Inlägg från: Anonym (Beslutsångest) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Beslutsångest)

Flytta från hus till lägenhet - gör vi rätt?

Jag och min man har börjat fundera på att sälja vårt hus och flytta till lägenhet. Vi har 3 barn som inte alls tycker att vår idé är särskilt bra. Min man jobbar borta väldigt mycket vilket innebär att jag dra ett väldigt stort lass hemma med allt vad ett hus och 3 barn innebär med aktiviteter och dylikt. Jobbar själv också heltid. Senaste tiden har jag börjat känna att jag inte längre njuter av villalivet. Det blir mer en stress med trädgård och fixande än vad jag njuter av det. Den tid vi har börjar man också känna att vi vill lägga på annat än trädgårdsskötsel och husskötsel. Ska ändå tillägga att vi bor i ett relativt nytt hus så vi har inte massa stora renoveringar att göra eller så, men det tar tid ändå. 

Ekonomiskt är såklart också ett annat läge idag. Vi har ju dubblat våra utgifter varje månad när det gäller el, räntor o.s.v. vilket såklart bidrar till att nöje inte kan ta lika stor plats. Jag önskar kunna resa lite mer, nu reser vi knappt alls. Har mer tid att läsa böcker, gå på fotboll och hänga med barnen. Därför funderar vi på bostadsrätt istället. Men barnen gillar inte idén. 

Ge mig input! Ni som bor i lägenhet med barn hur upplever ni det? Någon annan här som gjort samma resa? Det är så tabubelagt att vilja sälja sitt hus upplever jag. Det blir såklart en omställning när vi bott i hus i många år. Hur mycket måste vi ta hänsyn till barnens vilja att bo i hus? Det är ju trots allt vi vuxna som ska stå för allt ekonomiskt, och den mellersta sonen tänker inte dra ner på sina dyra utgifter såklart. 

Det mesta handlar trots allt om tid att göra annat, men det underlättar ju såklart med ett billigare boende också. 

Ursäkta långt inlägg men det är så mycket tankar som snurrar. Vi har även 2 katter, kan vi ta med de till en lägenhet 🤔 

• Svar på tråden Flytta från hus till lägenhet - gör vi rätt?
  • Anonym (Beslutsångest)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-03-14 10:50:54 följande:

Det är ytterst ert beslut, inte barnens.
    Vi håller på och planerar för samma sak, har hus och känner att vi gjort våra år här. Är redo att lämna över trädgård, klätterträd och sandlåda till en ny familj som kan låta sina barn få den uppväxten. Medan vi känner som du, att det mest tar tid. Klart det är mysigt att grilla och sitta ute men vi tittar på bostadsrätter med stor balkong/uteplats plus att vi har sommarstuga så det löser sig nog.
    Barn är anpassningsbara, de får gå på bussen på en annan busshållplats bara tänker jag. För vi kommer bo kvar i samma kommun, är tanken. 

Skönt att höra att fler funderar i samma bana. Vi har inget sommarboende, men det kommer nog inte dröja så många år innan makens föräldrar inte längre orkar sitt hus och då kommer vi ta över det och använda som sommarboende tänker vi. 

Äldsta barnet tar studenten nästa år, mellersta börjar gymnasiet till hösten, minsta börjar mellanstadiet. Så det känns som ett naturligt bryt ändå med skolor och sådär. Vi kommer också att bo kvar i samma kommun men närmare stan tänker vi oss. Bor cirka 5-6 km utanför stan idag. 

Hur känner era barn? 
  • Anonym (Beslutsångest)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-03-14 11:25:04 följande:

Är barnen tillräckligt stora är det dags att sätta sig ner med dom och prata ekonomi och vad huset faktiskt kostar er och skillnaden vad det kostar med ett schysst boende i en lägenhet .
    Berätta.precis som du gör här att i hus finns inga möjligheter till resor, fri tid att göra spontana saker på etc etc.. kontra möjligheter till andra förutsättningar i en lägenhet. 
    Såna diskussioner brukar barn väldigt snabbt ta till sig och kan förstå. Det blir en mattelektion på riktigt liksom. 

Det yttersta beslutet är dock ni vuxna som tar oavsett barnens protester. Det är inte barnen som betalar räkningar utan ni vuxna. 

Nu vet jag inte vart ni bor men lägenhet måste inte betyda 7:e våningen i ett slitet bostadsområde utan ska ni köpa lägenhet så finns det ju en stor andel nyproducerade med uteplatser med stora grönytor även rent centralt.  Och att bo nära ett köpcentrum eller stadens utbud kan vara ytterligare morot för barnen om det innebär att dom kan ta buss/gå istället för att få skjuts = mer självständigt. 

Jag flyttade från hus till lägenhet när jag skilde mig och yngsta barnet som var det enda hemmavarande flyttade med mig. Varken han eller jag saknar huset eller det ansvar som följde. Min exman bor kvar och nu 7 år senare har han också upplevt en hjärtinfarkt och klagar på bristande hälsa , kraschad ekonomi i samband med sjukskrivning och att huset blivit jobbigt att sköta... Sånt kan ni också ta med i beräkningen att hälsan hux flux kan svikta inom.loppet av en timma...

Tack för input. Ja, vi känner ju att det är vårt beslut, men så tänker man ändå lite för mycket på vad barnen tycker och vad andra tycker. 

Vi bor i en medelstor stad och tänker att vi ändå kommer ha möjlighet att köpa en hyfsat stor, central lägenhet. Balkong eller uteplats kommer vara ett måste. Jag vill också ändå kunna ha lite krukor och sådär. 

De är absolut stora nog att förstå ekonomi, så tack! Vi ska definitivt sätts oss ner och prata med de om vad saker och ting kostar idag. 

Vad härligt att höra att ni trivs med lägenhet. Tråkigt dock att höra om din exmans hälsa. Det vore en mardröm att hamna i en sådan situation. 
  • Anonym (Beslutsångest)
    Anonym (My) skrev 2025-03-14 11:00:07 följande:

När jag flyttade från hus till lägenhet flyttade katterna med och blev innekatter, det var inga problem. I början tyckte jag att det var såå skönt att slippa huset, jag drömde till och med mardrömmar om att jag tvingades flytta till hus igen :D Nu några år senare saknar jag att bo i hus, ffa ytorna, altanen och poolen samt att inte höra grannarna. 

Till barnens vilja att bo i hus tycker jag inte att ni behöver ta någon hänsyn, det är ni vuxnas beslut. Jag är själv uppvuxen i hus och minns att jag tyckte att det var så konstigt att hälsa på folk som bodde i lägenhet och att jag tänkte att jag aldrig ville bo så. Nästan alla jag kände bodde i hus. Men nu när jag bor i lägenhet är det ju inte så farligt, inte heller för mina barn. 

Jag är också uppväxt i hus och har egentligen inte så mk erfarenhet av att bo i lägenhet. Vilket också ökar oron lite om man gör rätt. Jag vet ju inte om vi får ett friare liv eller mer tid och pengar över till anat vi skulle vilja göra. Därför blir beslutet också så mkt svårare. 

Vi vet ju hur det är idag att ha tillgång till det mesta, både vad gäller förvaring, utrymme, parkering och allt sånt. Det hade ju varit fantastiskt att kunna prova en månad eller två 😅
  • Anonym (Beslutsångest)
    MsM84 skrev 2025-03-15 10:17:31 följande:

Lyckas ni bo billigare i bostadsrätt än villa? När jag kollat lägenheter för hela familjen skulle det kosta minst lika mycket som vår nybyggda villa.

Det finns absolut riktigt dyra bostadsrätter här också som ligger i samma prisklass som vårt hus. För att vara villaområde bir vi rätt nära centrum idag, cirka 10 min med bil, ungefär 5 kilometer. Vi kommer dock inte att köpa en sådan. Vi har kikat på 2 olika nu som är runt 140 kvm, skulle vi köpa ngn av dem skulle våra lån minska med iallafall hälften eller mer, sen tillkommer såklart månadsavgiften, men kan ju variera väldigt mkt beroende på hur föreningen mår. Skulle vi hamna på samma kostnader skulle vi nog inte flytta, då bor vi kvar, för det är inte så att vi inte har råd att bo kvar i vårt hus. Huvudanledningen är framför allt att få mer tid över till sånt vi gillar, att hänga med barnen på deras fotbollsmatcher, tävlingar eller vad det kan vara. Det är mycket jobb med trädgård och underhåll för väldigt få månader om året man egentligen är ute i den. Men givetvis är det olika för alla. 
  • Anonym (Beslutsångest)
    Anonym (H) skrev 2025-03-15 13:17:15 följande:

Är det inte bättre att mannen söker nytt jobb?
    Hur kompenserar han dig för jobbet du gör åt honom?

För oss är trivsel på jobbet viktigt också, och det är ju inte enbart att han jobbar borta som gör att vi funderar över detta valet. 
  • Anonym (Beslutsångest)
    Anonym (B) skrev 2025-03-15 09:24:47 följande:

Vi sålde vårt stora hus med stor trädgård i ett mindre samhälle utanför stan och flyttade till lägenhet i stan nära sonens skola. Han fick 5-15 min promenad till skolan (har olika långt till olika lektioner) istället för 45 min taxi (samåkning) och jag kan åka kollektivt istället f.a köra bil. Fri parkering, så likvärdigt för sambon som kör bil. Vi har balkong plus stora grön/parkytor i närområdet, utan att behöva sköta dem. För oss har det blivit jättebra! Många ifrågasätter vårt val, men det har de inte med att göra!

Det är just det där att så många ifrågasätter ens val. Synen på att man är mer "lyckad" om man bor i hus när man har barn. Särskilt om man har haft hus tidigare upplever jag. Det är som att det är en sorts status som du inte kan få i en lägenhet. Att det är tabu att säga att man inte tycker det är roligt med hus och trädgård. 

Jag älskar egentligen att pyssla med trädgård men inte när det blir en stress att hinna med det. Vi har barn som är väldigt aktiva och det känns alltid tråkigt att behöva säga nej till saker för att man behöver prioritera trädgård och underhåll istället för att hänga med dem. 
    Utemöbler som ska släppas in och ut varje säsong. Altaner som ska hållas i ordning och så är det ändå ingen i familjen som sitter där 😂 
  • Anonym (Beslutsångest)
    Studentpappa skrev 2025-03-15 09:40:14 följande:

Jag har dålig koll på marknaden i andra städer, men där vi bor kostar en attraktiv lägenhet motsvarande vad man får för ett hus i hyfsat centralt läge. Sen en relativ hög avgift till föreningen. 

Knepig marknad, man skulle kunna växla ner i hemarbete men kostnaden blir högre eller åtminstone oförändrad. Jag skulle nog kunna tänka mig lägenhet och stuga längre fram, men ser det fortsatt ut så här blir man ju kvar med huset..

Är det stor skillnad för er andra i landet?

I vår stad upplever vi att bostadsrätter gått ner i pris. Det kan säkert ha att göra med att föreningar behövt höja hyror för underhåll och driftskostnader precis som för en annan i huset. 

Vi har kikat på lite olika alternativ centralt som skulle innebära mindre kostnader för oss, men här finns givetvis bostadsrätter som är dyrare än vårt hus också. 
Svar på tråden Flytta från hus till lägenhet - gör vi rätt?