• Anonym (pension)

Gå i pension tidigare

Jag är 55 år och har arbetat hela mitt liv förutom när jag var mammaledig. Det ser tyvärr ut som att jag måste jobba tills jag är 65 år för att få ut någon pension om jag inte vill leva på 3700 kr/mån ifall jag skulle ta ut det tidigare.

Vet någon därute hur man kan gå i pension tidigare ? Räknas även A-kassa och sjukskrivning som pension? Jag kommer dö om jag ska jobba med det jag gör i 10 år till. Känns omänskligt.

• Svar på tråden Gå i pension tidigare
  • Anonym (Malin)

Det finns inga knep för att ta ut pension i förtid, annat än att ha sparpengar på banken eller privat pensionsförsäkring. Eller att gifta sig rikt så maken försörjer en. Tyvärr.

• Anonym (Mini)

Om du är 55 nu så är väl din pensionsålder 67?

Jag tog pension vid 55 och levde på sparade pengar. Hade fått ut bara någon tusenlapp i tjänstepensionen per månad.

• Anonym (Annica)

Kan du inte byta jobb, då? Eller arbetsplats, om det är just den som är jobbig.

• Anonym (J)

A-kassa och sjukpenning är pensionsgrundande, den första bara i den allmänna pensionen (inte tjänstepension) då du inte har någon arbetsgivare.
    Hur fick du fram siffran 3700kr och vid vilken ålder är det? Har du varit inne på min pension?

• Anonym (pension)

Jag var inne på min pension och då kunde man få tjänstepensionen vid 56 men då får jag bara 3700 kr/mån. Hade man haft ett jobb utomlands tex och bott utomlands så är det helt ok isåfall. 

Ja, en rik man har jag inte, men min partner har ett hus som han ska sälja och gör vinst på 6 miljoner, så han kan gå när han är 60 nu om några månader. Medan jag måste jobba i minst 10 år till, då jag inte har något sparat tyvärr. 

• Anonym (J)
    Anonym (pension) skrev 2025-01-28 09:35:45 följande:

Jag var inne på min pension och då kunde man få tjänstepensionen vid 56 men då får jag bara 3700 kr/mån. Hade man haft ett jobb utomlands tex och bott utomlands så är det helt ok isåfall. 

Ja, en rik man har jag inte, men min partner har ett hus som han ska sälja och gör vinst på 6 miljoner, så han kan gå när han är 60 nu om några månader. Medan jag måste jobba i minst 10 år till, då jag inte har något sparat tyvärr. 

56 år är väldigt tidigt och har man inte har andra tillgångar såsom sparande, värde i hus etc krävs det att någon annan betalar. Väldigt få personer pensionerar sig så tidigt.
    Finns det möjlighet att byta jobb?
  • Anonym (pension)

Är så trött på att så många av mina vänner inte har jobbat på många år och de är yngre än mig. De lever på A-kassa och sen tar de någon utbildning eller jobbar i 6 månader, varav de är sjukskrivna typ 3 månader av dessa 6 månader. Sedan får de nya stämpeldagar. Blir irriterad och avundsjuk, då de lever bättre än jag ändå.

Hur är det möjligt?

• enfunderandeman
    Anonym (pension) skrev 2025-01-29 09:05:50 följande:

Är så trött på att så många av mina vänner inte har jobbat på många år och de är yngre än mig. De lever på A-kassa och sen tar de någon utbildning eller jobbar i 6 månader, varav de är sjukskrivna typ 3 månader av dessa 6 månader. Sedan får de nya stämpeldagar. Blir irriterad och avundsjuk, då de lever bättre än jag ändå.

Hur är det möjligt?

Nej, så fungerar det faktiskt inte. Du måste ha arbetat i 6 månader för att få a-kassa. Arbete. Du får inte akassa för att du varit sjukskriven dyl lol.  

Det märks dock att du hatar ditt jobb. Det är ofta dessa som kastar oförtjänt skit på sjukskriva och arbetslösa. Och som är väääldigt många. Jag har heltidsarbete och stormtrivs. Inte är jag ett dugg avundsjuka dessa människor.  Däremot tycker jag synd om dom.Arbetsmarknaden är nästintill omöjlig i Sverige numera. Om man inte har väldigt bra kontakter.

Du skulle må bättre av att byta jobb eller vidareutbilda dig. Att bli bitter är ingenting trevligt.
  • enfunderandeman

Ska tillägga att från med höst, kommer den sänkas rejält och bli sämre. Ska bli intressant se hur många som kommer tvingas söka försörjningsstöd och hur många som kommer tvingas sälja sina villor, bostadsrätter och bilar.. Dom får väl hoppas för kung och fosterland att dom inte blir arbetslösa.

Akassan kommer dessutom bli baserad på inkomst än arbetade timmar då också.

• Anonym (J)
    Anonym (pension) skrev 2025-01-29 09:05:50 följande:

Hur är det möjligt?

Deras pension kommer bli usel och de får troligen luta sig mot garantipension och bostadstillägg. Som de kan få först vid 68 års ålder (riktålder). Så fram till dess kommer de behöva hanka sig fram på ovanstånde sätt som kommer bli svårare och svårare över tid och ju äldre de blir de mer och mer oanställningsbara. De duckar för framtiden och inser inte riskerna framöver. Såvida de inte har annat att leva av.
  • Ensam hemma

Synd när man inte kan ha ett sparande för framtiden när man jobbar. Kunde man spara 1.000 i månaden skulle det iaf bli en grund för att kunna sluta lite tidigare om man så önskar.

• Anonym (J)
    Ensam hemma skrev 2025-01-29 11:50:58 följande:

Synd när man inte kan ha ett sparande för framtiden när man jobbar. Kunde man spara 1.000 i månaden skulle det iaf bli en grund för att kunna sluta lite tidigare om man så önskar.

Hur menar du att man inte kan spara när man jobbar?
  • Anonym (Ann)
    Ensam hemma skrev 2025-01-29 11:50:58 följande:

Klart man kan spara själva till pensionen, det har jag gjort. 
  • Ensam hemma

Finns tydligen många som kämpar för att kunna få det att gå ihop. Visserligen gissar jag att de har förköpt sig, dyrt boende, nya bilar, resor och allt annat som finns på marknaden.

Svar på tråden Gå i pension tidigare