Anonym (Ekonomisk = tidig pension) skrev 2025-02-12 15:29:00 följande:
Jag har försökt vara så klok jag kan, och haft tur.
Aldrig behövt vara snål. Ofta jobbat extra för att sätta lite guld på tillvaron.
Aldrig köpt på kredit, aldrig betalat ränta förutom på bostaden, vilket sparat mycket pengar under årens lopp.
Mina två syskon valde att konsumera sina arv "Det var ju ändå så litet arv".
De flesta har inte slutat snusa eller röka och de som slutat har inte sparat pengarna till pensionen.
När jag slutade spela på trav hade jag troligen spelat bort mer än de 20 000 som vi vid tillfället hade i vinst.
Jag var den enda som av vinsten köpte 2 st Bitcoin, de andra köpte en var och en annan köpte ingen. I dag är jag nöjd med mitt val.
Jag är mest besviken på mig själv för att jag inte köpte tidigare, då kunde jag ha fått 4 eller 6 st, som hade varit 4 eller 6 mkr i dag.
Men jag är glad att jag ändå var tillräckligt klok att spara lite under hela mitt långa arbetsliv och att jag köpte mina två Bitcoin när de var ganska billiga.
Jag ser fram mot att gå i pension vid 57 vid utmärkt hälsa och jag kommer att njuta fullt ut av livet.
Kommer kanske jobba lite som konsult, om jag själv vill.
Mina två Bitcoin kanske fortsätter utvecklas på sikt.
Jag tror att de allra flesta hade kunnat spara och skaffat sig samma förutsättningar som jag. Det kräver ju ingen märkvärdig intelligens.
Vad har du för råd att ge mig?
Tjänar 37000 kr/mån, har hyra på 8500 kr och övriga kostnader på ca 4000 kr. Sparar 2000 kr och 300 kr till mitt barnbarn i månaden
Har på 2 år bara sparat ihop ca 150 tusen kronor. Ska höja det till 2000 i ISK och 1000 kr för resekontot.
Ska man våga köpa det du skriver bitcoin el nåt? Vilka fonder / aktier?