Anonym (pension) skrev 2025-02-12 15:42:06 följande:
Vad har du för råd att ge mig?
Tjänar 37000 kr/mån, har hyra på 8500 kr och övriga kostnader på ca 4000 kr. Sparar 2000 kr och 300 kr till mitt barnbarn i månaden
Har på 2 år bara sparat ihop ca 150 tusen kronor. Ska höja det till 2000 i ISK och 1000 kr för resekontot.
Ska man våga köpa det du skriver bitcoin el nåt? Vilka fonder / aktier?
Jag känner tyvärr inte att jag har kompetens att ge dig några råd.
De råd jag har att ge, mot bakgrund av den kompetens och erfarenhet jag bevisligen har, är bara precis det jag redan har beskrivit.
De allra flesta som önskar ha en hygglig pension måste börja spara tidigt. Det är för de allra flesta den enda och den enkla lösningen.
Om man sparar länge så räcker det med att spara bara lite varje månad.
Att göra sitt eget val att inte spela, inte köpa lotter, att inte bruka tobak, att inte köpa på kredit, och alla liknande självklara råd, gör att de allra flesta har råd att ha ett sparande varje månad.
Den som i stället väljer att bruka tobak, lägga pengar på spel, konsumera på kredit, eller väljer att slösa bort sina pengar på annat sätt, den gör uppenbarligen sitt eget aktiva val att inte skaffa sig en bra pension.
Om du vill ha bättre och klokare råd så är det bara att gå ut på nätet och läsa på. Alla banker, försäkringsbolag och alla pensionsbolag har självklara och goda råd, och det är ingen djungel utan de allra flesta ger i stort samma råd.
Det är ganska få och självklara råd som de allra flesta ger. Inget som helst hokus pokus.
De som har pengar över, som har pengar man är beredd förlora, har goda möjligheter tjäna goda pengar på kryptovaluta.
Men då måste man vara beredd läsa på och sätta sig in i vad det handlar om. Precis som med aktier så är det fler småsparare som förlorar (!) än som tjänar pengar.
Med ökad kunskap minskar risken att förlora sina pengar.
Med god kunskap och med lite tur så kan man tjäna mycket pengar på kryptovaluta. I många fall tiofalt eller hundrafalt mer än på aktier.
Utöver att jag har kvar mina Bitcoin så har jag själv också placerat lite pengar i ett par olika krypto. Numera anser jag mig ha lite pengar som jag har råd att förlora. Min senaste är Ultima, inte bara för deras chans till en mycket god värdetillväxt utan för att de också i nära framtid kommer med vissa förmåner som tilltalar mig personligen. Jag bjuder på info om ett av de val jag har gjort, men det är inget allmänt råd till alla.