• Anonym (..)

Dottern är lesbisk???

Min äldsta dotter är 16 år och alltid varit den i vår familj som alltid följt med till kyrkan och visat sin kärlek för gud. Jag är troende så har alltid haft med den kristna tron i mina barns uppfostran. Men nu har jag fått veta att min äldsta dotter har en flickvän, och jag blir ledsen över att hon inte vågat berätta för mig. Hon har berättat för sin pappa som inte är lika troende att hon är rädd att jag ska tycka hon är äcklig eller att det är fel osv, pågrund av vad hon hört om andra troende. Jag har inga problem med att hon skulle gilla tjejer och jag älskar henne oavsett, men borde jag prata med henne om dehär eller är det något man inte borde prata om. Jag vill ju att hon ska veta att jag älskar henne oavsett, men jag vet inte vad jag ska säga till henne isåfall så snälla hjälp mig.

• Svar på tråden Dottern är lesbisk???
  • Anonym (c)
    Anonym (Cissi) skrev 2025-01-09 15:39:16 följande:

Säg ingenting till henne, hon har talat i förtroende med sin pappa. Nämner du något om detta kan det skada dotterns tillit till honom.
    Gläds istället till att din dotter löper betydligt mindre risk att bli misshandlad och våldtagen i hemmet i en framtida relation.

Lesbiska har ökad risk för våld i nära relation. 
  • Anonym (K)
    Anonym (c) skrev 2025-01-09 22:07:28 följande:
    Stämmer. Men våldet är långt ifrån lika grovt som från männen, det är stor skillnad.
  • Anonym (Sanna)
    Trent skrev 2025-01-09 20:32:52 följande:
    Anonym (Sanna) skrev 2025-01-08 23:17:02 följande:
    Jag tror på Gud men inte på allt skitsnack som står i bibeln.

Det där var bättre. Men vilken Gud tror du på? Det kan inte vara Jesus o Co iaf.
    Jo det är Jesus o Co :)
  • Anonym (Ubt)
    Anonym (c) skrev 2025-01-09 22:07:28 följande:
    Vad har det med tråden att göra?
  • Anonym (c)
    Anonym (Ubt) skrev 2025-01-10 13:27:36 följande:
    Vad har det med tråden att göra?
    Men herregud. 
    För att jag svarade på ett inlägg där skribenten skrev att lesbiska har mindre risk för misshandel i hemmet.
  • Anonym (Ubt)
    Anonym (c) skrev 2025-01-10 17:29:43 följande:
    Men herregud. 
    För att jag svarade på ett inlägg där skribenten skrev att lesbiska har mindre risk för misshandel i hemmet.
    Varför gå offtopic?
  • Trent
    Anonym (Sanna) skrev 2025-01-09 23:27:37 följande:
    Jo det är Jesus o Co :)
    Åh herregud vad korkat. 
  • Krassekrisse
    Anonym (Hmm...) skrev 2025-01-07 22:22:30 följande:

Du är kristen, tror på gud och har inget problem med att din dottern kan vara lesbisk. 
    Vilken Gud tror du på? Visste du inte homosexualitet är förbjudet i bibeln av gud. Det är devil. 
    Du får prata med din dottern hon får sluta med det här. 

Homosexualitet som synd nämns bara i Gamla Testamentet, som Jesus sagt ersatts av Nya Testamentet. Case closed. 
  • Trent
    Krassekrisse skrev 2025-01-11 22:06:11 följande:
    Homosexualitet som synd nämns bara i Gamla Testamentet, som Jesus sagt ersatts av Nya Testamentet. Case closed. 
    Var sa Jesus att NT ersätter GT?
  • Anonym (Sanna)
    Trent skrev 2025-01-11 23:39:11 följande:
    Var sa Jesus att NT ersätter GT?
    Trent skrev 2025-01-10 20:36:21 följande:
    Åh herregud vad korkat. 

• Anonym (..)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-11 23:44:02 följande:

TS hur har det gått?

Det gick bra, jag pratade med henne när det bara var vi hemma. Vi kollade på en film tillsammans, jag berättade att jag visste och det var okej och sa att hon får gärna ta med flickvännen hem och om vi kan äta middag någon dag.
  • Anonym (Ubt)
    Anonym (..) skrev 2025-01-12 01:29:41 följande:
    Det gick bra, jag pratade med henne när det bara var vi hemma. Vi kollade på en film tillsammans, jag berättade att jag visste och det var okej och sa att hon får gärna ta med flickvännen hem och om vi kan äta middag någon dag.
    Vad svarade dottern? Vilken bra förälder du är, jag önskar att mina föräldrar hade varit så förstående för min läggning. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Ubt) skrev 2025-01-12 03:25:46 följande:
    Vad svarade dottern? Vilken bra förälder du är, jag önskar att mina föräldrar hade varit så förstående för min läggning. 
    Hon sa bara att hon egentligen ville berätta, men vi har aldrig pratat om något sånt innan och hon visste inte vad jag tyckte om det. Hon berättade också att hon kommer ihåg när hon brukade följa med till kyrkan hur dom pratade om vilken synd det var. Och hon var glad att jag förstod.
  • Anonym (Ubt)
    Anonym (..) skrev 2025-01-12 03:46:12 följande:
    Hon sa bara att hon egentligen ville berätta, men vi har aldrig pratat om något sånt innan och hon visste inte vad jag tyckte om det. Hon berättade också att hon kommer ihåg när hon brukade följa med till kyrkan hur dom pratade om vilken synd det var. Och hon var glad att jag förstod.
    Skönt att det löste sig på ett så bra sätt. 
  • Swedman
    Skönt att höra att ni haft ett samtal. Du är en klok mamma. Som förälder vill då ialla fall jag att barnen mår bra och inte skam- eller skuldbeläggs. Speciellt flickor för de tycks ha det extra känsligt dessa tonårs-år.
  • Anonym (K)
    Var ju bra att ni pratade om det.

Kan säga att jag har erfarenhet av familjer med homofobiska åsikter där dom som växte upp där väntat tills rättså hög ålder med att berätta om sin ickestraigha läggning vilket är väntat. Har du någon gång funderat över ditt kristna engagemang och vad det skulle kunna innebära om du skulle ha barn som inte är hetero? Menar inte att skuldbelägga men det kan förvåna mig med föräldrar som vistas i vissa miljöer som inte alltid är sunda för deras barn.
  • Anonym (Drew)
    Du delar inte din kyrkas åsikter alltså? Eller har du gått ur kyrkan?
  • Anonym (..)
    Anonym (Drew) skrev 2025-01-12 19:09:44 följande:
    Du delar inte din kyrkas åsikter alltså? Eller har du gått ur kyrkan?
    Dem har inte pratat om det så mycket i just kyrkan, mer vissa som är med där. Sen behöver man inte ha exakt samma åsikter som sin kyrka.
  • Anonym (Drew)
    Anonym (..) skrev 2025-01-12 21:42:26 följande:
    Dem har inte pratat om det så mycket i just kyrkan, mer vissa som är med där. Sen behöver man inte ha exakt samma åsikter som sin kyrka.

Jo, ens egna åsikter borde lira med den kyrkans åsikter som man väljer. Av respekt för din dotter så borde du faktiskt byta kyrka. Finns en hel del kyrkor som visar acceptans för homosexualitet. 

Svar på tråden Dottern är lesbisk???