Inlägg från: Anonym (Ann) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ann)

Gå i pension tidigare

Ensam hemma skrev 2025-01-29 11:50:58 följande:

Synd när man inte kan ha ett sparande för framtiden när man jobbar. Kunde man spara 1.000 i månaden skulle det iaf bli en grund för att kunna sluta lite tidigare om man så önskar.

Klart man kan spara själva till pensionen, det har jag gjort. 
  • Anonym (Ann)
    Anonym (pension) skrev 2025-02-11 13:17:41 följande:

Hur mycket sprarar ni per månad? Jag är 56 år och sparar bara 1000 kr i ISK och 1000 kr till vanligt konto. Borde kunna spara 2000 kr i ISK. Har bruttolön på 36600 kr/mån

Ja med den lönen borde du nog kunna spara mer. Jag har redan sparat ihop ett bra belopp på ISK, där jag har fonder samt utdelningsaktier. Idag sparar jag bara kortsiktigt, dvs till resor och sällanköpsvaror.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (pension) skrev 2025-02-11 14:50:08 följande:
    Jag har jobbat i väldigt många år av mitt liv och tror att vi är några st 56 åringar som är trötta helt enkelt. Ännu mer när jag ser hur vissa aldrig har jobbat utan lever på bidrag. Utbildning räknas också som arbete för att kunna få nya A-kassa dagar, så där har du fel. Så det är nog lätt att komma in i en ond cirkel att man stämplar i ett år och sedan tar en utbildning eller någon prov anställning och sedan pga att man inte är duktig på det jobbet så får man inte fortsatt anställning utan återgår till nya A-kassa dagar. Då slipper man stiga upp tidigt varje dag, slipper pendla, slipper köpa nya kläder till jobb etc. Men jag hoppas att högern förändrar detta nu.

Varför säger du inte upp dig då? Lev på bidrag om det är så bra som du säger. 

Tror du dina kompisar får 28 tkr i bidrag i månaden som du får i lön? 

• Anonym (Ann)
    Anonym (pension) skrev 2025-02-11 15:22:39 följande:
    Det vore väl konstigt om man skulle få 28 tkr utan att behöva resa sig ur sängen i flera år, eller vad tycker du själv?

Nä du. Är ingen sopa som lever på bidrag.
    Ändå skriver du.

Är så trött på att så många av mina vänner inte har jobbat på många år och de är yngre än mig. De lever på A-kassa och sen tar de någon utbildning eller jobbar i 6 månader, varav de är sjukskrivna typ 3 månader av dessa 6 månader. Sedan får de nya stämpeldagar. Blir irriterad och avundsjuk, då de lever bättre än jag ändå.

• Anonym (Ann)
    Anonym (pension) skrev 2025-02-11 15:22:39 följande:
    Det vore väl konstigt om man skulle få 28 tkr utan att behöva resa sig ur sängen i flera år, eller vad tycker du själv?

Nä du. Är ingen sopa som lever på bidrag.
    Ändå vill du att pojkvännen ska försörja dig. Du skriver även att du slösat bor pengar, därför du inte har några. Så jo, du verkar vara både avundsjuk och sugen på att själv slippa arbeta. 

Han vill bo utomlands och att vi skulle köpa något gemensamt och bo där, men jag har ju inga pengar och kan inte flytta inom ett par år. Samtidigt så erbjuder han sig inte heller att eventuellt bidra till något för att vi ska kunna vara tillsammans och njuta av framtiden tillsammans, utan han säger att hans pengar är hans och därefter hans barns och likaså hans besparingar. 

Känns lite orättvist, eller hur tänker ni andra?

Svar på tråden Gå i pension tidigare