• Anonym (TS)

Min mans ex är arg på mig

Jag kom in i min sambos liv när hans ena barn va 22. Då hade hen ingen gymnasieutbildning och legat hemma i sängen hela gymnasietiden. Jag försökte snabbt få klarhet i varför hen inte gick till skolan, vad hade dom gjort? 

Ingenting, inte ens sökt sig till BUP utan dom lät hen Vara. Hen mådde även väldigt psykiskt dåligt. Jag fixade snabbt in hen i terapi hos en psykoterapeut och det började bli bättre men jag kände verkligen att hen behövde mer stöd.

Jag prata med min man om hans barn inte skulle kunna ha ADHD, hade dom aldrig tänkt tanken?

Nej, han svarade att hans ex inte ville prata om sånt där alls. Sedan ordnade jag en psykolog efter att barnet legat i sängen i 4 månader och inte kunde göra saker alls. På första samtalet med psykologen ville psykologen göra en utredning. 5 månader senare fanns ADHD diagnosen på pappret och hen började medicinera. På 1,5 år hade hen läst in hela gymnasiet, motsvarande tre års studier, hen kom in på sin drömutbildning på universitetet och hen mår idag bra. 

Men hens mamma hatar mig. Jag la mig i, jag gjorde sånt man inte ska göra. 

Jag förstår inte, hennes barn mådde inte bra, hen har ju nu fått hjälp. Jag förstår bara inte hur mamman kunde tillåta barnet må såhär dåligt? 

• Svar på tråden Min mans ex är arg på mig
  • Anonym (var)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-20 22:33:08 följande:
    Hon var äldre då också när jag kom in i bilden.  
    Och varför fixade inte pappan allt det när hon var äldre och mer samarbetsvillig?

Varför behövde han att hans nya kvinna skulle gå in och ordna? Troligen för att han är och alltid varit en passiv och oengagerad förälder som lämpar över allt på kvinnorna i sitt liv. Och du plockar gladeligen upp bollen, men blir sur sen när du inte får stående ovationer för din insats. Skaffa en guldmedalj för att du tar på dig rollen som boendestöd för en sån passiv och usel pappa istället. 
  • Anonym (var)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-21 05:13:28 följande:
    Om han bokar tid, barnet vill inte gå och mamman säger att man ska respektera 
    Varför gjorde han inte en socialtjänstanmälan när mamman hindrade deras minderåriga barn att få ordning på sin tillvaro och nekade behövlig vård?
  • Anonym (TS)
    Anonym (var) skrev 2025-01-21 08:36:07 följande:
    Varför gjorde han inte en socialtjänstanmälan när mamman hindrade deras minderåriga barn att få ordning på sin tillvaro och nekade behövlig vård?
    Mig veterligen gjorde han väldigt många försök, gick och kolla på flera olika boende alternativ, va beredd att flytta för att barnet skulle få en mindre skola i närheten men mamman sa nej till precis allt. Om man vill ha en god relation brukar man inte göra orosanmälningar på sina ex men han gjorde saker och träffade sitt barn varje dag men utifrån barnets önskemål. Mamman sa nej till allt som skulle kunna uppfattas som krav. Det är ju ingen lätt situation för hade han gått på för hårt hade han antagligen inte fått träffa barnet alls. 
  • Anonym (var)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-21 08:43:34 följande:
    Mig veterligen gjorde han väldigt många försök, gick och kolla på flera olika boende alternativ, va beredd att flytta för att barnet skulle få en mindre skola i närheten men mamman sa nej till precis allt. Om man vill ha en god relation brukar man inte göra orosanmälningar på sina ex men han gjorde saker och träffade sitt barn varje dag men utifrån barnets önskemål. Mamman sa nej till allt som skulle kunna uppfattas som krav. Det är ju ingen lätt situation för hade han gått på för hårt hade han antagligen inte fått träffa barnet alls. 
    Om man bryr sig om sitt barn och ser att det far illa av den andra förälderns agerande så gör man allt för att ändra situationen. Och till slut får man göra en orosanmälan, för sitt barns skull. 

Du är bra på att hitta ursäkter för pappans tillkortakommanden, och se mammans alla brister. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (var) skrev 2025-01-21 08:46:19 följande:
    Om man bryr sig om sitt barn och ser att det far illa av den andra förälderns agerande så gör man allt för att ändra situationen. Och till slut får man göra en orosanmälan, för sitt barns skull. 

Du är bra på att hitta ursäkter för pappans tillkortakommanden, och se mammans alla brister. 
    Okej. Men vi säger att dom både strunta i sitt barn och sedan gick jag in såg till att den unga vuxna fick behandling och rätt medicin och plötsligt kunde personen göra saker. Varför är personens mamma arg på mig då? Pappan är glad att det går bra för barnet, men det tycker inte mamman. 
  • Anonym (var)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-21 08:54:54 följande:
    Okej. Men vi säger att dom både strunta i sitt barn och sedan gick jag in såg till att den unga vuxna fick behandling och rätt medicin och plötsligt kunde personen göra saker. Varför är personens mamma arg på mig då? Pappan är glad att det går bra för barnet, men det tycker inte mamman. 
    Okej, men vi säger att du är superhjälten i historien och har gjort allt rätt. Varför behöver du att mamman är tacksam och glad mot dig? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (var) skrev 2025-01-21 08:56:01 följande:
    Okej, men vi säger att du är superhjälten i historien och har gjort allt rätt. Varför behöver du att mamman är tacksam och glad mot dig? 
    Mamman behöver inte kasta armarna om mig och jubla men att vara grinig över detta känns inte rimligt? 
  • Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-20 12:49:43 följande:
    Min mans ex är arg på mig

Jag kom in i min sambos liv när hans ena barn va 22. Då hade hen ingen gymnasieutbildning och legat hemma i sängen hela gymnasietiden. Jag försökte snabbt få klarhet i varför hen inte gick till skolan, vad hade dom gjort? 

Ingenting, inte ens sökt sig till BUP utan dom lät hen Vara. Hen mådde även väldigt psykiskt dåligt. Jag fixade snabbt in hen i terapi hos en psykoterapeut och det började bli bättre men jag kände verkligen att hen behövde mer stöd.

Jag prata med min man om hans barn inte skulle kunna ha ADHD, hade dom aldrig tänkt tanken?

Nej, han svarade att hans ex inte ville prata om sånt där alls. Sedan ordnade jag en psykolog efter att barnet legat i sängen i 4 månader och inte kunde göra saker alls. På första samtalet med psykologen ville psykologen göra en utredning. 5 månader senare fanns ADHD diagnosen på pappret och hen började medicinera. På 1,5 år hade hen läst in hela gymnasiet, motsvarande tre års studier, hen kom in på sin drömutbildning på universitetet och hen mår idag bra. 

Men hens mamma hatar mig. Jag la mig i, jag gjorde sånt man inte ska göra. 

Jag förstår inte, hennes barn mådde inte bra, hen har ju nu fått hjälp. Jag förstår bara inte hur mamman kunde tillåta barnet må såhär dåligt? 

Den stora frågan: medicinerar dottern fortfarande? 

Medicinering fungerar på kort sikt. Men på lång sikt så ska man vara medveten om att det är amfetamin man ger ens unge och man får också alla påföljder, trots låg dosering.

• Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2025-01-21 09:07:59 följande:

Medicinering fungerar på kort sikt. Men på lång sikt så ska man vara medveten om att det är amfetamin man ger ens unge och man får också alla påföljder, trots låg dosering.

Vi pratar om en vuxen människa som saknade gymnasieutbildning m.m

Det är stora risker med att inte kunna arbeta, studera och det är ingen amfetamin i det här läkemedlet? 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (?) skrev 2025-01-21 09:07:59 följande:

Hur menar du att en långsiktig planering för en person med ADHD ska gå till? Medicineringen är inte bara en kortsiktig lösning som kan plockas bort efter ett tag. vore superintressant om du har kunskap och erfarenhet att dela. Annars blir ditt inlägg meningslöst, vilket vore synd.
  • Anonym (var)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-21 08:59:52 följande:
    Mamman behöver inte kasta armarna om mig och jubla men att vara grinig över detta känns inte rimligt? 
    Mamman behöver ingenting i relation till dig. Det kanske känns trist för dig, men mamman har inga skyldigheter gentemot dig. Och du kanske ska fundera lite mindre på henne och inte låta henne ta så stor del i ditt liv. Vad som är rimligt eller inte är inte en parameter i den här diskussionen. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (var) skrev 2025-01-21 10:07:10 följande:
    Mamman behöver ingenting i relation till dig. Det kanske känns trist för dig, men mamman har inga skyldigheter gentemot dig. Och du kanske ska fundera lite mindre på henne och inte låta henne ta så stor del i ditt liv. Vad som är rimligt eller inte är inte en parameter i den här diskussionen. 
    Men jag hjälpte hennes barn men det gjorde henne arg att jag gjorde detta. Barnet mår ju bra nu. Hon hade inget emot mig innan. 
  • Anonym (var)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-21 10:13:18 följande:
    Men jag hjälpte hennes barn men det gjorde henne arg att jag gjorde detta. Barnet mår ju bra nu. Hon hade inget emot mig innan. 
    Varför bryr du sig så mycket om vad mamman tycker eller känner?
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-21 08:59:52 följande:
    Anonym (TS) skrev 2025-01-21 10:13:18 följande:
    Hon orkade/brydde sig inte, sedan sveper du in och fixar allt, klart att hon med sin bakgrund och inställning till dotter reagerar på detta sätt. Inte logiskt bland normala människor men hon var ju inte logisk/normal från början heller. 

Hade hon tvärtom velat hjälpa sin dotter, då hade hon varit tacksam. 
  • Anonym (Mmmm)
    Anonym (var) skrev 2025-01-21 10:14:45 följande:
    Varför bryr du sig så mycket om vad mamman tycker eller känner?
    Va inte så bitter tack.
    Det är väl självklart att man inte vill ha ett bittert ex i sin närhet 
    Det är riktigt dåligt av mamman. Bara för ts att nonchalera henne
  • Anonym (var)
    Anonym (Mmmm) skrev 2025-01-21 11:59:48 följande:
    Va inte så bitter tack.
    Det är väl självklart att man inte vill ha ett bittert ex i sin närhet 
    Det är riktigt dåligt av mamman. Bara för ts att nonchalera henne
    Exakt, bara för TS att nonchalera henne. Precis det jag sagt hela tiden.

Och TS kan sluta var så bitter över att mamman inte överöser henne med tacksamhet. 
Svar på tråden Min mans ex är arg på mig