• Anonym (Gia)

Botox?

Var är er erfarenhet av botox? Jag har alltid varit fast bestämd att jag aldrig skulle göra några ingrepp men nu när jag närmar mig 40 och märker jag börjar åldras funderar jag på lite diskret botox för att minska mina linjer lite. 
    Vill absolut inte se ut som nån stel, överfixad dam utan har sett en del där det ser mycket naturligt ut och de bara ser lite yngre och fräschare ut.
    Någon med erfarenhet som kan ge tips? Kanske inte gör detta men går som sagt i funderingar. Skulle aldrig göra fillers då jag tycker det ofta ser onaturligt ut + hört det kan flytta sig under huden. 
    Alltid sett väldigt bra ut och blir väl en lite kris med åldrandet?

• Svar på tråden Botox?
  • Anonym (Aldrig Botox!)
    Anonym (Meningslöst) skrev 2025-01-26 16:40:35 följande:
    Effekten av botox håller i sig i ca två månader, sedan återfår man alla rynkor. 
    Den långsiktiga effekten av Botoxinjektioner är att man blir oförmögen att använda de mimiska musklerna i ansiktet. Risken är att dessa funktioner aldrig kommer tillbaka. 

Biverkningarna liknar neurologiska symtom med hängande ögonlock, dubbelseende, svårigheter att svälja och svag nacke. Injektioner med Botox i pannan, bekymmersrynkan och kring ögonen kan orsaka liknande symtom.

/Anna Rostedt, professor och överläkare som forskar om Botox.

Så jag förstår inte hur man kan ta dessa risker med världens giftigaste substans för lite rynkor.
  • Anonym (J)
    Anonym (Aldrig Botox!) skrev 2025-01-26 16:18:06 följande:
    "Botox anses vara världens giftigaste substans - en miljon gånger giftigare än kobragift. Ett litet snapsglas rent Botox skulle kunna döda hela Sveriges befolkning enligt Folkhälsomyndigheten". 

Och ingen vet vad som händer på sikt, det är ju ett nervgift.

De som använder Botox regelbundet, hur kommer de att se ut i framtiden då längre studier saknas?
    Det är mycket som är farligt 
  • Anonym (J)
    Anonym (Aldrig Botox!) skrev 2025-01-26 17:40:37 följande:
    Den långsiktiga effekten av Botoxinjektioner är att man blir oförmögen att använda de mimiska musklerna i ansiktet. Risken är att dessa funktioner aldrig kommer tillbaka. 

Biverkningarna liknar neurologiska symtom med hängande ögonlock, dubbelseende, svårigheter att svälja och svag nacke. Injektioner med Botox i pannan, bekymmersrynkan och kring ögonen kan orsaka liknande symtom.

Så jag förstår inte hur man kan ta dessa risker med världens giftigaste substans för lite rynkor.
    Men det där var intressant, aldrig hört 
  • Anonym (Gia)
    Anonym (Aldrig Botox!) skrev 2025-01-26 17:40:37 följande:

Oj! Detta har jag bara hört skulle vara i extrema otursfall med hängande ansikte och att det är övergående då det lämnar kroppen. Muskelförsvagning gissar jag blir om man gör det ofta under flera år. Det går ju ur efter några månader första gången och sen håller det längre andra vad jag förstått. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Gia) skrev 2025-01-26 12:05:54 följande:
    Fast jag ser alldeles för ung ut för att göra ett ansiktslyft. De flesta tror jag är yngre än min ålder men jag själv börjar se skillnaden. 
    Jag tror dig men du är fortfarande 40. Absolut kan du köra botox ett par år men det kommer inte vara en hållbar metod särskilt länge. 
  • Anonym (Aldrig Botox!)
    Anonym (Gia) skrev 2025-01-26 19:12:52 följande:
    Oj! Detta har jag bara hört skulle vara i extrema otursfall med hängande ansikte och att det är övergående då det lämnar kroppen. Muskelförsvagning gissar jag blir om man gör det ofta under flera år. Det går ju ur efter några månader första gången och sen håller det längre andra vad jag förstått. 
    Om man är ung så är det lätt att förtränga eftersom man lever i nuet. Men jag har sett vad som har hänt efter några år. Men det är förstås ditt val, det är din kropp. Glad
  • Anonym (Gia)
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-26 19:19:13 följande:
    Jag tror dig men du är fortfarande 40. Absolut kan du köra botox ett par år men det kommer inte vara en hållbar metod särskilt länge. 
    Är 35, gör det skillnad?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Gia) skrev 2025-01-27 06:20:15 följande:
    Är 35, gör det skillnad?
    Ja, vid 35 är botox generellt en bra metod. Visst kan man dra upp risker och allvarliga komplikationer hit och dit men det är ju ytterst ovanligt att något går fel. Den största ?risken? är att effekten uteblir eller blir för svag trots flera försök.
  • Anonym (Aldrig Botox!)
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-27 08:10:30 följande:
    Ja, vid 35 är botox generellt en bra metod. Visst kan man dra upp risker och allvarliga komplikationer hit och dit men det är ju ytterst ovanligt att något går fel. Den största ?risken? är att effekten uteblir eller blir för svag trots flera försök.
    Vad som gick fel märker man först i framtiden med plastansikte och muskelförtvining. Och då är det försent att göra någonting åt det. Hollywood-kändisar är ett skräckexempel på vad som kan hända efter att de har injicerat världens giftigaste substans i ansiktet. Är det verkligen värt detta för lite rynkor?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Aldrig Botox!) skrev 2025-01-27 14:58:18 följande:
    Vad som gick fel märker man först i framtiden med plastansikte och muskelförtvining. Och då är det försent att göra någonting åt det. Hollywood-kändisar är ett skräckexempel på vad som kan hända efter att de har injicerat världens giftigaste substans i ansiktet. Är det verkligen värt detta för lite rynkor?
    Om det är värt det är upp till var och en. För egen del överväger nyttan helt klart riskerna, även om nyttan är liten och nyttan i förhållande till priset gör att det känns ovärt. Jag rekommenderar alla att läsa på innan, men att man försöker hålla sig till seriösa källor snarare än veckotidningar och expressen. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-28 13:08:01 följande:
    Om det är värt det är upp till var och en. För egen del överväger nyttan helt klart riskerna, även om nyttan är liten och nyttan i förhållande till priset gör att det känns ovärt. Jag rekommenderar alla att läsa på innan, men att man försöker hålla sig till seriösa källor snarare än veckotidningar och expressen. 
    Ser för övrigt att du länkat till en seriös källa, dvs Rostedt Punga som är en helt suverän neurofysiolog. Jag tolkar dock det du citerat som att hon pratar om förmågan hos botox att imitera neurologiska sjukdomar. Gör du ett EMG på en muskel som botoxbehandlad så kommer det se ut som om muskeln är död. det är ju liksom poängen med botox, men är man neurofysiolog och har som jobb att utreda muskelfunktion och neurologiska sjukdomar så kan det självklart ställa till det om man inte vet om att patienten botoxbehandlats. Det hon dessutom säger är att medlet sprider sig och kan orsaka svaghet i andra muskler än de man behandlat, vilket också felaktigt kan inge misstanke om neurologisk sjukdom. 
  • Anonym (J)

Den som gjorde botox på mig sa iallafall att vissa inte var så duktiga på det och satte det fel ibland 

• Anonym (J)
    Anonym (Aldrig Botox!) skrev 2025-01-27 14:58:18 följande:
    Man kan ju bli mobbad för det. Jag har massor med ggr fått klagomål av andra över hur arg jag ser ut och sådant. Det är inte alls roligt och gör en bara ännu mer orolig och därmed kommer bekymmersrynkan fram ännu mer
  • Anonym (Aldrig Botox!)
    Anonym (J) skrev 2025-01-28 13:49:06 följande:
    Man kan ju bli mobbad för det. Jag har massor med ggr fått klagomål av andra över hur arg jag ser ut och sådant. Det är inte alls roligt och gör en bara ännu mer orolig och därmed kommer bekymmersrynkan fram ännu mer
    Har människan sjunkit så lågt att man kan bli mobbad för detta? Hur ska det då gå när man blir äldre och får rynkor? Måste man då gå under jorden och aldrig visa sig? Eller ett plastansikte som är så förstört av Botox att man inte längre kan le? Jag är glad att jag inte längre är ung, denna jakt på ungdom har verkligen gått för långt. 
  • Anonym (Aldrig Botox!)

Jag vill inte förolämpa någon, men hur kommer de som nu är unga att se ut som äldre? Många lever bara i nuet, och tänker inte på att vi alla blir gamla. 85 år, plastansikten, uttänjda ankläppar och stora tatuerade ögonbryn. Och förstorade bröst som nu ligger på magen. Så glöm inte att det ni nu gör även ska passa som äldre.

• Anonym (Gia)

Landat i att jag struntar i det. Tror ändå de flesta börjar se konstiga ut efter några år.

Svar på tråden Botox?