det finns olika sätt att göra det på. 

Om jag inte kan spara ihop till en stuga så kommer jag försöka byta min hyresrätt så att jag kan bo närmare naturen. Det går ju till och med att byta till en annan stad. 

Jag är som sagt väldigt envis. Jag har inte råd med någon dyr semester i år men jag har en plan för hur jag ska kunna fjällvandra på en liten budget. 

Det är som sagt bara exempel. Ibland får man tänka om och även om det inte blir precis det man drömmer om så kan man komma rätt nära. 

Självklart, alla är vi olika envishet kan vara ett verktyg...som du verkar bemästra! 
  • Anonym (Drömmare)

Klart man inte MÅSTE ha drömmar men ni som inte har det, vad driver er i livet? 

Min största skräck är att jag ska vakna en dag och bara nöja mig. Det blir nog inte bättre än såhär liksom. Idag har jag så mycket drömmar och har alltid haft. I olika storlekar och med olika mycket verklighetsförankring. Min bucket list har 50 punkter kvar att beta av. Det är allt från resor till att tjäna visst mycket pengar i månaden. Det blir en flytande gräns mellan drömmar och mål men det ger det jag gör i mitt liv en mening. 

Mina drömmar kan vara pyttesmå och jättestora. Allt från det goda brödet från den lilla butiken på hörnet som jag drömmer om att äta på lördag morgon när det är kämpigt att ta sig till jobbet en tisdag till att jag ska åka skidor i Alperna innan jag dör eller lära mig segla ☺️ 

• Anonym (Fez)
    Anonym (Drömmare) skrev 2025-03-17 21:25:12 följande:

Klart man inte MÅSTE ha drömmar men ni som inte har det, vad driver er i livet? 

Min största skräck är att jag ska vakna en dag och bara nöja mig. Det blir nog inte bättre än såhär liksom. Idag har jag så mycket drömmar och har alltid haft. I olika storlekar och med olika mycket verklighetsförankring. Min bucket list har 50 punkter kvar att beta av. Det är allt från resor till att tjäna visst mycket pengar i månaden. Det blir en flytande gräns mellan drömmar och mål men det ger det jag gör i mitt liv en mening. 

Mina drömmar kan vara pyttesmå och jättestora. Allt från det goda brödet från den lilla butiken på hörnet som jag drömmer om att äta på lördag morgon när det är kämpigt att ta sig till jobbet en tisdag till att jag ska åka skidor i Alperna innan jag dör eller lära mig segla ☺️ 

Tja du, jag lever för att överleva. Har ju mina katter och sambo. Jobbar för att de ska må bra. Annars gillar jag att röra på mig, ser ibland fram emot en film eller spel som ska komma, kanske ett löplopp. Skulle dock inte säga att något av detta är drömmar. Jag vill bara sikta på det möjliga, inte det omöjliga.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Fez) skrev 2025-03-17 21:29:36 följande:
    Tja du, jag lever för att överleva. Har ju mina katter och sambo. Jobbar för att de ska må bra. Annars gillar jag att röra på mig, ser ibland fram emot en film eller spel som ska komma, kanske ett löplopp. Skulle dock inte säga att något av detta är drömmar. Jag vill bara sikta på det möjliga, inte det omöjliga.
    Det låter som du har ett liv som du trivs med! 😃
  • Anonym (Drömmare)
    Anonym (Fez) skrev 2025-03-17 21:29:36 följande:
    Jag tycker det låter som du hittat ett sätt att leva som du är väldigt nöjd med och det är underbart. Vi är alla olika människor och så länge man trivs ska man inte bry sig så mycket om hur andra gör. Det kan också vara en skillnad i definition av vad en dröm är. Jag kan tänka att se fram emot ett löplopp och kanske drömma om att hitta det där perfekta flowet och prestera efter att ha tränat för det kan vara en dröm ;)
  • Just Precis

Vad räknar du som drömmar?

Skulle spontant säga att jag inte haft några men har alltid velat bygga ett tryggt och kärleksfullt liv med ett schysst jobb, är det att drömma eller bara en rimlig ambitionsnivå?

Däremot känner jag mig helt säker att jag absolut inte brinner för någonting :)

• Anonym (Fez)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-17 21:37:24 följande:
    Det låter som du har ett liv som du trivs med! 😃
    Det går ärligt talat uppåt och neråt från dag till dag. Vissa dagar är ganska okej, andra så känner jag mig mest misslyckad. Är medveten om att jag nog påverkas för mycket av andra, och av reklam och liknande. Typ alla mina vänner har barn, karriärer och hus. Missunnar dem givetvis inte detta, de har haft större driv i sitt liv än jag, men ibland känns det inte bra.
  • Anonym (Fez)
    Anonym (Drömmare) skrev 2025-03-17 22:14:59 följande:
    Jag tycker det låter som du hittat ett sätt att leva som du är väldigt nöjd med och det är underbart. Vi är alla olika människor och så länge man trivs ska man inte bry sig så mycket om hur andra gör. Det kan också vara en skillnad i definition av vad en dröm är. Jag kan tänka att se fram emot ett löplopp och kanske drömma om att hitta det där perfekta flowet och prestera efter att ha tränat för det kan vara en dröm ;)
    Det kan säkert vara så, ska försöka ta tillvara på den tanken. Tack!
  • Anonym (Fez)
    Just Precis skrev 2025-03-17 23:14:07 följande:

Vad räknar du som drömmar?

Skulle spontant säga att jag inte haft några men har alltid velat bygga ett tryggt och kärleksfullt liv med ett schysst jobb, är det att drömma eller bara en rimlig ambitionsnivå?

Däremot känner jag mig helt säker att jag absolut inte brinner för någonting :)

Det är det som jag är lite osäker på, men jag får många bra bud på vad det kan vara i tråden.

Nej det där känner jag igen mig i. "Vad brinner du för?" Kan ärligt talat inte besvara frågan.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Fez) skrev 2025-03-18 16:16:52 följande:
    Det går ärligt talat uppåt och neråt från dag till dag. Vissa dagar är ganska okej, andra så känner jag mig mest misslyckad. Är medveten om att jag nog påverkas för mycket av andra, och av reklam och liknande. Typ alla mina vänner har barn, karriärer och hus. Missunnar dem givetvis inte detta, de har haft större driv i sitt liv än jag, men ibland känns det inte bra.
    Klart det inte känns bra alltid...synd att du känner dig misslyckad men jag förstår dig helt...jobbigt att påverkas av andra...massmedia är ett ständigt mind-fuckery, tyvärr!
  • burleskburkläsk
    Anonym (Fez) skrev 2025-03-18 16:18:32 följande:
    Det är det som jag är lite osäker på, men jag får många bra bud på vad det kan vara i tråden.

Nej det där känner jag igen mig i. "Vad brinner du för?" Kan ärligt talat inte besvara frågan.
    Det sista du skrev...känner exakt samma.
    En riktig reality check...
    Jag vet saker jag vill...men vad brinner jag för? 😮?💨
  • Anonym (Johnny Koma)

Jag drömmer om San Fransisco, om att orka ha fantastisk sex, om att bli av med 20 kilo fett.

Det är gratis att drömma och fantisera. 

• Anonym (bara ouppnåeliga saker)

Jag drömmer bara om saekr som jag inte kan göra, ha eller uppnå. Det är väl ganska tråkigt på sätt och vis att bara ha saker som "hälsa", "pengar" och "sällskap" att drömma om, men det är vad jag drömmer om, men inte kan få. Drömmar om utbildning, resor och annat sånt har jag lagt på hyllan sedan länge. Idag drömmer jag om att kunna gå ut utan min rollator så jag kanske kan bära hem en pizza från pizzerian. Någon gång om året kan man väl unna sig en pizza från pizzerian? Så inte det också bara är en dröm.

• Anonym (Drömmare)
    Anonym (Fez) skrev 2025-03-18 16:16:52 följande:

Men vet du, bara för att de haft andra drömmar än dig så är ju du inte misslyckad.

Har du velat ha hus och barn och karriär eller känner du dig misslyckad för att det blivit en sorts norm i samhället att alla tror att man ?måste? ha det? Är det synonymt med driv att följa strömmen och gör det som förväntas? Eller kan det vara ett driv att välja det man själv vill och som passar dig som person? 

Om det är något du vill ha är det ju inte för sent att jobba för det heller! Eller, barn kan det ju bli för sent för beroende på vad du är i för ålder men resten kan man ju välja att satsa på när som helst i livet. 

jag tror att du skulle må bra av att lyssna mer inåt och inte jämföra så mycket med normen och med andra.

• Just Precis
    burleskburkläsk skrev 2025-03-18 16:26:51 följande:
    Det sista du skrev...känner exakt samma.
    En riktig reality check...
    Jag vet saker jag vill...men vad brinner jag för? 😮?💨

Jag tycker iofs inte att det är problematiskt.

Tänker ofta att de som menar att de brinner för någonting har hittat något som de bygger ganska mycket image kring och att en stor del av värdet för dem ligger i att kunna säga att de är en riktig träningsnörd eller brinner för kvinnligt företagande typ. Att det ibland kanske mest är ett sätt att verka intressant

Menar inte att det inte finns människor som har passionerade intressen, men jag tror att det är långt ifrån alla som kan gå upp i någonting på det sättet, vi känner olika intensiva känslor (och är olika nördiga, haha) helt enkelt.

Jag tror att jag lever lika lyckligt när jag går runt och småmyser i skogen eller på gymmet utan att brinna för vare sig natur eller träning som någon som menar att de gör det  ;)

• PH76

Tråkigt nog så är min enda dröm att vinna löjligt mycket pengar så att jag aldrig behöver behöver arbeta igen, men tyvärr så spelar jag inte.Skrattande

Jag hade drömmar när jag var yngre i form av att komma upp i en viss lön, bo på Mauritius, köpa utlandsboende i något varmt EU land, osv. Nu längre kan jag inte direkt komma på något.

Svar på tråden Har ni alla drömmar i livet?