• Fjäril kär

Vad har hänt med alla loppisar nuförtiden? Är ju skittråkigt numera!

Ja.. vad fasen har hänt med privata loppisar dom senaste åren? Så skittråkigt numera med exakt noll fynd . 
    Tidigare tömde folk bokstavligen sina garderober och förråd i kartonger, ordnade loppis och alla fick själv gå igenom lådorna och se om man fyndade något.  Vilket man ofta gjorde!  Gamla spetsdukar från 50-talet,  mormors hatt i rävskinn, en pulka, en ask möbelnubb, 4 rullar tapeter och en påse garn.... typ så.. Allt för några ynka tior.   

Idag?  Drivor av ljuslyktor från Ikea/Rusta/homepartyn som alla redan har samma drivor av hemma.... Sen... enstaka halvtuggade plastgrejor från McDonalds med dyr prissättning som ingen vill ha... en Canada Goose-jacka för 4000 spänn ,  cementgjutna rabarberblad för 300 kr styck,  panelgardiner för dyrare pris än dom köptes nya för, sticklingar av palettblad man kan få gratis från grannen... märkesjeans , några suspekta flottiga burkar från Tupperwere för överpris och en barnvagn för 2500 kronor... 
    Minsta lilla plastfnutt är googlade i beståndsdelar och prissättning från annonser på Tradera ..

När blev fyndloppis utbytt mot profithunger och mindre inredningsbutiker? 

• Svar på tråden Vad har hänt med alla loppisar nuförtiden? Är ju skittråkigt numera!
  • MagnusA

Håller med!

För 10 år sedan var man på sista riktiga loppisen här i stan, Folkparken!

Nu är det Blocket.se (gratis annonser i många kategorier sedan nårra år tillbaka), Tradera, FB Marketplace och massa appar för begagnat. Kontanter blir dessutom svårare och svårare att få tag i.

Folk vet också att folk betalar för grejorna numera, samtidigt som det är mycket lättare att nå ut. Och vem behöver inte varenda krona, såsom ekonomin ser ut idag... :(

Frågan är om vi kommer få se en comeback framöver?

Helt åt fanders har det dock inte gått, många trevliga och generösa människor som skänker bort prylar finns där också! Blocket.se, Facebook med mera. Ofta man hittar gratisprylar, eller nästintill gratis!

• Anonym (TydligenLars)

Är det så konstigt?
    Någon gång på 90-talet blev jag skitglad för att jag köpte ett stort, bra skruvstycke till min verkstad för 100 kr på en loppis. Det var rätt mkt pengar för något på en loppis men absolut ett stort fynd.
    Stallfönster och dörr för att bygga en trädgårdsbod var också loppisfynd. Vi brukade köpa nallar som hunden älskade att slakta för typ 3 kr.

Allt ovanstående skulle jag idag först googla och sedan köra till Biltema eller Hornbach för att köpa. Nästan allt beställs.
    Man hinner knappt komma på att man villhöver något förrän det är beställt - Det finns helt enkelt en massa mer prylar och folk konsumerar. De varor som på något sätt kändes lite som syftet med loppis är liksom borta. Hittar jag en sjysst yxa för 100 kr så tänker jag att jag istället kan köpa en ny för 200. Förr var liksom tanken att "den var ju för jävla fin faktiskt, och det är ju bra att det blir återanvänt".
    Det som folk har hemma men vill bli av med nu är väl helt enkelt jeansen och arbetsgivarens julklappsresväska. Tomtar och glas till förbannelse också, tydligen.
    Vi tillverkar och köper. Hela skiten har liksom blivit lite omvänd på nåt sätt.

Kanske att någon liten tendens till återvändande teoretiskt skulle kunna uppenbara sig nu för att alt blivit så förbannat dyrt. Hoppas ...

• Anonym (TydligenLars)
    Anonym (TydligenLars) skrev 2025-02-21 23:43:24 följande:

Är det så konstigt?
    Någon gång på 90-talet blev jag skitglad för att jag köpte ett stort, bra skruvstycke till min verkstad för 100 kr på en loppis. Det var rätt mkt pengar för något på en loppis men absolut ett stort fynd.
    Stallfönster och dörr för att bygga en trädgårdsbod var också loppisfynd. Vi brukade köpa nallar som hunden älskade att slakta för typ 3 kr.

Allt ovanstående skulle jag idag först googla och sedan köra till Biltema eller Hornbach för att köpa. Nästan allt beställs.
    Man hinner knappt komma på att man villhöver något förrän det är beställt - Det finns helt enkelt en massa mer prylar och folk konsumerar. De varor som på något sätt kändes lite som syftet med loppis är liksom borta. Hittar jag en sjysst yxa för 100 kr så tänker jag att jag istället kan köpa en ny för 200. Förr var liksom tanken att "den var ju för jävla fin faktiskt, och det är ju bra att det blir återanvänt".
    Det som folk har hemma men vill bli av med nu är väl helt enkelt jeansen och arbetsgivarens julklappsresväska. Tomtar och glas till förbannelse också, tydligen.
    Vi tillverkar och köper. Hela skiten har liksom blivit lite omvänd på nåt sätt.

Kanske att någon liten tendens till återvändande teoretiskt skulle kunna uppenbara sig nu för att alt blivit så förbannat dyrt. Hoppas ...

... Poängen var väl typ att allt som i exemplen ovan köps och slängs, och det som folk numera anser är "lönt" att sälja är sånt som de tror att de kan behandla som vid en säljes-annons som typ Blocket.
  • Anonym (Frida)

De riktigt gamla dyrgriparna håller man hårt i och säljer genom någon antikhandlare istället. Tyvärr finns det färre saker bevarade från förra seklet idag än vad det gjorde för 20 år sedan. Saker går sönder, de köps upp av samlare, saker försvinner eller slängs i tron att de är värdelösa. Det är tråkigt men inte mycket att göra åt.

Jag tycker att second hand har blivit mycket tråkigare de senaste tio åren. Jag började extraknäcka på Myrorna när jag var i tonåren för tjugo år sedan och då kunde man fortfarande ofta hitta genuina plagg från 50-talet och 70-talet. De plaggen hittar man sällan i affärer som Myrorna längre, däremot finns det drivor av nyproducerade plagg i dålig kvalitet. Ett tag fick vi in exakt samma modell på byxor med prislapp och allt kvar, men de såldes aldrig. Antagligen hade folk beställt flera exemplar i olika storlekar och sedan aldrig returnerat de som inte passade. Och när "alla" hade exakt likadana byxor som blev omoderna snabbt, då var marknaden mättad och ingen var intresserad längre.

• Fjäril kär
    Anonym (Frida) skrev 2025-02-22 09:21:13 följande:

De riktigt gamla dyrgriparna håller man hårt i och säljer genom någon antikhandlare istället. Tyvärr finns det färre saker bevarade från förra seklet idag än vad det gjorde för 20 år sedan. Saker går sönder, de köps upp av samlare, saker försvinner eller slängs i tron att de är värdelösa. Det är tråkigt men inte mycket att göra åt.

Jag tycker att second hand har blivit mycket tråkigare de senaste tio åren. Jag började extraknäcka på Myrorna när jag var i tonåren för tjugo år sedan och då kunde man fortfarande ofta hitta genuina plagg från 50-talet och 70-talet. De plaggen hittar man sällan i affärer som Myrorna längre, däremot finns det drivor av nyproducerade plagg i dålig kvalitet. Ett tag fick vi in exakt samma modell på byxor med prislapp och allt kvar, men de såldes aldrig. Antagligen hade folk beställt flera exemplar i olika storlekar och sedan aldrig returnerat de som inte passade. Och när "alla" hade exakt likadana byxor som blev omoderna snabbt, då var marknaden mättad och ingen var intresserad längre.

Ja det där med kläder har jag märkt också , sen vad gäller Secondhand så finsn det tyvärr många som sorterar bort äldre plagg och helst hänger ut dom nya och till typ Halloween kommer en snurra ut med gamla plagg som faktiskt finns i kulisserna men säljs som maskerad... wtf liksom? Hädelse! 

Och vad gäller loppisar så saknar jag ju just det där "skrotet" att plocka i , det måste inte vara gammalt utan bara att det finns möjlighet till fynd....Gamla kaffefat, konstiga tapetbårder,  högar av serietidningar och dvd, tangentbord till dator,  gamla datamöss, pianonoter, en blockflöjt etc etc. 
     Men folk väljer istället att kasta allt sånt... och på loppis möts man istället av nåt som skulle platsa som en knalle på marknad...nytillverkade sockor och vantar, nystöpta ljus, 100-pack värmeljus oöppnade från Ikea,  kläder med prislappen kvar och dyra designglas från Kosta Boda typ....det kallar inte jag loppis...
  • Spucks

Folk säljer väl på nätet - mycket enklare, bekvämare och smidigare än att stå flera timmer på en loppis och kanske sälja för 50kr.

• burleskburkläsk

Jag vet en sån loppis och några lite bättre.

Vissa ställen får du en säng, ett helt köksmöblemang och en 60 tummars smart tv från LG för runt tusenlappen, allt är helt och rent men begagnat.

Sen ett ställe har jag bara tittat in genom fönsterna, random köksmöblemang med 6 stolar 6500:-, det är begagnat och ingen lyx, bara dyrt!

Frågade en som känner till stället bra hur de kunde finnas kvar men enligt honom så lockas de som bor i villor som har mer pengar...ja jag fattar inget.

Sen går jag förbi där ibland samt åker buss förbi ett par gånger i veckan och förutom ett par ca 55+ som måste jobba där då uag sett dem ofta där så har jag aldrig sett nån i närheten av stället...samt sakerna i fönstret är samma som för halvåret sedan...hur i hundan kan detta locka????

Svar på tråden Vad har hänt med alla loppisar nuförtiden? Är ju skittråkigt numera!