Inlägg från: Anonym (Oro) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oro)

Rädsla för krig

Jag är en mamma med sambo och två barn, och jag otroligt rädd för krig. De som säger att det inte kommer hända är antingen naiva eller har inte hängt med i media. Det finns en risk och risken har senaste veckorna ökat. Hur gör ni andra mammor/pappor? Jag borde läsa mindre nyheter eftersom jag blir orolig. Men samtidigt så undrar jag verkligen hur man gör om kriget kommer. Ska man låtsas som ingenting för barnen fram tills den dagen kriget är här? Eller bör man prata med barnen före om att saker kan ändra? Båda alternativen känns fel. Ena barnet är 8. Kan man ens överleva en attack? Usch jag är väldigt rädd.

• Svar på tråden Rädsla för krig
  • Anonym (Oro)
    Tom Araya skrev 2025-02-25 08:09:00 följande:
    Börja engagera dig i säkerhetsfrågor och beredskap. Läs på om hur du och din familj förbereder sig för krig (till nytta även i svårare kriser under fredstid).
    Du gör inte dig själv eller din familj en tjänst genom att stoppa huvudet i sanden.
    Hej! Nej, av alla jag känner är jag den som minst stoppar huvudet i sanden. Jag har förberett någorlunda här hemma, fattas elverk. Men frågan är också hur man förbereder sig psykiskt? Och hur ska man tänka angående barnen?
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Andas!) skrev 2025-02-25 08:40:53 följande:

Sannolikheten att någon plötsligt dundrar in i Sverige med marktrupper är väldigt låg. Om det är Ryssland du är rädd för så har de många andra länder högre upp på listan. 

Det alla bör förbereda sig på därimot är sabotage, cyberangrepp och andra störningarna i samhällsfunktioner som elnät och bankväsen. Läs broschyren "Om krisen eller kriget kommer". Följ råden där om hur man förbereder sig för att klara sig några dagar utan ström och tillgång till mataffärer. 

Var också kritisk till var det du läser kommer ifrån och vem det är som vill att du ska reagera och känna som du gör nu. Så kallade trollfabriker jobbar hårt med att skrämma upp folk med påhittad eller väldigt snedvriden information. 

Och skräm för allt i världen inte upp dina barn! Andas och ta en dag i taget.

Tack för ditt svar. Okej, så angående barnen. Det tar man den dagen det eventuellt kommer? Är det bäst så? Jag bor faktiskt i Finland så vet inte om risken är större eller mindre för krig här ..

Ja, angående sabotage har jag funderat mycket. Vad gör man om internet slutar fungera. Hur kan man då nå sin familj och släkt som bor längre bort ifall det samtidigt skulle vara krig? Jag vill kunna ha kontakt med min mamma.
  • Anonym (Oro)
    Gaskarl skrev 2025-02-25 08:51:00 följande:

Som tidigare nämnts. Även om det blir krig, så kommer det civila hållas fungerande, så gott det går. Men att hålla sig informerad är bra, du har väl fått broschyren? Det är nog inte bra att skrämma upp barnen, eller dig själv. Att det blir krig över en natt händer inte, det kommer att märkas veckor i förväg i media.. Försök att andas. Dock så pågår redan ett hybridkrig redan.

Hej, tack. Jo, jag förstår det. Kommer det civila hållas fungerande? Jag bor i Finland. Jag vill inte skrämma upp barnen men behöver inte barn i nån mån vara beredda på något vis också? Jag frågar inte för att provocera, bara för att det känns så otroligt svårt att veta hur jag ska förhålla mig till allt. Är det bättre att det kommer som en överraskning för dem? 
  • Anonym (Oro)
    Mia448 skrev 2025-02-25 09:11:51 följande:
    Det är fritt fram att traumatisera sina egna barn om man vill det
    Men fyfan. Så fruktansvärt onödigt svar. Men man kan ju räkna ut med arslet att hälften här är idioter som skriver bakom skärmarna.
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Kvinna, ej rädd) skrev 2025-02-25 09:23:22 följande:

Nu är det verkligheten en fördel att ha skött sig själv, och inte varit beroende av en enda människa..
    Känner mig inte ett dugg rädd för krig. Jag har absolut ingenting att förlora. Inga barn eller man. Så skönt haha 

Tänker fortsätta med det, även om kriget kommer. Vet precis hur jag ska göra. Det involverar inget falskt som att människor i Sverige helt plötsligt ska vara ett team och hjälpa varandra. När vi annars skiter i varandra som medmänniskor. Är riktigt allergisk mot sådan skit. Jag kommer fortsätta sköta mig själv. 

Nog fan är det konstigt människor som sitter och skriver bakom skärmarna. Ditt inlägg låter tragiskt. Mitt på ljusa vardagen svarar du genast i min familjeliv-tråd om oro kring mina barn och kriget med ett "Haha". Får en känsla av att du är en belastning för samhället, ursäkta mina fördomar. Låt bli min tråd om du ej ger råd.
  • Anonym (Oro)
    Rataxes skrev 2025-02-25 10:14:23 följande:

Finland har tyvärr gjort som Sverige med kopparledningarna Obestämd

Som tur är har man även amatörradiolicens. Håller på att ta finsk licens också, så man kan ha en basstation även där.

Vad är amatörradiolicens? Jag tror jag vill ha det också Skrattande
Svar på tråden Rädsla för krig