• Anonym (Pengar)

Mäns värde på "köttmarknaden"

Har du hört tjejers snack om att personligheten är viktigast när de träffar nya potentiella kärlekspartners?

I de flesta fall är det rent skitsnack, åtminstone initialt.

Tjejer/kvinnor går (precis som killar/män gör), i första hand på utseende, vilket då inkluderar hår/frisyr, ansikte, kroppsform och klädstil.
    Om hon inte är groteskt ful, äcklig och otrevlig så har hon ett utbud att välja och vraka emellan (det kan vara stort eller litet) där hon kommer att göra val utifrån utseendet.

I andra hand är det mannens plånbok som är intressant.

Här menar jag inte att alla eller ens de flesta tjejerna/kvinnorna är "gold diggers" eller bara söker rika män som ska försörja dem och skämma bort dem med lyx...

Men du måste ha tillgångar för att ens kunna fånga deras intresse eller få kontakt eller att ens föreslå ett sätt att ses och lära känna varandra. Har du inte pengarna till det där restaurangbesöket så kan du inte heller förslå det som en första dejt. Hon kommer i 99% av fallen inte initiera något eller föreslå en träff, utan det är mannen som måste göra det och i och med att han initierar så förväntas han också ta kostnaden.

Personlighet och personkemi får betydelse först när ni väl träffas och ni börjar lära känna varandra, vilket du högst sannolikt inte kommer att göra om du inte ligger bra till utefter de två första kriterierna. 

• Svar på tråden Mäns värde på "köttmarknaden"
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Pengar) skrev 2024-11-09 19:15:05 följande:
    Jag har inte de problemen du beskriver. Jag har haft mycket god utdelning i att väcka kvinnors intresse med min personlighet.
    Men i perioder av sämre ekonomi har det varit oerhört svårt att ens nå dit där man börjar lära känna varandra och då kommer ju personligheten aldrig att ha någon betydelse.

Du har inte problemen jag beskriver säger du, så allt funkar bra med charm utstrålning och självförtroende? 

• fultextad användarhandbok
    Det kanske går att göra någon sorts förenklad modell av det. Värdet borde då vara en funktion av olika faktorer. Därtill handlar det förmodligen om hur man marknadsför sig själv och uppfattas av andra, samt troligen även tillgång och efterfrågan. Om vi då tar följande faktorer som exempel: A=attraktivitet, S=social status, P=personlighet och kanske Sk=Socialt kapital. V är då en funktion av ovan nämnda faktorer, V=f(A,S,P,Sk).

Hur de olika faktorerna ska viktas och hur mycket värde de ska tilldelas är nog inte gjutet i sten utan varierar nog. Det beror nog på betraktarens egna tillgångar och prioriteringar exempelvis. Det sku nog kunna gå att sammanställa något sorts system för att vikta och tilldela faktorerna värden. Åtminstone jag hade då inte ens kommit på att fråga vad en eventuell träff hade tjänat. Fast jag är inte speciellt representativ vad för ett genomsnitt vad gäller den biten heller. 
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-11-09 19:40:48 följande:

Du har inte problemen jag beskriver säger du, så allt funkar bra med charm utstrålning och självförtroende? 

Ja, när vi väl kommer fram till en dejt har jag inga problem.
  • Anonym (Förklara)

Någon som kan förklara det här jag undrat över. 

En tjej lyckas inte få till det - kommentarer hon får är att du har inte hittat den rätta, stå på dig, håll dina krav, männen är svin osv. (Tjejen är ofelbar och männen är problemet, aldrig några råd om att hon ska sänka krav, förändra krav eller lära sig vad männen gillar) 

En man lyckas inte få till det - kommentarer han får är att han borde rannsaka sig själv, förändra sina krav, bli mer charmig, lära sig vad kvinnorna vill ha osv. (Mannen själv är problemet och ska förändras, aldrig råd om att han duger och det är tjejerna som inte förstått honom eller är dåliga)

Helt klart en skillnad här och det jag inte förstå är varför tjejerna är så fredade i frågan o killarna är bara de som ska förändras. 

• Anonym (Daniella)
    Anonym (Pengar) skrev 2024-11-09 17:36:12 följande:
    Jag har inte ändrat någonting sedan jag startade tråden, det handlar bara om bristande läsförståelse.

Men om du inte är man så vet du inte hur en man bemöts av kvinnor på dejtingmarknaden. Att du känner en mängd kvinnor bättre på sjuttielva andra sätt är inte relevant för vad tråden handlar om.

Poängen med tråden (och nu upprepar jag mig, om än i andra ord) är att det till 99% är män som initierar dejt, åtminstone den första, inte kvinnor. Som man förväntas man att betala för båda på en dejt mannen initierar, så har man inte råd så kan det inte bli någon dejt och kvinnan kan då inte lära känna dessa män och se vad de har för personlighet.

En annan grej som kvinnor kör med på öppna forum som exempelvis Facebook (där det finns grupper för de som är singlar och söker en partner) är att de aldrig initierar kontakt, för de vill inte att det ska synas att de har eller haft eller vill ha kontakt med flera män (även om det bara är en i taget). Det är således alltid männen som måste initiera kontakt och när man väl gjort det så faller man i värde för varje sådant initiativ man tar, eftersom alla andra ser det och då verkar man desperat i kvinnornas ögon (de uttrycker detta själva).

Här har utvecklingen mot jämställdhet haltat lite. Kvinnor förstår inte att de har och hårt håller i vissa könsbaserade fördelar.
    Det är nog snarare bristen på intelligens hos dig som ställer till det för vår diskussion. Du skriver i trådstarten att kvinnor bara vill gå på dejt om man som man är snygg eller har mycket pengar men sedan skriver du att tråden inte handlar om det. Din förklaring nu i ditt senaste inlägg om vad tråden handlar om har du ju inte skrivit något om överhuvudtaget i trådstarten och handlar om något helt annat, så hur kan du förvänta dig att man ska förstå då? Vi är väl inte tankeläsare heller.

Men för att svara på ditt senaste inlägg: 
    Eftersom jag är kvinna så vet jag hur jag själv och andra kvinnor jag känner tänker när de går på dejt med män. Ingen har någonsin sagt att det är viktigt med en man med pengar. Utseendet däremot har en del åsikter och krav på liksom andra anser att personligheten är viktigare. 

Varför kvinnor inte tar första steget och bjuder ut på dejt beror nog mycket på gamla normer, att det är männen som ska göra det. Men om jag ser till mig själv så beror det även på att jag är rädd att få ett nej och att mannen ska tycka att jag är för på.
    Men jag har inga problem med att betala på en dejt. Om jag inte känner att det finns tillräckligt för att gå vidare med dejt jr 2 så betalar jag helst för min egen mat och om jag känner fortsatt intresse skulle jag kunna stå för hela notan
  • Anonym (Daniella)
    Anonym (Förklara) skrev 2024-11-09 21:16:46 följande:

Någon som kan förklara det här jag undrat över. 

En tjej lyckas inte få till det - kommentarer hon får är att du har inte hittat den rätta, stå på dig, håll dina krav, männen är svin osv. (Tjejen är ofelbar och männen är problemet, aldrig några råd om att hon ska sänka krav, förändra krav eller lära sig vad männen gillar) 

En man lyckas inte få till det - kommentarer han får är att han borde rannsaka sig själv, förändra sina krav, bli mer charmig, lära sig vad kvinnorna vill ha osv. (Mannen själv är problemet och ska förändras, aldrig råd om att han duger och det är tjejerna som inte förstått honom eller är dåliga)

Helt klart en skillnad här och det jag inte förstå är varför tjejerna är så fredade i frågan o killarna är bara de som ska förändras. 

Det går inte att jämföra trådar rakt av, det beror helt på innehållet. Så bara en korkad kommentar av dig.
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Daniella) skrev 2024-11-09 21:33:42 följande:
    Det är nog snarare bristen på intelligens hos dig som ställer till det för vår diskussion. 
    Du kommer ingen vart med personangrepp, du förlöjligar bara dig själv.
     Du skriver i trådstarten att kvinnor bara vill gå på dejt om man som man är snygg eller har mycket pengar 
    Nej, det skrev jag inte (understruket), vilket tydligt visar att du antingen läser slarvigt eller har svårt att ta till dig meningen i texten du läser.

Jag skrev (kopierat ur trådstarten):
    "I andra hand är det mannens plånbok som är intressant.

Här menar jag inte att alla eller ens de flesta tjejerna/kvinnorna är "gold diggers" eller bara söker rika män som ska försörja dem och skämma bort dem med lyx...

Men du måste ha tillgångar för att ens kunna fånga deras intresse eller få kontakt eller att ens föreslå ett sätt att ses och lära känna varandra. Har du inte pengarna till det där restaurangbesöket så kan du inte heller förslå det som en första dejt. Hon kommer i 99% av fallen inte initiera något eller föreslå en träff, utan det är mannen som måste göra det och i och med att han initierar så förväntas han också ta kostnaden."
    Men för att svara på ditt senaste inlägg: 
    Eftersom jag är kvinna så vet jag hur jag själv och andra kvinnor jag känner tänker när de går på dejt med män. Ingen har någonsin sagt att det är viktigt med en man med pengar. Utseendet däremot har en del åsikter och krav på liksom andra anser att personligheten är viktigare. 
    Jag har garanterat dejtat eller försökt dejta fler kvinnor än du har haft denna diskussion med ur en mans perspektiv, om du ens någon gång med någon kvinna försökt att ha en mans perspektiv under diskussionen.

Jag är dessutom inte ensam om att uppleva detta.
    Dejtingmarknaden överhuvudtaget är kvinnans marknad där hon helt ställer villkoren och vi män måste följa dem om vi ska få någon dejt.
    Varför kvinnor inte tar första steget och bjuder ut på dejt beror nog mycket på gamla normer, att det är männen som ska göra det. Men om jag ser till mig själv så beror det även på att jag är rädd att få ett nej och att mannen ska tycka att jag är för på.
    Men jag har inga problem med att betala på en dejt. Om jag inte känner att det finns tillräckligt för att gå vidare med dejt jr 2 så betalar jag helst för min egen mat och om jag känner fortsatt intresse skulle jag kunna stå för hela notan
    Exakt så och det är detsamma med förväntningarna kring dejt; om mannen initierar dejt (vilket han förväntas göra) så förväntas han också att betala för kostnaden.

Jag har inget emot att betala när jag har det ekonomiska utrymmet (vilket jag oftast har och jag är ingen snål människa), men det tär på att inte ens kunna dejta när man vill och hittar någon man verkligen är seriöst intresserad av och vill träffa, bara för att det är lite för tunt i plånboken under vissa perioder i livet.

Har man försökt några gånger och vet hur det tas emot, så slutar man försöka och hoppas att kvinnor någon gång ska ta initiativ så att man slipper känna den ekonomiska pressen på sig... men det kan man vänta på till döddagar...

• Anonym (Pengar)
    Anonym (Daniella) skrev 2024-11-09 21:40:37 följande:
    Det går inte att jämföra trådar rakt av, det beror helt på innehållet. Så bara en korkad kommentar av dig.
    Kan du närmare förklara den avgörande skillnaden?
  • Anonym (Betta)
    Anonym (Pengar) skrev 2024-11-09 22:40:12 följande:
    Kan du närmare förklara den avgörande skillnaden?
    Skillnaden på vad? Fanns ju inga konkreta exempel att se varken skillnader eller likheter i.
  • Anonym (A)
    Anonym (Betta) skrev 2024-11-09 18:55:39 följande:
    Kvinnor har väl inga fördelar som de tidigare inte haft
    Håller med
Svar på tråden Mäns värde på "köttmarknaden"