Anonym (Oro) skrev 2025-02-25 08:56:09 följande:
Tack för ditt svar. Okej, så angående barnen. Det tar man den dagen det eventuellt kommer? Är det bäst så? Jag bor faktiskt i Finland så vet inte om risken är större eller mindre för krig här ..
Ja, angående sabotage har jag funderat mycket. Vad gör man om internet slutar fungera. Hur kan man då nå sin familj och släkt som bor längre bort ifall det samtidigt skulle vara krig? Jag vill kunna ha kontakt med min mamma.
Ja, man tar det om det kommer. Och under tiden, ifall barnen hör eller ser något som gör dem rädda, så pratar man om det UTAN att skrämma upp dem mer.
Tänk såhär; det händer att hus brinner upp. Kanske vet ni tom om någon familj vars hus har brunnit upp. Som vuxen gör du förberedelser/underhåll för att huset INTE ska brinna upp, ser till att ni har utrymningsvägar fria ifall huset börjar brinna, och att ni har en försäkring som täcker brand. Drar du in dina barn i det här och skrämmer upp dem med att huset kan börja brinna vilken dag som helst? Fast chansen är stor att det aldrig någonsin händer?
Samtidigt kan man lära barnen att de ska ringa 112 om de ser en brand för det är en bra kunskap att ha generellt. Man kan göra det ena utan att hota/skrämmas med det andra..
Går internet ner så är det värre saker än kommunikation med nära och kära som inte kommer fungera. Det kan ju hända att mobilnätet klarar sig, eller inte är nere samtidigt i alla fall. Blir det långvarigt så får ni flytta ihop om ni säkert vill hålla kontakten.