• Anonym (Otrohetskänsla?)

Är det rätt att dejta som olyckligt kär?

Det här är inte otrohet egentligen men kanske känslan av det. Jag tror det men jag har aldrig vänstrat så jag bara gissar hur det känns. Är det rätt att dejta och kanske inleda en relation när man är olyckligt kär i någon annan? Det har gått flera år men den olyckliga kärleken går inte över. Men samtidigt vill jag inte vara nunna/crazy cat lady eller leva i det förflutna längre. Är det rätt moraliskt mot honom jag dejtar? Han är väldigt gullig så jag har sjukt dåligt samvete dels mot honom dels mot mitt ex (trots att han lämnade mig)...

• Svar på tråden Är det rätt att dejta som olyckligt kär?
    Anonym (Ja) skrev 2025-01-15 12:26:54 följande:

Han kanske känner likadant? Din dejt alltså. Jag kände såhär i början med min kille. Hade i flera år varit olyckligt kär i en jag träffade ganska kort. Det tog cirka ett halvår sen var jag över den gamla. Tror det nya hjälpte mig. Att någon är där, gör rätt, spenderar tid med mig. Det fick mig att glömma den gamla som inte gav mig något alls. Sen är det inte samma med nya eller några fyrverkerier. Men det är bra och stabilt sen får vi se vad framtiden utvisar. Jag tycker ALDRIG man ska berätta sådant för någon. Speciellt kvinnor skulle ha svårt att tolerera det. Iaf jag själv, även om jag varit i sitsen själv. 

Jag tror inte det. Det hade gjort det lättare om det var så. Men han verkar vara nykär på samma sätt som jag var i början med min ex jag tycker att jag känner igen mig själv i honom med det och det ökar på.skuldkänslan.
  • Anonym (Amanda)

Så länge du inte låtsas, inför den du dejtar, att du känner mer för honom än vad du faktiskt gör så tycker jag att det är okej. Man kan dejta för att det är trevligt och mysigt här och nu, och så tar man de stora känslorna och framtidsplanerna senare, ifall det blir aktuellt. 

KimLinnefeldt skrev 2025-01-15 11:44:01 följande:

En del kärlek faller över en som ett varmt, rosa täcke, annan kärlek tar tid på sig. Jag tycker att du ska försöka glömma exet, tänk på att han kanske inte alls hade varit en så bra person att leva med i längden. Satsa på den nya killen, låt kärleken växa fram ur det fina ni verkar ha.

Och säg inte till honom att han är ett plåster på ett gammalt sår. Det är bara sårande. Man har rätt att känna vad man vill, men måste inte agera på alla känslor.

Alla relationer är preliminära, åtminstone de första åren. Exet bröt med dig, din nya kanske bryter med dig, eller du med honom. Njut av stunden, dagen.

(PS. Min svärmor miste sin nyvunna make 1962, i en olycka. Hon sörjde i alla år, pratade drömskt om honom 60 år senare, efter flera andra långa förhållanden. Men frågan är om kärleken hade varit densamma om han fortsatt att leva. Minnet kanske förstorade honom.)

Det är som ett varmt täcke faktiskt. Väldigt mysigt och bekvämt. Svettigt och kladdigt men inte på ett dåligt sätt. Bara gosa ner mig i täcket, rulla in mig i det och njuta av värmen. Men jag har dåligt samvete och det känns fel på samma gång.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Amanda) skrev 2025-01-15 12:48:33 följande:

Så länge du inte låtsas, inför den du dejtar, att du känner mer för honom än vad du faktiskt gör så tycker jag att det är okej. Man kan dejta för att det är trevligt och mysigt här och nu, och så tar man de stora känslorna och framtidsplanerna senare, ifall det blir aktuellt. 

Det där är en väldigt svår balansgång, för om man visar att man är kär, även om det är ljumma känslor, så kommer det att spä på den andras.
  • Tukt

Du bör ju ha ett seriöst uppsåt i att vilja träffa en partner. Annars är det ju risk att du bara gör andra illa.

Anonym (Jag) skrev 2025-01-15 14:06:56 följande:
    Det där är en väldigt svår balansgång, för om man visar att man är kär, även om det är ljumma känslor, så kommer det att spä på den andras.
    Jag är kär men det känns fel på nåt sätt. Så jag ljuger inte för honom när jag säger jag älskar dig och jag säger inte bara det när vi har sex heller utan annars med. Men jag undanhåller något när jag säger det.
  • Anonym (Grabb)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-15 14:06:56 följande:
    Mmm, fast varför skall man se det som en "balansgång"..? Varför skall man hålla inne med vad man börjar känna..? Visst sjutton är det läskigt, kanske, för man vet inte om ens egna känslor kommer att bli besvarade... av motparten...

sen kanske man inte behöver börja använda ordet "älska", "jag älskar dig" pang.bom. Redan efter ett par dejter... men varför skall man inte vara ärlig? främst mot sig själv?

Så här, jag är lite äldre. Frånskild. Är i en ny relation sedan knappt ett år. Inte för att jag nödvändigtvis kände ett starkt behov att träffa någon ny, men det blev en "match", en dejt, som blev flera dejter. Jag var helt och håller klar med min skilsmässa utifrån känslomässig aspekter gentemot mitt ex, vilket även avhandlades tidigt gentemot min dejt (rak fråga från henne!)... (som idag är min flickvän/särbo, som väckte känslor av att vara kär, att kunna bli förälskad igen, och där vi idag säger till varandra att vi älskar varandra.).

Tillbaka till TS. Jag tycker att du skall göra upp med ditt förflutna. Lägga din "olyckliga kärlek" till handlingarna. Alternativt gör upp med det på riktigt (!) vis a vis ditt ex. Du skriver att det har gått flera år. Hur har dessa år sett ut mellan dig och ditt ex..? Har ni någon kontakt? Hur ser hans liv ut? Har han gått vidare? Ingen mår bra av att leva i det förflutna, speciellt om det väcker känslor kring "olycka"...

Öppna istället upp dörren till nuet och en framtid!
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Otrohetskänsla?) skrev 2025-01-15 10:19:56 följande:
    Grejen är att jag nu har fått känslor för två. Dels min olyckliga kärlek till exet men ihop med lycklig kärlek till honom jag dejtar. Eller jag vet inte han är snäll, snygg, gillar mig och jag är kåt. Kanske bara är så. Nån slags tröst.
    Hur skulle du känna om du var nyförälskad i en man och han hade dig som nån slags tröst?
    Anonym (Undrar) skrev 2025-01-15 15:40:26 följande:
    Hur skulle du känna om du var nyförälskad i en man och han hade dig som nån slags tröst?
    Fruktansvärt givetvis. Men jag älskar honom den nya också. Det har gått 8 år sen jag blev lämnad av min ex:(
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Otrohetskänsla?) skrev 2025-01-15 19:03:32 följande:
    Fruktansvärt givetvis. Men jag älskar honom den nya också. Det har gått 8 år sen jag blev lämnad av min ex:(
    Jag tycker inte att det låter som att du älskar honom. "ihop med lycklig kärlek till honom jag dejtar. Eller jag vet inte han är snäll, snygg, gillar mig och jag är kåt. Kanske bara är så. Nån slags tröst.

Hur länge har ni dejtat?
  • Fjäril kär

Jag tycker inte det låter som du har skuldkänslor eller är kär i ditt ex. Jag tror att du fastnat hos tankarna på exet för att du är rädd.
    Du är rädd att hamna i samma sits igen med uppbrott, sårade känslor , besvikelse osv osv .

Du använder ditt ex som ursäkt för att slippa bli kär. Men nu har du hamnat där och nu håller du på att tappa din snuttefilt och det skrämmer dig.  Att bli kär igen innebär också möjlighet till att bli sårad och lämnad. 

• Anonym (Grabb)
    Anonym (Otrohetskänsla?) skrev 2025-01-15 19:03:32 följande:
    All respekt, men 8 år är en väldigt lång tid... Hur gammal är du (-ish)? Hur länge var du tillsammans med ditt ex..?

Ska vara lite försiktig, men att gå runt i 8 år och vara "olyckligt kär" i ett ex, det låter inte helt och hållet "sunt". Sen vill jag tro att du kanske inte går runt med de känslorna hela tiden, varje dag, 24/7... utan att de kanske blossar upp emellanåt, och kanske (för att tangera "Fjäril kär") blir det mer påtagliga när du skall "dejta"...

Låter som en trasig grammofonskiva... Men gör upp med ditt förflutna. Släpp taget om ditt ex. Det har gått 8 år (!). Ska du slösa bort ytterligare år på detta??

Sen handlar inte det om din nuvarande dejt (!). Det handlar om dig! Kanske har du inte rätt känslor för din nuvarande dejt, vem vet. Men det spelar i sak "ingen roll". Du behöver släppa taget om ditt ex och gå vidare... Annars så är risken överhängande att du blir just en "crazy cat lady"... Vill du det?
    Fjäril kär skrev 2025-01-15 22:10:46 följande:

Jag tycker inte det låter som du har skuldkänslor eller är kär i ditt ex. Jag tror att du fastnat hos tankarna på exet för att du är rädd.
    Du är rädd att hamna i samma sits igen med uppbrott, sårade känslor , besvikelse osv osv .

Du använder ditt ex som ursäkt för att slippa bli kär. Men nu har du hamnat där och nu håller du på att tappa din snuttefilt och det skrämmer dig.  Att bli kär igen innebär också möjlighet till att bli sårad och lämnad. 

Anonym (Undrar) skrev 2025-01-15 19:06:58 följande:
    Jag tycker inte att det låter som att du älskar honom. "ihop med lycklig kärlek till honom jag dejtar. Eller jag vet inte han är snäll, snygg, gillar mig och jag är kåt. Kanske bara är så. Nån slags tröst.

Hur länge har ni dejtat?
    Anonym (Grabb) skrev 2025-01-16 09:31:09 följande:
    All respekt, men 8 år är en väldigt lång tid... Hur gammal är du (-ish)? Hur länge var du tillsammans med ditt ex..?

Ska vara lite försiktig, men att gå runt i 8 år och vara "olyckligt kär" i ett ex, det låter inte helt och hållet "sunt". Sen vill jag tro att du kanske inte går runt med de känslorna hela tiden, varje dag, 24/7... utan att de kanske blossar upp emellanåt, och kanske (för att tangera "Fjäril kär") blir det mer påtagliga när du skall "dejta"...

Låter som en trasig grammofonskiva... Men gör upp med ditt förflutna. Släpp taget om ditt ex. Det har gått 8 år (!). Ska du slösa bort ytterligare år på detta??

Sen handlar inte det om din nuvarande dejt (!). Det handlar om dig! Kanske har du inte rätt känslor för din nuvarande dejt, vem vet. Men det spelar i sak "ingen roll". Du behöver släppa taget om ditt ex och gå vidare... Annars så är risken överhängande att du blir just en "crazy cat lady"... Vill du det?
    Jag var ihop med min ex i 6 år. Jag är lite över 30. Nya killen har jag bara dejtat sedan början på november men vi har setts nästan varje dag. Jag har inte haft sex på 8 år (sedan min ex) så kanske därför jag har blivit översexuell mot den nya killen och det har blivit så intensivt.

• Anonym (Patricia)

Vad är det som är så farligt med att släppa taget om ditt ex? 
    Vad är du rädd för ska hända om du släpper exet?

• Anonym (Grabb)
    Anonym (Otrohetskänsla?) skrev 2025-01-16 11:39:12 följande:
    Anonym (Undrar) skrev 2025-01-15 19:06:58 följande:

Hur länge har ni dejtat?
    Jag var ihop med min ex i 6 år. Jag är lite över 30. Nya killen har jag bara dejtat sedan början på november men vi har setts nästan varje dag. Jag har inte haft sex på 8 år (sedan min ex) så kanske därför jag har blivit översexuell mot den nya killen och det har blivit så intensivt.

Då är du ju i sak forfarande "ung"... men även i ålder då du borde leva ditt liv och kanske ta mer seriösa steg för din framtid, relationsmässigt, om du så vill, önskar...

Jag ställde en fråga/frågor ovan. Under dessa 8 år, har du haft någon som helst kontakt med ditt ex? Hörs ni av? Har ni träffats någon gång? Har ni någon kontakt idag eller säg, de senaste 2-3 åren? Har du någon som helst insikt, insyn, kring hur han lever sitt liv idag? Rör ni er i samma umgängeskretsar..?

Så här, det finns inga garantier i livet. Däremot så kommer det säkerligen dyka upp andra besvikelser i ditt liv, det kan "jag" nästan garantera (!). Nu är det dags att du lär dig att hantera "besvikelser" och inte "lägger dig under en sten i 8 år", varje gång det dyker upp en motgång i livet...

Risken är annars överhängande att du kommer se tillbaka på ett "andefattigt" liv, åren går, att du uppfattas som en "crazy cat lady"... vilket du ju inte vill säger du själv...

Kom igen nu!! 
    Anonym (Grabb) skrev 2025-01-16 16:37:02 följande:
    Då är du ju i sak forfarande "ung"... men även i ålder då du borde leva ditt liv och kanske ta mer seriösa steg för din framtid, relationsmässigt, om du så vill, önskar...

Jag ställde en fråga/frågor ovan. Under dessa 8 år, har du haft någon som helst kontakt med ditt ex? Hörs ni av? Har ni träffats någon gång? Har ni någon kontakt idag eller säg, de senaste 2-3 åren? Har du någon som helst insikt, insyn, kring hur han lever sitt liv idag? Rör ni er i samma umgängeskretsar..?

Så här, det finns inga garantier i livet. Däremot så kommer det säkerligen dyka upp andra besvikelser i ditt liv, det kan "jag" nästan garantera (!). Nu är det dags att du lär dig att hantera "besvikelser" och inte "lägger dig under en sten i 8 år", varje gång det dyker upp en motgång i livet...

Risken är annars överhängande att du kommer se tillbaka på ett "andefattigt" liv, åren går, att du uppfattas som en "crazy cat lady"... vilket du ju inte vill säger du själv...

Kom igen nu!! 
    Min ex är numera gift och har två barn med henne han lämnade mig för. Ingen kontakt i verkliga livet bara lite via sociala medier. Hans liv har gått vidare, men jag fastnade. Eller tills nyligen fastnade.

Kan jag bli en crazy dog lady istället kanske. Jag är inte mycket för katter.
  • Fjäril kär
    Anonym (Otrohetskänsla?) skrev 2025-01-16 16:54:10 följande:
    Min ex är numera gift och har två barn med henne han lämnade mig för. Ingen kontakt i verkliga livet bara lite via sociala medier. Hans liv har gått vidare, men jag fastnade. Eller tills nyligen fastnade.

Då hade jag helt rätt.

Du är överhuvudtaget inte kär i ditt ex utan du är livrädd.. rädd för att hamna en gång till i samma sits. 

Men att bli sårad är en del av livet. Är det inte en partner så är det en kollega , bästa vän eller släkting som nån gång eller flertalet gånger sårar dig på ett eller annat sätt. Du kan inte fastna för varje gång det händer. Då kommer du aldrig få ett vettigt liv. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Otrohetskänsla?) skrev 2025-01-16 16:54:10 följande:

Där har vi hittat det första du bör göra. Bryta den lilla kontakten via sociala medier. Helt. Plocka bort. Att påminnas är det sämsta för din utveckling.
  • Anonym (???)

Men vadå crazy cat lady?!

man MÅSTE inte dejta. ingen har kallat mig crazy cat lady under alla år jag har varit singel och inte dejtat!

har i för sig ingen katt!

Svar på tråden Är det rätt att dejta som olyckligt kär?