• Anonym (pension)

Gå i pension tidigare

Jag är 55 år och har arbetat hela mitt liv förutom när jag var mammaledig. Det ser tyvärr ut som att jag måste jobba tills jag är 65 år för att få ut någon pension om jag inte vill leva på 3700 kr/mån ifall jag skulle ta ut det tidigare.

Vet någon därute hur man kan gå i pension tidigare ? Räknas även A-kassa och sjukskrivning som pension? Jag kommer dö om jag ska jobba med det jag gör i 10 år till. Känns omänskligt.

• Svar på tråden Gå i pension tidigare
  • Anonym (Ann)
    Anonym (pension) skrev 2025-02-11 14:50:08 följande:
    Jag har jobbat i väldigt många år av mitt liv och tror att vi är några st 56 åringar som är trötta helt enkelt. Ännu mer när jag ser hur vissa aldrig har jobbat utan lever på bidrag. Utbildning räknas också som arbete för att kunna få nya A-kassa dagar, så där har du fel. Så det är nog lätt att komma in i en ond cirkel att man stämplar i ett år och sedan tar en utbildning eller någon prov anställning och sedan pga att man inte är duktig på det jobbet så får man inte fortsatt anställning utan återgår till nya A-kassa dagar. Då slipper man stiga upp tidigt varje dag, slipper pendla, slipper köpa nya kläder till jobb etc. Men jag hoppas att högern förändrar detta nu.

Varför säger du inte upp dig då? Lev på bidrag om det är så bra som du säger. 

Tror du dina kompisar får 28 tkr i bidrag i månaden som du får i lön? 

• Anonym (pension)
    Anonym (Ann) skrev 2025-02-11 15:03:50 följande:

Varför säger du inte upp dig då? Lev på bidrag om det är så bra som du säger. 

Tror du dina kompisar får 28 tkr i bidrag i månaden som du får i lön? 

Det vore väl konstigt om man skulle få 28 tkr utan att behöva resa sig ur sängen i flera år, eller vad tycker du själv?

Nä du. Är ingen sopa som lever på bidrag.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (pension) skrev 2025-02-11 15:22:39 följande:
    Det vore väl konstigt om man skulle få 28 tkr utan att behöva resa sig ur sängen i flera år, eller vad tycker du själv?

Nej sluta gnäll då. Sitter och gnäller och spyr galla över att andra inte jobbar men ändå kan leva medan du minsann har jobbat och slitit och vill kräva pengar från din man allt medan du själv slösat bort varenda öre du har. Patetiskt beteende. Tyst och fortsätt jobba eller säg upp dig och lev på bidrag. Bara att välja.
  • Anonym (pension)
    Anonym (Eh) skrev 2025-02-11 15:32:43 följande:
    Nej sluta gnäll då. Sitter och gnäller och spyr galla över att andra inte jobbar men ändå kan leva medan du minsann har jobbat och slitit och vill kräva pengar från din man allt medan du själv slösat bort varenda öre du har. Patetiskt beteende. Tyst och fortsätt jobba eller säg upp dig och lev på bidrag. Bara att välja.
    Om du läser svaret ovan så vägrar jag bli en bidrags looser. 

Lever jag på min man? Nädu, jag lever ensam och betalar allt själv.
  • Anonym (Ann)

Ändå skriver du.

Är så trött på att så många av mina vänner inte har jobbat på många år och de är yngre än mig. De lever på A-kassa och sen tar de någon utbildning eller jobbar i 6 månader, varav de är sjukskrivna typ 3 månader av dessa 6 månader. Sedan får de nya stämpeldagar. Blir irriterad och avundsjuk, då de lever bättre än jag ändå.

• Anonym (Ann)

Ändå vill du att pojkvännen ska försörja dig. Du skriver även att du slösat bor pengar, därför du inte har några. Så jo, du verkar vara både avundsjuk och sugen på att själv slippa arbeta. 

Han vill bo utomlands och att vi skulle köpa något gemensamt och bo där, men jag har ju inga pengar och kan inte flytta inom ett par år. Samtidigt så erbjuder han sig inte heller att eventuellt bidra till något för att vi ska kunna vara tillsammans och njuta av framtiden tillsammans, utan han säger att hans pengar är hans och därefter hans barns och likaså hans besparingar. 

Känns lite orättvist, eller hur tänker ni andra?

• Anonym (J)

Nu har du två trådar och ingen har föreslagit att han ska försörja dig.

• Anonym (Ekonomisk = tidig pension)

Det har lönat sig ganska bra att spara långsiktigt trots att jag har sparat bara lite varje månad, mest i indexfonder.

För 30 år sedan fick jag ett arv på 50 000 kr.
    Jag valde att spara pengarna i fonder.
    Och när jag slutade snusa började jag fylla på sparandet med i snitt ca 1500 kr varje månad. Ibland mindre och ibland lite mera.
    Nu i dag har mitt lilla sparande kommit att utvecklas till 2,7 mkr.

Men det bästa jag gjort var att jag och ett par vänner 2017 slutade spela på trav, med en liten vinst på 20 000 kr var.
    Över ett par glas öl fick vi idén att köpa 2 st Bitcoin var för pengarna, som en lottsedel och en kul grej.
    När jag kollade i dag så verkar mina två Bitcoin vara värda ca 2 mkr. Och det mesta tyder på att de på sikt kan kommer stiga ännu mera.

Till sommaren kommer jag gå i tidig pension vid 57 och enligt Pensionskalkylatorn kan jag leva rätt hyggligt som pensionär.

• Anonym (pension)
    Anonym (Ekonomisk = tidig pension) skrev 2025-02-11 20:31:53 följande:

Det har lönat sig ganska bra att spara långsiktigt trots att jag har sparat bara lite varje månad, mest i indexfonder.

För 30 år sedan fick jag ett arv på 50 000 kr.
    Jag valde att spara pengarna i fonder.
    Och när jag slutade snusa började jag fylla på sparandet med i snitt ca 1500 kr varje månad. Ibland mindre och ibland lite mera.
    Nu i dag har mitt lilla sparande kommit att utvecklas till 2,7 mkr.

Men det bästa jag gjort var att jag och ett par vänner 2017 slutade spela på trav, med en liten vinst på 20 000 kr var.
    Över ett par glas öl fick vi idén att köpa 2 st Bitcoin var för pengarna, som en lottsedel och en kul grej.
    När jag kollade i dag så verkar mina två Bitcoin vara värda ca 2 mkr. Och det mesta tyder på att de på sikt kan kommer stiga ännu mera.

Till sommaren kommer jag gå i tidig pension vid 57 och enligt Pensionskalkylatorn kan jag leva rätt hyggligt som pensionär.

Wow så smart du är! Jag borde också ha gjort något vettigt av mina pengar som jag hade vinst på, men var dum nog då. Nu hade jag inte gjort om samma misstag, men nu är det försent. Har sparat bara ca 150 tusen på mitt konto senaste åren.
    Anonym (pension) skrev 2025-02-12 14:24:30 följande:
    Wow så smart du är! Jag borde också ha gjort något vettigt av mina pengar som jag hade vinst på, men var dum nog då. Nu hade jag inte gjort om samma misstag, men nu är det försent. Har sparat bara ca 150 tusen på mitt konto senaste åren.
    Jag har försökt vara så klok jag kan, och haft tur.
    Aldrig behövt vara snål. Ofta jobbat extra för att sätta lite guld på tillvaron.
    Aldrig köpt på kredit, aldrig betalat ränta förutom på bostaden, vilket sparat mycket pengar under årens lopp.

Mina två syskon valde att konsumera sina arv "Det var ju ändå så litet arv".
    De flesta har inte slutat snusa eller röka och de som slutat har inte sparat pengarna till pensionen.
    När jag slutade spela på trav hade jag troligen spelat bort mer än de 20 000 som vi vid tillfället hade i vinst.
    Jag var den enda som av vinsten köpte 2 st Bitcoin, de andra köpte en var och en annan köpte ingen. I dag är jag nöjd med mitt val.
    Jag är mest besviken på mig själv för att jag inte köpte tidigare, då kunde jag ha fått 4 eller 6 st, som hade varit 4 eller 6 mkr i dag.

Men jag är glad att jag ändå var tillräckligt klok att spara lite under hela mitt långa arbetsliv och att jag köpte mina två Bitcoin när de var ganska billiga.

Jag ser fram mot att gå i pension vid 57 vid utmärkt hälsa och jag kommer att njuta fullt ut av livet.
    Kommer kanske jobba lite som konsult, om jag själv vill.
    Mina två Bitcoin kanske fortsätter utvecklas på sikt.

Jag tror att de allra flesta hade kunnat spara och skaffat sig samma förutsättningar som jag. Det kräver ju ingen märkvärdig intelligens.
  • Anonym (pension)
    Anonym (Ekonomisk = tidig pension) skrev 2025-02-12 15:29:00 följande:
    Jag har försökt vara så klok jag kan, och haft tur.
    Aldrig behövt vara snål. Ofta jobbat extra för att sätta lite guld på tillvaron.
    Aldrig köpt på kredit, aldrig betalat ränta förutom på bostaden, vilket sparat mycket pengar under årens lopp.

Mina två syskon valde att konsumera sina arv "Det var ju ändå så litet arv".
    De flesta har inte slutat snusa eller röka och de som slutat har inte sparat pengarna till pensionen.
    När jag slutade spela på trav hade jag troligen spelat bort mer än de 20 000 som vi vid tillfället hade i vinst.
    Jag var den enda som av vinsten köpte 2 st Bitcoin, de andra köpte en var och en annan köpte ingen. I dag är jag nöjd med mitt val.
    Jag är mest besviken på mig själv för att jag inte köpte tidigare, då kunde jag ha fått 4 eller 6 st, som hade varit 4 eller 6 mkr i dag.

Men jag är glad att jag ändå var tillräckligt klok att spara lite under hela mitt långa arbetsliv och att jag köpte mina två Bitcoin när de var ganska billiga.

Jag ser fram mot att gå i pension vid 57 vid utmärkt hälsa och jag kommer att njuta fullt ut av livet.
    Kommer kanske jobba lite som konsult, om jag själv vill.
    Mina två Bitcoin kanske fortsätter utvecklas på sikt.

Jag tror att de allra flesta hade kunnat spara och skaffat sig samma förutsättningar som jag. Det kräver ju ingen märkvärdig intelligens.
    Vad har du för råd att ge mig?
    Tjänar 37000 kr/mån, har hyra på 8500 kr och övriga kostnader på ca 4000 kr. Sparar 2000 kr och 300 kr till mitt barnbarn i månaden

Har på 2 år bara sparat ihop ca 150 tusen kronor. Ska höja det till 2000 i ISK och 1000 kr för resekontot. 

Ska man våga köpa det du skriver bitcoin el nåt? Vilka fonder / aktier?
  • Goneril

Köp börsnoterade aktier, large cap. Chansa inte på uppstickare, har man inte så mycket pengar måste man vara försiktig. Investor till exempel har under de senaste sex, sju åren ökat i värde med 70 %. Dock är utdelningen blygsam, de föredrar att återinvestera.  Man kan också öppna placeringskonto med ränta.

• Anonym (Annica)
    Anonym (pension) skrev 2025-02-12 15:42:06 följande:
    Tjänar 37000 kr/mån, har hyra på 8500 kr och övriga kostnader på ca 4000 kr. Sparar 2000 kr och 300 kr till mitt barnbarn i månaden

Har på 2 år bara sparat ihop ca 150 tusen kronor. Ska höja det till 2000 i ISK och 1000 kr för resekontot. 

Jag funderar lite på om du skulle kunna spara mer pengar per månad, om det är viktigt för dig att spara till pensionen? 
    Vad ingår i "övriga kostnader"? Även mat och bensin? I så fall borde du ha 10-15tkr över per månad. Vad gör du med dem? Är det saker du tycker är viktiga?

Jag känner tyvärr inte att jag har kompetens att ge dig några råd.
    De råd jag har att ge, mot bakgrund av den kompetens och erfarenhet jag bevisligen har, är bara precis det jag redan har beskrivit.

De allra flesta som önskar ha en hygglig pension måste börja spara tidigt. Det är för de allra flesta den enda och den enkla lösningen.

Om man sparar länge så räcker det med att spara bara lite varje månad.
    Att göra sitt eget val att inte spela, inte köpa lotter, att inte bruka tobak, att inte köpa på kredit, och alla liknande självklara råd, gör att de allra flesta har råd att ha ett sparande varje månad.

Den som i stället väljer att bruka tobak, lägga pengar på spel, konsumera på kredit, eller väljer att slösa bort sina pengar på annat sätt, den gör uppenbarligen sitt eget aktiva val att inte skaffa sig en bra pension. 

Om du vill ha bättre och klokare råd så är det bara att gå ut på nätet och läsa på. Alla banker, försäkringsbolag och alla pensionsbolag har självklara och goda råd, och det är ingen djungel utan de allra flesta ger i stort samma råd.
    Det är ganska få och självklara råd som de allra flesta ger. Inget som helst hokus pokus.

De som har pengar över, som har pengar man är beredd förlora, har goda möjligheter tjäna goda pengar på kryptovaluta.
    Men då måste man vara beredd läsa på och sätta sig in i vad det handlar om. Precis som med aktier så är det fler småsparare som förlorar (!) än som tjänar pengar.
    Med ökad kunskap minskar risken att förlora sina pengar.
    Med god kunskap och med lite tur så kan man tjäna mycket pengar på kryptovaluta. I många fall tiofalt eller hundrafalt mer än på aktier.

Utöver att jag har kvar mina Bitcoin så har jag själv också placerat lite pengar i ett par olika krypto. Numera anser jag mig ha lite pengar som jag har råd att förlora. Min senaste är Ultima, inte bara för deras chans till en mycket god värdetillväxt utan för att de också i nära framtid kommer med vissa förmåner som tilltalar mig personligen. Jag bjuder på info om ett av de val jag har gjort, men det är inget allmänt råd till alla.
  • Anonym (Lev billigt)

Du har en lön på på 37 000 kr och får ut ca 28 000 kr kr efter skatt. (Du ligger enligt SCB över medianlönen i Sverige som är 35 600 kr) 

- Hyra 8500
    - Övriga kostnader på 4000 kr
    - Eget sparande på 2000 kr
    - Sparande till barnbarn på 300 kr

Totalt så har du alltså ca 13 200 kr kvar efter allt är betalt. 

Du skulle ganska enkelt kunna spara och investera ytterligare 10 000 kr per månad.

Själv lever jag billigt. Jag har medvetet valt ett mindre och billigare boende med en hyra på ca 6000 kr, medvetet valt bort bil och åker buss/cyklar, äter för ca 2500-3000 kr per månad och har en nöjesbudget på ca 3000 kr per månad. 
    Mina totala kostnader ligger på kanske 12-13 000 kr per månad och kan då investera resten av lönen i vanliga indexfonder på börsen.

De flesta svenssons som likt mig, "knegar" på ett vanligt arbete men som har fått det bra ekonomiskt ställt, har inte "orättvist" fått en bra ekonomi eftersom det normalt kräver vissa uppoffringar att bygga upp sin rikedom. Det måste även du göra om vill få det bättre ekonomiskt. Det finns tyvärr inga gratisluncher och eftersom du fortfarande har minst 10 år kvar till pension, så har du all möjlighet att bygga upp ett hyfsat kapital fram till dess. 
  • Anonym (pension)

Jag har 
    hyra:                   8500 kr 
    Försäkringar :     1750 kr
    Mobiltelefon:         850 kr
    Wifi                        399 kr
    El:                          250 kr
    Netflix                    100 kr
    Spotify                    100 kr

Sparande              2300 kr   
    A-kassa                   190 kr
    Facket                      280 kr

=                            14,719 kr i utgifter innan mat

Epassi kort             2400kr
    Lön                        27000

=                            29.400 kr i inkomster

Brukar få ut ca 26-28.000 kr/mån, men efter mat och eventuella kläder och andra utgifter så blir det inte jättemycket kvar.

• Anonym (Lev billigt)
    Anonym (pension) skrev 2025-03-04 15:02:46 följande:

Jag har 
    hyra:                   8500 kr 
    Försäkringar :     1750 kr
    Mobiltelefon:         850 kr
    Wifi                        399 kr
    El:                          250 kr
    Netflix                    100 kr
    Spotify                    100 kr

Sparande              2300 kr   
    A-kassa                   190 kr
    Facket                      280 kr

=                            14,719 kr i utgifter innan mat

Epassi kort             2400kr
    Lön                        27000

=                            29.400 kr i inkomster

Brukar få ut ca 26-28.000 kr/mån, men efter mat och eventuella kläder och andra utgifter så blir det inte jättemycket kvar.

Okej, säg att du i genomsnitt får ut ca 27 000 kr per månad. Efter alla utgifter så har du 12 281 kr kvar.

Har du ett Epassi kort laddat med 2400 kr per månad (vi räknar enkelt 150 kr per lunch), så borde du ha kring 14-16 luncher fria under en månad. Storhandlar du en gång per vecka, så kan matkostnaderna hållas på ca 3000-3500 kr, såvida du lagar det mesta själv och inte har en förkärlek för lövbiff och löjrom.

Kvar återstår 8781 kr. Frågan du måste ställa dig är hur du ska prioritera. Behöver du verkligen roa dig och köpa kläder för 8700 kr per månad? Hade jag varit du så hade jag sparat och investerat ytterligare minst 5000 kr per månad, de övriga 3700 kr kan du göra vad du vill med.

Lyckas du per månad spara 2000 kr + 5000 kr =7000 kr (84 000 kr per år) och sedan investerar dessa i en vanlig indexfond, så har du med en genomsnittlig avkastning över en 1 miljon kr om 10 år. Vill du istället gå den säkra vägen och lägga allt i ett sparkonto med så hög ränta du kan finna, så borde du åtminstone ha mellan 840-900k om 10 år.

Jag tror din största utmaning består i att du själv måste vilja ändra dina vanor. Du har faktiskt en hyfsad inkomst men väljer istället själv att spendera. Vill du konsumera 8700 per månad så är det också ett val och naturligtvis okej, men då får du räkna med att det kan bli svårt att överhuvudtaget få ihop ett pensionskapital.
Svar på tråden Gå i pension tidigare