Sonora skrev 2025-03-08 10:27:39 följande:
En nyfiken fråga :
Vad var anledningen att du testade SSRI och är det någon skillnad i ditt mående innan och efter ?
Frågar därför att du tydligen lider av katastroftankar . Har det alltid varit så ?
Anledningen till att jag testade SSRI är så himla dum.
För övrigt är katastroftankar är något nytt.
Min pappa arbetar med att sälja antidepressiva för ett stort läkemedelsföretag.
Han pratade genom åren om alla fördelar med antidepressiva. Ingenting om sidoeffekterna.
Jag kämpade med lite social ångest som gjorde att jag då och då undvek vissa situationer. Och egentligen var det inte så himla jobbig ångest, och den försvann väldigt snabbt så fort jag började göra det. Jag gjorde stora framsteg med KBT.
Pappa sa: "Om jag vore du skulle jag testa antidepressiva"
Så jag svalde det betet. Pappa vet ju så mycket om antidepressiva.
Han var också väldigt drivande och tyckte det skulle vara kul, bad mig att ringa och boka läkartid, osv.
Han tyckte det skulle bli kul.
På mötet sa jag ungefär:
"Jag skulle vilja testa antideprisiva"
Pappa var med och pratade med läkaren.
Ingenting nämndes om sidoeffekterna. Jag trodde väl det var ungefär som en alvedon. Hade ingen koll överhuvudtaget. Och varför skulle jag googla kände jag, jag testar ta tabletten, det är lunch. Jag var kolugn.
Det funkade i början och jag var glad.
Men sen kom biverkningarna. Jag fick typ serotonergt syndrom. Det var det värsta jag varit med om.
Sen den dagen har hela jag förändrats. Jag känner mig som en helt annorlunda person. Jag känner dissassociation, som att jag befinner mig i någon annans kropp. Jag kan inte visualisera saker, kan ex. se en blyertspenna en sekund i huvudet innan det blir svart. Ibland kan jag visualisera saker en längre stund men sen poppar det till i huvudet och jag ser bara vad mina ögon ser. Hela hjärnan är fuckad.
När jag sover nu så drömmer jag bara sanndrömmar.
Jag har nedsatt känsel och alla mina känslor är som bedövade.
Jag kan tänka vad som helst, oavsett vad jag tänker på kommer jag känna ångest.
Jag har läst att det är mycket vanligt att utsättningssymptomen misstolkas som psyskisk sjukdom. Men allt jag känner nu har jag aldrig tidigare känt innan jag tog sertralin.
Min pappa vägrar också tro mig. Han fattar nada när jag beskriver mina symptom, trots att han jobbar med att sälja ett annat antidepressivt preparat, brintellix. Han säger: "Jag tycker inte synd om dig. Det är synd om andra som har cancertumörer i hjärnan, men inte dig". Han tar noll ansvar och det gör mig förbannad. Det var ju han som gav mig tipset att ta det, och var så drivande för mig att ta det, och sen när saker går dåligt försöker han att bli av med mig. Hävdar också nu att jag måste ta studielån och flytta hemifrån vilket stressar mig ännu mer.