Inlägg från: Anonym (Paketet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Paketet)

Rädsla för krig

Jag har en liten tjej i närheten till familjen som var väldigt rädd för att kriget ska komma hit. Jag jobbar förmånligt med verksamhet kopplat till vårt försvar och träffar många som tex varit i Ukraina. Det gör att jag kunnat prata och berätta en del och hon har haft möjlighet att ställa frågor. En udda liten sak som jag tydligt såg nådde fram mest av allting var berättelse och vetskapen att de planterade blommor inne i städerna och rondeller osv i Ukraina. En sån simpel sak som underströk att livet rullar på. Mitt i kriget. Det blir vardag även i krig. Krig mitt i frontlinjen är kanske inte definitionen av hur ett helt land lever. 

Du kan ju alltid dra parallellen till brandlarmet hemma. troligen kommer de aldrig brinna och ni är ju inte rädda för det när ni går och lägger er. Borde resonera likadant kring att bygga Sveriges försvar som försäkring ifall att det mot förmodan skulle bli krig. bor ni inte i Visby kan du ju även poängtera att ni inte bor i nån frontlinje. Ni kommer kanske plantera blommor i rondellerna där ni bor även om det blir krig. Barnen ska till skolan precis som vanligt. Soldater ska ut i frontlinjen inte barnfamiljer. 

Svar på tråden Rädsla för krig