• Anonym (Celibat förfan)

Sex som psykisk misshandel, går det år båda hållen?

Har flera gånger läst om, framförallt män, som tjatar, hotar, ljuger, tvingar med psykiska medel till sig sex från partern trots att denna kanske inte egentligen vill. Denna typ av beteende har jag alltid sett ner på, men har under senare tid börjat fundera på hur saker egentligen ser ut för folk där ute.
    Lite bakgrund så har jag en sambo och vi har varit tillsammans i 6 år och har en son på 3 (snart 4 år). Vår relation är i övrigt bra och min sambo värderar verkligen allt vad gäller massager, mys i vardagen osv, men när det kommer till sex är det total stopp.
    När vi dejtade innan barn var det huuur mycket sex som helst, det var nästan för mycket för mig ibland och kunde känna mig helt tömd och död. Nu håller jag på att bli galen av att vi har sex kanske en gång i kvartalet. Mitt sexdriv räcker och blir över för 4-6 gånger per vecka och ger henne space och hela den biten, men så här har det varit sen vi fick vår son. 
    Har därför fångat mig själv med att vara lite passivt aggressiv ibland gällande just kommentar kring sex osv och det är absolut inget jag vill vara...
    Sen när vi väl har sex, då jävlar är det nice och hon blir också förändrad till det bättre i sitt egna humör och relationen, för att därefter avta och sen är det tråkigt igen.
    Allt detta jävla mys gör även mig super kåt. Hon kanske sitter i trosor och t shirt utan bh och vi masserar varandra lite eller något men sen inget mer. Blue balls är bara förnamnet för hur det brukar kännas.
    Och nej, hon tar inte allt ansvar hemma, för barnen eller för nåt egentligen. Hon löser lite mer åt sonen, typ det vardagliga med tvätt och packa med saker till förskolan osv. Men jag hämtar och lämnar, lagar all mat och sköter det mesta av städning samt disk. Jobbar även med svårare saker och sitter inte alltför sällan på kvällar och jobbar ikapp. Har inte gått och blivit tjock utan är om något en aning mer vältränad än när vi träffades men ja, det enda som egentligen ändrades var att vi fick barn.
    Sen älskar jag vår son mer än någon annat, men att på grund av denna brist av sex (som gör mig nästintill deprimerad och mindre "jag" på alla håll i mitt liv håller på att ta kol på mig...
    Från hennes sida är det inte en prio och är det inte det så blir hon inte in the mood. Är det inte för det så är hon inte nyduschad eller trött eller någon annan anledning som gör att det ändå inte blir av och jag håller på att tappa det. Har väntat, försökt avlasta ännu mer och pressat mig själv, varit närgången och myst och liknande trots att det inte är det jag helst gör samt romantisk på annat håll men inget verkar funka.
    Därav, känns detta som en omvänd psykisk misshandel jämfört med det man brukar prata om, eller tycker ni att jag är ute och cyklar med denna tanke?
  • Svar på tråden Sex som psykisk misshandel, går det år båda hållen?
    Jemp skrev 2024-12-16 10:28:18 följande:

Ja du är ute och cyklar. Hon har ingen skyldighet att ställa upp på sex. 

Sen kan jag förstå att du tycker situationen är ett problem, men det löser sig ju inte med att hon har sex mot sin vilja eller för att ställa upp. Det är dessutom en rätt osmaklig inställning. 

Har dock sagt precis motsatsen till det?

Vill inte att hon ställer upp har sex för någon annan anledning än att hon vill. Men nu när det är så att hon inte vill så vill jag att hon hjälper mig att fixa det i princip för jag kan inte göra något åt det på egen hand och att prata om det blir till slut till tjat vilket leder till att vi inte heller pratar om det och vilken förändring ska då ske?

Ska vi bara leva med mindre och mindre sex?
    Vem får ens ut något från det?

För som jag skrev gillar hon sexet när det sker och det är mer värme mellan oss när vi väl haft sex, och sen bara dör det ut. Så handlar inte om att jag vill att hon bara ska ställa upp så att jag kan få mitt, vill ha ett hälsosamt, aktivt sexliv igen. That´s it och känns inte som något orimligt att sträva efter.
    Anonym (K) skrev 2024-12-16 10:18:39 följande:
    Ja, men du pallar ju inte närhet i vardagen utan att bli sexuellt frustrerad tydligen, iaf av det du beskrivit.

Skillnaden mot att laga mat åt bara sig själv är att hon inte verkar vara en cock teaser. Stor skillnad.

Och burkakommentaren var INTE till dig, om du är läskunnig.
    Klart att jag pallar det och tycker också att det är mysigt, men inte enbart den typen av närhet utan att det leder till något mer, då byggs det över tid upp en viss frustration, ja.

Av den simpla anledningen att jag älskar henne, blir upphetsad av henne och vill ha den, fullt naturliga, delen av förhållandet med.
  • Jemp
    Anonym (Celibat förfan) skrev 2024-12-16 10:35:16 följande:

Vill inte att hon ställer upp har sex för någon annan anledning än att hon vill. Men nu när det är så att hon inte vill så vill jag att hon hjälper mig att fixa det i princip för jag kan inte göra något åt det på egen hand och att prata om det blir till slut till tjat vilket leder till att vi inte heller pratar om det och vilken förändring ska då ske?

För som jag skrev gillar hon sexet när det sker och det är mer värme mellan oss när vi väl haft sex, och sen bara dör det ut. Så handlar inte om att jag vill att hon bara ska ställa upp så att jag kan få mitt, vill ha ett hälsosamt, aktivt sexliv igen. That´s it och känns inte som något orimligt att sträva efter.
    Motsatsen till vad?
    Du frågar om det är psykisk misshandel, beklagar dig över att ni har närhet på annat sätt, att hon är halvnaken i sitt hem och du blir missunnsam och bitter i allmänhet. Jag skulle säga precis tvärtom vad nån annan skrev i tråden, visa den absolut inte för din sambo för det är en rätt ocharmig bild du målar upp. 

Vad vill du att hon ska göra då?
    New Dawn skrev 2024-12-16 10:34:01 följande:

Som jag ser det här brister det väldigt mycket i förståelse för varandra. 
    När det gäller henne visar hon inte att hon förstår att sex är viktigt. Varför kan man undra. Det är en fråga som behöver svar. 

När det gäller dig reagerar jag på att du förutsätter att hon egentligen kan bara hon vill. Du tar du aldrig hennes svar på allvar. Allt ser du som "ursäkter", och du bryr dig egentligen inte om vad hon säger, då du klumpar i hop allt som diverse undanflykter, vilket låter väldigt olustigt. Jag undrar vilken ursäkt som egentligen är giltig för dig?  Bara det att du kallar det misshandel bygger på att hon kan om hon vill, men struntar i det av, typ, elakhet. Med den inställningen kommer ni aldrig mötas. 

Jag tror att ni måste mötas, dvs se varandra på riktigt. Att ni båda visar en vilja att förstå varandra. 

Hur man kommer dit är genom att ställa följdfrågor till varandra. och tex  fråga "hur vill du att vi ska göra", men då måste man ju vilja förstå den andre. Man kan också bli bättre att förklara hur man känner. Tex kunde du säga att du känner att du inte duger när ni så sällan har sex. Att du inte känner dig älskad och sedd. 

En fråga som är väldigt central utifrån din beskrivning är varför din sambo inte vill "prova"? Du är övertygad om att hon går igång, bara ni provar (börjar) men det kanske inte är så. Hon kanske är väldigt obekväm med att bryta, i fall hon inte kommer i gång, och hon kanske tycker det är jobbigt att ha sex utan att vara riktigt kåt. 
    Du har beskrivit att du blir passivt aggressiv när du blir avvisad. Hon kanske upplever det så jobbigt att avvisa dig efter att ni "provat", så att hon väljer att inte ens prova. Det kanske blir en stress för henne, en stress som du inte tycker är annat än en ogiltig anledning. 

En fråga som också är värt att fundera över är om ni kan ge varandra njutning bara. I erat fall kanske främst att hon suger av /runkar dig om inte hon blir kåt. 

Tack för ett bra svar!

Och ja, det kanske blir lite missvisande i enbart ett inlägg eller så på den fronten, men vad jag menar med det är att hon verkligen brukar komma igång när vi ska ha sex.

De tillfällen då det inte blir så är för att hon tänker på en massa annat eller gör en massa annat som inte behöver göras just då, kan vara allt från disk till annat. Anledningen till att det stör mig är för att om det gäller något annat såsom scrolla på sociala medier, nätshoppa, kolla på tv och annat, då är det ingen prio. Men tar jag intiativ till sex, då kan det helt plötsligt vara prio.

De gånger jag valt att "nu jävlar ska jag göra extra så får vi se utfallet" så har jag tagit all disk, löst allt med vårt barn, varit intim och hon har inte behövt göra något, men då är hon ändå trött eller bara vill ta det lugnt, så det är ingen lösning och kommer inte vara henne till lags till den graden, var mest kul att prova.

Någon enstaka gång har hon säkert varit lite av det och vi har ändå haft sex, men det lär vara extrema undantag. Anledningen till det är för att om jag märker att hon inte riktigt är där, då backar jag. Hade jag pushat för det hade vi säkert haft mer sex med, men mer forcerat sådant och inte för att båda verkligen vill (vilket är dit jag vill komma och därmed pushar jag inte för det om jag märker att jag inte får gensvar).

Avsugningar och avrunkningar har hänt, men hon är inte taggad på det som enskild handling och inte jag med om jag ska vara helt ärlig. Klart är det trevligt och kan uppskatta det, om det är så att vi har ett aktivit sexliv. T.ex. om vi igår hade haft sex, idag tar hon bara tag om min kuk och gör något sådant, och imorgon har vi sex. 

Men att enbart få en avsugning/avrunkning känns mer som en tjänst eller en aktivitet för att "så, nu har du fått lite utlopp" och det känns ingen vidare och inget som direkt händer heller. Hade nog känt att det blev lite för mycket för husfriden då och det är inget jag vill ska ske egentligen.
  • KimLinnefeldt

Kriga/hämnas är en dålig idé. Berätta om dig själv är en bra idé.

Välj ett neutralt tillfälle under en promenad eller bilresa. Förklara hur mycket du saknar det sexliv ni haft, och att du ser sexbristen som ett "avtalsbrott", något som gör dig missnöjd med äktenskapet. I slutändan kommer det att leda till att du vill skilja dig (om du känner så). 

Fråga henne utförligt hur hon ser på sitt sexliv med dig. Försök förstå vad det är som hindrar henne.

Föreslå igen att ni ska ha sex varje helg, och kräv att hon tar ansvar för det, precis som du. 

Du antyder att hemarbete kastats in i förhandlingen (?) . "Dammsuga oftare så får du ligga. Kanske." Det är ful utpressning, inget som kan göra er relation bättre.

• Anonym (Jävlaranamma)
    Anonym (Celibat förfan) skrev 2024-12-16 10:35:16 följande:

Förstår du inte innebörden med "inte vill"? Det är ju du som utövar psykisk misshandel på henne. Kommer inte att dröja länge till att du sabbat hennes sexlust helt och hållet.
  • New  Dawn
    Anonym (Celibat förfan) skrev 2024-12-16 10:45:58 följande:
    Tack för ett bra svar!

Och ja, det kanske blir lite missvisande i enbart ett inlägg eller så på den fronten, men vad jag menar med det är att hon verkligen brukar komma igång när vi ska ha sex.

De tillfällen då det inte blir så är för att hon tänker på en massa annat eller gör en massa annat som inte behöver göras just då, kan vara allt från disk till annat. Anledningen till att det stör mig är för att om det gäller något annat såsom scrolla på sociala medier, nätshoppa, kolla på tv och annat, då är det ingen prio. Men tar jag intiativ till sex, då kan det helt plötsligt vara prio.

De gånger jag valt att "nu jävlar ska jag göra extra så får vi se utfallet" så har jag tagit all disk, löst allt med vårt barn, varit intim och hon har inte behövt göra något, men då är hon ändå trött eller bara vill ta det lugnt, så det är ingen lösning och kommer inte vara henne till lags till den graden, var mest kul att prova.

Någon enstaka gång har hon säkert varit lite av det och vi har ändå haft sex, men det lär vara extrema undantag. Anledningen till det är för att om jag märker att hon inte riktigt är där, då backar jag. Hade jag pushat för det hade vi säkert haft mer sex med, men mer forcerat sådant och inte för att båda verkligen vill (vilket är dit jag vill komma och därmed pushar jag inte för det om jag märker att jag inte får gensvar).

Avsugningar och avrunkningar har hänt, men hon är inte taggad på det som enskild handling och inte jag med om jag ska vara helt ärlig. Klart är det trevligt och kan uppskatta det, om det är så att vi har ett aktivit sexliv. T.ex. om vi igår hade haft sex, idag tar hon bara tag om min kuk och gör något sådant, och imorgon har vi sex. 

Men att enbart få en avsugning/avrunkning känns mer som en tjänst eller en aktivitet för att "så, nu har du fått lite utlopp" och det känns ingen vidare och inget som direkt händer heller. Hade nog känt att det blev lite för mycket för husfriden då och det är inget jag vill ska ske egentligen.
    Om det är så att hon säger nej till sex för att hon känner att hon behöver göra något annat, men sedan Inte gör det, talar hon ju inte sanning. Då är det en undanflykt på riktigt. 

Om hon däremot orkar skrolla på mobilen, se på tv, eller liknade, fast hon inte orkar ha sex, beror det sannolikt på att dessa aktiviteter är avkopplande och kravlösa för henne, vilket inte sex är. För att ha sex behöver ju kroppen ställas in på sex. Att scrolla på mobilen kräver liksom inget.

Om din sambo är väldigt trött, och känner behov av att sova, kommer den känslan kanske inte gå över för att du gör mer hushållsarbete.
    När jag är för trött för sex, vill jag sova, och om min man gör mer med disk och städ gör det  inte mig kåt. Det påverkar inte alls min kåthet. Däremot kan motsatsen, dvs att bli irriterad för att ens partner inte tar ansvar, kan få mig att gå från sugen på sex, till irritation, och att sexlusten sjunker som en sten. (Har hänt i tidigare relation) 

Generellt, att dela på ansvar för hushållsarbete och barn, hjälper till att få en bra relation. Det, i sig, är ju ofta en grund för att sexlivet ska funka, däremot inget som är upphetsande.

Hur mycket oral och smeksex har ni? 
    Gillar ni det? Gillar hon det? (alltså i anslutning till sex) Det kan vara så att det blir lättare, mer kravlöst, om den typen av sex ibland är fullvärdigt. 

Jag tror fortfarande att det viktigaste här är att ta reda på varför hon inte vill prova? 

Med tanke på din/er inställning, att du blir frustrerad av att närhet inte leder till sex, samt att enskild tillfredsställelse inte är aktuell, gör det hela komplicerat,  för om ni provar ha sex måste hon ju bli kåt. Det finns liksom inget annat, fungerande, alternativ. Antingen blir du frustrerad och besviken, eller så måste hon ställa upp på sex.

För oss är det lätt att ta initiativ till intimitet/sex, eftersom det är kravlöst på riktigt, det behöver liksom inte leda till något. Vi tycker om att tillfredsställa varandra. Det händer att min man tillfredsställer mig bara, och jag känner ändå inte att det är en "tjänst", eller för husfriden.

Jag tror att ni behöver fundera på detta. Vad händer om hon inte får lust, och hur kan ni hantera det, så att det funkar för båda. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Luttrad)
    Anonym (Celibat förfan) skrev 2024-12-16 10:45:58 följande:
    Tack för ett bra svar!

Fel, fel , fel!
    Att tillfredsställa sin partner när man själv inte har behov av att bli det, är en ultimat kärlekshandling som ger närhet och intimitet och stärker förhållandet!
    Vi ska ju älska varandra ? i nöd och lust?.
    Det är klart att det i långa loppet blir torftigt utan samlag, men det är iaf 1000 ggr bättre än att diket djupnar ännu mer imellan er!

Särskilt om ni lyckas komma tillbaka till scemalagd sex, så är det viktigt att hon har ett alternativ om det låser sig för henne med den egna lusten.
    Lycka till! du förtjänar att ha ett bra liv och att vara en stark och harmonisk far för din son!
  • Tyra myra

Förvånas över hur många par som tydligen inte är sexuellt kompatibla. Hur kan man bygga en relation utan att vara sexuellt kompatibla? Detta är ju kittet i ett förhållande. Sexualiteten är något man utforskar tillsammans och man är lyhörda för varandra. Är man inte lyhörd försvinner lusten rätt snabbt. Med lyhörd menar jag att man inte fodrar att den andre ska anpassa sig efter den andres önskningar utan att sexlivet passar bägge parter. 

Personligen skulle jag aldrig kunna leva tillsammans med någon jag inte kände sexuell samhörighet med.

• Anonym (J)
    Tyra myra skrev 2024-12-17 19:43:28 följande:

Förvånas över hur många par som tydligen inte är sexuellt kompatibla. Hur kan man bygga en relation utan att vara sexuellt kompatibla? Detta är ju kittet i ett förhållande. Sexualiteten är något man utforskar tillsammans och man är lyhörda för varandra. Är man inte lyhörd försvinner lusten rätt snabbt. Med lyhörd menar jag att man inte fodrar att den andre ska anpassa sig efter den andres önskningar utan att sexlivet passar bägge parter. 

Personligen skulle jag aldrig kunna leva tillsammans med någon jag inte kände sexuell samhörighet med.

För att sånt kan förändras med tiden. 
    Tyra myra skrev 2024-12-17 19:43:28 följande:

Vet inte vad du har för erfarenheter men den kemi vi har haft rent sexuellt har varit unmatched jämfört med hur det varit med de andra jag haft sex med under mitt liv. Visst är sex "alltid" trevligt, men med min partner var det verkligen fyrverkerier, sex hela natten typ sex i början för att därefter bli mindre intensivt men fortfarande väldigt frekvent tills det nu nästan avtagit. Vi pratar rättså många år här och att ett barn kom i bilden osv, men ändå.
Svar på tråden Sex som psykisk misshandel, går det år båda hållen?