• Anonym (Mat)

Varför köper ni massor…

av matvaror som ni egentligen hade klarat er utan eller minskat ner drastiskt på alternativt bytt till bättre alternativ? 

Bröd behöver man tex inte vräka i sig massor om dagen. Fruktyoghurt byts till naturell och man smaksätter själv, mjölk endast i mat eller till gröt, flingor (osötad) etc. 

Samtidigt som vissa köper allt detta som innehåller mycket socker så håller de ner på godis, chips, glass , läsk till max till helgen men resten av veckan går bra att äta och dricka massa socker. I princip så får man ju i sig en massa onödigt socker under hela veckan iallafall. Det är bara i en annan form och är betyder inte att det är nyttigare. 

• Svar på tråden Varför köper ni massor…
  • Anonym (qwerty)

Jag har fortfarande en frys hemma. Jag stoppar vad jag vill i den.

• Anonym (M)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-02-06 23:27:36 följande:

Jag har fortfarande en frys hemma. Jag stoppar vad jag vill i den.

Inte en människa eller nåt annat olagligt. Du får inte alls göra som du vill
  • Anonym (Mat)
    Fjäril kär skrev 2025-02-06 21:48:47 följande:

Blir lite full i skratt av såna här trådar för att i min omgivning så är dom som skriker högst om hälsa och kost är dom som själva är ganska kass på det. 
    Dom gör ett par vändor på gymmet och visst det är bra men sen lurar dom sig själva med att ha riktigt kassa kunskaper om mat överlag och gärna är glada i alkohol och tobak märkligt nog... 
    Hittar dom ofta på uteserveringen sommartid bolmandes på cigaretter och halpackad på tredje glaset vin 
    Dom kan ha en domedagsföreläsning om kolesterol men att dom själva är halvpackad fre-sön varje vecka får man inte kommentera..   

Tur då att jag inte är den typen. Jag röker inte överhuvudtaget och har aldrig gjort. Alkohol dricker jag väldigt sällan och dricker aldrig när jag är ensam då det är social grej för mig. Inget behov eller anledning till dricka ensam. 

• Tremere
    Anonym (Mat) skrev 2025-02-07 08:57:12 följande:

Tur då att jag inte är den typen. Jag röker inte överhuvudtaget och har aldrig gjort. Alkohol dricker jag väldigt sällan och dricker aldrig när jag är ensam då det är social grej för mig. Inget behov eller anledning till dricka ensam. 

Du är säkert en riktigt tråkig person att umgås med.
    Inte för att du inte dricker eller röker, utan för att du lägger dig i andras privatliv och ifrågasätter deras val.
    Speciellt när det inte alls påverkar dig varken personligen eller i ditt liv.
  • Anonym (Hårdköraren)

När jag körde hårt med konditionsträningssporter träffar man på en hel del hälsomänniskor, av naturliga skäl. Det går inte att utföra långa hårda lopp utan att hålla sig i skick. Det som skiljde dessa åt var dock att vissa av dem var hårt dömande över andras val av livsstil, väl över gränsen att det blev otrevligt. Väldigt nedlåtande attityd och extremt självhävdiga i sin förträfflighet. Vissa kunde på ett väldigt trevligt icke-dömande sätt förhålla sig till alla människor. De kunde ockå slappna av och äta en muffins.
    Ska vi säga att de förstnämnda höll sig inom sin egen sekt och faktiskt blev impopulära i längden. Ingen ville hänga med dem på off-hours på träningslägren. Inte presterade de bäst heller.

• Core
    Anonym (Mat) skrev 2025-02-06 13:33:18 följande:
    Varför köper ni massor?

av matvaror som ni egentligen hade klarat er utan eller minskat ner drastiskt på alternativt bytt till bättre alternativ? 

Bröd behöver man tex inte vräka i sig massor om dagen. Fruktyoghurt byts till naturell och man smaksätter själv, mjölk endast i mat eller till gröt, flingor (osötad) etc. 

Samtidigt som vissa köper allt detta som innehåller mycket socker så håller de ner på godis, chips, glass , läsk till max till helgen men resten av veckan går bra att äta och dricka massa socker. I princip så får man ju i sig en massa onödigt socker under hela veckan iallafall. Det är bara i en annan form och är betyder inte att det är nyttigare. 

Varför undrar du? 
  • Core

Jaha, läste allt du skrivit nu, du är en sån där högtravare. Du har inte funderat på att det finns andra modeller att leva efter än din?

Jag frossar, jag dricker alkohol, äter vitt bröd, godis etc. Men jag är i mitt livs form, tränar varje dag, både gym och cardio. Hade jag hållit strikt kost hade jag sett ut som någon som precis blivit släppt från ett fångläger i Polen.

Jag lever på ett sätt jag mår bra av, varför skulle din modell passa mig bättre tror du? Under dig i kedjan kommer det finnas någon som tycker att du lever fel på massor av punkter, vad säger att den inte har rätt?

• Core

Samma sak med den här skeva synen på att alkohol är bara sunt i sällskap av andra. Jag blir rätt trött av att dricka, så jag är generellt nykter i sociala sammanhang, men älskar att lyssna på musik och laga mat ensam hemma medans jag tar ett par öl eller några glas vin. I Sverige är det någon form av alkismarkör, helt sjukt om du frågar mig. Visserligen bryr jag mig föga om den sk normen, men det är ändå skevt

• Anonym (B)
    Anonym (reflektion) skrev 2025-02-06 17:35:13 följande:

Jag ser mig omkring, mina barn och deras kompisar, jag själv och mina kompisar, mina föräldrar och deras kompisar. Det är egentligen bara min generation som "vräkt i oss bröd" och "godis varje dag i veckan" och "mjölk i parti och minut". Mina föräldrar hör till bantningsgenerationen, de är och har alltid varit livrädda för fett och socker. Jag och mina kompisar hör till åren strax innan curlinggenrationen, de som fick klara sig mycket själva, som åt en halv skogaholmslimpa med prickig korv och drack en halv liter oboy till både frukost, mellanmål och kvällsmacka. Mina barn är under 10. Denna generation har gemensamt med bantningsgenerationen att de är i princip rädda för mat. Eller deras föräldrar är i alla fall för deras "skull"/räkning. Fett är jättefarligt, och socker är giftigt. Att röra på sig är visst också jättefarligt, i alla fall om det sker utanför organiserade aktiviteter. Stress däremot, att aldrig få slappna av och göra ingenting, att alltid, alltid ha aktiviteter man springer mellan, det är inte så farligt. Kortisol, vad är det? Det är gainomax och sportdrycker och dietbars för man "hinner inte" mellan sånglektionen och fotbollsträningen. 

Jag tror faktiskt att vi behöver leta på fler ställen än i maten, och kanske till och med idrotten, för att hitta orsakerna till folks övevikt.

Precis. Kortisol (dvs stresshormonert) orsakar övervikt. Men även andra sjukdomar, autoimmuna sådana, sägs det. Eksem, hypotyreos, osv 

• Anonym (B)
    Core skrev 2025-02-07 12:25:18 följande:

Samma sak med den här skeva synen på att alkohol är bara sunt i sällskap av andra. Jag blir rätt trött av att dricka, så jag är generellt nykter i sociala sammanhang, men älskar att lyssna på musik och laga mat ensam hemma medans jag tar ett par öl eller några glas vin. I Sverige är det någon form av alkismarkör, helt sjukt om du frågar mig. Visserligen bryr jag mig föga om den sk normen, men det är ändå skevt

Ja jag sitter också gärna nykter istället. Men då får man en sur blick av någon, eller ett ifrågasättande, ja eller så tror dom att man har problem med alkoholen. Haha, aldrig haft. Men det säger mer om dom, än en själv. 
  • Anonym (B)

Fast att dricka flera glas vin varje dag är inte sunt. 

• Anonym (B)
    Core skrev 2025-02-07 12:17:02 följande:

Jaha, läste allt du skrivit nu, du är en sån där högtravare. Du har inte funderat på att det finns andra modeller att leva efter än din?

Jag frossar, jag dricker alkohol, äter vitt bröd, godis etc. Men jag är i mitt livs form, tränar varje dag, både gym och cardio. Hade jag hållit strikt kost hade jag sett ut som någon som precis blivit släppt från ett fångläger i Polen.

Jag lever på ett sätt jag mår bra av, varför skulle din modell passa mig bättre tror du? Under dig i kedjan kommer det finnas någon som tycker att du lever fel på massor av punkter, vad säger att den inte har rätt?

Alkohol och socker stressar kroppen, likaså att aldrig ta det lugnt, häller kanske ett tag. Men till slut lär kroppen säga ifrån. 
  • Core
    Anonym (B) skrev 2025-02-07 12:30:22 följande:
    Alkohol och socker stressar kroppen, likaså att aldrig ta det lugnt, häller kanske ett tag. Men till slut lär kroppen säga ifrån. 

Ja eller så inser du att alla är olika. Far min är närmare 70, har alltid jobbat i skogen och tränat på fritiden, gubben har fortfarande magrutor och lever ungefär som mig, har alltid gjort. Ni är så inramade att ni blir handlingsförlamade av ert stelbenta tänk. 

Sen påstår jag inte att man kan supa, leva på skräpmat och skita helt i vilket, jag säger bara att man inte kan dra slutsatser av att nån köper vitt bröd och hellre tar sitt glas vin hemma istället för på krogen.

Men sitt där på era hästryggar i tron på att ni besitter alla svar, desto större blir förvåningen när ni inser att ni haft fel.

För övrigt är det inte bara jag och farsan, släktens män är karvade ur samma virke, farfar som dessutom levt ett liv med riktiga alkoholproblem och fysiskt tungt arbete lever än på 95 år. 

Ska man hitta någon form av svar är det balans, vitt bröd och godis eller ej.

• Anonym (ytrewq)
    Anonym (M) skrev 2025-02-06 23:35:27 följande:
    Inte en människa eller nåt annat olagligt. Du får inte alls göra som du vill
    Vad får dig att tro att qwerty vill stoppa en människa i sin frys?
  • Anonym (O'boy)
    Anonym (B) skrev 2025-02-07 12:28:41 följande:
    Ja jag sitter också gärna nykter istället. Men då får man en sur blick av någon, eller ett ifrågasättande, ja eller så tror dom att man har problem med alkoholen. Haha, aldrig haft. Men det säger mer om dom, än en själv. 
    Vad umgås du med för konstigt folk eller hur gammal är du? Jag dricker extremt sällan och har inte stött på folk som ifrågasatt det sen jag var typ 25, är snart 50. Inte ens i jobbsammanhang eller aws har det varit något någon ifrågasatt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (ytrewq) skrev 2025-02-07 14:07:15 följande:
    Vad får dig att tro att qwerty vill stoppa en människa i sin frys?
    Nej du har rätt. Men man får inte göra som man vill det var poängen.
Svar på tråden Varför köper ni massor…