• Anonym (TS)

Min mans ex är arg på mig

Jag kom in i min sambos liv när hans ena barn va 22. Då hade hen ingen gymnasieutbildning och legat hemma i sängen hela gymnasietiden. Jag försökte snabbt få klarhet i varför hen inte gick till skolan, vad hade dom gjort? 

Ingenting, inte ens sökt sig till BUP utan dom lät hen Vara. Hen mådde även väldigt psykiskt dåligt. Jag fixade snabbt in hen i terapi hos en psykoterapeut och det började bli bättre men jag kände verkligen att hen behövde mer stöd.

Jag prata med min man om hans barn inte skulle kunna ha ADHD, hade dom aldrig tänkt tanken?

Nej, han svarade att hans ex inte ville prata om sånt där alls. Sedan ordnade jag en psykolog efter att barnet legat i sängen i 4 månader och inte kunde göra saker alls. På första samtalet med psykologen ville psykologen göra en utredning. 5 månader senare fanns ADHD diagnosen på pappret och hen började medicinera. På 1,5 år hade hen läst in hela gymnasiet, motsvarande tre års studier, hen kom in på sin drömutbildning på universitetet och hen mår idag bra. 

Men hens mamma hatar mig. Jag la mig i, jag gjorde sånt man inte ska göra. 

Jag förstår inte, hennes barn mådde inte bra, hen har ju nu fått hjälp. Jag förstår bara inte hur mamman kunde tillåta barnet må såhär dåligt? 

• Svar på tråden Min mans ex är arg på mig
  • Anonym (Jo)

Det är båda föräldrarnas fel.

• Anonym

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta över styvmödrar som är helt övertygande om att alla brister hos ett barn till 100% är moderns fel. Fadern, som hon är ihop med, har noll och intet ansvar för att det blev som det blev.
    Suck

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2025-01-20 21:23:30 följande:

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta över styvmödrar som är helt övertygande om att alla brister hos ett barn till 100% är moderns fel. Fadern, som hon är ihop med, har noll och intet ansvar för att det blev som det blev.
    Suck

Barnet bodde ju vid denna tidpunkt med mamman. Barnet mådde dåligt och det ville mamman att han skulle förstå och respektera. En man som stormar hem till sitt ex för att prata med sin tonåring låter inte något vidare va? 
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2025-01-20 21:53:24 följande:
    Barnet bodde ju vid denna tidpunkt med mamman. Barnet mådde dåligt och det ville mamman att han skulle förstå och respektera. En man som stormar hem till sitt ex för att prata med sin tonåring låter inte något vidare va? 
    Oavsett var barnet bor har båda föräldrarna ansvar.
    Om barnet mår dåligt så kan det ju bero på saker som byggts upp under lång tid, inte bara något som hänt hemma hos mamma.
    Det låter rimligt att pappan har kontakt och pratar med barnet även när det bor hos mamma. Varför kalla kontakt och kommunikation  för "att storma hem till sitt ex"?
    Om pappan förhåller sig passiv och inte går emot när mamman säger att han ska "förstå och respektera" så är han ju del i att detta händer.
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2025-01-20 22:03:01 följande:
    Oavsett var barnet bor har båda föräldrarna ansvar.
    Om barnet mår dåligt så kan det ju bero på saker som byggts upp under lång tid, inte bara något som hänt hemma hos mamma.
    Det låter rimligt att pappan har kontakt och pratar med barnet även när det bor hos mamma. Varför kalla kontakt och kommunikation  för "att storma hem till sitt ex"?
    Om pappan förhåller sig passiv och inte går emot när mamman säger att han ska "förstå och respektera" så är han ju del i att detta händer.
    Han försökte ju. Det enda som funka om han ville umgås va att träffa barnet/tonåringen va att göra sånt som hon ville. Tonåringen kunde ju välja att dissa honom mer när han ställde mer krav. Så han kan ju inte göra så mycket om han stängs ute. 
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2025-01-20 12:49:43 följande:

Jag förstår bara inte hur mamman kunde tillåta barnet må såhär dåligt? 

Jag förstår att det var svårt för pappan men du lägger ALL skuld på mamman. Det är alltför onyanserat och kategoriskt
  • Anonym (TTTT)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-20 22:16:17 följande:
    Han försökte ju. Det enda som funka om han ville umgås va att träffa barnet/tonåringen va att göra sånt som hon ville. Tonåringen kunde ju välja att dissa honom mer när han ställde mer krav. Så han kan ju inte göra så mycket om han stängs ute. 
    Nej, din sambo/ man är inte ett offer för omständigheterna. Han är en oengagerad infantil förälder.
  • Anonym (a)
    han försökte men ändå kunde du komma in som utomstående och fixa allt jätte snabbt, jahaja
  • Anonym
    Vad försökte han?
    Kontaktade han psykolog? Beställde tid på BUP? Gjorde orosanmälan till soc?

Modern gjorde ingenting = elak häxa
    Fadern gjorde ingenting = ett stackars offer för omständigheterna
  • Anonym (TS)
    Anonym (a) skrev 2025-01-20 22:29:02 följande:
    han försökte men ändå kunde du komma in som utomstående och fixa allt jätte snabbt, jahaja
    Hon var äldre då också när jag kom in i bilden.  
Svar på tråden Min mans ex är arg på mig