Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Har ni alla drömmar i livet?

Det enda stora jag drömmer om är att ha en liten stuga i naturen. Det är inte särskilt realistiskt men kanske när mitt barn har flyttat hemifrån och jag kan börja spara på allvar. 

Sedan har jag mer realistiska drömmar/planer om at göra olika naturresor. 

Jag hade drömmar om karriär en gång i tiden, som dessutom var påbörjade, men pappan till mitt barn har förstört mitt liv på många sätt, trots att jag lämnade honom tidigt på grund av hot och våld. Det slutade med otaliga rättegångar och tvister som dränerade mig på energi och pengar. 

Jag har lärt mig att uppskatta de små sakerna i tillvaron eftersom mitt liv har varit väldigt begränsat i perioder. Sedan har jag mitt barn som är mitt allt och min stora lycka i livet. 

• Anonym (M)

Är det något jag har lärt mig av att leva väldigt begränsat som jag skrev ovan så är det att drömmar inte behöver förverkligas på exakt det sätt man tror. 

Jag ville resa med mitt barn men hade inte råd så jag gjorde husbyten med familjer i andra delar av Sverige under semestern . Vi reste också utomlands off season (ändå varmt) och hyrde till exempel en lägenhet (långt före Air bnb) för en bråkdel av vad en charter skulle ha kostat.

Jag har också bott utomlands i princip gratis. Jag fick bo i en privat lägenhet mot att jag jobbade i ägarens souvenirbutik utan lön ibland när han var upptagen och tog hand om hans husdjur när han reste bort. 

Jag har blivit expert på att hitta budgetalternativ när det gäller allt för jag är så jäkla envis och ganska kreativ om jag får säga det själv. 

Jag vet inte om jag någonsin kommer att få min lilla stuga men då kommer jag ändå se till att komma ut i naturen på ett eller annat sätt. 

• Anonym (M)

Ovanstående var bara exempel för att illustrera min poäng att man kan förverkliga drömmar på andra sätt än man har tänkt sig. 

Man kanske tänker att man inte har råd att bo utomlands men det finns olika sätt att göra det på. 

Om jag inte kan spara ihop till en stuga så kommer jag försöka byta min hyresrätt så att jag kan bo närmare naturen. Det går ju till och med att byta till en annan stad. 

Jag är som sagt väldigt envis. Jag har inte råd med någon dyr semester i år men jag har en plan för hur jag ska kunna fjällvandra på en liten budget. 

Det är som sagt bara exempel. Ibland får man tänka om och även om det inte blir precis det man drömmer om så kan man komma rätt nära. 

Svar på tråden Har ni alla drömmar i livet?