• Anonym (J)

Endel föräldrar

Märker ni också stor skillnad på olika föräldrar till era barns vänner ? Endel verkar knappt bry sig och engagera sig för sina barn. Svarar inte ens på sms när en bjudit in till halloweenfest. Barnet kom , och det fick jag veta tack vare mitt barns vänner. Hur kan man va så slö o oengagerad som förälder ? 

Vissa bjuder aldrig tillbaka på grejer fast man tagit med deras barn massor. Vissa får inte ens ta hem vänner knappt.

Medan andra är jätteengagerade och det är jag tacksam för .  Jag förundras ibland över vissa föräldrar, undrar ens varför de skaffade barn.

• Svar på tråden Endel föräldrar
  • Anonym (J)

Ja det är en sak om man är sjuk , fysiskt eller psykiskt men har svårt att se att dessa är det . Då de orkar väldigt mycket annat . 

• Anonym (Ki)
    Anonym (J) skrev 2024-11-04 08:56:13 följande:

Ja det är en sak om man är sjuk , fysiskt eller psykiskt men har svårt att se att dessa är det . Då de orkar väldigt mycket annat . 

Ja, så är det ju. En del borde inte ha fått barn. Men låt inte det gå ut över barnen. Ofta behöver de barnen fler bra vuxna omkring sig. Bara att ge det barnet mellis då och då och sitta och lyssna på vad den vill prata om kan göra skillnad. 
  • Anonym (K)

Nu är min dotter visserligen äldre, men hennes vänner bjuder ofta in till taco-kvällar, pizzakvällar och mys, och vi hade också gärna gjort det men saken är att dottern inte vill. 

vi bor i en mini-trea och alla kompisarna bor i stora fina villor. Så här har du ett alternativ till att det kan vara så. 

även när hon var liten var det alltid barn i villor eller stora lägenheter som hade halloween/fester m.m.  däremot var kompisarna alltid välkomna hit. När det var barn som bodde på vår gård kommoden ofta över och åt. Vi tog med dom till badhus m.m.  

men sen verkar det tyvärr finnas föräldrar som inte engagerar sig alls i sina barn. Bara tänker på sig själv, typ mammor som träffar karlar hit och dit medan barnen alltid för vara hemma och inte hitta på roliga saker. Så ego. 

• Anonym (Nej!)

Vissa skall inte ha barn.

• Anonym (K)

Men svarar på inbjudningar gjorde vi jämt. Så otacksamt att strunta i det. 

det är typ samma föräldrar som aldrig kommer på föräldramöten. 

• Anonym (Coop)
    Anonym (Ki) skrev 2024-11-04 08:59:27 följande:
    Ja, så är det ju. En del borde inte ha fått barn. Men låt inte det gå ut över barnen. Ofta behöver de barnen fler bra vuxna omkring sig. Bara att ge det barnet mellis då och då och sitta och lyssna på vad den vill prata om kan göra skillnad. 
    Det låter bra, men de flesta har inte ork eller tid till fler barn än sina egna.
    Skulle man tänka så, så kunde man ju ha 20 barn hemma hos sig dygnet runt. Jobbar man heltid och har 2-3 barn som ska ha både kalas och läsa läxor, ha middag och duscha mm och samtidigt ska sitta ner och lyssna på random grannbarns historier så blir tiden väldigt tajt för ens egna barn och intressen. Det bästa är ju om alla gör sitt.

Men jag vet att sådana föräldrar tar för givet att andra föräldrar tar med deras barn på grejer så att de kan fortsätta chilla och sitta i telefon med bästisen och dricka vin eller titta på sina serier. 

Det går ju ut över barnen oavsett om man som utomstående ger dem mellis en gång eller inte. Att ha en förälder som inte orkar med sitt föräldraskap går ut över barnet varenda dag. 
  • Anonym (Ki)
    Anonym (Coop) skrev 2024-11-04 15:20:11 följande:
    Det låter bra, men de flesta har inte ork eller tid till fler barn än sina egna.
    Skulle man tänka så, så kunde man ju ha 20 barn hemma hos sig dygnet runt. Jobbar man heltid och har 2-3 barn som ska ha både kalas och läsa läxor, ha middag och duscha mm och samtidigt ska sitta ner och lyssna på random grannbarns historier så blir tiden väldigt tajt för ens egna barn och intressen. Det bästa är ju om alla gör sitt.

Men jag vet att sådana föräldrar tar för givet att andra föräldrar tar med deras barn på grejer så att de kan fortsätta chilla och sitta i telefon med bästisen och dricka vin eller titta på sina serier. 

Det går ju ut över barnen oavsett om man som utomstående ger dem mellis en gång eller inte. Att ha en förälder som inte orkar med sitt föräldraskap går ut över barnet varenda dag. 

Jag menade inte att man behöver sitta flera timmar. Bara att käka mellis med sitt barn och dess kompis och vara en schyst vuxen som bryr sig om vad barnen säger (om typ Minecraft, om det är vad de håller på med) kan vara nog. 

Att få känna sig sedd är superviktigt, och tar väldigt lite tid för en normal vuxen. 

• Anonym (123)

Jag tror det mesta löser sig om man är lite öppen. 

Jag tex har ett barn som har en helt fantastisk "kompisfamilj" som tar med honom på en massa saker och han spenderar hela dagar där samtidigt som deras barn nästan aldrig är hos oss och vi inte tar med deras barn på nästan något. 

Att de alltid är hos dom är för att vårt barn har en del problem och inte mår superbra och det är helt enkelt väldigt bra för honom att komma iväg och om de är hemma hos oss så kan det bli lite konstigt med att mitt barn typ går iväg och lämnar kompisen med syskonet. 

Jag har såklart pratat med kompisens föräldrar om hur mycket vi uppskattar det de gör, hur dåligt samvete vi har över att inte "bjuda tillbaka" och att barnen självklart kan vara hos oss lika mycket som hos dom. Men får då till svar att de uppskattar vårt barn, att deras barn gillar när han är där och vet hur mycket vi kämpar hemma och att det bara känns bra för dom att kunna hjälpa både vårt barn och oss vuxna. 

Egentligen på precis samma sätt som det var för vårt äldre barn när en kompis till det barnets föräldrar bråkade mycket hemma och sedan genomgick en skilsmässa. Det var inte jobbigt att ha barnet hemma hos oss för jämnan men hade vi inte vetat att det fanns en orsak så hade vi nog kunnat bli lite irriterade över att det verkade så ensidigt. 

• Anonym (c)
    lo82 skrev 2024-11-04 07:09:46 följande:

Verkar som många kände sig träffade här, med tanke på hur mycket ni går i försvar..

Så bara för att man inte håller med ts så känner man sig träffad? Det är väl snarare så att de som svarar och inte håller med gör det för att tråden är tramsig som påstår att en förälder som inte svarat på en kalasinbjudan är en oengagerad förälder.

Ts verkar vara en omogen förälder och med hennes fördomar och syn på andra föräldrar låter hon inte som någon vidare bra förälder själv. 
  • Anonym (J)

Varför hakar ni upp er på just smset? Det blir ju bara endel av allt annat . Trams tillbaka . 

Fördomar om andra föräldrar? Jag ser ju det jag ser . Nåja 😉

• lo82

Handlar inte bara om halloweeninjudan. Läs andra stycket. Känner igen det där precis 

• Anonym (Lilla O)
    Anonym (J) skrev 2024-11-04 16:22:31 följande:

Varför hakar ni upp er på just smset? Det blir ju bara endel av allt annat . Trams tillbaka . 

Fördomar om andra föräldrar? Jag ser ju det jag ser . Nåja 😉

Skillnaden är väl att du verkar tänka att endel föräldrar är lata och dåliga föräldrar, medan andra tänker "it takes a village" och inte har något emot att ibland göra mer för andras barn och ibland ta emot hjälp för sina egna.
  • Spucks
    Anonym (J) skrev 2024-11-03 21:30:57 följande:
    Endel föräldrar

Märker ni också stor skillnad på olika föräldrar till era barns vänner ? Endel verkar knappt bry sig och engagera sig för sina barn. Svarar inte ens på sms när en bjudit in till halloweenfest. Barnet kom , och det fick jag veta tack vare mitt barns vänner. Hur kan man va så slö o oengagerad som förälder ? 

Vissa bjuder aldrig tillbaka på grejer fast man tagit med deras barn massor. Vissa får inte ens ta hem vänner knappt.

Medan andra är jätteengagerade och det är jag tacksam för .  Jag förundras ibland över vissa föräldrar, undrar ens varför de skaffade barn.

Ja, verkligen hemsk. En del föräldrar bjuder in andra barn hela tiden, så att deras egna barn har sällskap och de själva inte behöver umgås med dem så mycket. Sedan förväntar sid dessa föräldrar att andra föräldrar ska bjuda tillbaka, så de blir av med sina barn.

Vissa vill tydligen inte umgås med sina barn. Man får undra varför de skaffade barn ens ... suck. :D
  • Anonym (J)

Vill man göra sig löjlig så visst .

• Anonym (11:59)
    Anonym (J) skrev 2024-11-04 19:11:59 följande:

Vissa är si, andra är så.

Varför inte låta folk vara som de är?

Alla är inte supersociala, läs bjuder inte in en massa ungar på något "kul".
    Eller för den delen vill ha en massa barn i sitt hem.

Acceptera att alla inte är lika.

Hur svårt kan det vara...
  • Anonym (a)

Då startar man en tråd om detta ja
  • Spucks

Var ju ingen som stoppade dig ;)
Svar på tråden Endel föräldrar