• Anonym (Mat)

Varför köper ni massor…

av matvaror som ni egentligen hade klarat er utan eller minskat ner drastiskt på alternativt bytt till bättre alternativ? 

Bröd behöver man tex inte vräka i sig massor om dagen. Fruktyoghurt byts till naturell och man smaksätter själv, mjölk endast i mat eller till gröt, flingor (osötad) etc. 

Samtidigt som vissa köper allt detta som innehåller mycket socker så håller de ner på godis, chips, glass , läsk till max till helgen men resten av veckan går bra att äta och dricka massa socker. I princip så får man ju i sig en massa onödigt socker under hela veckan iallafall. Det är bara i en annan form och är betyder inte att det är nyttigare. 

• Svar på tråden Varför köper ni massor…
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Mat) skrev 2025-02-06 13:33:18 följande:
    Varför köper ni massor?

av matvaror som ni egentligen hade klarat er utan eller minskat ner drastiskt på alternativt bytt till bättre alternativ? 

Bröd behöver man tex inte vräka i sig massor om dagen. Fruktyoghurt byts till naturell och man smaksätter själv, mjölk endast i mat eller till gröt, flingor (osötad) etc. 

Samtidigt som vissa köper allt detta som innehåller mycket socker så håller de ner på godis, chips, glass , läsk till max till helgen men resten av veckan går bra att äta och dricka massa socker. I princip så får man ju i sig en massa onödigt socker under hela veckan iallafall. Det är bara i en annan form och är betyder inte att det är nyttigare. 

Troligtvis för att dom gillar det? Bryr mig inte riktigt om vad andra gör eller äter. De flesta gör ju nåt som inte är så oerhört nyttigt. Många röker, snusar, dricker alkohol, äter för mycket socker, tränar för sällan, och andra är ju på andra delen av spektrat och är för extrem som såklart inte heller är hälsosamt. 
  • Meddelande borttaget
  • Mayjel

Socker är onödigt och skadligt för hälsan i stora mängder men jag köper det ändå eftersom jag behöver nåt i livet, en "käpp" eller vad man ska kalla det. En regnbåge, eller guldkant, för att livet ska kännas mer meningsfullt och mindre dystert. 

Har länge velat sluta men fortsätter då jag vill känna glädje och inte sorg. 

• Anonym (Fia)

Antagligen för att de gillar det. 

Skillnaden mellan de olika kategorierna som undviks eller inte har ju inte bara att göra med huruvida de innehåller socker eller inte utan det totala innehållet. Det brukar ju ibland talas om ?tomma kalorier?. Glass hör väl något till undantag då glass av hög kvalitet innehåller en hel del näring. Dock hör det fortfarande till ?utöver? eller ?extra?, dvs utanför de vanliga måltiderna vilket nog är största anledningen till att många försöker begränsa det till helgen snarare än huruvida det innehåller socker. 

Det gör i övrigt ingen större skillnad om man till exempel äter köttbullar och makaroner och dricker ett glas mjölk än om man äter stuvade makaroner och köttbullar och dricker vatten till. Angående ?mjölk bara i mat?, Näringsmäsdigt är det inte heller någon större skillnad på mjölk och fil/yoghurt. Ingen större skillnad mellan bröd och pasta heller. 

Du har ett inskränkt och ätstört resonerande. 

• Anonym (Ug)

Det jag har minst förståelse för att folk köper är flingor och dylikt. Det är exakt som godis och svindyrt. Jag är själv uppväxt med sånt till frukost. Hade önskat att mina föräldrar inte lät mig äta sånt skit till frukost. Jag tycker också att butikerna borde placera dom vid Godishyllan. 

• Aniiee

Helt ärligt, bröd har vi människor levt på i alla tider. Jag förstår inte varför bröd är så utskällt i Sverige. Bröd är det första omnämda livsmedlet i skrivandets historia. De äldsta lämningarna av ett bröbak är 14500 år gammla. De äldsta som hintar om att det var brödbak är 30000 år gamla. Det äldsta receptet vi har bevarat innhehåller bröd. Visst, det är inte vitt fabriksbröd, men det är bröd och inte hller vi behöver äta vitt fabriskbröd.

För att svara på resten, för att det är smidigt? För att det är gott? För att man vill? För att folk är så himla hysteriska och man vill ta det lite coolt och inte lära sina barn att ha ångest över allt de stoppar i munnen? Orsakerna är förmodligen många.

Dessutom brukar jag garva åt folk som säger saker som "gör egna köttbullar så är det 100% kött i", eller "lägg i bären själv så är det mindre socker" och annat trams. För ofta så har de fel när de säger det....

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • exandthecity
    Aniiee skrev 2025-02-06 14:12:26 följande:

Dessutom brukar jag garva åt folk som säger saker som "gör egna köttbullar så är det 100% kött i", eller "lägg i bären själv så är det mindre socker" och annat trams. För ofta så har de fel när de säger det....

Kollade Yoggi och Bärry blåbärsyogurt. De har 7,1 resp 8,1% tillsatt socker (utöver naturligt socker i yoghurt och blåbär). Tar man enbart naturell yoghurt och blåbär så slipper man ju dessa 7-8%. 
  • Anonym (Bellis)

För att jag gillar det, min högt ärade fru Prussiluskan. 

Och jag mår alldeles utmärkt. Har inte haft karies på över 30 år, har varit normalviktig hela mitt liv och har inga livsstilssjukdomar. Avföringen är också bra. Tackar som frågar! 

• Maggena

Äter man bara sågspån så slipper man också en massa socker.

Det måste finnas en balans. 

• Anonym (M)
    Maggena skrev 2025-02-06 14:58:55 följande:

Äter man bara sågspån så slipper man också en massa socker.

Det måste finnas en balans. 

Nej det finns socker i sågspån med.
Svar på tråden Varför köper ni massor…