• Anonym (Ts)

Är hon alkoholist?

Har min bestämda uppfattning men vill höra vad ni anser. Jag vet inte om jag tänker rätt. Har en vän som själv medger att hon inte bara kan dricka 1 eller 2 glas vin. Hon dricker en helt flaska, ofta mer. Hon dricker inte mer än varje helg (tror jag) och hon säger att hon inte är alkoholist eftersom hon kan gå flera veckor utan att dricka.Hon tycker bara att själva fyllan är så givande. Hon tar aldrig ett glas utan låter då hellre bli om det inte finns så att hon kan ta flera. Tex ute på restaurang där hon tycker det är för dyrt.  Är hon alkoholist?

• Svar på tråden Är hon alkoholist?
  • Anonym (Åt fel håll)

Din vän har ett riskbruk och fortsätter hon är risken stor att hon blir beroende, det är på väg åt helt fel håll. Hon kan inte kontrollera sitt drickande när hon väl börjar men efter vad jag har förstått känner hon inget sug heller. 

Jag tycker du ska uppmuntra din vän att ta tag i problemen som gör att hon vill dricka. Försök få henne att förstå hur illa det kan gå, erbjud dig att lyssna om hon vill prata. 

• Cereal Killer

Alkoholism kan delas upp i missbruk respektive beroende och båda begreppen är tydligt definierade och baserade på massor med vetenskap. Det frågas ofta på familjeliv om vi tycker att en person som dricker si och så mycket och ofta är alkoholist, men det finns liksom inget rum för personligt tyckande när det gäller dessa diagnoser utan antingen fyller man kriterierna eller så gör man det inte. 

Att tycka om att bli full och att välja att bli det ibland är inte detsamma som att vara alkoholist. Sker det för ofta är det däremot en RISKFAKTOR både för framtida alkoholism, för olycksfall och för alkoholrelaterade skador. Kvinnor är särskilt känsliga för det sistnämnda och tyvärr är det ett antal relativt unga kvinnor som dör varje år av alkoholskador trots att de aldrig uppfyllt några kriterier för missbruk eller beroende och haft ett relativt normalt (sett till hur folk i allmänhet dricker) alkoholintag. 

• Anonym (Rumbor)
    Anonym (Em) skrev 2025-01-02 21:58:31 följande:
    Skulle ju va sjukt tråkigt att dricka ensam, delad glädje är dubbel glädje :D 
    Deppigt att dricka ensam ju, då har man ju problem! Men en flaska bubbel behövs för varje fest :)
    Man har väl inte mer problem för att man dricker ensam än om man gör det i sällskap. Jag gillar inte att bli full bland andra. Dricker sällan mer än ett glas vin då. En eller två gånger per år får jag för mig att bli full hemma och tex. titta på komedier som jag aldrig annars hade skrattat åt eller måla med oljefärger eller något annat jag tycker är tråkigt att göra nykter. 
  • Anonym (Åt fel håll)
    Cereal Killer skrev 2025-01-03 11:37:38 följande:

Alkoholism kan delas upp i missbruk respektive beroende och båda begreppen är tydligt definierade och baserade på massor med vetenskap. Det frågas ofta på familjeliv om vi tycker att en person som dricker si och så mycket och ofta är alkoholist, men det finns liksom inget rum för personligt tyckande när det gäller dessa diagnoser utan antingen fyller man kriterierna eller så gör man det inte. 

Att tycka om att bli full och att välja att bli det ibland är inte detsamma som att vara alkoholist. Sker det för ofta är det däremot en RISKFAKTOR både för framtida alkoholism, för olycksfall och för alkoholrelaterade skador. Kvinnor är särskilt känsliga för det sistnämnda och tyvärr är det ett antal relativt unga kvinnor som dör varje år av alkoholskador trots att de aldrig uppfyllt några kriterier för missbruk eller beroende och haft ett relativt normalt (sett till hur folk i allmänhet dricker) alkoholintag. 

Så fungerar det inte, även läkare kan göra olika bedömningar (om det inte är solklara fall) Ligger man på gränsen är det svårt att säga något med säkerhet. Att folk frågar på FL är för att de vill veta för sin egen skull vi kan bara gissa men det kan vara bättre än att leva i ovisshet. 
  • Cereal Killer
    Anonym (Åt fel håll) skrev 2025-01-03 12:08:07 följande:
    Så fungerar det inte, även läkare kan göra olika bedömningar (om det inte är solklara fall) Ligger man på gränsen är det svårt att säga något med säkerhet. Att folk frågar på FL är för att de vill veta för sin egen skull vi kan bara gissa men det kan vara bättre än att leva i ovisshet. 
    Att det är svårt att bedöma gränsfall gäller alla diagnoser. Det motiverar att vi lägger resurser på ytterligare forskning för att förfina de diagnoskriterier som finns, men det motiverar inte att man som lekman hittar på sina egna kriterier. 
  • Anonym (Rumbor)
    Cereal Killer skrev 2025-01-03 11:37:38 följande:

Det där med att kvinnor är mer känsliga för alkohol är en myt och rekommendationerna har justerats för att stämma med forskningen. Nu mer är gränsen tio standardglas både för män och kvinnor. 

Det är inget magiskt med mäns fysik som skyddar dem mot alkoholskador. 

• Anonym (Åt fel håll)
    Cereal Killer skrev 2025-01-03 13:17:26 följande:
    Att det är svårt att bedöma gränsfall gäller alla diagnoser. Det motiverar att vi lägger resurser på ytterligare forskning för att förfina de diagnoskriterier som finns, men det motiverar inte att man som lekman hittar på sina egna kriterier. 

Ja, precis psykisk ohälsa och missbruk är inte svartvitt alkoholism kommer också i olika grader. Istället för att lägga ner en massa pengar på diagnoskriterier tycker jag man ska utveckla bättre behandlingsmetoder. 

Det är ingen här som hittar på egna kriterier man tolkar inlägget olika. 

• Cereal Killer
    Anonym (Rumbor) skrev 2025-01-03 13:58:11 följande:

Det där med att kvinnor är mer känsliga för alkohol är en myt och rekommendationerna har justerats för att stämma med forskningen. Nu mer är gränsen tio standardglas både för män och kvinnor. 

Det är inget magiskt med mäns fysik som skyddar dem mot alkoholskador. 

Du har absolut rätt, män löper samma risk som kvinnor när det gäller många cancerformer och därför har man sänkt gränsen för vad som räknas som riskbruk för män. Jag tänkte främst på leverskador, där det är stora könsskillnader och tyvärr riktigt dålig prognos för dem som drabbas. 
  • Anonym (Kvinna)

Inte ditt problem.Varför undrar du.

• Anonym (Rumbor)
    Cereal Killer skrev 2025-01-03 21:47:45 följande:
    Du har absolut rätt, män löper samma risk som kvinnor när det gäller många cancerformer och därför har man sänkt gränsen för vad som räknas som riskbruk för män. Jag tänkte främst på leverskador, där det är stora könsskillnader och tyvärr riktigt dålig prognos för dem som drabbas. 
    Visserligen en liten förhöjd risk för leverskador hos kvinnor men den är försumbar jämfört risken med de genetiska skillnader som finns när man jämför hela befolkningen.

Framför allt är det en betydligt högre skaderisk för unga män när de dricker och detta även vid en måttlig berusningsgrad. Ser man enbart till statistiken och risker med alkohol är det unga män som borde avrådas från alkohol men det tas sällan upp. Varför är det så tror du? 
  • Cereal Killer
    Anonym (Rumbor) skrev 2025-01-04 13:57:30 följande:
    Visserligen en liten förhöjd risk för leverskador hos kvinnor men den är försumbar jämfört risken med de genetiska skillnader som finns när man jämför hela befolkningen.

Framför allt är det en betydligt högre skaderisk för unga män när de dricker och detta även vid en måttlig berusningsgrad. Ser man enbart till statistiken och risker med alkohol är det unga män som borde avrådas från alkohol men det tas sällan upp. Varför är det så tror du? 

Det är betydligt högre risk för kvinnor vid intag av samma mängd alkohol. Tyvärr har jag inte tid att bemöta dina inlägg ordentligt, jag hänvisar till en behandlingsöversikt från internetmedicin istället. 

Denna diskussion är dessutom irrelevant för poängen jag försökte förmedla, vilket var att TS väninna löper risk för skador oavsett om hon är alkoholist eller inte. 

https://www.internetmedicin.se/medicinsk-gastroenterologi-och-hepatologi/alkoholinducerad-leversjukdom

• Anonym (Kvinna)

Spelar det roll?Hennes liv .Många dricker mycket tyvärr.Men alla är vi lika mycket människor.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-01-04 17:11:15 följande:

Spelar det roll?Hennes liv .Många dricker mycket tyvärr.Men alla är vi lika mycket människor.

Jo, det är sant. Jag är intresserad av hur andra uppfattar hennes alkoholkonsumtion. 
  • Anonym (Liknande)

Jag är ungefär som din vän. Tycker inte att det ger något att dricka ett eller två glas vin (och inte en eller två öl heller för den delen). Ska det vara så ska det vara och de gånger jag dricker blir det rätt stora kvantiteter.

Har dock inte heller suget att jag behöver dricka utan det är mer ett val att nu vill jag bli full. Skulle klassificera mitt eget beteende som riskbruk men alkoholism är något annat. Det är ett rejält steg till där man tappar kontrollen över sitt drickande. 

• Anonym (Li)

Det är ju också så att det inte enbart finns att man är alkoholist. Man kan ju också ha alkoholproble. 
    Att ha ett alkoholproblem är inte alltid detsamma som att vara alkoholist. 

Om man har alkoholproblem så kanske man inte är beroende så, men man har svårigheter att hantera alkohol, tex om man inte kan sluta dricka när man väl dricker, eller om man alltid dricker sig redlös eller så man får blackouter lite för ofta 

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-04 19:38:39 följande:
    Jo, det är sant. Jag är intresserad av hur andra uppfattar hennes alkoholkonsumtion. 
    Troglitvis är det ingen akut situation.Hon dricker ju inte varje dag mycket.
  • Hugful80
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-02 21:13:11 följande:

Är hon alkoholist?

Det är aldrig mängden eller tillfällena. Det är varför man dricker som gör en till alkoholist.
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
Svar på tråden Är hon alkoholist?