Inlägg från: Anonym (pension) |Visa alla inlägg
  • Anonym (pension)

Gå i pension tidigare

Jag är 55 år och har arbetat hela mitt liv förutom när jag var mammaledig. Det ser tyvärr ut som att jag måste jobba tills jag är 65 år för att få ut någon pension om jag inte vill leva på 3700 kr/mån ifall jag skulle ta ut det tidigare.

Vet någon därute hur man kan gå i pension tidigare ? Räknas även A-kassa och sjukskrivning som pension? Jag kommer dö om jag ska jobba med det jag gör i 10 år till. Känns omänskligt.

• Svar på tråden Gå i pension tidigare
  • Anonym (pension)

Jag var inne på min pension och då kunde man få tjänstepensionen vid 56 men då får jag bara 3700 kr/mån. Hade man haft ett jobb utomlands tex och bott utomlands så är det helt ok isåfall. 

Ja, en rik man har jag inte, men min partner har ett hus som han ska sälja och gör vinst på 6 miljoner, så han kan gå när han är 60 nu om några månader. Medan jag måste jobba i minst 10 år till, då jag inte har något sparat tyvärr. 

• Anonym (pension)

Är så trött på att så många av mina vänner inte har jobbat på många år och de är yngre än mig. De lever på A-kassa och sen tar de någon utbildning eller jobbar i 6 månader, varav de är sjukskrivna typ 3 månader av dessa 6 månader. Sedan får de nya stämpeldagar. Blir irriterad och avundsjuk, då de lever bättre än jag ändå.

Hur är det möjligt?

Svar på tråden Gå i pension tidigare