• Anonym (Pengar)

Mäns värde på "köttmarknaden"

Har du hört tjejers snack om att personligheten är viktigast när de träffar nya potentiella kärlekspartners?

I de flesta fall är det rent skitsnack, åtminstone initialt.

Tjejer/kvinnor går (precis som killar/män gör), i första hand på utseende, vilket då inkluderar hår/frisyr, ansikte, kroppsform och klädstil.
    Om hon inte är groteskt ful, äcklig och otrevlig så har hon ett utbud att välja och vraka emellan (det kan vara stort eller litet) där hon kommer att göra val utifrån utseendet.

I andra hand är det mannens plånbok som är intressant.

Här menar jag inte att alla eller ens de flesta tjejerna/kvinnorna är "gold diggers" eller bara söker rika män som ska försörja dem och skämma bort dem med lyx...

Men du måste ha tillgångar för att ens kunna fånga deras intresse eller få kontakt eller att ens föreslå ett sätt att ses och lära känna varandra. Har du inte pengarna till det där restaurangbesöket så kan du inte heller förslå det som en första dejt. Hon kommer i 99% av fallen inte initiera något eller föreslå en träff, utan det är mannen som måste göra det och i och med att han initierar så förväntas han också ta kostnaden.

Personlighet och personkemi får betydelse först när ni väl träffas och ni börjar lära känna varandra, vilket du högst sannolikt inte kommer att göra om du inte ligger bra till utefter de två första kriterierna. 

• Svar på tråden Mäns värde på "köttmarknaden"
  • Anonym (Man 9)

Bara undrar har män inget egen värde längre hur ser ni på er själva ?

• Anonym (Jodå)
    Anonym (Man 9) skrev 2024-11-10 09:59:42 följande:

Bara undrar har män inget egen värde längre hur ser ni på er själva ?

Män har historiskt sett alltid haft ett betydligt större värde med en vacker kvinna vid sin sida. Men tider förändras. Det är just nu stora förändringar på hur samhället ser på allt möjligt och detta kommet väl landa så småningom.
  • Anonym (M)
    Anonym (Jodå) skrev 2024-11-10 09:16:57 följande:
    Hur framgår det att det är kvinnans fel? Det är bara en spaning som iaf jag är benägen att hålla med om. Som att män generellt är starkare än kvinnor. Det är ingens fel.

TS skriver ju att kvinnor väljer fel, att de inte väljer efter personlighet, utan män som ser bra ut och som har pengar. Han tycker att kvinnor gör fel. Varför tror du att han startat denna tråd? 
    Hur framgår det att det är kvinnans fel? Det är bara en spaning som iaf jag är benägen att hålla med om. Som att män generellt är starkare än kvinnor. Det är ingens fel.
  • Anonym (Betta)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 10:05:28 följande:

TS skriver ju att kvinnor väljer fel, att de inte väljer efter personlighet, utan män som ser bra ut och som har pengar. Han tycker att kvinnor gör fel. Varför tror du att han startat denna tråd? 
    Och att kvinnor inte gör som de säger.

Det är män som klagar på hur kvinnor gör, som inte får samma svar som en kvinna som lägger problemet på sig själv och frågar vad det är fel med henne som inte lyckas träffa någon.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Pengar) skrev 2024-11-09 13:51:30 följande:
    ...och för detta krävs ekonomiska resurser. En man utan pengar i den meningen att han kan betala för sig själv och den han dejtar är på förhand utdömd som "looser".
    En charmig och självsäker man kan få många kvinnor utan att ha så mycket ekonomiska resurser. Personligen tar jag också hellre en kaffe eller öl än sitter på en finmiddag som dejt 
  • Tecum
    Anonym (Förklara) skrev 2024-11-09 21:16:46 följande:

Någon som kan förklara det här jag undrat över. 

En tjej lyckas inte få till det - kommentarer hon får är att du har inte hittat den rätta, stå på dig, håll dina krav, männen är svin osv. (Tjejen är ofelbar och männen är problemet, aldrig några råd om att hon ska sänka krav, förändra krav eller lära sig vad männen gillar) 

En man lyckas inte få till det - kommentarer han får är att han borde rannsaka sig själv, förändra sina krav, bli mer charmig, lära sig vad kvinnorna vill ha osv. (Mannen själv är problemet och ska förändras, aldrig råd om att han duger och det är tjejerna som inte förstått honom eller är dåliga)

Helt klart en skillnad här och det jag inte förstå är varför tjejerna är så fredade i frågan o killarna är bara de som ska förändras. 

Ja j det stämmer, så är det. Men det gäller i första hand på FL och andra liknande forum, irl upplever jag inte det på samma sätt.

Så en orsak är det allmänna manshat som florerar här och verkar bli starkare för varje vecka.
    Sen tror jag att den gamla uppfattningen att män ska vara starka och tysta, ska ta initiativ och ordna sina egna problem lever kvar rent omedvetet hos många. Liksom uppfattningen att kvinnor är offer och det är synd om dem.
  • Anonym (Plattform)

Det är Halvsvensken som är här igen. 

• Anonym (Pengar)
    Anonym (Personlighet) skrev 2024-11-09 23:18:32 följande:

Falskt. Det är personligheten man faller för.

...och hur ska kvinnor lära känna män och deras personlighet utan att träffas och snacka tänkte du?
  • Anonym (M)
    Anonym (Pengar) skrev 2024-11-10 16:08:10 följande:
    ...och hur ska kvinnor lära känna män och deras personlighet utan att träffas och snacka tänkte du?

Varför skulle de inte träffas? 

Det är du som tycker att dejter ska vara så dyra att vissa inte har råd. Men alla har råd med en promenad eller en liten fika. Och killen måste inte bjuda. 

• Anonym (Förklara)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 10:05:28 följande:

Det kanske TS gör. Men det var inte vad jag gjorde. 

Jag upplevde en skillnad på hur människor dömer och tolkar mäns vs kvinnors svårigheter att hitta någon och har funderat över varför man ofta, inte alltid såklart, men ofta får det till att mannen är den som ska ändra sig i båda fallen. Bra eller dåligt, vems fel eller ej vet jag inte. Men förstår inte varför det blir så att förändringsbehovet ofta hamnar på ett av könen. 

• Anonym (Vi har ju låtsasvärde så det är ännu värre)

Jag fattar att det kan vara jobbigt för män också, men vi har ju ett slags låtsasvärde på ""köttmarknaden"" där män behandlar en som om man är värdefull, sätter på en ett par gånger och sedan går vidare som om man förlorat sitt värde.

Så män har ju lyxen att veta sitt "värde" även om det är lågt. Vi kan bli lurade till att känna oss värdefulla men vi inte är det vilket är värre.

Men ja, jag fattar att det inte är kul för män heller, och jag hoppas att det blir bättre för er givetvis, men skall vi tävla vem som har det värst så förlorar ni.

• Anonym (Förklara)
    Anonym (Vi har ju låtsasvärde så det är ännu värre) skrev 2024-11-10 18:50:27 följande:

Jag fattar att det kan vara jobbigt för män också, men vi har ju ett slags låtsasvärde på ""köttmarknaden"" där män behandlar en som om man är värdefull, sätter på en ett par gånger och sedan går vidare som om man förlorat sitt värde.

Så män har ju lyxen att veta sitt "värde" även om det är lågt. Vi kan bli lurade till att känna oss värdefulla men vi inte är det vilket är värre.

Men ja, jag fattar att det inte är kul för män heller, och jag hoppas att det blir bättre för er givetvis, men skall vi tävla vem som har det värst så förlorar ni.

Nyfiken på varför det är värre att tro att man är värdefull. Vore väl nice att tro man är eftertraktad även om man inte är det. 

Sen så tror jag att kvinnor inte bra tror det, kvinnor har ett stort värde med tanke på hur många män som jagar.
Svar på tråden Mäns värde på "köttmarknaden"