• Anonym (Mår skit)

Göra abort som 37-åring pga arbetslöshet och dålig ekonomi?

Jag har blivit oplanerat gravid och sitter i en sån sjukt dålig sits. Jag är 37 år och har ett barn på två år och egentligen vill både jag och min sambo ha ett syskon till vår son inom en snar framtid, men problemet är att jag är arbetssökande och har varit det i snart ett år. Det är så mycket som ställer till det ekonomiskt om vi får ett till barn nu och det känns fruktansvärt att det ska stå i vägen för ett barn vi faktiskt egentligen vill ha. Men samtidigt måste vi vara realistiska. 

Vi bor redan lite för litet och skulle behöva flytta så att vår son åtminstone får ett eget rum (bor i en tvåa nu). Men vi kommer ju inte få något lånelöfte så länge jag är utan jobb och en hyreslägenhet är inte det lättaste att få heller. Sen är mina dagar hos a-kassan helt slut om ca 4 månader och då får jag bara aktivitetsstöd från försäkringskassan, vilket är väldigt lite pengar. 

Min önskan var att få ett jobb, jobba ett tag och sen bli gravid igen. Men nu står vi här. Jag kommer få ett sånt sjukt stort glapp i mitt CV att jag inte vet om jag någonsin kommer få en chans att komma in på arbetsmarknaden igen efter mammaledighet nr 2. Det är ju i princip omöjligt redan nu. Jag har en universitetsexamen och har haft flera relevanta jobb till min utbildning, men jag har sökt och sökt jobb till förbannelse senaste tiden utan resultat. Antingen är jag överkvalificerad eller så är det alldeles för hög konkurrens.

Det känns så hemskt att vi ens diskuterar abort som ett alternativ och det känns ju helt idiotiskt att göra abort som 37-åring när man vill ha fler barn och inte vet om det kommer funka igen längre fram. Vet att jag kommer ångra det väldigt mycket och tänk om jag skulle lyckas få ett jobb i minst 6 månader helt plötsligt så att jag i alla fall får en inkomst ett tag och får rätt till 300 nya dagar hos a-kassan?? Då kommer jag ångra det bittert. Hjälp, hur hade ni gjort i vår sits?? 

• Svar på tråden Göra abort som 37-åring pga arbetslöshet och dålig ekonomi?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Maxi) skrev 2025-01-10 15:27:18 följande:
    Tycker du ska söka inom hemtjänsten eller liknande. Det handlar om fram till förlossningen, sedan är du föräldraledig. 
    Varför förutsätts att "alla" kan jobba i hemtjänsten, eller i omsorgen öht, bara för att det fattas personal där? 

Alla är inte lämpade att jobba med gamla och sjuka, eller med barn. Helst ska man ha utbildning för det, men det är en utopi idag, det fattar jag. Men då bör man åtminstone ha annan kompetens, för detta är inga lätta jobb.

Jag är säker på att TS kan bredda sitt jobbsökande på andra sätt, om hon inte har rätt kvalifikationer för omsorgsjobb.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Mår skit) skrev 2025-01-10 16:46:36 följande:
    ?Problemet? är väl bara då att jag får lägre SGI då jag med största sannolikhet kommer tjäna väsentligt mindre än på mitt förra jobb. Men det kanske är värt om jag sen får en ny ersättningsperiod hos a-kassan, om jag blir arbetslös efter föräldraledigheten igen. Sen är det ju skönt att kunna skriva in ett jobb i mitt CV också så att glappet blir lite mindre. 
    Fast längre glapp i CV:t för att man har varit föräldraledig, är ju inte samma sak som längre glapp för att man har gjort ingenting.

Du kommer säkert att få jobb senare, inom den utbildning du har eller i något annat yrke. Kanske får du bredda dig och tänka utanför boxen bara.

Ni behöver inte större boende förrän om några år. Det blir trångt i en tvåa med två småbarn, men det går. Jag vet flera som har levt så. Kan ni dela av en del av vardagsrummet, så att ni får två sovrum?

Försök hitta lösningar i stället för att tänka att du ska göra abort när du är 37 år och egentligen gärna vill ha ett till barn.

Har ni ekonomi så ni klarar er, kommer det att gå bra! Ni kommer inte att ha det fett, men ni kommer inte att ångra ett andra barn om det är vad ni vill. Ni bor ju inte på gatan. Däremot kommer ni att ångra om du gör abort och sen blir det inga fler barn. Du kan kanske få barn i några år till, men några garantier finns ju aldrig.

Ta inte den risken. Kasta inte bort ett underbart liv med de barn ni vill ha, bara för att ni har det lite knapert just nu och din karriär inte går som på räls.

Jag är inte emot abort på något sätt, men i ditt fall låter det som helt fel beslut.
  • Anonym (Sofi)

Håller med ovanstående. Alltid så trist med folk som tycker det bara är att "jobba i hemvården" för vem som helst utan erfarenhet eller utbildning i området. Nej det är inte det. Sen måste man ibland ta in okvalificerad personal och det är ett jätteproblem. Men synen på det jobbet är så nedvärderande. Om ts har utbildning inom marknadsföring är det ju helt andra områden man kan utöka sitt sökande inom.
    Personligen tycker jag det låter som ni ska fundera över flytt ut från Stockholm city. Bo i en tvåa med ett eller två barn när man är i 40-årsåldern och har universitetsutbildning låter inte så kul. Jobben är antagligen fler och konkurrensen mindre på andra orter. Och billigare boende. Tror annars du behöver fundera på pendling och utöka geografiskt sökområde. Eller ställa in dig på att ni lever främst på mannens lön kommande två åren tills barnet börjar förskola. 

• Lönnsirap

Jag är lite kluven till bilden av att få ett barn till skulle vara en nackdel i jobbsökandet, utifrån att ALLA vet att 35-45 åringar kommer att ha frånvaro relaterat till barn om de redan har ett.... 

Jag tycker snarare det handlar om risker olika val får. Antingen så ser du en risk för att du och dina barn hamnar i en usel situation utifrån att du styra av en orimlig önskan att ha/få fler barn... Eller så har du en situation där du faktiskt under några år har sämre ekonomi, men där ni som par (och du som mor) ser att det kanske inte blir så många fler barn on ni inte vågar nu och ert skyddsnät är tillräckligt.   

• Anonym (Sanna)

Hej TS!

Jag är också marknadsförare och vet hur svår bransch vi är verksamma inom. Det som har hjälpt mig är att bredda min kompetens och kan nu mängder inom områden som; grafisk design för webb och tryck, webbdesign, copywriting, fotografering+redigering m.m. Och såklart ständigt hålla mig á jour gällande nya algoritmer på SoMe, sökmotorer o.s.v. Har du möjlighet att bredda kunskaperna? Det kan bli enklare att få jobb då.

Jag har också frilansat i perioden. Haft enskild firma vid sidan av sedan 2016 när jag tog examen. Det gör förstås att A-kassan uteblir, men jag brukar få gott om uppdrag när jag är mer aktiv i firman. Dessutom får du en SGI som baseras på vad marknadsförare generellt sett tjänar - under 3 år framöver. Så på så vis kan du i alla fall rädda inkomsten under föräldraledigheten OCH ta dig an uppdrag och sakta bygga upp något. Jag har en kund som jag löpande sköter den digitala marknadsföringen åt, samt uppdaterar deras hemsida vid behov. Tar 10 000 kr/månad för det, eget uttag ("lön") på runt 5000 kr - och det hela tar mig kanske 8 timmar/månad. Detta vid sidan av mitt vanliga jobb. Hade jag satsat helhjärtat och heltid på firman så hade det defintivt gått det med, men jag har mest sett det hela som ett sätt att aldrig ha glapp i CV:t.

Så... Vill du gärna ha barnet så bör du ju absolut fundera på alternativa sätt att lösa arbetslivet, istället för att räkna med a-kasseomgång på a-kasseomgång. 😊

• Anonym (JB)

Jag brukar inte föreslå att man ska fortsätta en graviditet om det finns så dåliga förutsättningar, men i din situation skulle jag säga: Kör på! Ni kan bo i vardagsrummet och barnen kan dela rum i flera år till. 

• Anonym (Nej)

Det är klart att du ska behålla! Ni vill ha barnet och du skulle ångra en abort. Det kommer att fixa sig med jobb på ett eller annat sätt 

• Anonym (Idé)

Vi står inför terminstart. Det är möjligt att du skulle kunna söka och komma in på en utbildning och ansöka till CSN. Plugga fram till du ska föda. Vara föräldraledig. Sedan fortsätta dina studier och börja jobba inom det nya fältet.

Eller så går du en kort utbildning och börjar jobba direkt efter föräldraledigheten med det. Bara en idé.

Är du inskriven på AF, kan också dom hjälpa dig om du vill studera. Du kan ev. få 1 år med aktivitetsstöd om du ansöker om det, för komvux/högskola/arbetsmarknadsutbildning. Är det en längre utbildning kan du sedan söka CSN för resterande del. 

• Anonym (Mår skit)

Tack för alla svar och kloka idéer! Förutom den uppenbarligen ekonomiska stressen är jag nog mest rädd att folk i vår närhet ska tycka att vi är totalt oansvariga som skaffar ett till barn nu. Känns jobbigt om folk ska vara dömande när man redan själv stressar sönder över att man har hamnat här. 

Att börja plugga ska jag definitivt kolla på. Antingen komplettera till min nuvarande utbildning eller söka något helt annat. Tror att det i så fall lutar mot att söka något helt annat för jag är så trött på att jobba i en bransch där det är så svårt att få jobb och med osäkra anställningar. Men jag har ingen aning om vad då det inte är något specifikt som lockar mig. Det enda jag vill är att ha en trygg, långvarig anställning. 

• Anonym (d)
    Anonym (Maxi) skrev 2025-01-10 13:09:44 följande:

Var bor du om du inte kan få arbete inom t ex hemvården?

Vad har du för utbildning?

Där behöver man vara minst undersköterska för att kunna sköta sitt arbete, för patienternas skull.

Bättre att söka lokalvårdsjobb isåfall, de tjänar ungefär samma. Där får man oftast internutbildning om det behövs, vilket det gör numera om man aldrig varit i branschen.
  • Anonym (X)
    Anonym (Mår skit) skrev 2025-01-10 12:44:08 följande:
    Göra abort som 37-åring pga arbetslöshet och dålig ekonomi?

Jag har blivit oplanerat gravid och sitter i en sån sjukt dålig sits. Jag är 37 år och har ett barn på två år och egentligen vill både jag och min sambo ha ett syskon till vår son inom en snar framtid, men problemet är att jag är arbetssökande och har varit det i snart ett år. Det är så mycket som ställer till det ekonomiskt om vi får ett till barn nu och det känns fruktansvärt att det ska stå i vägen för ett barn vi faktiskt egentligen vill ha. Men samtidigt måste vi vara realistiska. 

Vi bor redan lite för litet och skulle behöva flytta så att vår son åtminstone får ett eget rum (bor i en tvåa nu). Men vi kommer ju inte få något lånelöfte så länge jag är utan jobb och en hyreslägenhet är inte det lättaste att få heller. Sen är mina dagar hos a-kassan helt slut om ca 4 månader och då får jag bara aktivitetsstöd från försäkringskassan, vilket är väldigt lite pengar. 

Min önskan var att få ett jobb, jobba ett tag och sen bli gravid igen. Men nu står vi här. Jag kommer få ett sånt sjukt stort glapp i mitt CV att jag inte vet om jag någonsin kommer få en chans att komma in på arbetsmarknaden igen efter mammaledighet nr 2. Det är ju i princip omöjligt redan nu. Jag har en universitetsexamen och har haft flera relevanta jobb till min utbildning, men jag har sökt och sökt jobb till förbannelse senaste tiden utan resultat. Antingen är jag överkvalificerad eller så är det alldeles för hög konkurrens.

Det känns så hemskt att vi ens diskuterar abort som ett alternativ och det känns ju helt idiotiskt att göra abort som 37-åring när man vill ha fler barn och inte vet om det kommer funka igen längre fram. Vet att jag kommer ångra det väldigt mycket och tänk om jag skulle lyckas få ett jobb i minst 6 månader helt plötsligt så att jag i alla fall får en inkomst ett tag och får rätt till 300 nya dagar hos a-kassan?? Då kommer jag ångra det bittert. Hjälp, hur hade ni gjort i vår sits?? 

Om ni redan tänk skaffa ett barn till inom en snar framtid så är det väl mest logiskt att behålla. Om du är arbetslös men utbildad så betyder det att du söker fel jobb, det finns inget sådant som att vara "överkvalificerad" i Sverige. De jobb du söker har för få arbeten och för många sökande, sök jobb där det finns mycket jobb men få sökande istället. Vill du verkligen ha ett jobb så sök hemtjänsten, då kan du få anställning samma dag, och då hinner du arbeta upp SGI innan barnet föds.

Har ni en bostadsrätt så får ni kika på att hitta något längre bort, har ni tur kan ni få lånelöfte baserat på försäljningen av er befintliga bostad då.
  • Anonym (X)
    Anonym (Mår skit) skrev 2025-01-11 19:08:28 följande:

Tack för alla svar och kloka idéer! Förutom den uppenbarligen ekonomiska stressen är jag nog mest rädd att folk i vår närhet ska tycka att vi är totalt oansvariga som skaffar ett till barn nu. Känns jobbigt om folk ska vara dömande när man redan själv stressar sönder över att man har hamnat här. 

Att börja plugga ska jag definitivt kolla på. Antingen komplettera till min nuvarande utbildning eller söka något helt annat. Tror att det i så fall lutar mot att söka något helt annat för jag är så trött på att jobba i en bransch där det är så svårt att få jobb och med osäkra anställningar. Men jag har ingen aning om vad då det inte är något specifikt som lockar mig. Det enda jag vill är att ha en trygg, långvarig anställning. 

Om du har en utbildning så kan du söka KPU och få en lärarlegitimation. Lärare är det alltid behov av, Då har du bra chans till jobb och trygghet.
  • Anonym (Mår skit)

Har kollat på lite utbildningar nu och hittat en som både kompletterar min nuvarande utbildning men samtidigt är inom en lite annan bransch, som det ska vara enklare att få jobb inom. Väldigt synd bara att den startar i augusti så det kommer inte hinna bli många veckors plugg innan det är dags att föda. Hade varit så skönt att hoppa på en utbildning så fort som möjligt så att jag hinner plugga några månader innan det är dags i alla fall. 

• Anonym (XXc)

Kan din man vara den som är hemma med barnet? Min kompis var den som var hemma bara det som hon var tvungen att vara och sedan började hon jobba och hennes sambo var den som var hemma. Hon var egenföretagare så kunde inte vara hemma. Hon ville inte riskera förlora kunder.

Det fungerade för dem. Kanske kan vara ett alternativ för er?

• Anonym (Mår skit)
    Anonym (XXc) skrev 2025-01-12 22:14:44 följande:

Kan din man vara den som är hemma med barnet? Min kompis var den som var hemma bara det som hon var tvungen att vara och sedan började hon jobba och hennes sambo var den som var hemma. Hon var egenföretagare så kunde inte vara hemma. Hon ville inte riskera förlora kunder.

Det fungerade för dem. Kanske kan vara ett alternativ för er?

Ja han kan säkert ta större delen av föräldraledigheten. Men då krävs det att jag har ett jobb innan jag går på föräldraledighet. Annars tjänar vi tyvärr mer på att han jobbar och drar in pengar medan jag är föräldraledig. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Göra abort som 37-åring pga arbetslöshet och dålig ekonomi?