Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Vad har hänt med alla loppisar nuförtiden? Är ju skittråkigt numera!

Ja.. vad fasen har hänt med privata loppisar dom senaste åren? Så skittråkigt numera med exakt noll fynd . 
    Tidigare tömde folk bokstavligen sina garderober och förråd i kartonger, ordnade loppis och alla fick själv gå igenom lådorna och se om man fyndade något.  Vilket man ofta gjorde!  Gamla spetsdukar från 50-talet,  mormors hatt i rävskinn, en pulka, en ask möbelnubb, 4 rullar tapeter och en påse garn.... typ så.. Allt för några ynka tior.   

Idag?  Drivor av ljuslyktor från Ikea/Rusta/homepartyn som alla redan har samma drivor av hemma.... Sen... enstaka halvtuggade plastgrejor från McDonalds med dyr prissättning som ingen vill ha... en Canada Goose-jacka för 4000 spänn ,  cementgjutna rabarberblad för 300 kr styck,  panelgardiner för dyrare pris än dom köptes nya för, sticklingar av palettblad man kan få gratis från grannen... märkesjeans , några suspekta flottiga burkar från Tupperwere för överpris och en barnvagn för 2500 kronor... 
    Minsta lilla plastfnutt är googlade i beståndsdelar och prissättning från annonser på Tradera ..

När blev fyndloppis utbytt mot profithunger och mindre inredningsbutiker? 

• Svar på tråden Vad har hänt med alla loppisar nuförtiden? Är ju skittråkigt numera!
  • Fjäril kär
    Anonym (Frida) skrev 2025-02-22 09:21:13 följande:

De riktigt gamla dyrgriparna håller man hårt i och säljer genom någon antikhandlare istället. Tyvärr finns det färre saker bevarade från förra seklet idag än vad det gjorde för 20 år sedan. Saker går sönder, de köps upp av samlare, saker försvinner eller slängs i tron att de är värdelösa. Det är tråkigt men inte mycket att göra åt.

Jag tycker att second hand har blivit mycket tråkigare de senaste tio åren. Jag började extraknäcka på Myrorna när jag var i tonåren för tjugo år sedan och då kunde man fortfarande ofta hitta genuina plagg från 50-talet och 70-talet. De plaggen hittar man sällan i affärer som Myrorna längre, däremot finns det drivor av nyproducerade plagg i dålig kvalitet. Ett tag fick vi in exakt samma modell på byxor med prislapp och allt kvar, men de såldes aldrig. Antagligen hade folk beställt flera exemplar i olika storlekar och sedan aldrig returnerat de som inte passade. Och när "alla" hade exakt likadana byxor som blev omoderna snabbt, då var marknaden mättad och ingen var intresserad längre.

Ja det där med kläder har jag märkt också , sen vad gäller Secondhand så finsn det tyvärr många som sorterar bort äldre plagg och helst hänger ut dom nya och till typ Halloween kommer en snurra ut med gamla plagg som faktiskt finns i kulisserna men säljs som maskerad... wtf liksom? Hädelse! 

Och vad gäller loppisar så saknar jag ju just det där "skrotet" att plocka i , det måste inte vara gammalt utan bara att det finns möjlighet till fynd....Gamla kaffefat, konstiga tapetbårder,  högar av serietidningar och dvd, tangentbord till dator,  gamla datamöss, pianonoter, en blockflöjt etc etc. 
     Men folk väljer istället att kasta allt sånt... och på loppis möts man istället av nåt som skulle platsa som en knalle på marknad...nytillverkade sockor och vantar, nystöpta ljus, 100-pack värmeljus oöppnade från Ikea,  kläder med prislappen kvar och dyra designglas från Kosta Boda typ....det kallar inte jag loppis...
Svar på tråden Vad har hänt med alla loppisar nuförtiden? Är ju skittråkigt numera!