• Anonym (Mår skit)

Göra abort som 37-åring pga arbetslöshet och dålig ekonomi?

Jag har blivit oplanerat gravid och sitter i en sån sjukt dålig sits. Jag är 37 år och har ett barn på två år och egentligen vill både jag och min sambo ha ett syskon till vår son inom en snar framtid, men problemet är att jag är arbetssökande och har varit det i snart ett år. Det är så mycket som ställer till det ekonomiskt om vi får ett till barn nu och det känns fruktansvärt att det ska stå i vägen för ett barn vi faktiskt egentligen vill ha. Men samtidigt måste vi vara realistiska. 

Vi bor redan lite för litet och skulle behöva flytta så att vår son åtminstone får ett eget rum (bor i en tvåa nu). Men vi kommer ju inte få något lånelöfte så länge jag är utan jobb och en hyreslägenhet är inte det lättaste att få heller. Sen är mina dagar hos a-kassan helt slut om ca 4 månader och då får jag bara aktivitetsstöd från försäkringskassan, vilket är väldigt lite pengar. 

Min önskan var att få ett jobb, jobba ett tag och sen bli gravid igen. Men nu står vi här. Jag kommer få ett sånt sjukt stort glapp i mitt CV att jag inte vet om jag någonsin kommer få en chans att komma in på arbetsmarknaden igen efter mammaledighet nr 2. Det är ju i princip omöjligt redan nu. Jag har en universitetsexamen och har haft flera relevanta jobb till min utbildning, men jag har sökt och sökt jobb till förbannelse senaste tiden utan resultat. Antingen är jag överkvalificerad eller så är det alldeles för hög konkurrens.

Det känns så hemskt att vi ens diskuterar abort som ett alternativ och det känns ju helt idiotiskt att göra abort som 37-åring när man vill ha fler barn och inte vet om det kommer funka igen längre fram. Vet att jag kommer ångra det väldigt mycket och tänk om jag skulle lyckas få ett jobb i minst 6 månader helt plötsligt så att jag i alla fall får en inkomst ett tag och får rätt till 300 nya dagar hos a-kassan?? Då kommer jag ångra det bittert. Hjälp, hur hade ni gjort i vår sits?? 

• Svar på tråden Göra abort som 37-åring pga arbetslöshet och dålig ekonomi?
  • Anonym (Moa)

Tänk om du gör abort och inte blir gravid igen? Du är 37. Ska du jobba och ordna upp ditt liv innan nästa är risken rätt stor att det inte blir något barn. 

Vad tror du du kommer ångra mest om 10 år. Att du inte tog det där 6 månaders vikariatet som du kanske kunde fått eller att du gjorde abort? 

• Anonym (Maxi)

Var bor du om du inte kan få arbete inom t ex hemvården?

Vad har du för utbildning?

• Anonym (Felan)

Hur ser ekonomin ut i övrigt?
    Jag personligen vill ha både hängslen och livrem och hade inte utökat familjen med de förutsättningar som ni har.

Men det är sån jag är. Och skulle det sen visa sig att det inte blev fler barn, då blev det så. Men det är samma där, det är sån jag är. Jag är väldigt pragmatiskt lagd och förstår att beslut kommer med konsekvenser. I det vidare perspektivet så tänker jag då att okej, då var det inte meningen att det skulle bli några fler barn. Och jag är rätt så nöjd som det är så våra liv står inte och faller med syskon eller inte syskon.

Och att jag skulle önska en stabil ekonomi är inte bara för den initiala ekonomin under föräldraledigheten som kan påverkas mycket av att a-kassan tar slut och man kan få en låg föräldrapenning. Utan det kanske då leder till en bredare ekonomisk stress, man skjuter frågan om nytt jobb framför sig, man kanske måste ta ut fler fp-dagar än man tänkt vilket gör att man inte kan vara ledig så länge som man tänkt, jobba deltid när barnen är små, spara dagar till skolornas lov osv. Det är inte bara "nu" utan mycket "sen" också.

Jag hade fått lov att fokusera på det jagh hade i det här läget, vad vi har tillsammans och hur vi behöver lösa situationen som den är utan att blanda in ett nytt barn. Jag är inte sån som tänker att allt alltid löser sig eller så.

Men du måste följa ditt hjärta här. Och ta samtalsstöd via MVC eller så om det erbjuds där du bor, det kanske kan vara fint på vägen.

• Jemp

Det är klart att man i någon mån behöver ta hänsyn till ekonomin, men utifrån att ni egentligen verkar vilja ha barnet ser jag också ett antal möjligheter här:

Som förälder har man 450 dagar med a-kassa. Den bör alltså räcka fram till förlossning om ni behåller, och sgi då vara skyddad? 

Du skulle kunna börja söka jobb ganska tidigt i föräldraledigheten och om/när du får jobba lämna över till pappan lite tidigare. Kanske du också kan plugga lite samtidigt, om det finns värdefull kompetensutveckling som kan öka chanserna till jobb? 

Så små barn behöver inte egna rum. Har tvååringen en egen säng/ni har plats med det? 

Ingen möjlighet att pappans inkomst räcker för ny bostad annars? 

• Anonym (Mår skit)
    Anonym (Moa) skrev 2025-01-10 13:03:31 följande:

Tänk om du gör abort och inte blir gravid igen? Du är 37. Ska du jobba och ordna upp ditt liv innan nästa är risken rätt stor att det inte blir något barn. 

Vad tror du du kommer ångra mest om 10 år. Att du inte tog det där 6 månaders vikariatet som du kanske kunde fått eller att du gjorde abort? 

Ja det är de tankarna som snurrar i huvudet. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag gjorde abort och sen visar det sig att jag inte kan bli gravid igen. Att vänta på rätt tillfälle när man är 37 är väl inte det smartaste, men det finns ju mer eller mindre dåliga förutsättningar. Samtidigt, om jag skulle göra abort och vänta på att bli anställd någonstans (som jag ju inte blivit på ett år hittills), helst vänta på att provanställningen löper ut och sen försöka bli gravid efter det. Då är jag nog 38, nästan 39 år när vi ska försöka få barn igen?
  • Anonym (Mår skit)
    Anonym (Maxi) skrev 2025-01-10 13:09:44 följande:

Var bor du om du inte kan få arbete inom t ex hemvården?

Vad har du för utbildning?

Bor i Stockholm och har en utbildning inom marknadsföring. Jag har inte sökt jobb inom just hemtjänst men jag har sökt massor av jobb inom kundtjänst, assistent och olika typer av administratörstjänster. Jag får bredda mitt perspektiv lite till. 
  • Anonym (Mår skit)
    Anonym (Felan) skrev 2025-01-10 13:28:41 följande:

Hur ser ekonomin ut i övrigt?
    Jag personligen vill ha både hängslen och livrem och hade inte utökat familjen med de förutsättningar som ni har.

Men det är sån jag är. Och skulle det sen visa sig att det inte blev fler barn, då blev det så. Men det är samma där, det är sån jag är. Jag är väldigt pragmatiskt lagd och förstår att beslut kommer med konsekvenser. I det vidare perspektivet så tänker jag då att okej, då var det inte meningen att det skulle bli några fler barn. Och jag är rätt så nöjd som det är så våra liv står inte och faller med syskon eller inte syskon.

Och att jag skulle önska en stabil ekonomi är inte bara för den initiala ekonomin under föräldraledigheten som kan påverkas mycket av att a-kassan tar slut och man kan få en låg föräldrapenning. Utan det kanske då leder till en bredare ekonomisk stress, man skjuter frågan om nytt jobb framför sig, man kanske måste ta ut fler fp-dagar än man tänkt vilket gör att man inte kan vara ledig så länge som man tänkt, jobba deltid när barnen är små, spara dagar till skolornas lov osv. Det är inte bara "nu" utan mycket "sen" också.

Jag hade fått lov att fokusera på det jagh hade i det här läget, vad vi har tillsammans och hur vi behöver lösa situationen som den är utan att blanda in ett nytt barn. Jag är inte sån som tänker att allt alltid löser sig eller så.

Men du måste följa ditt hjärta här. Och ta samtalsstöd via MVC eller så om det erbjuds där du bor, det kanske kan vara fint på vägen.

Min sambo har en bra lön, men vi har väldigt höga boendekostnader och andra dyra kostnader varje månad. Hade jag varit några år yngre hade jag väntat in ett bättre ekonomiskt tillfälle. Bra tanke med samtalsstöd hos MVC! Hade känts skönt att bolla tankarna med någon professionell. 
  • Anonym (Mår skit)
    Jemp skrev 2025-01-10 13:41:20 följande:

Det är klart att man i någon mån behöver ta hänsyn till ekonomin, men utifrån att ni egentligen verkar vilja ha barnet ser jag också ett antal möjligheter här:

Som förälder har man 450 dagar med a-kassa. Den bör alltså räcka fram till förlossning om ni behåller, och sgi då vara skyddad? 

Du skulle kunna börja söka jobb ganska tidigt i föräldraledigheten och om/när du får jobba lämna över till pappan lite tidigare. Kanske du också kan plugga lite samtidigt, om det finns värdefull kompetensutveckling som kan öka chanserna till jobb? 

Så små barn behöver inte egna rum. Har tvååringen en egen säng/ni har plats med det? 

Ingen möjlighet att pappans inkomst räcker för ny bostad annars? 

Jag var utan jobb en period innan jag fick mitt senaste jobb så jag fick alltså inga nya dagar av a-kassan, utan fick fortsätta på de jag hade kvar sen tidigare. Det är de 150 extra dagarna man får om man har barn som jag är inne på nu.

Ska absolut fortsätta söka jobb och eventuellt plugga något under tiden. Kanske får byta bana helt och satsa på något som man lättare får jobb inom. 

Tvååringen har en egen växasäng i vårt sovrum. Vi får eventuellt plats med ett bedside crib bredvid sängen, men det får inte plats en spjälsäng. Tänker att han kommer bli störd av bebisen på nätterna om alla sover i samma rum?

Har läst att vissa banker kan ge lånelöfte om bara den ena har en inkomst och den andra är arbetssökande, men det lär väl inte bli så högt i så fall och då får vi kika på att flytta bort från stan. 

• Anonym (Maxi)
    Anonym (Mår skit) skrev 2025-01-10 15:06:36 följande:
    Bor i Stockholm och har en utbildning inom marknadsföring. Jag har inte sökt jobb inom just hemtjänst men jag har sökt massor av jobb inom kundtjänst, assistent och olika typer av administratörstjänster. Jag får bredda mitt perspektiv lite till. 
    Tycker du ska söka inom hemtjänsten eller liknande. Det handlar om fram till förlossningen, sedan är du föräldraledig. 
  • Anonym (Mår skit)
    Anonym (Maxi) skrev 2025-01-10 15:27:18 följande:
    Tycker du ska söka inom hemtjänsten eller liknande. Det handlar om fram till förlossningen, sedan är du föräldraledig. 
    ?Problemet? är väl bara då att jag får lägre SGI då jag med största sannolikhet kommer tjäna väsentligt mindre än på mitt förra jobb. Men det kanske är värt om jag sen får en ny ersättningsperiod hos a-kassan, om jag blir arbetslös efter föräldraledigheten igen. Sen är det ju skönt att kunna skriva in ett jobb i mitt CV också så att glappet blir lite mindre. 
Svar på tråden Göra abort som 37-åring pga arbetslöshet och dålig ekonomi?