• Anonym (Nny)

Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?

Det finns så många trådar där vi pratar om våra inkomster och folk skriver att

- De tjänar 80 - 100 tkr per månad, efter skatt
    - Har x antal miljoner i aktier.
    - Eget sommar/vinterställe.
    - Låga lån på villor för 10 miljoner.

Är det verkligen så?

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn
    - Bor i ett enkelt hus, värt 6 milj och lån på 3 milj
    - Inkomst på ca: 80 tkr innan skatt
    - Äldre bil
    - Inget sommar/vinterställe
    - 1 resa vartannat år
    - Sparar några tusen varje månad

Det är ett stort gap till andra familjer.

Jag förstår inte, är det så?

• Svar på tråden Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?
  • Anonym (SCB)
    Anonym (ee) skrev 2024-12-24 10:39:13 följande:
    Några enstaka tjänar så mycket och har den ekonomin. Tveksamt om det är särskilt många av dessa som sitter på FL och berättar om det.

För att ge en reality-check.

Medianinkomsten (hälften tjänar mer och hälften mindre än denna summa) i Sverige är 35600 kronor

Den så kallade 90-percentilen (den nivå som bara 1 av 10 har mer än) är 57500.

(År 2023)

-
    En person som tjänar 60000 tillhör alltså den kanske 8(?) procent av svenskarna som har högst lön i Sverige och denne har du ut runt 43000 i månaden med en normal inkomstskatt.

En person som på nätet påstår sig tjäna 80000 EFTER skatt har en inkomst på runt 145000 FÖRE skatt och är som du förstås en väldigt sällsynt fågel i detta land
    Ungefär 30000 personer
  • Anonym (Gift par 55+)

Vi är ett gift par med utflugna barn. 

Tjänar 136 000 brutto tillsammans. 
    Bor i en villa utan lån, vi har amorterat. Köpte huset för 2 miljoner kronor för 25 år sen. 
    Två bilar, har ett mindre billån, inte för att vi behövde låna men det var en kampanj och blev därför billigare att låna när vi köpte vår senaste bil. 

Vi är äldre och har sparat ett helt liv så vi har ganska stora besparingar. Det mesta har ju växt med tiden. 

• Anonym (PG)
    Anonym (SCB) skrev 2024-12-24 14:58:25 följande:
    Ungefär 30000 personer
    Inte precis.

?Personer som tjänar 100 000 kronor eller mer i månaden ligger på 1 % av befolkningen. Ungefärlig årslön från 2023 i Sverige låg på 1 215 000 kronor, det innebär en månadslön på 101 250 kronor.  

Om vi tittar på personer från 20 år och upp med en lön på över 100 000 kronor i månaden så blir det ungefär 80 000 personer. ?

• Anonym (ee)
    Anonym (PG) skrev 2024-12-24 23:30:18 följande:
    Inte precis.

?Personer som tjänar 100 000 kronor eller mer i månaden ligger på 1 % av befolkningen. Ungefärlig årslön från 2023 i Sverige låg på 1 215 000 kronor, det innebär en månadslön på 101 250 kronor.  

Om vi tittar på personer från 20 år och upp med en lön på över 100 000 kronor i månaden så blir det ungefär 80 000 personer. ?

Jag skrev om 145000 i månaden - inte 100000

Dina siffror stämmer ju bra ihop med de från signaturen "SCB"
  • Anonym (PG)
    Anonym (ee) skrev 2024-12-25 11:32:17 följande:
    Jag skrev om 145000 i månaden - inte 100000

Dina siffror stämmer ju bra ihop med de från signaturen "SCB"
    Jaha då förstår jag. 
  • Anonym (Göran)

Jobbar som inhyrd bemanning.  

tjänar just nu ca 34,000kr.  

industri 2-skift.  

bor i lägenhet 2 rum o kök.  5600kr

har billån 2300kr.

mat ca 2000kr

har kostnader för ca 13,000kr. 

har buffert för tandläkare bilen oväntade händelser.  

sparar ca 1500-2000kr till semester.

Det händer att jag inte reser varje år.  

lever ganska bra.  

har varit arbetslös till och från.  Det är inte roligt. 

den buffert man har sparat i hop tar slut då och sen har man inte ett öre på sparkontot.  

sparar inte i fonder eller liknande. 

är särbo.  

har aldrig under längre perioder haft det tryggt ekonomiskt. 

olika samhällskriser har drabbat mig flera gånger. 

men har lyckats undvika kronofogden.  

det mesta jag har lyckats spara är ca 60,000kr. 

då blev jag arbetslös.  Corona. 

gamla lagningar i tänderna började gå sönder. Kostade ca 30,000kr. 

tv,n gick sönder.  mobilen gick sönder. Sådant som händer tyvärr.  

drog på mig en skuld på ca 25,000kr. 

har jobb nu och har 0 kr i skuld och ca 12,000 på sparkontot. 

i april vet jag om min visstidsanställning går över till tillsvidare. 

• Anonym (42)
    Anonym (Göran) skrev 2024-12-25 22:23:24 följande:

Jobbar som inhyrd bemanning.  

tjänar just nu ca 34,000kr.  

industri 2-skift.  

bor i lägenhet 2 rum o kök.  5600kr

har billån 2300kr.

mat ca 2000kr

har kostnader för ca 13,000kr. 

har buffert för tandläkare bilen oväntade händelser.  

sparar ca 1500-2000kr till semester.

Det händer att jag inte reser varje år.  

lever ganska bra.  

har varit arbetslös till och från.  Det är inte roligt. 

den buffert man har sparat i hop tar slut då och sen har man inte ett öre på sparkontot.  

sparar inte i fonder eller liknande. 

är särbo.  

har aldrig under längre perioder haft det tryggt ekonomiskt. 

olika samhällskriser har drabbat mig flera gånger. 

men har lyckats undvika kronofogden.  

det mesta jag har lyckats spara är ca 60,000kr. 

då blev jag arbetslös.  Corona. 

gamla lagningar i tänderna började gå sönder. Kostade ca 30,000kr. 

tv,n gick sönder.  mobilen gick sönder. Sådant som händer tyvärr.  

drog på mig en skuld på ca 25,000kr. 

har jobb nu och har 0 kr i skuld och ca 12,000 på sparkontot. 

i april vet jag om min visstidsanställning går över till tillsvidare. 

Lycka till! Det är intressant att höra. Tipsar om att köpa begagnade mobiler, ja allt egentligen. Mycket att spara där
  • Anonym (2024)

Om man bara kör sitt eget race är det inte så svårt att vara ordentligt välbärgad redan i medelåldern. Börja jobba tidigt alt. ta examen tidigt och sedan jobba. Spara undan en slant varje månad på börsen. Fokusera hårt på karriären och att få upp lönen över tid. Kanske göra en bostadskarriär parallellt. Se till att hitta en sambo (helst höginkomsttagare) så man får den positiva nettoeffekten från gemensamt hushåll. Skaffa max ett eller två barn. Inga dyra lån som belastar ekonomin. Så kan man ha det riktigt bra utan att vara lastgammal.

Det gäller dock att inte råka bli sjuk eller råka ut för annan ohälsa. Sen ska man vara beredd att kapa allt som ev. kan belasta ens liv och ekonomi. Många av de mindre välbemedlade sitter inte där de gör för att de själva gjort dåliga beslut utan för att de hjälpt andra på vägen. Partners, familj, barn, vänner. Den som bara tänker på sina egna tillgångar har av förklarliga skäl inte dessa problem.

• Anonym (Gift par 55+)
    Anonym (2024) skrev 2024-12-26 13:10:11 följande:

Om man bara kör sitt eget race är det inte så svårt att vara ordentligt välbärgad redan i medelåldern. Börja jobba tidigt alt. ta examen tidigt och sedan jobba. Spara undan en slant varje månad på börsen. Fokusera hårt på karriären och att få upp lönen över tid. Kanske göra en bostadskarriär parallellt. Se till att hitta en sambo (helst höginkomsttagare) så man får den positiva nettoeffekten från gemensamt hushåll. Skaffa max ett eller två barn. Inga dyra lån som belastar ekonomin. Så kan man ha det riktigt bra utan att vara lastgammal.

Det gäller dock att inte råka bli sjuk eller råka ut för annan ohälsa. Sen ska man vara beredd att kapa allt som ev. kan belasta ens liv och ekonomi. Många av de mindre välbemedlade sitter inte där de gör för att de själva gjort dåliga beslut utan för att de hjälpt andra på vägen. Partners, familj, barn, vänner. Den som bara tänker på sina egna tillgångar har av förklarliga skäl inte dessa problem.

Något som underlättar ekonomist väldigt mycket tror jag är att vara två. Särskilt om man är gift med gemensam ekonomi, då blir man mycket mindre sårbar och det är mycket billigare att leva två tillsammans. 

Sen är det förstås mycket roligare också!

• Anonym (Ro)

TS du har väl det jättebra?? Lycka kommer inifrån och när du delar livet med dina nära och kära enligt mig. Sjävklart är ekonomisk trygghet en viktig grund. Men ekonomi är inte den största faktorn för lyckligt liv. 

• Anonym (Jana)
    Anonym (Nny) skrev 2024-12-21 11:46:57 följande:
    Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?

Det finns så många trådar där vi pratar om våra inkomster och folk skriver att

- De tjänar 80 - 100 tkr per månad, efter skatt
    - Har x antal miljoner i aktier.
    - Eget sommar/vinterställe.
    - Låga lån på villor för 10 miljoner.

Är det verkligen så?

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn
    - Bor i ett enkelt hus, värt 6 milj och lån på 3 milj
    - Inkomst på ca: 80 tkr innan skatt
    - Äldre bil
    - Inget sommar/vinterställe
    - 1 resa vartannat år
    - Sparar några tusen varje månad

Det är ett stort gap till andra familjer.

Jag förstår inte, är det så?

Hur gamla är ni?
  • Mickezzz
    Raggartjejen skrev 2024-12-22 14:27:01 följande:

Både jag och maken jobbar 100%, han svetsare och jag undersköterska på sjukhus. 
    Efter skatt ca  75000 - 80000 kr tillsammans,  gemensam ekonomi. 
    Vi bor i villa,  värd 9 mille och inga lån (arv).
    Sommarstuga med strandtomt, värd ca 9 - 10 mille, inga lån (arv).
    2 vuxna barn som har flyttat hemifrån. 

Ut 40 tusen i månaden som svetsare och undersköterska?

trodde man hade dålig lön i vården och en svetsare var en vanligt knegar jobb med ut ca 25-28
  • Anonym (M)

Rejält lån.. Finns det inte möjlighet att köpa något billigare än att belåna 50% av bostaden? 

• TvillingmammaVästgöte
    Mickezzz skrev 2024-12-28 09:24:07 följande:
    Ut 40 tusen i månaden som svetsare och undersköterska?

trodde man hade dålig lön i vården och en svetsare var en vanligt knegar jobb med ut ca 25-28
    Svetsare kan vara väldigt välbetalt om man är licensierad svetsare. 
  • Aniiee
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-28 12:38:09 följande:
    Svetsare kan vara väldigt välbetalt om man är licensierad svetsare. 
    Inte särskilt. Den högst avlönade licenssvetsaren i Sverieg tjänar fortfarande under 40000 före skatt. 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • TvillingmammaVästgöte
    Aniiee skrev 2024-12-28 14:53:40 följande:
    Inte särskilt. Den högst avlönade licenssvetsaren i Sverieg tjänar fortfarande under 40000 före skatt. 

oj då , har du koll på det ? Könner du den personen? 

Vem har sagt att svetsaren jobbar i Sverige? En licenssvetsare som jobbar offshore på Oljerigg i Norge kan tjäna betydligt  mer än 40000 i månaden. 

• Anonym (hm)

Jag har studielån som jag tagit sent i livet att betala tillbaka, därav avgift på 2700/månad, jag har en hyresrätt med varmvattenkostnad sammanlagt 9800 per månad (Malmö, hyran har gått upp 11% på två år), samt fasta kostnader för bredband, el, mobil, busskort samt mat för mig och två tonåringar blir det ca 25 000 i utgifter/månad. 

Jag jobbar dubbla jobb (de flesta jag känner gör det för att klara sig) och har en inkomst på sammanlagt ungefär 50 000.

Jag sparar varje månad. Jag har även stora kostnader för tandvård senaste halvåret och det lär pågå minst ett år till tyvärr.

Svar på tråden Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?