Inlägg från: Anonym (pension) |Visa alla inlägg
  • Anonym (pension)

Gå i pension tidigare

Jag är 55 år och har arbetat hela mitt liv förutom när jag var mammaledig. Det ser tyvärr ut som att jag måste jobba tills jag är 65 år för att få ut någon pension om jag inte vill leva på 3700 kr/mån ifall jag skulle ta ut det tidigare.

Vet någon därute hur man kan gå i pension tidigare ? Räknas även A-kassa och sjukskrivning som pension? Jag kommer dö om jag ska jobba med det jag gör i 10 år till. Känns omänskligt.

• Svar på tråden Gå i pension tidigare
  • Anonym (pension)

Jag var inne på min pension och då kunde man få tjänstepensionen vid 56 men då får jag bara 3700 kr/mån. Hade man haft ett jobb utomlands tex och bott utomlands så är det helt ok isåfall. 

Ja, en rik man har jag inte, men min partner har ett hus som han ska sälja och gör vinst på 6 miljoner, så han kan gå när han är 60 nu om några månader. Medan jag måste jobba i minst 10 år till, då jag inte har något sparat tyvärr. 

• Anonym (pension)

Är så trött på att så många av mina vänner inte har jobbat på många år och de är yngre än mig. De lever på A-kassa och sen tar de någon utbildning eller jobbar i 6 månader, varav de är sjukskrivna typ 3 månader av dessa 6 månader. Sedan får de nya stämpeldagar. Blir irriterad och avundsjuk, då de lever bättre än jag ändå.

Hur är det möjligt?

• Anonym (pension)

Hur mycket sprarar ni per månad? Jag är 56 år och sparar bara 1000 kr i ISK och 1000 kr till vanligt konto. Borde kunna spara 2000 kr i ISK. Har bruttolön på 36600 kr/mån

• Anonym (pension)
    Anonym (J) skrev 2025-01-29 09:45:29 följande:
    Deras pension kommer bli usel och de får troligen luta sig mot garantipension och bostadstillägg. Som de kan få först vid 68 års ålder (riktålder). Så fram till dess kommer de behöva hanka sig fram på ovanstånde sätt som kommer bli svårare och svårare över tid och ju äldre de blir de mer och mer oanställningsbara. De duckar för framtiden och inser inte riskerna framöver. Såvida de inte har annat att leva av.
    Var kan man läsa om detta?
  • Anonym (pension)
    enfunderandeman skrev 2025-01-29 09:18:26 följande:
    Nej, så fungerar det faktiskt inte. Du måste ha arbetat i 6 månader för att få a-kassa. Arbete. Du får inte akassa för att du varit sjukskriven dyl lol.  

Det märks dock att du hatar ditt jobb. Det är ofta dessa som kastar oförtjänt skit på sjukskriva och arbetslösa. Och som är väääldigt många. Jag har heltidsarbete och stormtrivs. Inte är jag ett dugg avundsjuka dessa människor.  Däremot tycker jag synd om dom.Arbetsmarknaden är nästintill omöjlig i Sverige numera. Om man inte har väldigt bra kontakter.

Du skulle må bättre av att byta jobb eller vidareutbilda dig. Att bli bitter är ingenting trevligt.
    Jag har jobbat i väldigt många år av mitt liv och tror att vi är några st 56 åringar som är trötta helt enkelt. Ännu mer när jag ser hur vissa aldrig har jobbat utan lever på bidrag. Utbildning räknas också som arbete för att kunna få nya A-kassa dagar, så där har du fel. Så det är nog lätt att komma in i en ond cirkel att man stämplar i ett år och sedan tar en utbildning eller någon prov anställning och sedan pga att man inte är duktig på det jobbet så får man inte fortsatt anställning utan återgår till nya A-kassa dagar. Då slipper man stiga upp tidigt varje dag, slipper pendla, slipper köpa nya kläder till jobb etc. Men jag hoppas att högern förändrar detta nu.
  • Anonym (pension)
    Anonym (Ann) skrev 2025-02-11 15:03:50 följande:

Varför säger du inte upp dig då? Lev på bidrag om det är så bra som du säger. 

Tror du dina kompisar får 28 tkr i bidrag i månaden som du får i lön? 

Det vore väl konstigt om man skulle få 28 tkr utan att behöva resa sig ur sängen i flera år, eller vad tycker du själv?

Nä du. Är ingen sopa som lever på bidrag.
  • Anonym (pension)
    Anonym (Eh) skrev 2025-02-11 15:32:43 följande:
    Nej sluta gnäll då. Sitter och gnäller och spyr galla över att andra inte jobbar men ändå kan leva medan du minsann har jobbat och slitit och vill kräva pengar från din man allt medan du själv slösat bort varenda öre du har. Patetiskt beteende. Tyst och fortsätt jobba eller säg upp dig och lev på bidrag. Bara att välja.
    Om du läser svaret ovan så vägrar jag bli en bidrags looser. 

Lever jag på min man? Nädu, jag lever ensam och betalar allt själv.
  • Anonym (pension)
    Anonym (Ekonomisk = tidig pension) skrev 2025-02-11 20:31:53 följande:

Det har lönat sig ganska bra att spara långsiktigt trots att jag har sparat bara lite varje månad, mest i indexfonder.

För 30 år sedan fick jag ett arv på 50 000 kr.
    Jag valde att spara pengarna i fonder.
    Och när jag slutade snusa började jag fylla på sparandet med i snitt ca 1500 kr varje månad. Ibland mindre och ibland lite mera.
    Nu i dag har mitt lilla sparande kommit att utvecklas till 2,7 mkr.

Men det bästa jag gjort var att jag och ett par vänner 2017 slutade spela på trav, med en liten vinst på 20 000 kr var.
    Över ett par glas öl fick vi idén att köpa 2 st Bitcoin var för pengarna, som en lottsedel och en kul grej.
    När jag kollade i dag så verkar mina två Bitcoin vara värda ca 2 mkr. Och det mesta tyder på att de på sikt kan kommer stiga ännu mera.

Till sommaren kommer jag gå i tidig pension vid 57 och enligt Pensionskalkylatorn kan jag leva rätt hyggligt som pensionär.

Wow så smart du är! Jag borde också ha gjort något vettigt av mina pengar som jag hade vinst på, men var dum nog då. Nu hade jag inte gjort om samma misstag, men nu är det försent. Har sparat bara ca 150 tusen på mitt konto senaste åren.
  • Anonym (pension)
    Anonym (Ekonomisk = tidig pension) skrev 2025-02-12 15:29:00 följande:
    Jag har försökt vara så klok jag kan, och haft tur.
    Aldrig behövt vara snål. Ofta jobbat extra för att sätta lite guld på tillvaron.
    Aldrig köpt på kredit, aldrig betalat ränta förutom på bostaden, vilket sparat mycket pengar under årens lopp.

Mina två syskon valde att konsumera sina arv "Det var ju ändå så litet arv".
    De flesta har inte slutat snusa eller röka och de som slutat har inte sparat pengarna till pensionen.
    När jag slutade spela på trav hade jag troligen spelat bort mer än de 20 000 som vi vid tillfället hade i vinst.
    Jag var den enda som av vinsten köpte 2 st Bitcoin, de andra köpte en var och en annan köpte ingen. I dag är jag nöjd med mitt val.
    Jag är mest besviken på mig själv för att jag inte köpte tidigare, då kunde jag ha fått 4 eller 6 st, som hade varit 4 eller 6 mkr i dag.

Men jag är glad att jag ändå var tillräckligt klok att spara lite under hela mitt långa arbetsliv och att jag köpte mina två Bitcoin när de var ganska billiga.

Jag ser fram mot att gå i pension vid 57 vid utmärkt hälsa och jag kommer att njuta fullt ut av livet.
    Kommer kanske jobba lite som konsult, om jag själv vill.
    Mina två Bitcoin kanske fortsätter utvecklas på sikt.

Jag tror att de allra flesta hade kunnat spara och skaffat sig samma förutsättningar som jag. Det kräver ju ingen märkvärdig intelligens.
    Vad har du för råd att ge mig?
    Tjänar 37000 kr/mån, har hyra på 8500 kr och övriga kostnader på ca 4000 kr. Sparar 2000 kr och 300 kr till mitt barnbarn i månaden

Har på 2 år bara sparat ihop ca 150 tusen kronor. Ska höja det till 2000 i ISK och 1000 kr för resekontot. 

Ska man våga köpa det du skriver bitcoin el nåt? Vilka fonder / aktier?
  • Anonym (pension)

Jag har 
    hyra:                   8500 kr 
    Försäkringar :     1750 kr
    Mobiltelefon:         850 kr
    Wifi                        399 kr
    El:                          250 kr
    Netflix                    100 kr
    Spotify                    100 kr

Sparande              2300 kr   
    A-kassa                   190 kr
    Facket                      280 kr

=                            14,719 kr i utgifter innan mat

Epassi kort             2400kr
    Lön                        27000

=                            29.400 kr i inkomster

Brukar få ut ca 26-28.000 kr/mån, men efter mat och eventuella kläder och andra utgifter så blir det inte jättemycket kvar.

Svar på tråden Gå i pension tidigare