• Anonym (Celibat förfan)

Sex som psykisk misshandel, går det år båda hållen?

Har flera gånger läst om, framförallt män, som tjatar, hotar, ljuger, tvingar med psykiska medel till sig sex från partern trots att denna kanske inte egentligen vill. Denna typ av beteende har jag alltid sett ner på, men har under senare tid börjat fundera på hur saker egentligen ser ut för folk där ute.
    Lite bakgrund så har jag en sambo och vi har varit tillsammans i 6 år och har en son på 3 (snart 4 år). Vår relation är i övrigt bra och min sambo värderar verkligen allt vad gäller massager, mys i vardagen osv, men när det kommer till sex är det total stopp.
    När vi dejtade innan barn var det huuur mycket sex som helst, det var nästan för mycket för mig ibland och kunde känna mig helt tömd och död. Nu håller jag på att bli galen av att vi har sex kanske en gång i kvartalet. Mitt sexdriv räcker och blir över för 4-6 gånger per vecka och ger henne space och hela den biten, men så här har det varit sen vi fick vår son. 
    Har därför fångat mig själv med att vara lite passivt aggressiv ibland gällande just kommentar kring sex osv och det är absolut inget jag vill vara...
    Sen när vi väl har sex, då jävlar är det nice och hon blir också förändrad till det bättre i sitt egna humör och relationen, för att därefter avta och sen är det tråkigt igen.
    Allt detta jävla mys gör även mig super kåt. Hon kanske sitter i trosor och t shirt utan bh och vi masserar varandra lite eller något men sen inget mer. Blue balls är bara förnamnet för hur det brukar kännas.
    Och nej, hon tar inte allt ansvar hemma, för barnen eller för nåt egentligen. Hon löser lite mer åt sonen, typ det vardagliga med tvätt och packa med saker till förskolan osv. Men jag hämtar och lämnar, lagar all mat och sköter det mesta av städning samt disk. Jobbar även med svårare saker och sitter inte alltför sällan på kvällar och jobbar ikapp. Har inte gått och blivit tjock utan är om något en aning mer vältränad än när vi träffades men ja, det enda som egentligen ändrades var att vi fick barn.
    Sen älskar jag vår son mer än någon annat, men att på grund av denna brist av sex (som gör mig nästintill deprimerad och mindre "jag" på alla håll i mitt liv håller på att ta kol på mig...
    Från hennes sida är det inte en prio och är det inte det så blir hon inte in the mood. Är det inte för det så är hon inte nyduschad eller trött eller någon annan anledning som gör att det ändå inte blir av och jag håller på att tappa det. Har väntat, försökt avlasta ännu mer och pressat mig själv, varit närgången och myst och liknande trots att det inte är det jag helst gör samt romantisk på annat håll men inget verkar funka.
    Därav, känns detta som en omvänd psykisk misshandel jämfört med det man brukar prata om, eller tycker ni att jag är ute och cyklar med denna tanke?
  • Svar på tråden Sex som psykisk misshandel, går det år båda hållen?
  • Anonym (A)
    Tecum skrev 2024-12-15 20:54:54 följande:
    Det är givetvis en sak mellan henne och hennes sambo! Han kanske föredrar henne lättklädd även om han mår dåligt av det? Eller inte.
    Så det är inte hennes ensak, utan han ska också få bestämma det?
  • Tecum
    Anonym (Jävlaranamma) skrev 2024-12-15 20:47:15 följande:
    Är det att bry sig om sin sambo genom att gå runt med heltäckande kläder? Eller är det att bry sig om sin sambo genom att ha sex med honom fast hon inte vill?

tycker allt det här talar för en offermentalitetstänkande där hennes trygghet eller behov är oviktiga. Fy fan.
    Nej det handlar om att bry sig om varandras behov och mående, att kommunicera och lyssna på varann. Sånt som är grundläggande och självklart i en bra relation. Vilket TS gör, han är väldigt mån om sin sambo. Eller har varit hittills iaf.
  • Tecum
    Anonym (A) skrev 2024-12-15 20:58:42 följande:
    Så det är inte hennes ensak, utan han ska också få bestämma det?
    Du menar att han inte har rätt att ha synpunkter, även om hon givetvis ska bestämma själv? Får han ha synpunkter på något alls i relationen eller ska han bara foga sig?
  • Anonym (Kim)
    Anonym (K) skrev 2024-12-15 19:44:29 följande:
    Du får faktiskt läsa själv. Om du inte förstår så spelar det ingen roll vad jag än skriver.
    Vet du det spelar ingen roll. Du tolkar både vad han skriver och ännu värre hur han tänker. Påstår att jag inte fattar att han tänker som en våldtäktsman. Din erfarenhet  av män har inget med hans handlande. Absolut inte hans tänkande för det vet du inget om utan bara en massa felaktiga antagandet. Riktigt snedvridet av dig. 
  • Anonym (Omega)

Att kalla det psykisk misshandel är väl en retorisk överdrift, men hon verkar ha en nonchalant attityd till TS och deras förhållande om hon varje gång han gör ett närmande avvisar honom med ursäkter som att hon är oduschad eller trött, och därefter låter det gå flera månader innan det ges ett tillfälle där alla yttre och inre omständigheter känns riktiga för henne så att det rent faktiskt händer något.

Som minimum borde hon erkänna att hon också tycker att det är ett problem och att hon ville önska att det inte var så. Men att bara låtsas som att det kanske kommer att hända i morgon verkar lite som en maktdemonstration från hennes sida, och det blir inte bättre av att hon inte har något emot att mysa med lätt påklädd massage och annat lockande, men sen tvärvägra att gå vidare mer än då en gång i kvartalet.

För eller senare får TS nog trappa ned för förståendet och trappa upp för insatsen genom att göra det klart för henne att han tänker inte leva resten av sitt liv i halv-celibat med sex en gång i kvartalet och att det alltså är avslut som det handlar om om det inte sker en förbättring. Hon har ett ansvar för att ge sitt bidrag för hur hon tycker dom skall försöka lösa situationen. 4 år efter barnets födsel är väl den tid då det krävs att man försöker normalisera tillvaron och inte längre kan använda småbarnsårens press som en ursäkt för att leva i ett permanent undantagstillstånd.

Om hon nu skulle vara så att hon bara inte är attraherad av TS och av den anledningen inte kan se någon lösning är det väl också ok, men så bör hon säga det så att TS kan träffa sina egna val utifrån den givna situationen.

• Anonym (A)
    Tecum skrev 2024-12-15 21:02:01 följande:
    Du menar att han inte har rätt att ha synpunkter, även om hon givetvis ska bestämma själv? Får han ha synpunkter på något alls i relationen eller ska han bara foga sig?
    Nu pratade vi om hennes kläder, hur mkt/lite hon ska få ha på sig.
  • Anonym (Celibat förfan)
    Anonym (K) skrev 2024-12-15 19:45:24 följande:
    Så hon får inte gå omkring hur hon vill i sitt eget hem...? Ska hon gå i burka eller hur mycket måste hon täcka sig för att det inte ska vara elakt mot ts?

Det är klart hon får men kom igen. Vad jag har sagt och så som det är, är att en del av lösningen på allt det här har varit att vi kanske bara behöver vara mer intima i vardagen utan kravet på att allt ska leda till sex. Utöver det uppskattar hon väldigt mycket den närhet det för med sig i att bara mysa, klia varandras rygg och liknande aktiviteter.

Och nej, jag är inte någon incel som folk verkar ha börjat förvrida det till här i tråden utan är snarare tvärtom och har varit raka motsatsen till det hela mitt liv. Dock i situationen vi står i nu så har vi det som jag skrev nästintill perfekt utöver den här biten med just sex vilket för mig är ett stort problem och för henne inte är ett stort problem.

Problemet förstärks när hon kanske ligger på mig, sexig som fan, i tshirt utan bh och trosor och luktar gott vilket även är något som tidigare i vårt förhållande hade varit en i princip inbjudan till "låt oss ta det hela vägen" medan det nu är "låt oss bara mysa och ta det lugnt".

Även det hade inte behövt vara ett problem, om det ledde till sex oftare, men såsom det ser ut nu så gör det sällan det vilket gör mig kåt (men det kanske jag inte får bli på min partner i dessa fall enligt folk här i tråden hahaha...) och sen leder det inte till något mer.

Därav är liknelsen som någon gjorde med mat i min värld inte helt off. För låt oss säga att jag skulle laga hennes favoriträtt och duka fram och göra det hur fint som helst, men enbart laga till mig och enbart duka till mig och därefter sätta mig ner och äta och säga till henne "orkade bara laga en portion och duka fram till en person", hade det varit okej enligt er?

Kan svara med ett rättså säkert "skulle inte tro det va?" men vad är det som gör att just sex är en så kraftig vattendelare i att det är klart att hon inte ska behöva göra något åt det om hon inte vill, medan andra aspekter av ett förhållande är mer självklart?

Och bara för att förtydliga så att det inte uppstår mer missförstånd så innebär inte "att hon inte vill" att vi hämtar glidmedel, kör på ändå och att jag skyndar mig så att jag i alla fall får mitt. Utan snarare att vi försöker lösa detta på sätt som faktiskt är troliga att funka för att få till en förändring vilket gör att hon i slutet hittar tillbaka till att sex ofta faktiskt är rättså nice igen.

Men hej, det är kanske det som gör mig till en incel våldäktsman som bara tänker på mig själv och ser kvinnor, inklusive min egen, bara som ett objekt som ska behaga mig och går hon inte med burka kan jag inte hålla mig.

Kom igen... hahaha...

• Anonym (K)
    Anonym (Celibat förfan) skrev 2024-12-16 10:14:49 följande:

Det är klart hon får men kom igen. Vad jag har sagt och så som det är, är att en del av lösningen på allt det här har varit att vi kanske bara behöver vara mer intima i vardagen utan kravet på att allt ska leda till sex. Utöver det uppskattar hon väldigt mycket den närhet det för med sig i att bara mysa, klia varandras rygg och liknande aktiviteter.

Och nej, jag är inte någon incel som folk verkar ha börjat förvrida det till här i tråden utan är snarare tvärtom och har varit raka motsatsen till det hela mitt liv. Dock i situationen vi står i nu så har vi det som jag skrev nästintill perfekt utöver den här biten med just sex vilket för mig är ett stort problem och för henne inte är ett stort problem.

Problemet förstärks när hon kanske ligger på mig, sexig som fan, i tshirt utan bh och trosor och luktar gott vilket även är något som tidigare i vårt förhållande hade varit en i princip inbjudan till "låt oss ta det hela vägen" medan det nu är "låt oss bara mysa och ta det lugnt".

Även det hade inte behövt vara ett problem, om det ledde till sex oftare, men såsom det ser ut nu så gör det sällan det vilket gör mig kåt (men det kanske jag inte får bli på min partner i dessa fall enligt folk här i tråden hahaha...) och sen leder det inte till något mer.

Därav är liknelsen som någon gjorde med mat i min värld inte helt off. För låt oss säga att jag skulle laga hennes favoriträtt och duka fram och göra det hur fint som helst, men enbart laga till mig och enbart duka till mig och därefter sätta mig ner och äta och säga till henne "orkade bara laga en portion och duka fram till en person", hade det varit okej enligt er?

Kan svara med ett rättså säkert "skulle inte tro det va?" men vad är det som gör att just sex är en så kraftig vattendelare i att det är klart att hon inte ska behöva göra något åt det om hon inte vill, medan andra aspekter av ett förhållande är mer självklart?

Och bara för att förtydliga så att det inte uppstår mer missförstånd så innebär inte "att hon inte vill" att vi hämtar glidmedel, kör på ändå och att jag skyndar mig så att jag i alla fall får mitt. Utan snarare att vi försöker lösa detta på sätt som faktiskt är troliga att funka för att få till en förändring vilket gör att hon i slutet hittar tillbaka till att sex ofta faktiskt är rättså nice igen.

Men hej, det är kanske det som gör mig till en incel våldäktsman som bara tänker på mig själv och ser kvinnor, inklusive min egen, bara som ett objekt som ska behaga mig och går hon inte med burka kan jag inte hålla mig.

Kom igen... hahaha...

Ja, men du pallar ju inte närhet i vardagen utan att bli sexuellt frustrerad tydligen, iaf av det du beskrivit.

Skillnaden mot att laga mat åt bara sig själv är att hon inte verkar vara en cock teaser. Stor skillnad.

Och burkakommentaren var INTE till dig, om du är läskunnig.
  • Jemp

Ja du är ute och cyklar. Hon har ingen skyldighet att ställa upp på sex. 

Sen kan jag förstå att du tycker situationen är ett problem, men det löser sig ju inte med att hon har sex mot sin vilja eller för att ställa upp. Det är dessutom en rätt osmaklig inställning. 

• New  Dawn

Som jag ser det här brister det väldigt mycket i förståelse för varandra. 
    När det gäller henne visar hon inte att hon förstår att sex är viktigt. Varför kan man undra. Det är en fråga som behöver svar. 

När det gäller dig reagerar jag på att du förutsätter att hon egentligen kan bara hon vill. Du tar du aldrig hennes svar på allvar. Allt ser du som "ursäkter", och du bryr dig egentligen inte om vad hon säger, då du klumpar i hop allt som diverse undanflykter, vilket låter väldigt olustigt. Jag undrar vilken ursäkt som egentligen är giltig för dig?  Bara det att du kallar det misshandel bygger på att hon kan om hon vill, men struntar i det av, typ, elakhet. Med den inställningen kommer ni aldrig mötas. 

Jag tror att ni måste mötas, dvs se varandra på riktigt. Att ni båda visar en vilja att förstå varandra. 

Hur man kommer dit är genom att ställa följdfrågor till varandra. och tex  fråga "hur vill du att vi ska göra", men då måste man ju vilja förstå den andre. Man kan också bli bättre att förklara hur man känner. Tex kunde du säga att du känner att du inte duger när ni så sällan har sex. Att du inte känner dig älskad och sedd. 

En fråga som är väldigt central utifrån din beskrivning är varför din sambo inte vill "prova"? Du är övertygad om att hon går igång, bara ni provar (börjar) men det kanske inte är så. Hon kanske är väldigt obekväm med att bryta, i fall hon inte kommer i gång, och hon kanske tycker det är jobbigt att ha sex utan att vara riktigt kåt. 
    Du har beskrivit att du blir passivt aggressiv när du blir avvisad. Hon kanske upplever det så jobbigt att avvisa dig efter att ni "provat", så att hon väljer att inte ens prova. Det kanske blir en stress för henne, en stress som du inte tycker är annat än en ogiltig anledning. 

En fråga som också är värt att fundera över är om ni kan ge varandra njutning bara. I erat fall kanske främst att hon suger av /runkar dig om inte hon blir kåt. 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
Svar på tråden Sex som psykisk misshandel, går det år båda hållen?