Flytta från hus till lägenhet - gör vi rätt?
Jag och min man har börjat fundera på att sälja vårt hus och flytta till lägenhet. Vi har 3 barn som inte alls tycker att vår idé är särskilt bra. Min man jobbar borta väldigt mycket vilket innebär att jag dra ett väldigt stort lass hemma med allt vad ett hus och 3 barn innebär med aktiviteter och dylikt. Jobbar själv också heltid. Senaste tiden har jag börjat känna att jag inte längre njuter av villalivet. Det blir mer en stress med trädgård och fixande än vad jag njuter av det. Den tid vi har börjar man också känna att vi vill lägga på annat än trädgårdsskötsel och husskötsel. Ska ändå tillägga att vi bor i ett relativt nytt hus så vi har inte massa stora renoveringar att göra eller så, men det tar tid ändå.
Ekonomiskt är såklart också ett annat läge idag. Vi har ju dubblat våra utgifter varje månad när det gäller el, räntor o.s.v. vilket såklart bidrar till att nöje inte kan ta lika stor plats. Jag önskar kunna resa lite mer, nu reser vi knappt alls. Har mer tid att läsa böcker, gå på fotboll och hänga med barnen. Därför funderar vi på bostadsrätt istället. Men barnen gillar inte idén.
Ge mig input! Ni som bor i lägenhet med barn hur upplever ni det? Någon annan här som gjort samma resa? Det är så tabubelagt att vilja sälja sitt hus upplever jag. Det blir såklart en omställning när vi bott i hus i många år. Hur mycket måste vi ta hänsyn till barnens vilja att bo i hus? Det är ju trots allt vi vuxna som ska stå för allt ekonomiskt, och den mellersta sonen tänker inte dra ner på sina dyra utgifter såklart.
Det mesta handlar trots allt om tid att göra annat, men det underlättar ju såklart med ett billigare boende också.
Ursäkta långt inlägg men det är så mycket tankar som snurrar. Vi har även 2 katter, kan vi ta med de till en lägenhet 🤔